Corespondenta din Italia

La Roma s- a deschis primul mall “made in Romania”. O asociatie italiana critica inceputul unui ghetou romanesc

de Miruna Cajvaneanu     HotNews.ro
Luni, 9 martie 2009, 14:20 Actualitate | Diasporă

Centrul comercial s-a inaugurat de 8 martie
700 metri patrati, 11 magazine, o sala de clasa pentru invatarea limbii romane si o librarie: iata cifrele primului centru comercial romanesc din Italia, deschis duminica la Roma. Unul dintre proprietari este chiar Adrian Nichifor, romanul al carui magazin a fost incendiat in urma cu mai putin de o luna la Guidonia. O asociatie italiana de dreapta a si depus contestatie, etichetand initiativa drept “inceputul unui ghetou romanesc”.

Inaugurare romaneasca

Inaugurarea centrului “La Strada” a avut loc pe 8 martie, de ziua femeii, in prezenta a peste 200 de participanti, precum si a numeroase oficialitati: George Bologan - atasat cultural la Ambasada Romaniei, Giorgio Mori - consilier in primaria Romei, presedinti de asociatii romanesti si italiene. O inaugurare in pur stil romanesc: slujba religioasa, muzica populara cu Gheorghe Turda si Theodora Paunescu-Tuca, bufet cu bucate si vinuri “ de acasa”. La fel si firmele, toate sunt romanesti, cu diferite profiluri: magazin alimentar si macelarie, patiserie si cofetarie cu specific national, punct de desfacere cu rochii de ocazie si de mireasa, transfer de bani, achizitionare de bilete cu destinatia Romania si o librarie cu carti si muzica romaneasca.

“Nu vrem ca acest loc sa fie doar unul comercial, ci dorim ca el sa devina un punct de referinta social, un fel de “agora”, pentru intreaga comunitate de romani din capitala”, a declarat profesorul Ilie Simon, Director PR al centrului.

Ore de limba romana

In mijlocul mall-ului se gaseste si o sala de clasa, iar copiii veniti la inaugurare au putut asista la prima lectie de limba materna. De predarea limbii romane se ocupa doamna Gabriela Anusca, profesoara de limba romana si franceza, stabilita in Italia de 20 de ani. Ea le-a daruit invataceilor cate o floare pentru mamicile lor: “La prima lectie, am pregatit cateva cantecele si poezii de primavara, destinate mamelor”. Copiii au primit cadou de la organizatori caiete si abecedare aduse din Romania.

Ideea afacerii

Despre atmosfera de la inaugurare si perspectivele culturale care vor fi oferite romanilor, ne-a vorbit Valentin Daeanu, unul din managerii noului centru comercial: “Am fost deosebit de impresionat de atmosfera de azi, am vazut multi romani, intre care s-a stabilit un fel de comuniune, mai ales in timpul slujbei de dimineata. Ideea deschiderii unui astfel de centru o am de mult timp, cam de sapte ani de zile, cand mi-am dat seama ca, la Roma, este cea mai mare concentratie de romani din Peninsula si s-ar putea incepe o activitate comerciala de nisa adresata conationalilor. Zona garii Tiburtina, unde se afla centrul, este tranzitata zilnic de circa 25 000 de romani. Vazand rezultatele de azi, am decis ca, in urmatoarele luni. sa pregatesc deschiderea altor doua centre comerciale asemanatoare, la Milano si Torino. Aici vom organiza periodic lansari de carte si cd-uri in limba romana, vrem sa invitam personalitati culturale din ambele tari, pentru conferinte si intalniri cu publicul, pentru a arata italienilor si o alta fata a noastra, a romanilor”.

La numai cateva saptamani de la atentatul asupra magazinului sau din Guidonia, este prezent la inaugurare Adrian Nichifor, pregatit sa taie panglica la intrarea in mallul romanesc, el fiind unul din proprietari. “La doua zile dupa ce mi-au incendiat magazinul de la Guidonia, l-am redeschis. Nu vreau sa ma las intimidat, desi nu stiu daca politia i-a prins pe cei care m-au atacat. Am decis sa investesc in alt magazin alimentar, pentru ca sunt sigur ca voi avea de castigat, atat cu produse pentru romani, cat si pentru italieni. Nu intentionez sa ma intorc in Romania”, spune cu optimism Adrian Nichifor.

Reactiile italienilor

Deschiderea primului centru comercial romanesc a atras atentia presei din Peninsula. Initiativa a fost descrisa pe larg, ca o actiune pozitiva, de cotidiane precum Il Messaggero, Corriere della Sera, Libero.

Totusi, nu au lipsit primele contestatii. O asociatie de italieni, “La giovine Italia”, s-a declarat complet impotriva deschiderii centrulu comercial romanesc. Presedintele organizatiei, Luciano Silighini Garagnani, a declarat presei din Peninsula ca deschiderea centrului comercial este un prim pas catre crearea unui “ghetou romanesc” si a cerut autoritatilor inchiderea imediata a mall-ului.

