Protest inedit pentru salvarea Pietei Matache

de M. Ch.     HotNews.ro
Vineri, 11 februarie 2011, 13:11 Actualitate | Cultură


Piata Matache
Foto: Hotnews
Sambata, la ora 11, in Bucuresti va avea loc o manifestatie inedita. Bucurestenii care se opun demolarii Pietei Matache sunt asteptati sa participe la un protest mut si creativ, prin picturi, desene sau fotografii. Cum primaria nu le-a aprobat o solicitare de miting, aparatorii Pietei isi doresc sa militeze pentru pastrarea acestui monument de arhitectura purtand haine, cocarde sau panglici de culoare verde deschis ca si prin organizarea unui curs de desen pentru incepatori.

Proiectul bulevardului Uranus, care va pleca din Piata Victoriei, va traversa cartierul Buzesti si Berzei, ajungand la Podul Hasdeu, Palatul Parlamentului, Piata George Cosbuc si va continua pana in Soseaua de Centura este unul contestat de numerosi arhitecti si reprezentanti ai organizatiilor civice.

Viitorul bulevard va afecta, printre altele, si zona Pietei Matache, un monument istoric situat intr-un perimetru de referinta pentru identitatea capitalei.

Mai multe persoane publice au adresat recent o scrisoare deschisa ministrului Culturii in care argumenteaza necesitatea pastrarii si promovarii identitatii urbanistice a capitalei, prin integrarea armonioasa a monumentelor vechi "in acord cu nevoile vietii contemporane, a arhitecturii si tesuturilor urbane istorice in integritatea lor".

In scrisoare, se cere, printre altele:

- sa se puna capat declasarii monumentelor – primul pas spre distrugerea lor.
 
- clasarea urgenta si riguroasa a altor cladiri valoroase sau importante pentru contextul urban al Bucurestilor.

- investigarea procedurilor si cazurilor in care demolari de obiecte de patrimoniu s-au facut in dispretul legii.

- imbunatatirea legislatiei patrimoniului, pentru asigurarea protectiei reale si ferme a identitatii construite.

- instalarea unui program cultural national pentru educatia copiilor si tinerilor, informarea publicului si formarea autoritatilor locale in spiritul pastrarii patrimoniului istoric construit ca solutie responsabila de dezvoltare durabila, cu avantaje economice evidente.

Textul integral al scrisorii este disponibil aici.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.














4073 vizualizari

  • +5 (5 voturi)    
    :) (Vineri, 11 februarie 2011, 13:54)

    ion voicu [anonim]

    un mare BRAVO!!!
    • +1 (1 vot)    
      Poze (Vineri, 11 februarie 2011, 16:01)

      patru_colti [anonim] i-a raspuns lui ion voicu

      Puteti sustine monumentele istorice din Bucuresti facand cat mai multe poze. Va recomand ca dupa demolare sa organizati un muzeu cu pozele, bucati de tencuiala si buline rosii.
      • 0 (0 voturi)    
        monumentele se sustin, pastrandu-le in picioare! (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 11:37)

        horia_m [utilizator] i-a raspuns lui patru_colti

        ... nu cu muzee despre ruine sustinem momumentele! Le sustinem pastrandu-le in viata!
  • -4 (6 voturi)    
    Protest impotriva protestului (Vineri, 11 februarie 2011, 13:55)

    Andrei [anonim]

    Au fost de-a lungul anilor multe cladiri de importanta istorica daramate abuziv in Bucuresti, fara indoiala.

    Ce se intampla acum totusi cu proiectul Uranus e absurd: casele, mai bine zis ruinele pe care aceste asociatii incearca sa le protejeze sunt marea majoritate irecuperabile. Chiar daca mai sunt 1-2 care ar putea fi pastrate, intrebarea de baza este: merita anularea /amanarea unui proiect de care Bucurestiul are nevoie cu disperare ? Chiar nu sunt in continuarea atatea alta cladiri valoroase car dispar in fiecare zi si pentru care nici unul din aceste ong-uri nu ridica un deget?

    Mi se pare ca totul este o vendeta / specula politica trista, fara nici o consideratie pentru nevoile reale ale Bucurestiului. Nu sunt nici pe departe un sustinator al primarului actual, dar imi doresc mult ca orasul sa aiba parte de acele transformari de amploare mereu amanate. Proiecul Uranus e unul dintre acelea, dupa parerea mea...
    • 0 (0 voturi)    
      10 mituri despre diametrala nord-sud (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 11:38)

      horia_m [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      citeste la piatamatache.info despre CELE ZECE MITURI ALE DIAMETRALEI NORD-SUD! Vei vedea acolo de ce parea dumneata, pe care o vad sincera si argumentata, e totusi complet gresita.
    • 0 (0 voturi)    
      ca sa vezi (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 18:47)

      Gauloise [utilizator] i-a raspuns lui Andrei

      Bucurestiul nu are nevoie de o autostrada care sa il traverseze. bucurestiul are nevoie de decongestionare si fluidizare, nu de aglomerare si trafic auto in centrul sau
  • -2 (2 voturi)    
    ha ... (Vineri, 11 februarie 2011, 14:06)

    clandestin [utilizator]

    si protestul salvati centru vechi cand il faceti ... nu zic ca nu e necesar sa darami case vechi, dar acolo se adunasera toti tiganii ... e o zona infecta pe unde poti trece doar noaptea, hai sa nu ne furam caciula si sa ne gandim ce e mai bine totusi pentru oras.
  • +4 (4 voturi)    
    mutati piata (Vineri, 11 februarie 2011, 14:10)

    Alex [anonim]

    Este de inteles faptul ca Bucurestiul este sufocat si clar trebuie modernizate strazile si bulevardele. Insa pentru astfel de proiecte trebuie luate in considerare si cladirile care au valoare istorica. Eu as propune ca astfel de cladiri sa fie mutate si renovate, nu sa fie daramate.
    • -3 (3 voturi)    
      de fapt (Vineri, 11 februarie 2011, 14:31)

      Alex2 [anonim] i-a raspuns lui Alex

      chiar asta se intampla: piata Matache se va muta putin in spate, renovata!
      cei care organizeaza protestul vor doar publicitate :)
      • +1 (1 vot)    
        de fapt, nu (Vineri, 11 februarie 2011, 16:54)

        me [anonim] i-a raspuns lui Alex2

        De fapt, hala nu va fi mutata, ci demolata si reconstruita, pe alt amplasament. Nu vor fi folosite materialele originale, deci va fi o copie care va arata mai mult sau mai putin cu originalul. Intr-o vreme cand suntem sufocati de contrafaceri, ar fi cazul sa incercam sa mai pastram si ce avem valoros din lucrurile vechi.

        Despre oportunitatea bulevardului, pentru cine are rabdare sa citeasca:

        http://bucurestiulmeu.ro/images/stories/buzesti/viziune-alternativa-platforma_pt%20primarie%20si%20ctuat.pdf
  • -1 (1 vot)    
    hala matache (Vineri, 11 februarie 2011, 14:14)

    petre [anonim]

    daca ati stii cum colcaiau sobolanii noaptea prin interiorul halei nu mai intrati in viata voastra sa cumparati carne de acolo era plina de infectie credeti-ma nu glumesc am vazut cu ochii mei ,dezgustator.Jos cu ia...
    • +3 (3 voturi)    
      sobolani (Vineri, 11 februarie 2011, 15:10)

      je [anonim] i-a raspuns lui petre

      Daca ceva e murdare, poate fi curatat. Distrugerea nu este singura remedia.
  • -3 (3 voturi)    
    Sa se demoleze (Vineri, 11 februarie 2011, 14:19)

    pmt [anonim]

    Daca e sa plangem dupa fiecare cladire din Bucuresti, unde se pare ca toate cladirile sunt monumente (pentru unii, daca e vechi e monument) o sa ne inghesuim de nu ne mai vedem.
    Mai uitati-va prin alte capitale (ex. Helsinki) si o sa vedeti ce mult le pasa de monumente.
    • 0 (0 voturi)    
      pmt, esti un idiot. (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 18:49)

      Gauloise [utilizator] i-a raspuns lui pmt

      inca o data ce-i in subiect.
  • +2 (2 voturi)    
    Piata Matache (Vineri, 11 februarie 2011, 14:55)

    George [anonim]

    @ Alex: Sigur ca este preferabil ca piata sa fie renovata mai curind decit demolata; dar prin mutarea ei va fi afectata proportia pietii si raportul dintre caldirile existente, or si acestea fac parte din patrimoniul ce trebuie conservat, asta se intelege prin "valoare ambientala" arhitecturala.
    Apoi, trebuie inteles ca nici taierea bulevardului cu pricina, care este menit sa rezolve in primul rind o problema de trafic, nu numai ca nu va rezolva nimic, ci va agrava problemele existente, prin intensificarea traficului pe o noua axa urbana. Si asta o stie orice urbanist, fiind o problema la nivelul oricarui oras important occidental (Europa de Vest si SUA), de vreo 30 de ani incoace.
    Solutia? Crearea inelului ocolitor al Bucurestiului (largirea soselui de Centura) sub forma de autostrada, realizarea de iesiri-accese in oras pe axe radiale catre Centru. Si, un in ultimul rind, ameliorarea transportului intraurban si interurban. Exemplu? Orasul Paris, unul dintre cele mai bine rezolvate din punct de vedere al traficului si al transportului in comun.
    De acord, asta cere timp, dar este singura cale.
    • -3 (3 voturi)    
      mutati piata (Vineri, 11 februarie 2011, 16:52)

      Alex [anonim] i-a raspuns lui George

      @George:
      Categoric patrimoniul trebuie conservat, insa asta nu inseamna ca nu se pot muta cladirile intr-o zona special pregatita pentru ele, unde pot fi admirate in liniste.
      Nu stiu ce pregatire ai, insa categoric au fost mai multe persoane cu pregatire in domeniu care au realizat acest proiect. Nu cred ca a fost trasat respectivul bulevard pe un servetel la o masa de afaceri. De acord ca trebuie largirea soselei de centura insa acest lucru nu va rezolva problema neaparat. Gandeste-te ca in centru avem foarte multe companii, cu multi angajari care vin cu masina la serviciu. Avand in vedere ca nu putem muta companiile din centru, se aplica alte solutii, iar aceasta este una din ele. Nu sunt de acord cu estimarea pe care o faci si anume ca nu se va rezolva nimic. Un astfel de bulevard, care va sper ca va fi amenajat astfel incat sa nu permita parcarea masinilor pe margini, ar fi un castig foarte bun, in opinia mea, pentru conducatorii auto din Bucuresti.
    • 0 (0 voturi)    
      De acord, dar... (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 18:02)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui George

      Istoria ne spune un singur lucru: nimeni nu invata din greselile altora, iar majoritatea nici macar din greselile proprii. Cum ne-am putea astepta de la un popor atat de inapoiat sa invete din greselile altora? Suntem condamnati, asta e adevarul...
  • -1 (3 voturi)    
    Piata Matache (Vineri, 11 februarie 2011, 15:14)

    lala [anonim]

    Monument istoric in care tiganii colcaie ca viermii..Terminati-va cu ipocriziile legate de monumente istorice, amprenta lasata va fi mereu a ciorilor care isi faceau veacul acolo
    • 0 (0 voturi)    
      Piata Matache (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 0:02)

      Radu [anonim] i-a raspuns lui lala

      Ai mare dreptate! Astia care tot comenteaza cred ca n-au mai vazut Piata Matache de pe timpul lui Ceasca.
  • +1 (1 vot)    
    Cum sa protestati impotriva lui Oprescu? (Vineri, 11 februarie 2011, 19:25)

    mvm [anonim]

    Daca cereati autorizatie pentru un protest impotriva lui Basescu ,sau Boc,va aproba Oprescu imediat.Va dadea si umbrele daca ploua,sampona strazile si va scria pancartele.
  • 0 (0 voturi)    
    Hala Matache - Azi (Vineri, 11 februarie 2011, 22:44)

    Petru [anonim]

