Premierul moldovean Vlad Filat: Asa cum americanii vorbesc engleza, moldovenii vorbesc limba romana

de R.P.     HotNews.ro
Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:25 Actualitate | Diasporă

Vlad Filat
Foto: Agerpres
Premierul moldovean Vlad Filat si seful diplomatiei de la Chisinau, Iurie Leanca, se afla zilele acestea la Bruxelles, unde au participat marti la prima sedinta a Comitetului pentru Afaceri Externe de la Parlamentul European. Au cerut permisiunea sa vorbeasca in limba romana, dupa care Vlad Filat si-a inceput discursul: "Republica Moldova a fost condusa timp de 8 ani de catre generalul de militie sovietica Vladimir Voronin", a declarat liderul Executivului moldovean, potrivit Unimedia.

Intrebat de europarlamentarul roman Traian Ungureanu care este statutul limbii romane in noua guvernare de la Chisinau, Vlad Filat a dat asigurari ca va reglementa acest aspect. "La fel cum vorbesc americanii limba engleza, asa si cetatenii Republicii Moldova vorbesc limba romana. Acest lucru cu certitudine urmeaza a fi reglementat in timp si sub aspectul normei juridice”, a explicat premierul, citat de Jurnal de Chisinau.

Printre subiectele abordate de seful guvernului de la Chisinau s-au numarat si modificarea Codului Audiovizualului "pentru a avea o televiziune publica ce sa informeze cetatenii", precum si infiintarea unei comisii parlamentare pentru aflarea adevarului despre evenimentele din 7 aprilie. In acest context, Filat a avertizat: "creditul rus a fost unul electoral. Este vorba de 150 milioane de dolari, pentru a compensa deficitul bugetar. Suntem interesati de acest credit si vom discuta acest subiect la 7-8 octombrie si cu presedintele rus Dmitri Medvedev".

Premierul moldovean a discutat si despre perspectiva europeana a Republicii Moldova, precizand ca "asteptam un mesaj din partea Uniunii Europene. (...) Tin sa reafirm: Republica Moldova este un stat european sub aspect geografic. Urmeaza sa fie integrat si sub aspectul valorilor europene”, a incheiat Filat.


Citeste mai multe despre   




















Jurnal din Israel​

​FOTOGALERIE Tel Aviv: plaje, muzici si trupuri

Greu sa gasesti in lume un oras care petrece mai mult, care se odihneste mai seren. Un New York pe Malul Mediteranei, un colt de Europa sofisticata in Orientul Mijlociu, o destinatie de plaja excelenta, un oras in care noptile de distractie se continua si dupa ce se crapa de ziua. Oameni pe longboard-uri colorate coboara spre faleza orasului, de multe ori purtand doar o pereche de pantaloni scurti. Esti in inima civilizatiei est-mediteraneene, cu hedonismul ei milenar, cu cultul inca pastrat al corpurilor frumoase, cu o senzualitate subtila, dar neascunsa.

6911 vizualizari

  • +24 (26 voturi)    
    Bravo (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:29)

    Razvan [anonim]

    Un discurs de bun simt
  • +13 (19 voturi)    
    Unirea cu patria mama (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:29)

    cris [anonim]

    Doamne ajuta unirea este aproape
    • +7 (9 voturi)    
      mai dureaza (Miercuri, 30 septembrie 2009, 11:55)

      alex [anonim] i-a raspuns lui cris

      Mai dureaza. Economia inca este foarte legata de vechiul sistem de putere.
    • -1 (7 voturi)    
      Si daca nu? (Miercuri, 30 septembrie 2009, 21:19)

      Cata [anonim] i-a raspuns lui cris

      Eu sper sa nu :) Ok, relatii stranse, etc, dar nu vreau unire.
    • +1 (1 vot)    
      Unirea... (Joi, 1 octombrie 2009, 15:45)

      neg Lewis [anonim] i-a raspuns lui cris

      Modul cum a pus omul problema denota INTELIGENTA.
      Nu ma asteptam la un asemenea discurs.