[P] Camera Consultantilor Fiscali organizeaza examen de atribuire a calitatii de consultant fiscal sau de consultant fiscal asistent in Bucuresti, in data de 4 noiembrie 2017

Camera Consultantilor Fiscali este organizatia profesionala de utilitate publica care coordoneaza activitatea de consultanta fiscala din Romania si are in evidenta peste 5.500 de membri la nivel national. Inscrierile la examen se fac in perioada 2 octombrie 2017 - 20 octombrie 2017 pe site-ul http://www.ccfiscali.ro/.

7375 vizualizari

• +10 (12 voturi)
    Felicitari (Luni, 9 martie 2009, 14:42)

roman [anonim]

felicitari pentru fratii nostri ca au avut curajul sa deschida aceasta afacere....mult noroc...sper ca o sa reusiti sa deschideti cate un astfel de centru comercial in toate marile orase din italia.
    cat despre '' reactiile italienilor '' sa le fie rusine , de ce invidiaza pe acesti oameni ? adica italienii pot sa vina la noi in tara sa deschda afaceri,sa faca ce vor ei si fara sa zica nimeni nimic.acum ca un roman de-al nostru a reusit sa deschida un mic centru comercial la ei toata lume se impotriveste...nu vad de ce pt ca tot ei au de castigat....taxele si impozitele se vor colecta de statul italian nu vin la noi in tara....

inca o data: felicitari si mult noroc fratilor nostrii pt centrul comercial
    • +4 (6 voturi)
      Hmmmm (Luni, 9 martie 2009, 17:01)

Razvan007 [utilizator] i-a raspuns lui roman

Tampenia fara margini a italienilor ar putea sa aibe si un efect benefic: cresterea sentimentelor nationaliste si a coeziunii intre romani.
  • +7 (9 voturi)
    Este numai vina lor (Luni, 9 martie 2009, 15:05)

Un dac [anonim]

Eu zic ca italienii si-au facut-o cu mana lor.
    Daca nu invadau Dacia, limba noastra nu era asemanatoare ca a lor si poate nu ar mai fi fost atatia romani in italia.

Sunt convins ca Decebal rade acum in hohote si ii zice lui Traian ... "Eu te-am avertizat..." :D
    • -1 (7 voturi)
      Aici gresesti..... (Luni, 9 martie 2009, 16:18)

Kata [anonim] i-a raspuns lui Un dac

Italienii de astazi sunt plecati de pe plaiurile mioritice... Ei au migrat in peninsula si i-au lichidat pe etruscii care traiau pe acele meleaguri. Nu intamplator Romulus si Remus intemeietorii Romei sunt alaptati de o lupoaica, stiind ca steagul de lupta al dacilor era capul de lup... Dacia este singurul teritoriu cucerit de romani unde acestia au reusit sa-si impuna limba. Un popor care a reusit sa tina piept armatelor romane nu a fost capabil sa-si pastreze limba? Romanii nu si-au impus limba pentru ca nu aveau motiv. Vorbeau aceeasi limba cu dacii. Limba italiana de astazi este o versiune degradata a limbii pe care o vorbim noi aici. Substantivele lor au doua genuri, masculin si feminin pe cand aici exista si genul neutru. Gramatica limbii italiene e un conspect subtire al gramaticii limbii romane. Inchei cu precizarea ca italienii sunt urmasii nostri si nu noi suntem urmasii lor.
      • 0 (6 voturi)
        mare greseala (Luni, 9 martie 2009, 17:57)

Vai vai vai [anonim] i-a raspuns lui Kata

tot romanul e lingvist, cred ca ai vazut prea multe filme cu "dacii si romanii" in copilarie si ai ramas tot copil la minte
        • -1 (3 voturi)
          citi ani ai, amice? (Marţi, 10 martie 2009, 9:54)

Romanul [anonim] i-a raspuns lui Vai vai vai

Si ce istorie ai studiat, copilas? ai invatat cumva din manualele alternative de istorie scrise de ilustri contemporani aliniati la noile reguli mondiale?
          Mai lasa netu' si wikipedia si sapa prin librarii dupa carti de negasit si rar cicite. Atunci poate vei reusi sa intelegi unde bate Kata.
          Spor la studiu!
  • +1 (5 voturi)
    ce mall? (Luni, 9 martie 2009, 16:01)

andrei [anonim]

pe data de 5 martie am vizitat "mall-ul" impreuna cu diverse personaje. Despre ce mall vorbiti? e un mic mic magazin de cartier. cu salamioare si carne din Romania, cu niste vinuri si consever, o fima de transport international langa si una inauntru, un coltisor cu o cadela si o icoana (lucru bun), o librarie multimediala plina de cantece din repertoriul manelistilor, ale unor raperi si doua trei chestii populare, o firma de trimis banii in Romania si gata mall-ul. Drept ghid a fost o domnisoara care habar nu avea cu ce se mananca limba italiana si lasa de dorit si cu limba romana. "Mall-ul" se afla langa o statie de tren, metrou si autobuze destul de mare, dar rau famata, nu ai loc de parcare acolo nici sa te ucizi, iar investitorii sunt numai baietii care au inteles ca legislatia italiana este mai permisiva cu bisnitarii. Ce felicitari? felicitam speculantii de doi bani romani? ar face mai bine sa inchida mascarada aia chipurile culturala.
      vai (Marţi, 10 martie 2009, 8:46)

nano2k [utilizator] i-a raspuns lui andrei

Vai dar cat de elevat esti de cand esti "acolo".