Ambiguitate – e cuvantul pe care jurnalistii l-au folosit cel mai des la conferinta de presa de lansare a filmului „Cealalta Irina”, debutul in lungmetraj al lui Andrei Gruzsniczki. Mai corect ar fi „andiguitate”, pentru ca filmul ii aduce lui Andi Vasluianu primul rol principal. Actorul duce pe umeri cele 90 de minute intr-un rol, am putea spune, de contre-emploi. Nici regizorul nu credea initial ca-l poate face...

Aurel e un baiat de treaba si linistit. Face dupa cum zice sotia, dupa cum zice socrul, dupa cum zice cumnata. De fapt, e cam papa-lapte. Cand sotia decide sa plece in Egipt „cu serviciul”, nu se pune de-a curmezisul. Cand ea se intoarce si decide sa cumpere o masina de spalat vase, nu obiecteaza, desi spune cu voce stinsa ca e o cheltuiala in plus si ca le-ar putea spala el. Dar cand sotia pleaca din nou si revine intr-un sicriu, baiatul cuminte de pana atunci incepe sa se schimbe.

E greu sa il vezi pe Andi Vasluianu in postura unui om moale si lipsit de reactii. „Am avut foarte multe probleme pentru ca initial n-am inteles de ce Aurel nu reactioneaza ca un om normal”, spune el. „Dar m-a impresionat faptul ca nu da drumul durerii decat treptat si am inteles neincrederea lui in ceilalti, chiar daca n-am adus in mine si latura conspirationista.”

„Cealalta Irina este Irina care nu-l mai iubeste pe Aurel”, spune co-scenarista Ileana Muntean despre povestea care are ca punct de plecare o drama reala, in timp ce Simona Popescu, interpreta Irinei, crede ca „sunt de compatimit oamenii care traiesc in eroare, mai ales cand esueaza.” Andrei Gruzsniczki a declarat pentru HotNews.ro ca echipa s-a consultat cu personajul real al dramei, acesta chiar primind un rol secundar, dar ca atunci cand s-a remontat filmul pentru a ajunge la 90 de minute, multe scene au cazut, printre care si cea cu adevaratul Aurel.

„Adevaratul Aurel inclina azi foarte mult in favoarea conspiratiei si se pregateste sa scrie o carte”, spune regizorul despre barbatul convins de buna-credinta a sotiei sale si neincrezator in autoritatile care l-au pus pe drumuri un an si jumatate. Andi Vasluianu marturiseste ca a fost impresionat la prima intalnire cu cel pe care urma sa-l joace pe ecran din pricina asemanarii lor fizice. „Semanam la ochi, aveam aceeasi expresie, doar ca el era mai plinut si avea mustata.

Inspirat dintr-un caz real si cu un scenariu scris la sase maini (de Ileana Muntean, Mircea Staiculescu si Andrei Gruzsniczki), „Cealalta Irina” ascunde in spatele falsului policier si al dramei sociale drama unui om care se lupta in primul rand cu imaginea sa despre realitate. Desi spectatorului i se ofera numeroase elemente pentru a crede ca Irina nu era probabil ceea ce credea sotul sau ca directia pe care o iau evenimentele poate sa nu fie cea „oficiala”, Aurel ramane convins de ideile sale, desi lipsa lui de reactie dispare in lupta cu birocratia romaneasca.

13 festivaluri si sase premii

Andrei Gruzsniczki debuteaza cu o nota buna, desi filmul e inegal. „Ce m-a impresionat la aceasta poveste, pe langa drama ei, a fost indiferenta fabuloasa si lipsa de compasiune cu care se lupta personajul”, spune regizorul care face din fiecare membru al aparatului birocratic un posibil element al conspiratiei sau, cel putin, un dusman. Filmul mizeaza pe aceasta ambiguitate care se manifesta si la nivelul povestii, al personajelor si al conceptiei regizorale. Daca spune despre personajul principal ca seamana cu medicul interpretat de Mircea Diaconu in „Mere rosii”, de Alexandru Tatos, il poti banui pe Andrei Gruzsniczki ca aduce la final un omagiu filmului lui Martin Scorsese „Taxi Driver”, unde tot despre o viziune personala a lumii (spre paranoia) era vorba.

„Cealalta Irina” este primul lungmetraj pe care Fundatia de Arte Vizuale si Vivi Dragan Vasile il produc cu co-finantare de la CNC. Producatorul este si director de imagine, lucru care i-a dat probleme, spune, pentru ca a avut o persoana mai putin cu care sa se certe pentru bani. „Mi-e mila de operatorii romani care stau prin apartamente de bloc, dar vroiam sa gust si franzela amara a feliei de viata”, a declarat malitios Vivi Dragan Vasile, care a lucrat si cu Alexandru Tatos si cu vechea generatie de cineasti, dar si cu Nae Caranfil, Cristian Mungiu sau Horatiu Malaele. „Doar ca n-am batait aparatul”, adauga el.

Dupa 13 prezente internationale si sase premii, „Cealalta Irina” intra pe ecranele romanesti in 11 decembrie. Din distributie fac parte: Andi Vasluianu, Simona Popescu, Dana Dogaru, Doru Ana, Dan Astilean, Gabriel Calinescu, Carmen Lopazan, Vlad Ivanov, Gabriel Spahiu, Mihai Dinvale, Oana Ioachim. Filmul e finantat de Centrul National al Cinematografiei, Media Investment Communication si House of Media.