EXCLUSIV Dario Fo, scriitor italian laureat cu premiul Nobel: Romanii, un popor exploatat cu brutalitate. In asa fel au ajuns la disperare

de Miruna Cajvaneanu     HotNews.ro
Marţi, 2 iunie 2015, 12:44 Actualitate | Diasporă

Scriitorul Dario Fo
Foto: Hotnews
Miercuri, 27 mai, a fost prezentată în Librăria Feltrinelli din Piaţa Domului la Milano cartea "Un om ars de viu", care povesteşte tragedia emigrantului român Ion Cazacu. Volumul este semnat de Dario Fo, laureat al premiului Nobel pentru literatură, împreună cu fiica victimei, Florina. Cartea povesteşte împrejurările tragice în care românul şi-a pierdut viaţa, acum 15 ani, pe 14 aprilie 2000. Ion Cazacu a murit după o lună de agonie: avea arsuri pe 90% din corp. Justiţia italiană a stabilit că vinovat de moartea românului a fost patronul său, Cosimo Iannece. În prezent, Cosimo Iannece este liber, după ce a executat doar 10 ani de închisoare, beneficiind de circumstanţe atenuante şi premii de bună purtare. Prezent la lansarea oficială a cărţii, Dario Fo a acordat un interviu în exclusivitate pentru HotNews.ro.


  • Interviul VIDEO cu Dario Fo:




Rep: Cum s-a născut ideea cărţii?
Dario Fo: Cred că ideea i-a venit Florinei. A încercat mai întâi să publice cartea la aceeaşi editură, însă conducerea nu a înţeles bine în acel moment despre ce era vorba. Poate le-a fost şi puţin frică, având în vedere subiectul cărţii – italienii se simt atinşi când iau cunoştinţă de astfel de întâmplări.

Rep: De ce?
Dario Fo: Cred că italienii sunt printre puţinele popoare care, atunci când au un sentiment de vinovăţie, încearcă în mod responsabil să înţeleagă despre ce este vorba şi acceptă să sufere mustrări de conştiinţă.

Rep: Cartea este scrisă sub formă de dialog între dumneavoastră şi Florina Cazacu. Are un ritm alert şi în crescendo. Vă gândiţi la posibilitatea de a face o adaptare teatrală?
Dario Fo: Da, dar cartea ar trebui mai întâi rescrisă. Pentru că, în forma actuală, este un dialog literar, care permite celui care este întrebat să-şi spună povestea. E un pretext pentru a exprima într-un mod diferit, ca dialog, o poveste care ar fi putut fi şi un monolog.

Rep: Care credeţi că este azi imaginea românilor din Italia?
Dario Fo: Eu, care am urmărit întâmplări prin care au trecut românii, pot spune că sunt un popor exploatat cu brutalitate. În aşa fel au ajuns la disperare. Românii au fost puşi, în anumite cazuri, în situaţia de a comite infracţiuni pentru că nu existau alte posibilităţi de a supravieţui.

Dar acea operaţiune de exploatare a avut loc nu doar asupra poporului român, ci şi asupra tuturor popoarelor din est. Este ruşinos, este un lucru oribil, iar vinovat este statul. Pentru că statul ştia, era la curent cu situaţia. Există chiar o anchetă publicată, despre exploatarea străinilor în Italia şi a fost declanşat un proces împotriva unor personaje importante din lumea afacerilor.

Avem o justiţie care cercetează o parte din aceste abuzuri, iar tu ca stat, nu îţi dai seama de ceea se întâmplă? Nu vezi insultele aduse unor oameni, nu vezi rasismul evident împotriva acestor popoare?

Rep: Cum vedeţi viitorul? Vor dispărea rasismul, xenofobia despre care vorbiţi?
Dario Fo: Problema mare este ca Italia şi italienii să iasă din situaţia gravă în care se află, mai ales acum, în ultimul timp. Această criză afectează chiar fondul cultural al ţării, nu doar cel al supravieţuirii. Azi vedem, în Italia, oameni disperaţi, persoane rămase fără adăpost şi alte nenorociri.

De aceea unele partide politice joacă acum o carte doar în avantajul lor. Promit mereu că lucrurile vor merge mai bine. Dar sunt deja peste 20 de ani de când eu aud acelaşi refren: „Lucrurile se îmbunătăţesc, mergem înainte. Dacă nu faceţi cum zicem noi, politicienii, vom ajunge într-o prăpastie”.

Astfel, populaţia este supusă unui reflex condiţionat, mai ales pe fondul unei profunde slăbiciuni de spirit.

Rep: În timp ce aţi scris cartea, ce părere v-aţi făcut despre omul Ion Cazacu?
Dario Fo: A fost un om extraordinar. Era o persoană care gândea raţional, ştia de ce se află acolo şi ce trebuie să facă. Printre ceilalţi conaţionali, era un punct de referinţă, datorită înţelepciunii sale. A fost nenorocirea lor să ajungă prinşi în capcana întinsă de patroni. Erau obligaţi să facă ce voiau stăpânii sub ameninţarea constantă: „dacă nu faceţi ce vă spunem şi nu urmaţi regulile noastre, vă alungăm ca pe nişte hoţi”. S-a văzut până la urmă cine sunt hoţii!

• Peste 150 de persoane, marea majoritate italieni, au participat la lansarea cărţii „Un uomo bruciato vivo” (Editura Chiarelettere). În cursul prezentării a fost luată în discuţie pe larg tema exploatării muncitorilor imigranţi din partea patronilor italieni.










6770 vizualizari
  • +3 (7 voturi)    
    Parere (Marţi, 2 iunie 2015, 14:13)

    V. Veroiu [utilizator]

    "Dario Fo: Eu, care am urmărit întâmplări prin care au trecut românii, pot spune că sunt un popor exploatat cu brutalitate. În aşa fel au ajuns la disperare. Românii au fost puşi, în anumite cazuri, în situaţia de a comite infracţiuni pentru că nu existau alte posibilităţi de a supravieţui."

    Nu sunt de acord. In primul rand pentru ca nu putem generaliza de la anumite cazuri la un intreg popor. Nemtii sau japonezii au fost praf si pulbere la finele WW2 si azi fac parte din tarile de top in lume. Banii (planul Marshall) fireste ca au ajutat DAR doar pe fondul unei civilizatii existente. Luati exemplul Greciei de azi: aceiasi bani si? Nimic, nici o schimbare. De ce? Lipsesc corectitudinea, harnicia, promptitudinea si nu la urma urmei educatia (caci aceasta e sursa celor 3 elemente afirmate anterior).

    Educatia a fost, este si va fi deficitara in multe colturi ale lumii. Aceasta este principala frana pe plan intern (de dezvoltare) si care deschide portile exploatarii pe plan extern. Acolo unde insa lipsa de educatie se amplifica prin ignoranta (tot cu radacini in educatie) apare furtuna perfecta: crime, masacre, devastare.

    Romanii au fost exploatati in principal din cauza lipsei lor de educatie. Exact ca si multe alte popoare. Dovada: ce faceau vesticii cand veneau invadatorii? Ziduri. Cehia cu o suprafata cat o treime din Romania are peste 2500 (doua mii cinci sute) de castele si cetati. Ce faceau esticii? Isi dadeau foc la casa si otraveau fantana si fugeau in sanul naturii. Cu alte cuvinte distrugeau si putinele resurse pe care le aveau. Atunci cand din fata pericolului fugi si nu il infrunti si nu te adaptezi, ghinion, progresul e lent.

    Imi veti spune ca vestii se organizau si nu i-au sustinut pe estici cand veneau turcii peste ei. Va intreb: ce ii facea pe estici sa nu se organizeze la randul lor? Ah, am uitat. Organizarea si estul sunt doua lucruri paralele. Nu s-au intalnit inca niciodata. Si cum inveti sa te organizezi? Prin educatie / educare.
    • -2 (2 voturi)    
      esti off-topic (Marţi, 2 iunie 2015, 17:53)

      roman [anonim] i-a raspuns lui V. Veroiu

      In acel citat pe care-l reproduci, scriitorul se refera (exclusiv) la romanii care au emigrat in Italia in cautarea unui loc de munca. Acel 'exclusiv' din paranteze, se poate deduce din continutul interviului si cred eu ca e rezonabil. Termenul "popor" folosit de scriitor (sau de traducator? - n-am verificat) e destul de confuz. Dar anumite paragrafe din interviu clarifica faptul ca e vorba de "poporul" de romani care muncesc in Italia, sau alte "popoare" de emigranti:

      "Dar acea operaţiune de exploatare a avut loc nu doar asupra poporului român, ci şi asupra tuturor popoarelor din est. Este ruşinos, este un lucru oribil, iar vinovat este statul. Pentru că statul ştia, era la curent cu situaţia. Există chiar o anchetă publicată, despre exploatarea străinilor în Italia şi a fost declanşat un proces împotriva unor personaje importante din lumea afacerilor."

      Iar al tau "Nu sunt de acord", e la fel de confuz. Nu precizezi cu ce anume nu esti de acord din spusele scriitorului...
    • -1 (3 voturi)    
      Istoria Romaniei ai invatat-o in carciuma? (Marţi, 2 iunie 2015, 22:57)

      George [anonim] i-a raspuns lui V. Veroiu

      Bai desteptule dar pe tine te-a lasat vreodata vreo superputere sa te dezvolti? Germania si Japonia au fost sustinute de America si au devenit aliati, dar noua nici draq nu ne-a dat macar un metru de lesa sa facem si noi un sant in jurul unui cotet ca nu cumva sa rupem lanturile care si asa le-am rupt de atatea ori numai ca sa fim coplesiti de milioane de invadatori iarasi.

      Daca tot esti asa destept tu macar sti din cate milioane de soldati era formata armata rusa, ultima care ne-a aruncat in sclavie? Se pisau pe zidurile tale si sincer si pe toata Europa daca nu erau americanii. La fel cam cam majoritatea imperiilor care s-au plimbat pe aici.

      Si ca sa-ti arat cat de imbecil esti explica-mi si mie atunci Rusia de ce e superputere? Ca daca imi spui ca datorita educatiei atunci esti mai cretin ca ei ...

      Se cheama GEOPOLITICA si ghinionul de a sta ca asezare fix in epicentrul tuturor relelor.

      Dar nici nu stiu ce draq caut pe site-ul asta ...
  • -3 (5 voturi)    
    mai (Marţi, 2 iunie 2015, 17:51)

    baronul stanganbuch [utilizator]

    traieste impostorul asta comunist, dar nu pentru mult timp, de romani nu mai poate el.
    • +1 (3 voturi)    
      hehe (Marţi, 2 iunie 2015, 19:01)

      The Saker [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

      zise cel mai mare postac al tuturor timpurilor de pe hotnews, bec ars cel nazdravan , platit in bonuri de masa de stapanii lui
      • -2 (4 voturi)    
        da (Marţi, 2 iunie 2015, 22:50)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui The Saker

        de unde stii tu ma cine si cu ce ma plateste pe mine, sau la voi in hala imputita din petrograd faceti curs despre adevar si realitate. Eu credeam ca invatati sa umpleti de kk brun roscat adevarul si realitatea, zi de zi si ceas de ceas, cum spunea stramosul vostru, marele genocidar lenin.
        • 0 (2 voturi)    
          upss (Miercuri, 3 iunie 2015, 11:02)

          The Saker [utilizator] i-a raspuns lui baronul stanganbuch

          na, poftim ! hal de nivel de discurs de postac.
          Spune-le sa te mai duca pe la reciclare, s-a mai ridicat cerintele comunicarii intre timp, nu mai merge ca la coada vacii.
          • 0 (0 voturi)    
            da (Miercuri, 3 iunie 2015, 20:39)

            baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui The Saker

            ma, cind vrei iti pun la dispozitie coada vacii, nereciclata.
  • -1 (1 vot)    
    Detalii caz Cazacu? (Marţi, 2 iunie 2015, 17:57)

    roman [anonim]

    @hotnews,

    ar fi excelent daca ne-ati aminti despre ce era vorba in cazul Cazacu...
    • 0 (2 voturi)    
      cine era Cazacu (Marţi, 2 iunie 2015, 18:24)

      Delest [anonim] i-a raspuns lui roman

      Inginer, roman, plecat in Italia sa sa-si intretina familia din Ro muncind in constructii. Angajat la negru, cu o remuneratie sub ceea ce legea prevede, intr-una din discutii cu patronul cere un tratament normal, legal. Patronul se infurie, tonul creste si se lasa cu omorarea romanului.
      • -1 (1 vot)    
        Mersi (Marţi, 2 iunie 2015, 18:53)

        roman [anonim] i-a raspuns lui Delest

        apreciez contributia dvs.


Abonare la comentarii cu RSS

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version