    Se pare ca indiferent de ceea ce prevede legislatia in vigoare (legea 422/2001 - Legea monumentelor) cei care ar trebui sa reactioneze primii pentru protejarea unor cladiri de patrimoniu arata o indiferenta revoltatoare. Ministerul Culturii si Patrimoniului National inca nu are o pozitie ferm conturata asteptand poate disparitia cladirilor care in ultimul timp le ridica atatea probleme, iar reprezentanti ai municipalitatii incurajeaza tacit distrugerea acestora. Chiar si domnul primar Oprescu, garant al intereselor bucurestenilor initiaza si sustine proiecte care golesc memoria locuitorilor, distrugand practic farmecul unui oras. Cladiri care alta data erau cap de serie ale unor programe prin care urbea isi arata preocuparile edilitare acum sunt distruse fara remuscari.
    Vorbind de autoritati si de obligatia lor de a proteja valori ale patrimoniului, situatia pe care am vazut-o astazi caracterizeaza toate aceste preocupari.
    Persoane pentru care cateva kilogram de fier reprezinta poate masa de seara, roiau in jurul halei in incercarea de a aduna cat mai mult din pretiosul material. Organizarea acestora era evidenta. Nu venisera sa adune cabluri sau tevile instalatiilor din hala ci miza era mult mai mare - structura metalica a sarpantei. Dar pentru a avea astfel de initiative ai nevoie de materiale care depasesc investitia unui ciocan si cea a unei dalti. Venisera pregatiti cu rangi, chei de diverse marimi, scara, un flex (1500w), ba chiar am vazut si o butelie de oxigen. Parti ale structurii deja disparusera atacul fiind probabil programat pentru zilele ce vor urma. Nu condamn neaparat actiunea acestor persoane pentru care cuvinte ca patrimoniu, valoare istorica, memoriala sunt termeni absoluti necunoscuti si care oricum se gandesc mai degraba la ziua ce va urma decat la valoarea cladirilor mutilate, condam insa autoritatile (centrale si locale) reprezentanti legali ai intereselor cetatenilor care sprijina interesat astfel de actiuni.
  • 0 (0 voturi)    
    zece mituri despre diametrala nord-sud (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 11:41)

    horia_m [utilizator]

    daca multi dintre voi cred ca diametrala este o necesitate, si ca ea e mai presus decat valoarea orasului nostru in ansamblu, justificand demolari de monumente si cartiere cu valoare in constiinta colectiva, cititi la piatamatache.info (adresa web) despre cele 10 MITURI DESPRE DIAMETRALA NORD-SUD.
  • 0 (0 voturi)    
    cam tarziu (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 13:06)

    VIOREL [anonim]

    Acest proiect este pe tapet din timpul lui Videanu si a facut parte si din programul lui Blaga. In acesta s-au investit multi bani si la faza la care se afla in momentul actual mi se pare comica intrebarea cu privire la oportunitatea acestei investitii. Bulevardul se va face in ciuda celor care probabil nu au venit de zeci de ani pe acolo din cauza tziganiei omniprezente. Ce ati putea face stimati protestatari ar fi sa veghiati de aici inainte ca noul bulevard sa raspunda cat mai bine cerintelor de urbanism prin caracterul constructiilor care il vor mobila. Daca hala matache se va muta zece metrii nu va fii nici o tragedie.
    • 0 (0 voturi)    
      ... (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 18:13)

      anonim [anonim] i-a raspuns lui VIOREL

      Nu va fi mutata, va fi construita o copie de mucava. Nu are absolut niciun rost reconstructia cata vreme aspectul zonei va fi modificat radical. Un bulevard lat de zeci de metri, sufocat de masini, marginit de casute cu un singur etaj.

      Din punct de vedere pietonal zona va fi compromisa, traversarea va fi dificila, in cel mai fericit caz prin subteran. Deci bani aruncati si praf in ochi, ce ai darmat ramane daramat.

      PS: mai "veghiaza" nitel asupra cartii de gramatica, nu ti-ar strica.
    • 0 (0 voturi)    
      viorele (Sâmbătă, 12 februarie 2011, 18:52)

      Gauloise [utilizator] i-a raspuns lui VIOREL

      frate, invata sa scriii mai intaiii siii apoiii maiiii emitiii pareriii despre ceiiii ZECE METRII care nu va FII.
  • 0 (0 voturi)    
    O zona rau famata (Duminică, 13 februarie 2011, 8:33)

    Stepanida [utilizator]

    a Capitalei ,va disparea!Persoanele publice care i-au adresat acea scrisoare lui Hunor,nu au trecut vreodata prin zona!Este o cloaca si nu un monument istoric!Si bine face Oprescu ca scapa Bucurestiul de o asemenea "cicatrice" de pe obrazul orasului!
    • 0 (0 voturi)    
      Se face curat într-un un cartier mizerabil ? (Duminică, 13 februarie 2011, 11:10)

      Matache MAcelarul [anonim] i-a raspuns lui Stepanida

      Fals. Demolarea nu e curăţenie, e distrugere. Iar în spatele şirului de blocuri noi problemele nu vor dispărea, pentru că proiectul nu oferă o reabilitare socială, ci e o formă de rapt imobiliar. Dimpotrivă, vor apărea probleme noi – un cartier neprietenos, irespirabil. Curăţenia în cartierul Buzeşti trebuia făcută de zeci de ani, prin renovarea caselor valoroase şi imaginarea unui plan de dezvoltare care să le înglobeze.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by
mobile version