General Dynamics European Land Systems a semnat marți un joint-venture cu Uzina Mecanică București (UMB), iar în unitatea din Capitală vor fi fabricate complet următoarea tranșă de blindate Piranha 5 pentru Armata României, dar inclusiv și potențiale viitoare comenzi pentru export.

Blindatele Piranha 5 la UMBFoto: General Dynamics European Land Systems

Armata Română a semnat pe circa 900 de milioane de euro un contract cadru cu General Dynamics European Land Systems (GDELS) pentru 227 de mașini de luptă Piranha 5.

Contractul a fost semnat și în parteneriat cu UMB, acolo unde, o parte din transportoarele primului lot, au primit asamblarea finală, dar le-au fost executate și operațiuni de sablare și vopsire.

Pe lângă asta, până acum, atât turela (Elbit), cât și elementele optice (ProOptica) erau realizate în România.

Acum, cu noul joint-venture dintre GDELS și UMB, următorul lot de Piranha 5 ar urma, în etape, să fie produs într-un grad și mai mare la uzina din București, inclusiv partea de carcasă și blindaj, iar ținta în viitor ar urma să fie și transportoare produse pentru piața de export, în special în țări precum Slovacia, Cehia sau Bulgaria.

Cum se împart cele 227 de transportoare Piranha 5 - câte au fost livrate deja și câte vor ajunge la Armata Română

  • Primele 36 de transportoare au fost construite la Mowag (Elveșia) și au fost livrate in 2020. ele deja sunt în prezent operaționale în cadrul Forțelor terestre.
  • Alte 32 de transportoare Piranha 5, cu o asamblare finală la UMB, au fost livrate în noiembrie 2021 și vor fi introduse în serviciul operațional de către Forțele Terestre.
  • Un nou lot de 26 de transportoare Piranha 5 în configurații diferite (samblate final la UMB) urmează să fie livrate până la sfârșitul lui 2022.
  • Alte 133 de transportoare Piranha 5 complet produse și asamblate în România vor fi livrate către armata română în următorii ani.

Proiectul de joint-venture între GDELS și UMB, așa cum am mai spus, vizează și realizarea acestui tip de vehicul blindat și pentru alte piețe de export din zonă, mai exact pentru Cehia, Slovacia și Bulgaria, țări care derulează sau vor derula proceduri de selecție și achiziție de transportoare blindate pentru trupe.

Pe lângă fabrica în sine, la UMB va fi operațională și o secție de mentenanţă a vehiculelor militare astfel încât și alte Piranha 5, dar şi alte elemente ale forțelor militare să poată fi întreţinute la Uzina Bucureşti.

Cum arată fabrica din Elveția a Mowag, unde se fabrică Piranha 5. Modelul fabricii ar putea fi folosit acum și la UMB:

Cum a fost testat Piranha 5 în poligon de către Armata Română și cum a fost testată turela cu tunul de 30mm: