700 metri patrati, 11 magazine, o sala de clasa pentru invatarea limbii romane si o librarie: iata cifrele primului centru comercial romanesc din Italia, deschis duminica la Roma. Unul dintre proprietari este chiar Adrian Nichifor, romanul al carui magazin a fost incendiat in urma cu mai putin de o luna la Guidonia. O asociatie italiana de dreapta a si depus contestatie, etichetand initiativa drept “inceputul unui ghetou romanesc”.

Inaugurare romaneasca

Inaugurarea centrului “La Strada” a avut loc pe 8 martie, de ziua femeii, in prezenta a peste 200 de participanti, precum si a numeroase oficialitati: George Bologan - atasat cultural la Ambasada Romaniei, Giorgio Mori - consilier in primaria Romei, presedinti de asociatii romanesti si italiene. O inaugurare in pur stil romanesc: slujba religioasa, muzica populara cu Gheorghe Turda si Theodora Paunescu-Tuca, bufet cu bucate si vinuri “ de acasa”. La fel si firmele, toate sunt romanesti, cu diferite profiluri: magazin alimentar si macelarie, patiserie si cofetarie cu specific national, punct de desfacere cu rochii de ocazie si de mireasa, transfer de bani, achizitionare de bilete cu destinatia Romania si o librarie cu carti si muzica romaneasca.

“Nu vrem ca acest loc sa fie doar unul comercial, ci dorim ca el sa devina un punct de referinta social, un fel de “agora”, pentru intreaga comunitate de romani din capitala”, a declarat profesorul Ilie Simon, Director PR al centrului.

Ore de limba romana

In mijlocul mall-ului se gaseste si o sala de clasa, iar copiii veniti la inaugurare au putut asista la prima lectie de limba materna. De predarea limbii romane se ocupa doamna Gabriela Anusca, profesoara de limba romana si franceza, stabilita in Italia de 20 de ani. Ea le-a daruit invataceilor cate o floare pentru mamicile lor: “La prima lectie, am pregatit cateva cantecele si poezii de primavara, destinate mamelor”. Copiii au primit cadou de la organizatori caiete si abecedare aduse din Romania.

Ideea afacerii

Despre atmosfera de la inaugurare si perspectivele culturale care vor fi oferite romanilor, ne-a vorbit Valentin Daeanu, unul din managerii noului centru comercial: “Am fost deosebit de impresionat de atmosfera de azi, am vazut multi romani, intre care s-a stabilit un fel de comuniune, mai ales in timpul slujbei de dimineata. Ideea deschiderii unui astfel de centru o am de mult timp, cam de sapte ani de zile, cand mi-am dat seama ca, la Roma, este cea mai mare concentratie de romani din Peninsula si s-ar putea incepe o activitate comerciala de nisa adresata conationalilor. Zona garii Tiburtina, unde se afla centrul, este tranzitata zilnic de circa 25 000 de romani. Vazand rezultatele de azi, am decis ca, in urmatoarele luni. sa pregatesc deschiderea altor doua centre comerciale asemanatoare, la Milano si Torino. Aici vom organiza periodic lansari de carte si cd-uri in limba romana, vrem sa invitam personalitati culturale din ambele tari, pentru conferinte si intalniri cu publicul, pentru a arata italienilor si o alta fata a noastra, a romanilor”.

La numai cateva saptamani de la atentatul asupra magazinului sau din Guidonia, este prezent la inaugurare Adrian Nichifor, pregatit sa taie panglica la intrarea in mallul romanesc, el fiind unul din proprietari. “La doua zile dupa ce mi-au incendiat magazinul de la Guidonia, l-am redeschis. Nu vreau sa ma las intimidat, desi nu stiu daca politia i-a prins pe cei care m-au atacat. Am decis sa investesc in alt magazin alimentar, pentru ca sunt sigur ca voi avea de castigat, atat cu produse pentru romani, cat si pentru italieni. Nu intentionez sa ma intorc in Romania”, spune cu optimism Adrian Nichifor.

Reactiile italienilor

Deschiderea primului centru comercial romanesc a atras atentia presei din Peninsula. Initiativa a fost descrisa pe larg, ca o actiune pozitiva, de cotidiane precum Il Messaggero, Corriere della Sera, Libero.

Totusi, nu au lipsit primele contestatii. O asociatie de italieni, “La giovine Italia”, s-a declarat complet impotriva deschiderii centrulu comercial romanesc. Presedintele organizatiei, Luciano Silighini Garagnani, a declarat presei din Peninsula ca deschiderea centrului comercial este un prim pas catre crearea unui “ghetou romanesc” si a cerut autoritatilor inchiderea imediata a mall-ului.