​In Romania, conceptul de "smart city" este inca unul nou, marile orase facand abia in ultimii ani pasi seriosi in acest sens. Desi Bucurestiul a fost pionier, inca din 2007 implementand un sistem de management al traficului, lucrurile au stagnat in ultimii 8 ani, administratia nemaiavand niciun proiect nou de acest tip implementat, singurele initiative fiind cele din domeniul privat. Conceptul a revenit insa pe agenda municipalitatii in Capitala si, in acelasi timp, in ultimii ani, orasele din vestul tarii - Cluj-Napoca, Oradea, Sibiu, Timisoara - au avansat in acest domeniu. Afla ce proiecte de tip smart city s-au dezvoltat in marile orase din tara si ce planuri au administratiile locale.

ConstantaFoto: Primaria Constanta

Alba Iulia

Initiativele tip « smart city » din orasul Alba Iulia au explodat in ultimul an, dupa ce Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale a lansat proiectul pilot "Alba Iulia - Smart City 2018".

In program sunt deja cateva zeci de proiecte care variaza de la extinderea retelei de WiFi gratuit si iluminat public inteligent la aplicatii de raportare a incidentelor sau de transport. Acestea se afla in diferite stadii de implementare, mai multe companii semnand protocoluri de colaborare cu municipalitatea.

Care ar fi investitiile necesare pentru a transforma Alba Iulia intr-un oras inteligent?

Recent, Siemens a dat publicitatii studiul "Smart Cities Research", care a inclus orasul Alba Iulia, alaturi de Aberdeen si Londra din Marea Britanie, Bruxelles (Belgia) si cartierul Kartal (Turcia). Documentul, care ia in calcul investitii in tehnologii inteligente in domeniile conectivitatii, energiei si mobilitatii, arata ca Alba Iulia trebuie sa investeasca 227 milioane de euro pentru a deveni smart city. Desi suma este mare, beneficiile sunt pe masura, autorii cercetarii estimand ca in urmatorii 35 de ani investitiiile vor genera beneficii totale, directe si indirecte, de 532 milioane euro. Printre solutiile propuse se numara o platforma turistica integrata, WiFi gratuit extins, serviciu de inchiriere biciclete electrice sau iluminat stradal inteligent.

Intrebat daca doreste sa implementeze solutiile descrise in cercetarea Siemens, Primarul Municipiului Alba Iulia, Mircea Hava, a declarat ca exista vointa la nivel de municipalitate pentru implementarea acestora, pentru transformarea orasului in Capitala Digitala a Romaniei:

"Solutiile cu care au venit cei de la Siemens sunt exact ce aveam nevoie ca sa ne definim si mai clar, tehnic vorbind, dorinta de a face pionierat. Ca sa rezum, da, vrem, bineinteles ca vrem. Si, astfel, am indeplinit deja prima conditie ca sa si putem. Vreau sa cred ca Alba Iulia va deveni Cealalta Capitala... Digitala!”, a declarat Mircea Hava.

Intrebat cand va incepe implementarea proiectului si daca s-a facut o prioritizare a investitiilor, primarul spune ca intai trebuie parcursi pasii administrativi si ca ideal ar fi sa se implementeze toate, simultan.

Totusi, dincolo de bunele intentii ramane problema banilor, fiind nevoie de o investitie mare pentru Alba Iulia.

Fonduri europene pentru investitii: proiecte de mobilitate in valoare de 22 mil. euro

Nicolaie Moldovan, city manager Alba Iulia, spune ca pentru implementarea tehnologiilor inteligente in oras s-ar putea accesa fonduri europene.

"Asta cred ca ar putea fi sursa principala si pentru a implementa aceste planuri, insa mi-e clar ca nu va putea fi singura. Avem resursele noastre, avem partenerii nostri traditionali care, sunt sigur ca vor vedea, la fel ca noi, oportunitatea si sustenabilitatea tuturor acestor masuri si, nu ma indoiesc, se vor gasi si banii necesari", a explicat acesta.