      Daca Premierul nu va fi asasinat in urmatoarele 6 luni... ma astept ca Romania sa ceara ajutor Financiar de la Moldova - asta pt ca Romania va fi scoasa afara din UE... ca altfel nu se poate...
  • +16 (16 voturi)    
    sa speram ca o sa tina (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:33)

    eu [anonim]

    si marele urs nu se baga
  • +12 (14 voturi)    
    UNIRE! (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:40)

    Romanii de pretutindeni [anonim]

    Doamne ajuta pe romani!
    • +1 (7 voturi)    
      Si eu as vrea, (Miercuri, 30 septembrie 2009, 12:17)

      ciupi 2 [utilizator] i-a raspuns lui Romanii de pretutindeni

      Dar trebuie facute referendumuri si la noi si la ei pe tema asta.
      S-a mai facut o data si a mers :)
  • +9 (9 voturi)    
    Bravo ! (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:41)

    #DeDreapta#6Case#DinMeditatii [utilizator]

    Chapeau bas metre !!!
  • +8 (8 voturi)    
    Bravo! (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:50)

    Alexandru [anonim]

    Voronin sucks.
  • +9 (9 voturi)    
    Basarabia e Romania (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:55)

    Zamolxisz [anonim]

    Doamne-ajuta! Se pare ca Moldova scapa mai repede de comunisti decat Romania si ii si denunta public pe escrocii astia...
  • +1 (17 voturi)    
    Oleaca de concretetze (Miercuri, 30 septembrie 2009, 10:58)

    x [anonim]

    Nu-i chiar atit de "reusita" comparatia intre limbile romana-moldoveneasca vs engleza-americana.
    Moldovenii nu sint romani EMIGRATI peste Prut, ci sint acolo de suficient mult timp ca sa "ne uitam de sus" la anul 602 e.n. (trecerea slava a Dunarii).
    Americanii sint un melanj, initial 50-50% (englezi-germanici), ulterior completat cu nenumarate natii si ... rase. (Pentru amatorii de curiozitati: daca evolutia limbii americane continua in acelasi rtim de pina acum, in mai putin de 200 de ani limbile americana si engleza VOR FI TOTAL DIFERITE!).
    Deci ... moldoveneasca este ridicarea la rang de limba de stat a unui mai vechi regionalism (evident, si acesta in continua evolutie).
    Si la noi, avem regionalisme/dialecte in Moldova (dintre Carpatii Orientali si Prut), in Ardeal, in Banat, in Oltenia, In Muntenia, in Dobrogea.
    La un moment dat (in jurul unei capitale) unii au tiparit niste reguli care au fost raspindite peste tot: cam asa apar limbile moderne (printr-o impunere, care nu vrea raul dialectelor, dar, pentru a te intelege intr-o lume tot mai interdependenta, trebuia facut un compromis (unii ar spune ... fratricid!)).
    Ce va fi peste ani ... aici (Romania-Moldova) n-a facut nimeni nici-un studiu.
    • -2 (10 voturi)    
      Mi se pare mie? (Miercuri, 30 septembrie 2009, 11:40)

      ciupi 2 [utilizator] i-a raspuns lui x

      Sau ai scris 1000 de caractere doar sa bagi o stramba pe la mijloc?
      Sa dai legitimitate "limbii moldovenesti"?
      Mai rusofil mic.
      i-auzi la el:

      "Deci ... moldoveneasca este ridicarea la rang de limba de stat a unui mai vechi regionalism (evident, si acesta in continua evolutie)."

      Rusinica!
      • +7 (7 voturi)    
        Te inseli amarnic (Miercuri, 30 septembrie 2009, 12:20)

        x [anonim] i-a raspuns lui ciupi 2

        Te inseli amarnic, dar amarnic rau.
        Explicam.
        Chiar faptul ca nu am fost de acord cu paralela lui Filat (foarte laudat in celelalte comentarii) te-ar fi facut sa-ti dai seama ca ii si NE consideram frati, cu totii, si ca, in sufletul meu, imi doresc o Romanie mai mare; numai umbra "ursului" de la est ma mai inspaiminta.
        Dar cum eu imi exprim parerile aici, si tu ai acelasi drept; numai sa ai taria sa-ti mai schimbi din pareri, macar in timp, daca ti se explica.
        PS. DACA admiti ca m-ai categorisit gresit, cum imi poti elimina minusul?
    • +1 (1 vot)    
      gresesti (Joi, 1 octombrie 2009, 19:08)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui x

      aici e vorba despre limba, nu despre trecut! iar intre British English si US English e cam aceeasi deosebire de pronuntie si lexic ca intre romana din Romania (mai putin Moldova) si romana din Basarabia; di sie nu tzii limpiede?
  • +3 (5 voturi)    
    romana (Miercuri, 30 septembrie 2009, 11:07)

    maya [anonim]

    Doamne ajuta. Cu emotie ,cu lacrimi si cu nerabdare scriu.
  • +6 (6 voturi)    
    Respectele mele ....... (Miercuri, 30 septembrie 2009, 11:18)

    SHEAPA [utilizator]

    ..... domnule Filat.

    Discurs cu mult bun simt.
  • -10 (16 voturi)    
    aceeasi limba, doua state independente (Miercuri, 30 septembrie 2009, 11:35)

    un cetatean [anonim]

    englezii si americanii vb aceasi limba dar sunt state diferite....cred ca si in situatia aceasta ar fi bine sa ramana la fel....
    • +2 (8 voturi)    
      Of of ... (Miercuri, 30 septembrie 2009, 12:17)

      #DeDreapta#6Case#DinMeditatii [utilizator] i-a raspuns lui un cetatean

      ... mic MANCURT.
      Ati luat-o pe cocoasa, sfarsitul va este aproape, dar tot nu va predati.

      Timpul vostru a trecut ramasitze KGB-iste odioase ce sunteti.
      • -2 (12 voturi)    
        normal, cine nu vrea unire e kgb-ist (Miercuri, 30 septembrie 2009, 12:49)

        luk [anonim] i-a raspuns lui #DeDreapta#6Case#DinMeditatii

        Nici eu nu vreau sa ne unim. Pentru ce as vrea o minoritate rusa galagioasa, pentru ce as vrea niste comunisti de cea mai joasa speta infiltrati la Bucuresti prin partidele noastre pline de corupti?
        Doresc o Moldova indreptata cu adevarat spre Europa, cu niste politicieni care sa nu faca alergie la limba romana.
        As vedea chiar un avantaj in faptul ca poate intr-o zi vor fi doua state romanesti in UE.
        • +2 (4 voturi)    
          Asa e! (Miercuri, 30 septembrie 2009, 16:16)

          fatmanx [utilizator] i-a raspuns lui luk

          Deja ai o comunitate de comunisti de cea mai joasa speta infiltrati la Bucuresti si aiurea in tara asta! Inca 10% lichele in plus nu-i mare scofala daca iei in calcul avantajul major: s-a terminat cu santajul sovietic!
          Romanii uniti fiind pot lua orice decizii si pot face orice fara ca URSS sa-i mai tina in sah cu cutzitul la gatul moldoveanului! Aia ie diferenta. Tu crezi ca UE o sa existe in veci??? Deja da semne de explozie.
          Noi ca romani insa, existam de mai demult decat UE si speram sa existam si dupa UE, corect?
  • -9 (9 voturi)    
    ruminam (Miercuri, 30 septembrie 2009, 12:55)

    ea [anonim]

    FILAT mult na se treeaske!!!! dake sokots ke greesti ROMINESHTE, shi fawi tu in tsara mea!!!! DURIK limba noastre e MOLDOVNEASKE , da a tra pe mine nu me intereseaze.....
    • 0 (0 voturi)    
      na jolvan (Joi, 1 octombrie 2009, 19:10)

      clujean [anonim] i-a raspuns lui ea

      ca scrierea ta e curat ungureasca, nu ruso-romaneasca!
  • +6 (6 voturi)    
    Durerea neamului (Miercuri, 30 septembrie 2009, 16:08)

    fatmanx [utilizator]

    De mii de ani durerea neamului asta romanesc a fost Unirea. Si de cand noi, romanii, am inteles ce vrem, am facut-o cu vorba si cu sabia inca de pe vremea lui Mihai Patrascu. Si apoi iar in 1848, 1859, 1918-1919-1920, 1941. Cele mai dure conflicte au avut aceeasi tema la romani: Unirea!
    Si daca sunt unii in Moldova care cred ca nu sunt acelasi neam si acelasi sange cu noi, sa-si vada de treaba. Asa cum in 1918 Basarabia singura a venit inapoi la patria mama, asa va veni si acum. Pentru ca a curs sange de roman pentru Moldova.
    Numai uniti vom reusi sa scapam de santajul asta rusesc si sa fim tot ce putem fi si mai mult de atat!Noi nu suntem separati decat de Prut; istoria si neamul le impartim. Si daca apartenenta la UE ne impiedica oarecum sa actionam acum, asta nu va fi o problema cand Moldova va fi parte din UE sau cand UE nu va mai exista. (De cand ne stim am trait in umbra cate unui imperiu, fie el turcesc, rusesc, austriac, si inca traim asa.) Dar vom fi uniti pentru ca, in cele din urma, asta e cel mai de pret lucru pe care-l avem ca neam.
    • 0 (6 voturi)    
      clisee (Miercuri, 30 septembrie 2009, 17:45)

