Ma numesc Dan Luca si am 41 de ani. De 20 de ani lucrez in domeniul afacerilor europene: 4 ani la Cluj, un an la Bucuresti si ultimii 15 in Bruxelles. Am fost printre primii romani care au efectuat un stagiu la Parlamentul European (in 1996). Am fost primul roman ales in cadrul Biroului Executiv de la Bruxelles al Asociatiei Studentilor Europeni (in 1997).

Dan LucaFoto: arhiva personala

Am avut peste 2.500 de intalniri bilaterale in Bruxelles-ul european si am predat cursuri despre Uniunea Europeana in 10 universitati europene. Am infiiintat in 1996 asociatia “Casa Europei” din Cluj, in 2003 Clubul “Romania-UE” Bruxelles, iar in 2009 primul think tank romanesc din Bruxelles: GrupRomania. in 2003 am fost co-fondator al portalului media EurActiv.ro, iar in 2004 mi-am deschis in Bruxelles firma de consultanta DL International. Organizez cursuri de formare in domeniul afacerilor europene de 10 ani, pregatind sute de persoane in realizarea unei mai bune conexiuni profesionale cu Bruxelles-ul european. Am fost implicat in zeci de proiecte europene si am organizat nenumarate conferinte si dezbateri pe teme europene. Am scris 3 carti si cateva sute de articole despre relationarea Romaniei cu Uniunea Europeana, iar de peste 5 ani scriu mesaje zilnice pe blog despre modul cum afecteaza deciziile de la Bruxelles cetatenii romani. in 2008, inspirat si sprijinit de socialistii francezi si laburistii britanici, am infiintat la Bruxelles prima filiala din afara teritoriului Romaniei a unui partid politic roman. Sunt casatorit si am trei copii. Traiesc in Belgia din salariul pe care il am si platesc de 10 ani ratele la casa in care locuiesc. Cred ca pregatirea si experienta pe care o am imi da putina credibilitate in a propune solutii pentru Romania”.

Nota redactiei: Dan Luca este seful fialialei PSD Bruxelles.

Este important sa fie lucreze mai multi romani in afaceri europene

Argumentul 1.

Romania in prezent “joaca” in piesa europeana cu sute de mii de actori, dar este oscilanta, imprevizibila si nesustenabila. Vrem, nu vrem, dar peste 75% din legislatia aplicata in Romania isi are originea la Bruxelles.

Argumentul 2.

Nu imi este greu sa punctez acum ca pentru racordarea tarii la UE avem nevoie de aproximativ 5.000 de romani la Bruxelles si 25.000 de persoane in Romania implicate in mod real in mecanismul comunitar. in prezent avem doar vreo 2.000 la Bruxelles si maxim 10.000 in Bucuresti (in special in sectorul public).

Argumentele pe larg (selectii)

  • La peste sase ani de la intrarea in UE, intr-o Europa macinata de crize financiare si politice consecutive, Romania nu gaseste suficiente resurse pentru a intelege complet ce inseamna statutul de membru UE. Cetateanul roman este si el derutat de actuala Europa, prea departe de realitatea sa cotidianã. Scopul acestui manifest este de a creiona actiuni concrete pentru evolutia europeana a Romaniei. 
  • Fara indoiala exista la nivelul Romaniei o problema de resursa umana alocata, de finantare a acestui sistem de „calibrare fina a Romaniei la Uniunea Europeana”. Este clar ca inertia sistemica nu duce la o rezolvare a problemelor actuale pe care le are Romania cu Uniunea Europeana. Trebuie intervenit rapid, organic, pentru ca actualele tendinte sa fie corectate. tesutul romanesc actual nu poate produce rezultate performante in actuala stare de fapt. Solutia propusa este lansarea cat mai rapida a unui program guvernamental de consolidare pe doua paliere (national si local) a expertizei europene.

Cultura administrativa de sus in jos

Se observa persistenta la noi a unei culturi administrative „de sus in jos”, incetatenita in Romania din motive istorice si ancorata inca foarte bine in mentalitatea colectiva. Este inca resimtit caracterul dispozitiv, fara rafinare consultativa al unor hotarari luate in birouri din diverse ministere. Riscul este ca acestea sa nu fie impartasite si apoi sa fie contestate de cei carora le sunt adresate. Mai mult, lipsa de consultare face implementarea legislatiei europene dificila pentru beneficiarii ale caror expertiza si interese au fost ignorate, cu atat mai mult cu cat decizia a fost luata la Bruxelles, unde specificitatile nationale in diverse politici sunt atat de variate. in concluzie, formularea pozitiei nationale impreuna cu partile interesate (beneficiarii) se dovedeste a fi necesara, tinand cont de competentele, cunostintele tehnice si interesele lor sectoriale legitime, asupra carora sa se exprime apoi nivelul decizional politic.

Peste 100.000 de oameni sunt implicati la nivelul Bruxelles-ului european in dinamica europeana, sprijiniti de alte 700.000 in special in capitalele tarilor membre. Avem in medie 100 de evenimente pe zi in Bruxelles pe teme legate de viitorul Uniunii Europene. Ca tara membra a UE nu iti poti permite sa pierzi nici una dintre aceste dezbateri. Fiecare intalnire naste initiative, calibrate pe interesul participantilor, rezulta noi reguli si proceduri, noi aliante si actori, legislatie.

Romania in prezent “joaca” in aceasta piesa europeana cu sute de mii de actori, dar este oscilanta, imprevizibila si nesustenabila. Vrem, nu vrem, dar peste 75% din legislatia aplicata in Romania isi are originea la Bruxelles. Aceasta legislatie nu priveste in mod necesar securitatea nationala, politica externa sau apararea. Este vorba despre consumator si piete, despre calitatea aerului, gestionarea apei si despre mancare. Merita atentie si aceasta Europa a noastra, a temelor „marunte”, ale carei decizii se adreseaza mai degraba cotidianului cetateanului decat treburilor de Stat. in anumite dosare pozitia Romaniei este foarte bine documentata, in vreme ce in altele pozitionarea tarii noastre este in cel mai bun caz circumstantiala, daca nu una amintind de o politica a „scaunului gol”.

Nu imi este greu sa punctez acum ca pentru racordarea tarii la UE avem nevoie de aproximativ 5.000 de romani la Bruxelles si 25.000 de persoane in Romania implicate in mod real in mecanismul comunitar. in prezent avem doar vreo 2.000 la Bruxelles si maxim 10.000 in Bucuresti (in special in sectorul public).

Articolul de opinie complet pe euractiv.ro.