Potrivit acestuia, pe segmentul de mobilitate compania vizeaza accesarea fondurilor europene din cadrul Axei 4, pentru care municipalitatea pregateste proiecte cu o valoare totala de circa 22 milioane de euro. Acestea vizeaza imbunatatirea infrastructurii de transport, cu accent pe dezvoltarea pistelor pentru biciclisti, alei si trotuare, mai multe spatii si dotari de siguranta pentru pietoni, benzi dedicate pentru autobuze, statii de autobuz moderne sau sisteme de management inteligent al traficului.

100 de proiecte pilot smart city, pana la finalul anului

Nicolaie Moldovan spune ca Alba Iulia a facut deja pasi in directia smart city.

"Sunt peste 50 de proiecte contractate si aflate in implementare, finalizate sau pentru care nu a inceput inca implementarea. Am semnat protocoale de colaborare cu companii mari, dar si cu start-up-uri. Cele mai avansate si consistente investitional sunt proiectele dezvoltate in Alba Iulia de Orange, cu care avem o foarte buna colaborare! Lucreaza foarte bine cu noi. Tinta noastra este sa contractam pana la final de an cel putin 100 de proiecte pilot de oras inteligent pe care sa le testam pe parcursul anului Centenar. Vom putea vedea ce merge si ce nu merge, ce este viabil tehnic, financiar, functional si ce este doar...hai sa ii spunem marketing. Evaluarile le vor face utilizatorii produselor sau serviciilor, aplicatiilor sau proceselor, adica cetatenii, turistii, alte institutii. Tot ei ne vor ajuta astfel sa prioritizam spre ce tipuri de solutii, de tehnologii vom orienta cheltuirea banului public dupa 2019. Suntem multumiti de interesul manifestat de vendorii de tehnologie si de efervescenta generata de initiativa anuntata anul trecut de Ministerul Comunicatiilor si Societatii Informationale in parteneriat cu Primaria Alba Iulia. Apreciez si diversitatea solutilor ofertate care se dimensioneaza pe verticale care cuprind domeniile: iluminat inteligent, smart metering, comunicare inteligenta, e-guvernare, e-cetatean, mobilitate inteligenta, educatie digitala etc. Pentru noi provocarea este sa le integram, sa asiguram securitate, interoperabiltate tehnica, comunicare adecvata si mai ales resurse umane pregatite inteligent etc", a declarat, anterior, Nicolaie Moldovan.

Bucuresti

Primarul General al Capitalei, Gabriela Firea a promis, recent, in cadrul evenimentului "Jump to smart 1.0 ", ca pana in toamna, Primaria va definitiva o strategie care sa contina principalii piloni ai arhitecturii viitorului "smart city".

Planurile Primariei Municipiului Bucuresti cuprind mai multe zone, iar, potrivit Gabrielei Firea, domeniile de implementare pe termen mediu si scurt pentru dezvoltarea infrastructurii Smart City in Bucuresti sunt Sistemul de Management al traficului, sistemul de bike-sharing, transportul public, sistemele informatice din cadrul PMB si sistemul pentru Managementul Situatiilor de Urgenta la nivelul Municipiului Bucuresti.

Iata cum arata planurile edilului.

Sistem inteligent de management al traficului

Primaria Capitalei a implementat in perioada 2007-2009 un sistem inteligent de management al traficului. Acesta a costat circa 20 de milioane de euro, iar la vremea respectiva era unul dintre cele mai moderne din Europa, fiind integrate 170 de intersectii.

Pe baza informatiilor primite din intersectiile integrate in sistem, timpul de semaforizare se poate schimba automat pentru a decongestiona intersectiile. Sistemul trebuia sa dea unda verde si mijloacelor de transport in comun, insa acestea nu au fost echipate cu sisteme GPS, deci nu a putut fi folosit in acest sens.

Sistemul de management al traficului s-a stricat in vara anului 2015 si nu a mai functionat la capacitate maxima pana recent. In plus, acesta nu a mai fost extins si modernizat.

Managementul traficul a ajuns, insa, din nou pe agenda municipalitatii, iar primarul general, Gabriela Firea, a inaugurat pe 18 iulie 2017, noul Centrul de Management al Traficului, acesta fiind mutat din sediul UTI, compania care il opera, in sediul Primariei Municipiului Bucuresti.

"Noul Centru de control si monitorizare a traficului din Capitala are comanda unica, integrata, pentru sistemul de management al transportului public, sistemul de control al traficului urban si sistemul de supraveghere video. Este un prim pas catre transformarea Bucurestiului intr-un smart city si ne dorim ca acesta sa fie continuat, astfel incat, in urmatorii ani, sa putem spune ca orasul nostru este cu adevarat smart. Atunci cand am preluat mandatul de Primar General, aproximativ 100 de intersectii din cele semaforizate erau integrate intr-un sistem de management al traficului care era depasit ca uzura morala si fizica si nu putea sa faca fata sub nici o forma cerintelor. In acest moment avem un sistem care este adaptat noilor descoperiri in ceea ce priveste sistemele hardware si software", a explicat edilul. Investitia s-a ridicat la aproximativ 260 de mii de euro si va fluidiza traficul cu 20-30%, promite primarul general.

In ceea ce priveste detaliile tehnice ale noului Centru de management al traficului, Gabriela Firea a explicat ca exista 280 de camere video amplasate in Capitala, atat in zona intersectiilor, cat si in principalele puncte strategice ale orasului, iar toate aceste informatii pot fi observate pe ecranele din Centrul de Management al Traficului.

"Cele 280 de camere video transmit pe ecranele centrului informatii din 215 intersectii semaforizate din Capitala, din totalul de 450 de intersectii semaforizate pe care le avem in Bucuresti in acest moment. Pana la sfarsitul anului vor mai fi racordate la acest sistem de management al traficului alte 60 de intersectii semaforizate, iar pana la mijlocul anului viitor ne dorim ca toate cele 450 de intersectii semaforizate sa fie integrate in acest sistem. De asemenea, au fost executate legaturi noi de fibra optica intre noul centru, data center si nodurile de legatura din trafic, iar echipamentele de procesare si stocare a datelor, precum si aplicatiile care gestioneaza traficul au fost mutate si instalate in Centrul de management integrat pentru situatii de urgenta", a declarat edilul.

In afara de managementul traficului, pana acum, in sectorul public, nu au fost implementate alte proiecte tip smart city. Planuri, insa, exista.

Autobuze noi si WiFi

Anul 2017 a adus si planuri de innoire a parcului de vehicule dedicate transportului public de calatori, primarul general al Capitalei anuntand demararea licitatiei privind achizitia a 400 de autobuze, 100 de tramvaie si 100 de troleibuze, dar si o procedura de achizitie in vederea instalarii de internet wireless gratuit pentru calatori in mijloacele de transport in comun.

De asemenea, a fost demarata si o procedura pentru achizitia unei aplicatii pentru informarea calatorilor in legatura cu traseele mijloacelor de transport in comun, timpii de asteptare, precum si timpii de parcurgere a acestor trasee, a mai spus primarul general.

O alta masura pentru transformarea Bucurestiului intr-un oras ”smart„ va fi implementarea unei infrastructuri proprii a municipalitatii care sa foloseasca tehnologia LoRa Wan sau una similara, care va permite formarea de retele de obiecte inteligente, cu aplicatii directe pentru sisteme de parcare, transport public, iluminat public sau infrastructura alternativa, a mai spus Gabriela Firea.

De asemenea, se doreste implementarea aplicatiei Smart City, o platforma integrata cu noul portal al Primariei Capitalei, prin intermediul careia se vor putea integra functionalitati de tip Smart City.

Planuri punctuale pentru proiecte tip smart city au si primariile de sector.

Aplicatie pentru parcari si pubele inteligente in sectorul 4

Primaria sector 4 va incepe amenajarea a 13 parcari, ce insumeaza 3.000 de locuri. In cateva din cele 13 parcari noi se va implementa pana la finalul anului si un sistem smart-parking, astfel incat cetatenii sa vada pe telefonul mobil, in baza unei aplicatii, cate locuri sunt libere, sa isi rezerve locul si sa plateasca, a explicat intr-un interviu acordat HotNews.ro, primarul sectorului 4, Daniel Baluta. O noutate in Bucuresti: noile parcari din sectorul 4 vor fi dotate cu cate 2-3 statii de incarcare pentru masini electrice.

Tot pe partea de smart city, dupa delegarea serviciului de salubrizare, una dintre cerinte ar putea fi pubelele inteligente, care anunta operatorul de salubrizare cand sunt pline, ca sa vina sa le goleasca, a mai spus edilul.

Civic alert, o initiativa din mediul privat

Un grup de tineri din Bucuresti a lansat in 2015 aplicatia gratuita pentru mobil Civic Alert prin intermediul careia cetatenii pot reclama autoritatilor locale diverse probleme din oras. Aceasta functioneaza la nivelul intregii tari. Problemele ce pot fi sesizate sunt: gropi in carosabil, ambuteiaje in trafic, masini parcate neregulamentar, maidanezi, semafoare defecte, strazi inundate, defrisari, gunoi aruncat pe strada, constructii ilegale si, mai nou, incalcarea legii antifumat. Reclamatiile sunt directionate automat catre institutiile relevante.

Dupa ce ai descarcat aplicatia pe telefonul mobil, daca vezi ceva in neregula in oras - parcari ilegale, gropi, gunoaie si masini abandonate, trotuar deteriorat, sau blocaj rutier - intri in aplicatie, faci o poza, adaugi locatia cu ajutorul GPS-ului si pui o scurta descriere a situatiei, apoi trimiti sesizarea. Mai departe, aceasta este preluata de un operator, prelucrata si trimisa mai departe autoritatilor. Acestea au obligatia legala de a trimite un raspuns in 30 de zile. Cand exista un raspuns, acesta este trimis pe e-mail cetateanului care a facut sesizarea. Cand problema este rezolvata, cazul apare rezolvat in aplicatie.

Civic Alert functioneaza datorita voluntarilor si donatiilor.

Cluj-Napoca

Orasul Cluj-Napoca este unul dintre cele mai evoluate orase din punctul de vedere al proiectelor tip smart city, iar la inceputul anului 2017 Primaria orasului a constituit Consiliul Consultativ pentru Antreprenoriat si Inovare in IT.

"Utilizarea tehnologiei pentru cresterea calitatii vietii in Cluj-Napoca, pentru o administratie deschisa si un oras inteligent, este o prioritate cheie a municipalitatii clujene. Pentru o colaborare mai stransa si eficienta intre comunitatea de IT si administratia locala, Primaria Cluj-Napoca a constituit la inceputul anului 2017, alaturi de cele doua clustere clujene de specialitate, Consiliul Consultativ pentru Antreprenoriat si Inovare in IT", se arata intr-un comunicat emis de Primaria Cluj-Napoca pe 6 martie 2017.

Avize si autorizatii in format electronic

Incepand cu luna aprilie 2017, Primaria Cluj-Napoca ofera cetatenilor municipiului posibilitatea de a solicita emiterea in format electronic, prin intermediul platformei edirect.e-guvernare.ro, a urmatoarelor documente: certificate de urbanism (si prelungirea acestora), prelungirea autorizatiilor de construire/desfiintare, avize/acorduri. De asemenea, cetatenii municipiului pot comunica online inceperea executiei lucrarilor, tot prin intermediul platformei mentionate mai sus.

Primaria municipiului Cluj-Napoca ofera totodata cetatenilor posibilitatea de a achita online taxele de urbanism, pe site-ul Primariei www.primariaclujnapoca.ro, sectiunea Plati online.

In plus, Primaria pune la dispozitia cetatenilor municipiului o aplicatie prin intermediul careia pot transmite sesizarile direct catre Primarie. Aplicatia My Cluj este gratuita si poate fi descarcata de pe dispozitivele de tip smartphone care folosesc sistemele de operare Android sau iOS. De asemenea, aplicatia este disponibila si in varianta pentru desktop si poate fi accesata pe mycluj.e-primariaclujnapoca.ro sau de pe website-ul Primariei www.primariaclujnapoca.ro.

Pentru a asigura o mai mare operativitate in buna gestionare a solutionarii sesizarilor, aplicatia My Cluj este integrata cu INFOCET-sistemul intern de management al documentelor, ceea ce inseamna ca sesizarile ajung direct la Serviciul de specialitate din cadrul Primariei responsabil cu solutionarea lor, de la care se va primi si raspunsul.

Aplicatie pentru parcarile din centrul orasului

Incepand din luna februarie, Primaria Cluj Napoca pune la dispozitia cetatenilor o aplicatie care monitorizeaza locurile de parcare disponibile in cele 6 parcari cu bariera din municipiu.

Numarul total de locuri de parcare care se regasesc in aplicatie este de 1.309.

Pe langa gradul de ocupare al parcarilor cu bariera, aplicatia Primariei arata tendintele din ultimele 5 minute - numarul de masini care au intrat si numarul de masini care au iesit - din cele 6 parcari din zona centrala si semicentrala a municipiului Cluj-Napoca.

Aplicatii pentru transportul in comun

In 2015, un student din Cluj-Napoca a creat o aplicatie pentru transportul in comun din oras, dupa modelul celei care functioneaza in prezent in Viena. Aplicatia ii ajuta pe clujeni sa isi cumpere bilete cu telefonul, sa caute un autobuz intre doua destinatii sau sa consulte orarul mijloacelor de transport public.

Compania de Transport Public Cluj-Napoca (CTP) nu a incheiat niciun parteneriat cu dezvoltatorii de aplicatii pentru transportul urban.

CTP Cluj-Napoca are insa implementat un sistem de ticketing, iar plata biletelor se poate face prin sms si prin "mobilPay Wallet" - serviciul de plata cu portofelul electronic asociat unui card bancar.

Constanta

Constanta nu are o strategie integrata pe partea de smart city insa mici proiecte de acest tip au inceput sa apara si aici.

De exemplu, pe 16 iunie 2017, Primarul municipiului Constanta, Decebal Fagadau, a inaugurat prima "parcare inteligenta" pe baza unei solutii tehnice, propuse si realizate de Telekom Romania impreuna cu furnizorul de tehnologie ZTE. Parcarea, amenajata in zona Salii Sporturilor, are senzori conectati la o platforma ce proceseaza si transmit in timp real informatii privind disponibilitatea locurilor, stalpi de iluminat multifunctionali (cu componenta de supraveghere video, statie de incarcare electrica pentru autovehicule, senzori pentru mediu, display LED), precum si wi-fi gratuit.

Primarul Constantei a mai anuntat ca pana la sfarsitul acestui an vor fi implementate in total cinci proiecte-pilot de tip "oras inteligent", fiecare realizat cu parteneri distincti, urmand ca ulterior cele cinci modele sa stea la baza proiectului final ce va fi adoptat si implementat in infrastructura orasului, potrivit Agerpres.

Acesta promitea in campania electorala ca va implementa o strategie de tip smart city, pe termen mediu si lung, pe patru vectori de dezvoltare: safe city, mobility city, energy city, e-city.

Oradea

Municipalitatea din Oradea a demarat elaborarea unei strategii integrate privind digitalizarea orasului, in iulie 2016, cand a lansat "Strategia de informatizare a municipiului Oradea 2016 -2020". Documentul este elaborat de Asociatia Cluj IT. Aceasta a fost la vremea respectiva prima abordare structurata din Romania spre dezvoltarea unui “smart city”.

"Unul dintre obiectivele majore ale acestui proiect este cresterea calitatii vietii cetatenilor. Cand cetateanul depinde de orarul unei casierii pentru a-si plati o anumita taxa sau pentru a face o sesizare catre o institutie, atunci calitatea vietii sale nu este una foarte buna. In aceste conditii, tehnologia este cea care ne poate ajuta sa nu depindem de timp si de spatiu in raporturile normale cu o institutie. De la o eficienta a actului administrativ, trebuie sa mergem inainte si sa gandim o eficienta in favoarea cetateanului, care nu trebuie privit ca si contribuabil, ci ca si client al nostru", a spus city-managerul Eduard Florea, la vremea respectiva.

Strategia a fost finalizata si Primaria urmeaza sa o puna in practica etapizat.

Investitii in transport

Primaria Oradea intentioneaza sa achizitioneze pe fonduri europene fie autobuze electrice, fie tramvaie noi, a declarat pentru HotNews.ro primarul orasului, Ilie Bolojan. Exista posibilitatea sa se achizitioneze si autobuze Euro 6, daca se va primi derogare de la finantator. O decizie va fi luata in urmatoarea perioada. In plus, Primaria urmeaza sa lanseze licitatia pentru extinderea liniei de tramvai din oras cu 7 km.

Investitiile in transportul public nu sunt o noutate pentru oras, Oradea beneficiind de unele din cele mai eficiente mijloace de transport in común.

In 2008, Primaria Oradea a achizitionat 10 tramvaie moderne marca Siemens, acelasi model care circula si in Viena. Fiecare tramvai este dotat cu aer conditionat, are 5 usi mari, care permit un flux foarte bun de pasageri, diminuand astfel timpul necesar opririi intre statii si un sistem ce permite recuperarea energiei la franare de pana la 30%.

La inceputul anului 2015, Primaria Oradea in parteneriat cu Asociatia pentru promovarea turismului din Oradea si regiune a lansat aplicatia Oradea City App. Prin intermediul acesteia, utilizatorii pot afla informatii despre obiective turistice cu ghid audio, unde este cel mai apropiat spital, ATM sau farmacie si pot plati biletul de transport public sau parcarea. De asemenea sunt oferite informatii legate de traseele diferitelor linii de autobuz sau tramvai sau sistemul de parcari publice din municipiu.

Citeste mai mult aici.

Aplicatie pentru sesizari

In 2016, Primaria Oradea a lansat si aplicatia Oradea City Report, care permite cetatenilor cu spirit civic sa transmita diverse sesizari si incidente catre institutie si operatorii serviciilor publice locale (Compania de Apa Oradea, Oradea Transport Local, Termoficare Oradea, Politia Locala Oradea, Luxten Lighting Company, RER Ecologic Service).

Cetatenii pot sesiza urmatoarele probleme: gropi in asfalt, caini comunitari, resturi menajere sau moloz aruncate la intamplare, gunoi in mijloacele de transport, disfunctionalitati in iluminatul public, cosuri de gunoi vandalizate, vehicule abandonate, blocaje din cauza zapezii, avarii apa rece si calda, canalizare infundata etc.

Sesizarile transmise vor fi insotite de fotografie, descriere si localizare GPS, oferind autoritatilor identificarea exacta a locatiei incidentelor.

Utilizatorii care folosesc aplicatia pot vizualiza atat sesizarile proprii, cat si pe cele transmise de alti utilizatori, acestea devenind publice din momentul preluarii de catre autoritati. Datele de identificare a utilizatorului, obligatorii pentru a transmite o sesizare (nume, prenume, numar de telefon) nu vor fi facute publice.

Primaria are termen 48 de ore sa rezolve problemele sesizate de cetateni, a declarat pentru HotNews.ro, primarul orasului, Ilie Bolojan.

In plus, programarea cununiilor civile se poate face online, la fel si programarea pentru schimbarea cartii de identitate.

Digitalizarea orasului include si parcarile. Astfel, in parcarile din oras, plata se poate face prin sms.

Investitii in iluminatul public

Ilie Bolojan, primarul orasului Oradea, a declarat ca anul viitor, in cadrul unui proiect de modernizare a marilor bulevarde, stalpii de iluminat vor fi "inteligenti". Acestia vor fi dotati cu camere video, hotspot pentru internet wi-fi si cu senzori de miscare, intensitatea luminoasa fiind redusa in cazul in care nu trece nimeni prin zona. Astfel, se va face economie la energie electrica.

Un alt proiect al primariei Oradea este sa puna camere de luat vederi care citesc numerele de inmatriculare la intrarile in oras, astfel incat taxa de trafic greu sa poata fi platita prin sms.

Sibiu

Mai multe proiecte de tip smart city au fost implementate si in Sibiu, iar orasul are planuri mari.

E-guvernare

In 2011, Primaria Sibiu a creat si a pus in functiune o platforma de e-administratie, pentru comunicarea mai eficienta cu comunitatea. Pe platforma se pot plati online taxe si impozite, se pot depune petitii, se pot solicita informatii. Platforma are atasat si un newsletter la care s-au abonat pana in prezent peste 15.000 de cetateni.

Din data de 27 aprilie Primaria Sibiu emite si in format electronic certificatele de urbanism, prelungirea certificatelor de urbanism si prelungirea autorizatiei de constructie/desfiintare. Actele necesare pentru obtinerea acestor documente vor fi depuse de cetateni tot in format electronic. Serviciul este prestat prin intermediul platformei https://edirect.e-guvernare.ro.

Din data de 17 iulie Primaria Sibiu, prin Directia Fiscala Locala, emite si in format electronic certificatele de atestare fiscala pentru bunurile imobile, adica terenuri si case. Si documentele pentru obtinerea certificatului vor fi depuse de cetateni tot in format electronic.

Din acest an, Primaria Sibiu a infiintat un program de notificare pe email a agentilor economici carora le expira acordul de functionare.

Si in domeniul platilor, Primaria Sibiu a facut un pas. La sfarsitul lui 2016 Directia Fiscala a incheiat un parteneriat cu PayPoint pentru plata taxelor si impozitelor prin terminalele PayPoint, la indemana si in apropierea casei contribuabililor.

Oficierea casatoriilor pentru care se doreste programarea sambata, cea mai aglomerata zi din acest punct de vedere, se poate face si online, prin intermediul unui formular electronic accesibil pe site-ul www.sibiu.ro.

Iluminat public inteligent

Primaria Sibiu a promovat doua proiecte prin care se va instala iluminat eco-eficient in doua parcuri din Sibiu. Primul proiect, instalarea iluminatului eco-eficient in parcul Sub Arini este in curs deja si presupune instalarea de corpuri de iluminat eco-eficiente, amenajarea de HotSpot-uri WiFi si camere de filmat. Proiectul presupune si un sistem de telegestiune care permite monitorizarea centralizata si de la distanta a sistemului. Sistemul de iluminat permite reglarea intensitatii luminii pe intervale orare, iar in locul de joaca iluminatul poate functiona prin actionarea senzorilor de miscare. Institutia intentioneaza extinderea acestui tip de proiecte si in alte zone publice.

Modernizarea si eficientizarea transportului public

Anul acesta baza de transport public a fost scoasa in afara orasului, eliminandu-se o sursa de poluare. Noua autobaza, o investitie de 4,8 milioane de Euro, corespunde normelor europene de poluare. Urmatorul pas este modernizarea flotei prin achizitia de autobuze noi, atat prin fonduri europene, cat si prin fondurile bugetului local si ale societatii de transport, au explicat reprezentantii Primariei Sibiu pentru HotNews.ro. De asemenea, se vor cauta solutii pentru eficientizarea traseelor pentru ca transportul public sa reprezinte o reala alternativa la transportul cu autovehiculul propriu.

In anul 2013 s-a introdus metoda contactless de plata a calatoriei, direct la bordul autobuzului, prin intermediul unui card contactless. De asemenea, s-au instalat in oras aproape 30 de automate de bilete.

Intreaga flota este dotata cu dispozitive GPS contectate la un dispecerat care monitorizeaza respectarea orarelor, consumul de combustibil si permite instalarea de display-uri electronice in statii care informeaza calatorii despre ora sosirii urmatorului autobuz. Proiectul de instalare a display-urilor in statii este la inceput.

Un nou sistem de informare a vizitatorilor la Gradina Zoologica

Vizitatorii Gradinii Zoologice Sibiu dispun din iulie 2016 de un ghid virtual care va oferi informatii cu privire la cele 270 de animale gazduite aici.

Ghidul virtual este o aplicatie mobila interactiva, disponibila in limba romana, engleza si germana care ofera utilizatorului informatii sub forma de text, fotografii, dar si in format audio. Aplicatia poate fi descarcata din Google Play Store sau App Store. Ca alternativa, se poate scana QR code-ul inscris pe panourile informative de la cele doua intrari in Gradina Zoo. Pentru a facilita descarcarea si utilizarea aplicatiei, Zoo Sibiu a pus la dispozitie o retea WiFi gratuita (Zoo_Sibiu_Public). Pentru ca aceasta aplicatie utilizeaza tehnologia de tip "beacon", atunci cand vizitatorul care a instalat aplicatia se va apropia de un spatiu care gazduieste animale, acesta va fi informat cu privire la locatia in care se afla si va primi informatii despre animalele pe care le poate vedea in jurul sau.

Proiecte smart in domeniul parcarilor

In prezent plata parcarii in Sibiu se poate face prin achizionarea unui tichet de la cele 42 de automate stradale care permit plata cu monede, bancnote si card bancar. Alte 15 automate sunt in curs de achizitie. Automatele sunt legate la un sistem de monitorizare care indica avariile.

Implementari de tip smart in protectia zonei pietonale

Zona pietonala din centrul Sibiului este protejata prin piloni mobili care limiteaza accesul si o bariera. Pilonii si bariera sunt monitorizati dintr-un dispecerat. Accesul limitat este posibil prin scanarea unui card magnetic.

Timisoara

Si orasul de pe Bega are o serie de proiecte tip smart city implementate, a declarat primarul Nicolae Robu pentru HotNews.ro.

Sistem de management al traficului

Traficul auto si pietonal este administrat cu un sistem informatic inteligent, cuprinzand senzori in asfalt in 134 de intersectii, 230 de camere video, radare si o camera de monitorizare ultracomplexa. Sistemul functioneaza in doua regimuri: unul cu unda verde si al doilea adaptiv, cu timpi la semafoare stabiliti dinamic, in functie de conditiile concrete de trafic. Din sistem se scot poze si alte date privind trecerile pe rosu, pe baza carora se aplica sanctiunile, a spus Robu.

Parcari inteligente

Parcarile - nu toate, la ora actuala, dar in curand toate - sunt gestionate inteligent, cetatenilor indicandu-li-se pe telefon cate locuri libere sunt, care anume, cat costa, care veste distanta in spatiu si timp pana la parcare si, dupa ce ei aleg unde doresc sa parcheze, sunt condusi prin gps acolo. Plata se face de pe telefon printr-un simplu clic/sms", a explicat primarul.

Wi-fi gratuit in toate cele trei piete principale din centrul istoric

"Suntem in curs de implementare a unei aplicatii pentru vizualizarea pe telefon a parametrilor aerului pe traseele mijloacelor de transport in comun. Suntem in curs de implementare a unei aplicatii pentru sesizarea de catre cetateni prin telefon, prin poze si texte, a oricaror probleme din oras. La fel, pentru vizualizarea pe telefon a datelor despre cladirile de interes, parcuri si alte obiective de interes turistic", a mai declarat Nicolae Robu.

Proiecte tip smart city exista si in alte orase din Romania, in ultímii ani, astfel de initiative prinzand avant.