      luk [anonim] i-a raspuns lui fatmanx

      Asta cu 'de mii de ani' e poveste, la 1600 prea putin il interesa pe Mihai unirea, cat mai ales mosiile pe care le cucerea.
      Daca Moldova a inteles ca aderarea la UE este calea de urmat pentru ea, nu pot decat sa-i felicit conducatorii actuali. Voi fi fericit cand vom ajuta Moldova sa se integreze si, dupa aceea, cand vom actiona impreuna ca doua state romanesti.
      • +2 (4 voturi)    
        Clisee intr-adevar (Miercuri, 30 septembrie 2009, 17:59)

        fatmanx [utilizator] i-a raspuns lui luk

        La fel si "Asta cu 'de mii de ani' e poveste, la 1600 prea putin il interesa pe Mihai unirea" tot un cliseu este.
        Ai vreo problema cu cliseele? Trebuie sa fie ceva "original" intotdeauna, sau cum?
        Da, e o afacere veche Unirea asta, dar pentru noi ca neam e ca mersul cu tramvaiul: un cliseu. Noi vrem sa fim uniti.

        La fel si belirea pe toate partile a neamului tot cliseu este. La fel si infestarea neamului cu tot felul de viermi kaghebisti, un cliseu.
        Numa clisee, gogule!
        • -1 (5 voturi)    
          probabil ca toate aceste pericole ne pandesc (Miercuri, 30 septembrie 2009, 18:25)

          luk [anonim] i-a raspuns lui fatmanx

          Poate energia asta unificatoare ar fi mai inteligent folosita daca am incerca, la nivel de natiune, sa fim mai civilizati (da, gogule), sa folosim mai mult apa si sapunul si sa eliminam tigania din cotidian. Dar asta cu unirea suna patriotic, nu-i asa?
          Sincer, n-as avea nici un chef sa sustin, ca stat, alte 3,5 miliane de oameni, din care mai mult de jumatate rusofoni.
          • -1 (3 voturi)    
            ce e clar e clar (Miercuri, 30 septembrie 2009, 18:41)

            fatmanx [utilizator] i-a raspuns lui luk

            Noi ca natie nu putem sa ne desavarsim decat uniti cu totii intr-o singura tara. Sper ca esti de acord cu asta. Ca o fi acum, ca peste 10, 20 de ani, om vedea cum negociem cu URSS si UE. Dar ideea de baza asta e.
            Lasa basmele cu rusofonii; avem 1 mil si ceva de maghiarofoni si se pare ca nu avem probleme deosebit.
            Nu stiu despre patriotism, personal ii displac pe romani, dar tot personal am observat ca buni sau rai, romanii aia sunt ai mei, nu altii. Si in concluzie, caut sa sustin interesul natiei mele, nu al UE, URSS, USA sau aiurea. Вы понимаете?
            In other news: civilizati sunt majoritatea romanilor, numa ca, deh, N-AU VIZIBILITATE. Are vizibilitate insa acel procent din populatie care nu se sfieste sa faca scandal, sa-si arunce laturile pe strada, etc; anyway, in contextul dat, problema ridicata de tine e puerila si cretina, in stil kaghebist, cum ziceam.
            A, si, vezi ca TU nu esti stat, nici eu nu sunt stat, NOI romanii suntem stat si daca NOI decidem sa ne unim si sa suportam costurile, ni se falfaie NOUA de ce crezi TU despre asta. Вы понимаете?

