Guvernul a aprobat in sedinta de miercuri, printr-o Hotararen, normele metodologice privind modalitatea de utilizare si completare a Dosarului Electronic de Sanatate (DES) al pacientului, componenta a Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate (PIAS). Dosarul Electronic de Sanatate contine o serie de informatii medicale despre pacient, adunate la nivel national de la toti furnizorii de servicii medicale aflati in contract cu casele de asigurari de sanatate, cu care pacientul a intrat in contact, informeaza Guvernul.

DES preia datele si informatiile existente in Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) in ceea ce priveste istoricul medical al pacientului, realizand o colectie de date medicale, necesara luarii celor mai bune si rapide decizii medicale, la care au acces in primul rand proprietarii acestor date, asiguratii.

Sistemul privind dosarul electronic de sanatate este un serviciu public furnizat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) pentru toti pacientii.

Sistemul privind dosarul electronic de sanatate este parte integranta a Platformei Informatice a Asigurarilor de Sanatate, care se utilizeaza obligatoriu de furnizorii de servicii medicale aflati in relatie contractuala cu casele de asigurari de sanatate, pentru toate serviciile medicale acordate pacientilor.

Initializarea dosarului electronic de sanatate se realizeaza de catre orice medic care detine o semnatura electronica calificata, inregistrata in SIUI. La initializarea unui DES, se va incarca din SIUI istoricul medical al pacientului incepand cu anul 2010, anul din care exista SIUI centralizat.

Informatiile stocate in DES respecta cadrul legal in vigoare privind protectia si securitatea datelor cu caracter personal. Informatiile din dosarul electronic de sanatate sunt structurate in cinci module, astfel:

Modulul "Sumar de urgenta" - accesibil tuturor medicilor in vederea realizarii actului medical, fara a fi necesar acordul pacientului;

Modulele "Istoric medical", "Antecedente declarate de pacient", "Documente medicale" si "Date personale"- accesibile medicilor numai cu acordul pacientilor.

Accesul pacientilor la propriul dosar electronic de sanatate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se elibereaza pacientilor de catre medici, in baza cardului de sanatate sau a actului de identitate

Medicii au acces la datele si informatiile din DES al pacientului pe baza unui certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, certificat inregistrat la casa de asigurari de sanatate. Pacientul poate vedea oricand daca i-a fost accesat dosarul de sanatate, cine a avut acces si la ce nivel.

Datele, informatiile si procedurile operationale necesare utilizarii si functionarii dosarului electronic de sanatate se vor aproba prin ordin al ministrului sanatatii si al presedintelui CNAS, cu avizul ministerelor si institutiilor din sistemul national de aparare, ordine publica si siguranta nationala, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a Hotararii de Guvern adoptata astazi.

Utilizarea dosarului electronic de sanatate are drept obiective cresterea calitatii si eficientei actului medical prin accesul la date si informatii medicale relevante intr-un timp cat mai scurt, precum si implicarea pacientului in completarea informatiilor privind antecedentele personale, stil de viata si prin consultarea directa a propriilor date medicale.