Corespondente din Londra si Dublin

Romanii atacati de neo-nazisti in Belfast se afla in ingrijire sociala, Gordon Brown condamna violentele

de Crina Boros, Cristian Roman     HotNews.ro
Miercuri, 17 iunie 2009, 15:20 Actualitate | Diasporă

Romanii de etnie roma din Belfast, supusi unor atacuri extremiste in ultima saptamana, au fost mutati de catre autoritatile britanice din biserica in care se refugiasera intr-un centru social, unde vor ramane pana la solutionarea situatiei lor. Un reprezentant al Consulatului Roman ii va vizita astazi.

Autoritatile britanice cauta fonduri pentru repatrierea romilor. Gordon Brown a condamnat violentele din Belfast, afirmand ca spera ca autoritatile sa ia toate masurile necesare pentru a proteja familiile.

Ambasadorul roman la Londra, Ion Jinga, a declarat pentru HotNews.ro ca autoritatile romane colaboreaza cu cele britanice pentru solutionarea problemei grupului de romani romi din Belfast.

"Ambasada Romana la Londra condamna cu fermitate orice act cu caracter extremist. Am luat legatura cu Ministerul britanic de Externe, fata de care ne-am exprimat preocuparea si i-am rugat sa ia masurile necesare pentru ca aceasta situatie sa nu se mai repete. Suntem in legatura cu autoritatile din Belfast: politia, consiliul local, organizatii romane locale si cu biserica implicata. Ambasada Romaniei s-a autosesizat in acest caz. Un reprezentant al sectiei Consulare se va deplasa in aceasta dupa-amiaza in Belfast", a declarat Jinga.

"Este absolut regretabil ca un astfel de atac are loc impotriva unor cetateni romani. Comunitatea romaneasca din Marea Britanie este o comunitate bine integrata. Am fost saptamana trecuta la Cardiff, unde s-a inaugurat o biserica romaneasca. Am gasit o comunitate mica, de 100-200 de oameni, dar care traiau in conditii absolut firesti. In comunitatea de la Boston la fel. Si in Scotia, avem o comunitate serioasa", a adaugat acesta.

Majoritatea celor 115 cetateni romani de etnie roma ar putea fi repatriati, la cererea lor. Autoritatile britanice cauta, in prezent, solutii de finantare in acest sens. Surse apropiate HotNews.ro au declarat ca in zona Lisburn Road din Belfast locuiesc aproximativ 200 de romani de etnie roma, traind in case dezafectate la marginea orasului. Membrii comunitatii rome se intretin, in general, din cersetorie si spart bancomate, mai spun sursele.

Lord David Trimble, conservator al Camerei Lorzilor, politician nord-irlandez si detinator al premiului Nobel pentru pace, a declarat pentru HotNews.ro nu este prima data cand romanii sunt tinta unor atacuri de acest gen in Irlanda de Nord. El si-a afirmat suspiciunea ca grupul de cetateni romani din Belfast a fost atacat de grupuri paramilitare loialiste din motive politice.

Intrebat daca exista tensiuni intre localnici si europenii estici, Lord Trimble nu a exclus varianta. El insa si-a argumentat banuiala, aratand ca grupurile paramilitare loiale miscarilor violente din trecultul Irlandei de Nord au atacat si membri ai comunitatii chineze din regiune: "Evenimentele fac parte din starea de mahmureala lasate de problemele pe care le-am avut in trecut in Irlanda de Nord. Unii au dificultati in a se distanta de comportamentul paramilitar, dar asta este doar o suspiciune personala".

Intrebat daca s-ar repatria in cazul in care ar fi unul dintre minoritarii abuzati, acesta a afirmat ca ar anunta politia si ar avea pretentia sa fie protejat.

Roman din Belfast: “Chiar daca gestul neonazistilor nord-irlandezi e complet condamnabil, tiganii nostri si-au cam facut-o cu mana lor!”

Hotnews a incercat sa ia legatura cu mai multi reprezentanti ai comunitatii romanesti din Belfast, care cunosc mai bine conditiile care au dus la escaladarea conflictelor dintre grupurile de tineri neo-nazisti din capitala Irlandei de Nord si tiganii romani.

Paul T. are 32 de ani si locuieste de 8 ani in Belfast, impreuna cu actuala sa sotie. “Si cind am ajuns noi aici, in 2001, erau ceva probleme facute de tiganii romani, insa in ultimii 2-3 ani, cam de cind s-a dat liber la vize si am intrat in Uniunea Europeana, numarul lor a crescut considerabil. Nimic rau cu asta, doar ca s-au facut remarcati prin cersetorie, spargeri de bancomate si alte asemenea activitati”, povesteste Paul.

“Cunosc bine zona in care au avut loc acum incidentele. Practic, cele 100 de persoane de care se vorbeste acum locuiau in vreo 3 case, va dati seama ce ingramadeala acolo. Nu cred ca toti se ocupa cu furatul sau cersetoria, unii poate chiar muncesc in servicii curatatorie sau alte joburi de acest nivel, insa stau cu totii acolo. In ultimele 3 luni am trecut de doua ori prin fata caselor lor, asa m-a dus drumul. De fiecare data am vazut grupuri de 10-15 “baieti” de-ai nostri afara, ascultind manele la maximum la mobile si cu mizerie si seminte in jurul lor, pe trotuare. Adica ies in evidenta, despre asta e vorba”, mai spune Paul.


Citeste mai multe despre   




















Articol sustinut de BRD Groupe Société Générale

Atelier de idei. Cum te ajuta tehnologia sa-ti faci mai mult timp pentru tine si planurile tale

Munca multa, stres, ore peste program, termene limita, sedinte lungi. Uneori, asa arata ziua de lucru a multora dintre noi. Din acest motiv e foarte important sa investesti in lucruri care te pot ajuta sa iti folosesti mai bine timpul petrecut la birou. Sa lucrezi mai bine, mai usor si mai repede poate insemna mai mult timp pentru tine si pentru cei dragi. Iti propunem, asadar, cinci directii care te pot ajuta pe plan profesional si personal.

2895 vizualizari

  • +13 (17 voturi)    
    Cum dracu'? (Miercuri, 17 iunie 2009, 15:34)

    Astaroth [anonim]

    Au ajuns în Belfast?
    Si cacatii aia de la hambasada le iau apararea, auzi dom'le si ocupatia lor baza este cersetoria si spargerea de bancomate.
    • +13 (13 voturi)    
      Sunt peste tot (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:03)

      maria [anonim] i-a raspuns lui Astaroth

      Uite de aia ne luptam noi in zadar sa ne facem o imagine in Europa. Pe mine ma intreaba olandezii de ce sunt atat de alba daca sunt romanca. Asta nu intereseaza chiar pe nimeni?! Si "reporteru" prezinta cersetoria sau spartul bancomatelor ca pe meserii din nomenclatorul de stat.... Incredibil... Traiesc in case dezafectate ... la fel ca si in Ardeal unde au invadat satele sasesti imediat dupa 90 si le-au transformat in ruine .... Si sa mor io daca ii gasesc pe ei vinovati. vinovatii sunt cei care tolereaza asa ceva, cei care nu gasesc solutii si apar doar in momente extreme ca acesta ....
    • +10 (12 voturi)    
      Romani? (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:05)

      Gheorghe [anonim] i-a raspuns lui Astaroth

      Cu tot respectul oameni buni, schimbati titlul articolului. "Roman" nu este egal cu RROM.
      Refugiatii, saracii, fura cat pot si ii trimit astia in tara sa construiasca palate. /
      • +3 (3 voturi)    
        Nu sunt cetateni romani? (Joi, 18 iunie 2009, 10:54)

        A.Simionescu [utilizator] i-a raspuns lui Gheorghe

        N-am auzit de cetatenia tiganeasca... Persoanele in cauza sunt locuitori ai Romaniei si asta e educatia care au primit-o aici. Nu fac decat sa se poarte cum se poarta si la ei in tara...La mine in cartier sunt grupuri mari de specimene din astea care se comporta asa si NU sunt de etnie tiganeasca.
  • +15 (19 voturi)    
    Nu le mai spuneţi romi (Miercuri, 17 iunie 2009, 15:55)

    CezarN [utilizator]

    Simplu, ŢIGANI. Sunt cetaţeni români, de acord, au toate drepturile pe care un cetaţean român le are, insă sunt ţigani, nu romi.
    • -10 (14 voturi)    
      sunt romi (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:21)

      Cristea [anonim] i-a raspuns lui CezarN

      sunt tigani sau romi, pentru ca rom nu vine de la roman, ne place sau nu, dar ei au numele asta inaintea noastra, ca vine de la "romei", adica locuitori ai imperiului roman de rasarit. Nu are nici o legatura cu "roman verde".
      /
      • +3 (7 voturi)    
        De unde pana unde? (Miercuri, 17 iunie 2009, 17:42)

        serbanTeodor [utilizator] i-a raspuns lui Cristea

        Adica tiganii sunt urmasii Romei? Ce locuitori ai imperiului roman de rasarit? Doar nu era India imperiu roman de rasarit si nu era imperiu roman de rasarit format din tigani. Chiar nu stiu ce legatura au astia si cum de s-a permis ca sa acceptam numele de rrom ptr tzigani, stie cineva care este argumentul istoric inafara de faptul ca actualmente toata lumea crede ca ei vin din Romania si de aceea trebuie numiti rromi?
        • +1 (5 voturi)    
          ce ai omule? (Miercuri, 17 iunie 2009, 21:18)

          MirceaA [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

          vorbesti singur? Cum poti sa-ti pierzi vremea raspunzand unui babuin? Lasa-l si pe el sa urle la luna si gata. Nu vezi ce aberatii zice? O fi Vanghelie, ca numai ala mai e in stare de asa ceva.
      • +1 (3 voturi)    
        Auzi,domnu Cristea? (Joi, 18 iunie 2009, 0:23)

        dami365 [utilizator] i-a raspuns lui Cristea

        Sunt TIGANI si goaze in acelasi timp! Pe unde ajung ne fac de kkt. Asa ca nu mai veni cu chestii din astea ca nu schimbi nimic.La o mie de romani ai poate 50 de banditi si la o mie de tigani ai 800. Corect? Si daca nu ai ce face du-te si bate-ti coasa!
  • +8 (14 voturi)    
    sa-i trimita... (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:01)

    gigel [anonim]

    in tara cat mai repede. Nu le trebuie multi bani pentru asta. Trebuie doar sa construiasca o pluta de lemn, sa-i imbarce din vestul UK si sa le arate linia orizontului. Ajung ei pana la urma. Noi ii asteptam cu drag.
    • -4 (12 voturi)    
      da? (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:22)

      alex [anonim] i-a raspuns lui gigel

      Sunt cetateni europeni, din cate inteleg nu au facut nici o infractiune dovedita. De ce sa ii trimita inapoi daca ei nu vor sa plece???
      • 0 (4 voturi)    
        Spartul bancomatelor? (Miercuri, 17 iunie 2009, 18:31)

        Garett [utilizator] i-a raspuns lui alex

        Nu ti se pare o infractiune?? Weird!
  • +10 (16 voturi)    
    si la noi, cat de curand.. (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:02)

    laurro [anonim]

    ..o sa inceapa curatenia. Cate umilinte si jigniri sa mai suportam din cauza jegurilor astea umane numite tigani ! Cat trebuie sa-i mai suportam ? Ma inscriu in prima organizatie anti - tiganeasca care apare. Si vreau si arme !!!
    • +7 (11 voturi)    
      contati pe mine (Miercuri, 17 iunie 2009, 17:22)

      Mitraliera [anonim] i-a raspuns lui laurro

      Si eu sunt unul dintre cei care s-au saturat sa fie pusi in acelasi rand cu spurcatii astia.
      Ajunge! tiganii traiesc pe meleagurile astea de sute de ani si nu au fost in stare sa se integreze. Nu sunt in stare sa isi asume responsabilitati si sa isi aduca o oarecare contributie in societatea de pe urma careia au drepturi. M-am saturat ca eu sa platesc impozite ce se cheltuiesc pentru intretinerea plozilor de tigan si pentru programe de integrare esuate.
      Daca nu vor sa traiasca civilizat sa li se retraga cetatenia si sa fie trimisi nicaieri, in nepal, india sau unde vor ei.
      Si inca o data... astia sunt TIGANI nicidecum rromi.
    • +2 (8 voturi)    
      Sunt de acord (Miercuri, 17 iunie 2009, 17:42)

      Mihai [anonim] i-a raspuns lui laurro

      Ce bine ar fi să fie şi la noi o organizaţie neo-nazistă dar din păcate ţiganii pompează prea mulţi bani în unii parlamentari şi sunt prea bine protejaţi.

      Mulţi dintre români n-ar avea tupeu să intre într-o astfel de organizaţie, nu de frica legii ci mai mult de frica ţiganilor. Şi îmi pare rău!
  • +12 (12 voturi)    
    Foarte bine (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:02)

    je [anonim]

    De ce sa ii repatriem . Sa stea acolo sa ii killereasca irlandezii . Pacat ca nu avem si noi irlandezii nostri . Saptamana trecuta 2 spargatori cinstiti s-au legat de prietena mea in curtea casei si au mai si scuipat-o . Nu ar trebui sa fie biserica sa ii scape pe astia
  • +11 (13 voturi)    
    Export (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:08)

    nenea [anonim]

    Primul lucru pe care l-am facut cand am intrat in CE a fost sa exportam "jeguri de larg consum" pe o piata libera.
    Sa absoarba aceste "produse" ale democratiei si capitalismului.
    Romania este catalogata drept mare participator la Holocaust. Pe deasupra mai demolam si un parc in centrul capitalei ca sa le facem monument victimelor. Foarte bine, dar... sa se descurce Irlanda de N si toata Europa, nu doar sa ne arate cu degetul drept criminali de razboi.

    Astept cu interes o crestere a nivelului de trai la Moscova. Sa vad cum se descurca rusii cu cetatenii rromi, ca in prezent corecteaza Istoria.
  • -9 (15 voturi)    
    Cum definim o natie? (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:08)

    Margicu [anonim]

    ... dar mai bine nu imi raspundeti. Acesti oameni, nomazi sau nu sunt cetatenii unui stat si cetateni europeni si in primul rand oameni cu drepturi. Stramsii lor au fost sclavi timp de 600 de ani pe teritoriul aceluiasi stat. Proprietarii de sclavi ei in mod sigur apartineau "natiei" romane, erau boieri, domni si calugari.
    • +9 (13 voturi)    
      Drepturi si obligatii (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:25)

      Stoewer [anonim] i-a raspuns lui Margicu

      ei sunt in primul rand oameni cu drepturi si obligatii. acest termen se pare ca le este strain....
  • +9 (9 voturi)    
    Solutia (Miercuri, 17 iunie 2009, 16:24)

    Conciliant [anonim]

    Solutzia ar fi sa-i repatrieze gratuit cu un avion si sa le dea cate 300Euro/persoana ca sa se poata reintoarce in Irlanda. Si-ar mai vedea si ei neamurile.
  • +2 (6 voturi)    
    diversiune (Miercuri, 17 iunie 2009, 17:09)

    Maze [anonim]

    Exista clar o campanie de asociere a notiunii de roman cu cea de rom. Scandalurile din Italia si Irlanda doar completeaza scena.

    Pentru cei care nu stiu George Soros a fortat mult pe schimbarea denumirii de tzigan in rom. Pentru multi probabil ca personajul e un legendar jucator pe pietele financiare. Ceea ce nu stiti este ca face parte din topul elitei financiare internationale alaturi de familliile Rockefeller si Rotschild.

    Cei ce stiu mai exact care e scopul final al acestei campanii sariti si informati-ne si pe noi ceilalti.
  • +3 (7 voturi)    
    dati-mi adresa (Miercuri, 17 iunie 2009, 19:02)

    fefe [anonim]

    baietilor astia din Irlanda. Avem nevoie de ei pe aici prin Romania. Facem un sacrificiu si le platim berea. NU vor fi dezamagiti. Avem bere buna si tigani de rezolvat fara numar.
  • +4 (6 voturi)    
    Tragic (Miercuri, 17 iunie 2009, 19:15)

    DarunArcheos [anonim]

    Tragic este ca in presa straina nici macar nu se face referire la etnie.
    Sunt TIGANI! nu Romani, tiganii nu au nationalitate, au doar etnie. Nu au niciun simt al loialitatii fata de nimeni altcineva decat clanul lor, nu exista tigan roman sau tigan ungur sau tigan albanez sau tigan x-ulescu. Cat timp o sa ii mai lasam sa ne calce in picioare, tot de astfel de probleme o sa avem parte.
    Sunt de acord sa aiba aceleasi drepturi ca toata lumea si sa fie tratati cu aceeasi masura, insa cand vine vorba de obligatii cum sta treaba? Tot noi sa le indeplinim si in numele lor, tot noi sa platim ulcelele sparte?
    De ajuns.
  • +4 (6 voturi)    
    Dar de ce ii ataca? (Miercuri, 17 iunie 2009, 19:17)

    Nationalist Roman [anonim]

    Nu a intrebat nimeni de ce sunt atacati tiganii? Ei "munceste" acolo nu?Daca si`ar vedea tiganocii de treaba nu cred ca ar vrea cineva sa le dea in cap cu caramizi! Bine fac acele grupari cu ei! Sa`i mute in Groelanda pe toti!
  • -1 (5 voturi)    
    Foarte bine (Miercuri, 17 iunie 2009, 21:54)

    Pistruiatu [anonim]

    Daca noi nu avem sange in instalatie, macar sa o faca altii mai vrednici decat noi.
    Fie ei si irlandezi.
  • +2 (2 voturi)    
    Nationality <> nationalitate (Joi, 18 iunie 2009, 0:37)

    Sam [anonim]

    Inainte sa sariti pe vestici pentru ca nu mentioneaza etnia ci doar cetatenia acestor tigani, e bine sa stiti ca pe ei nici nu-i intereseaza. Peste tot in vest se discuta doar de cetatenie, notiunea de etnie ei nu prea o folosesc. Cineva care e cetatean al statului german de exemplu e "german", indiferent daca e de etnie germana, italiana, romana, turca sau orice altceva.

    Nu vreau sa discut daca acest lucru e bun sau nu, dar atata timp cat tiganii care sunt cetateni romani vor comite infractiuni in vest, veti citi in ziare de romanii care comit infractiunile - din pacate. Nu e nici o conspiratie sau campanie. Cuvantul "nationality" se traduce corect cu cetatenie, si nu cu etnie sau nationalitate, asa cum folosim noi cuvantul.
    • -1 (1 vot)    
      cetatenie , etnie s.am.d. (Joi, 18 iunie 2009, 11:49)

      charlottecorday [utilizator] i-a raspuns lui Sam

      Asa o fi , dar , zau , ma indoiesc ca un pakistanez sau indian , cu cetatenie britanica , va fi numit englez.
      • +1 (1 vot)    
        re: cetatenie , etnie s.am.d (Joi, 18 iunie 2009, 16:52)

        Sam [anonim] i-a raspuns lui charlottecorday

        Ba chiar asa e. Daca pakistanezul respectiv are cetatenie britanica, el va fi numit "british". E un fel de aparare impotriva discriminarii, pentru ca toti cetatenii tarii sunt in mod normal egali, indiferent re rasa, etnie, etc. Vorbesc din experienta proprie. Traiesc in vest si citesc ziarele lor, vad stirile si emisiunile lor s.a.m.d. Unor nemti de exemplu e chiar greu sa le explici ca cineva care vine din Romania, e nascut acolo si are cetatenie romana, eventual nu se considera roman ci sa zicem ungur. Ei efectiv nu pricep cum vine asta si asta nu pentru ca sunt prosti, ci pentru ca in vest notiunile respective se folosesc altfel decat la noi.

        Nu e chiar tabu, adica mai apar comentarii de genul "cetatean xxx de etnie yyy" dar acestea sunt mai degraba exceptii.

        Asa ca exemplu: cati dintre voi ati auzit ca Freddy Mercury a avut etnie indiana ?? Aproape nimeni nu stie lucrul acesta. In primul rand pentru ca el nu prea a mentionat acest lucru, dar nici nu a stat nimeni sa disece nationalitatea lui.
  • -1 (1 vot)    
    De unde? (Joi, 18 iunie 2009, 11:16)

    suri [anonim]

    Tot stau si ma gandesc si sucesc pe toate partile si nu gasesc raspunsul. De unde au tiganii bani sa plece din tara????? Daca eu cu sotul am fi ramas in tara cu diplome de ingineri cu tot, nu am fi avut bani sa plecam din tara. Parintii au o pensie de nimica dupa 30 de ani de munca si astia cu plozii garla dupa ei au bani de plecat din tara. Cica mai au si masini inregistrate in UK. DE UNDE?????? Sincer, cred ca daca mai arata astia mult la TV aici in UK despre tiganii astia o sa-mi fie frica sa mai stau in casa (chiar daca traiesc in Scotia). Tiganii astia isi bat joc de toti romanii care au plecat din tara si muncesc legal si mai au si studii. Sincer Guvernul roman trebuie sa faca ceva cu ei.
    • -1 (1 vot)    
      pai e clar (Joi, 18 iunie 2009, 16:57)

      Sam [anonim] i-a raspuns lui suri

      Cum adica de unde? Pai din cersit, furat, etc. Poate nu toti (cinste exceptiilor!) dar oricum marea majoritate.

      Nu te compara pe tine (sau pe noi, in general) cu ei. Lor nu le trebuie decat bani pentru drum, atat. Crezi ca isi fac calcule unde o stea sau cu ce o sa intretina ?? Ei vor doar sa ajunga acolo, pe urma se descurca. Cine stie de cand sunt pe drum si prin cate tari au trecut pina acum? Stau cateva luni intr-un oras si pe urma migreaza mai departe.
  • 0 (0 voturi)    
    Pe stadion (Sâmbătă, 20 iunie 2009, 13:18)

    Stadionul [anonim]

    Asteptam toti tiganii pe stadion


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version