            @redactia, please, cenzura; multam fain
            • +1 (5 voturi)    
              te-am inteles (Miercuri, 30 septembrie 2009, 19:10)

              luk [anonim] i-a raspuns lui fatmanx

              Din cat inteleg eu scrierea chirilica, te-am priceput si pe tine. Sustine ce vrei tu, faci o treaba excelenta.
              Dar lasa-ma pe mine sa cred ca nu esti decat un politruc ce eticheteaza repede drept kgb-ist tot ce nu-i convine.
              Iar la stat ma refeream in general, asta n-ai inteles-o.
              Chiar as fi curios cati dintre romanii din Moldova ar vrea unirea cu Romania. Si asta din alt motiv decat obtinerea cetateniei pentru a pleca la munca in UE.
              Eu am cam terminat, te las sa ti se falfaie (deci contextul era cel corect).
    • 0 (2 voturi)    
      ca bine zici! (Joi, 1 octombrie 2009, 1:55)

      novac [anonim] i-a raspuns lui fatmanx

      As mai adauga doar ca Mihai Patrscu voia sa elibereze Constantinopolul de sub turci, si sa refaca Imperiul Roman de rasarit.
      Roman vine de la "romei"-"romanoi", asa cum se numeau locuitorii Imperiului Bizantin. Grecii insisi se numeau asa pana la inceputul sec. 18!!
      Evident ca nimeni nu voia asta: nici rusii (care se considera mostenitorii de "drept" al Imperiului Roman) si nici Roma catolica, care viseaza sa-si intinda stapanirea spre est.
      Asta suntem noi: urmasii si mostenitorii Imperiului Roman de rasarit. De asta au vrut sa ne stearga din istorie, de asta toti romanii din Balcani sunt asimilati cu furie...
      Sa fim uniti, sa fim frati, sa tinem unii la altii! Sa fim o tara si un neam!
  • +6 (8 voturi)    
    Abia astept sa trec Prutul inot spre Tziganca (Miercuri, 30 septembrie 2009, 18:02)

    George [anonim]

    ...si apoi sa aprind o luminare la mortii nostri.
    Asa cum nu poti desparti o mama de copilul ei asa nu poti desparti cele doua Moldove.
    E o chestiune numai de timp de care rusii trag cat pot.
  • +1 (1 vot)    
    UNIREA (Joi, 1 octombrie 2009, 9:22)

    PUTINEL [anonim]

    Americanii au pomis ca ajuta armata a 14-a sa se care acasa,dupa care se matura,se aranjeaza salile de votare, poporul din cele 2 tari voteaza si ...primul presedinte va fi de la Moldoveni(asa e frumos).
  • +1 (1 vot)    
    Americana, engleza, romana si moldoveana (Joi, 1 octombrie 2009, 9:38)

    Vasile007 [anonim]

    O observatie de bun-simt a d-lui Vlad Filat. Asa e. Moldovenii vorbesc romaneste la fel de incorect pe cat vorbesc americanii englezeste.

    Nu era mai simplu sa dea exemplul Austriei si al Germaniei ? Doua tari, aceiasi limba, acelasi popor.
  • +1 (1 vot)    
    Constitutie md is "under construction" (Joi, 1 octombrie 2009, 10:33)

    _tudor_ [anonim]

    Am incercat sa vad ce scrie in Constituita Moldovei:
    http://www.parlament.md/legalfoundation/constitution/

    Momentan pagina se actualizeaza. Va rugam sa reveniti.
    The page is under construction.
    Страница обновляется.


    Asta e de bine, nu?
  • -1 (1 vot)    
    asa (Joi, 1 octombrie 2009, 10:51)

    anton [anonim]

    bun discurs, putea da exemple si mai clare ca sa enerveze audienta europeana: asa cum belgienii vorbesc olandeza, asa cum irlandezii vorbesc engleza, asa cum bulgarii nu vorbesc...
  • +1 (1 vot)    
    sentimentul meu este... (Joi, 1 octombrie 2009, 11:00)

    egroeg [anonim]

    ca dl.filat,cerand permisiunea sa vorbeasca in limba romana,intr-un mod elegant a spus comunitatii europene ca ei,de fapt sunt romani din mosi stramosi.
    bravo si s va ajute domnul,dle vlad filat !
  • 0 (0 voturi)    
    Romanii spera la unire (Joi, 19 noiembrie 2009, 3:05)

    Robert Bardita [anonim]

    Toti Romanii ca si Moldovenii spera la Unire e un ideal un tel de care daca il vom atinge in timpul zilelor noastre putem muri mandrii si mai demni toti cei care scriu impotriva Unirii sunt COMUNISTI moldoveni sau romani dupa caz agenti KGB


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi