Aseara la Cannes, Corneliu Porumboiu a obtinut, cu al doilea lungmetraj al sau (”Politist, adjectiv”), premiul FIPRESCI destinat sectiunii “Un Certain Regard” si Premiul Juriului aceleiasi sectiuni. Ne aflam in al saselea an consecutiv in care cineastii romani revin cu mari premii de la cel mai important festival de film din lume: de doua ori a fost vorba de scurtmetraje (Catalin Mitulescu si Corneliu Porumboiu – 2004, Marian Crisan – 2008), iar de patru ori – de lungmetraje (Cristi Puiu – 2005, Corneliu Porumboiu si Catalin Mitulescu – 2006, Cristian Mungiu si Cristian Nemescu – 2007 si, din nou, Corneliu Porumboiu – 2009), scrie Mihai Fulger pe blogul sau.

Ce inseamna asta? Pe plan international, foarte multe, toate numai de bine. “Politist, adjectiv” si “Amintiri din Epoca de Aur”, omnibusul lui Cristian Mungiu, vor avea un lung traseu festivalier si vor fi distribuite in multe teritorii ale lumii, “Noul Val” / “Noul Cinema Romanesc” va continua sa faca valva un an – doi (asta in cel mai rau caz, daca nu mai producem vreun alt “hit” intre timp), iar lumea filmului mondial va continua sa astepte lucruri mari de la cineastii nostri.

Dar pe plan intern? Dumnezeu cu mila! Cum de data asta Corneliu Porumboiu a primit finantare de la CNC, Eugen Serbanescu va avea un motiv in plus ca sa se dea mare cu realizarile sale (nu stiu daca ati observat, dar onor directorul general al amintitei institutii se poarta, atunci cand ia cuvantul in public, de parca ar da bani pentru proiecte si manifestari cinematografice din buzunarul propriu, nu din niste fonduri, totusi, publice!). Noul proiect de Lege a Cinematografiei, care va stabili si noul statut al CNC-ului, nu va fi influentat deloc: el ramane obiectul unor dispute aprinse si prelungite, iar toate zvonurile dau ca sigura politizarea accentuata (si) a acestui domeniu, ca tot se apropie alegerile…

Se pare ca anul acesta nici nu va mai exista o sesiune de concurs pentru proiecte cinematografice, deci, daca Porumboiu, de pilda, va dori sa obtina finantare pentru un nou film, va fi nevoit sa mai astepte.

Cat despre “publicul larg”, ce sa mai vorbim… Tare mi-e teama ca lui a inceput sa i se rupa de toate premiile astea la Cannes; oricum, stie el bine ca toate se dau pe criterii politice, iar, daca romanasii nostri le iau asa usor, ce relevanta mai au ele? Cat despre filmele mari care nu ajung in selectia Cannes-ului (cum e recentul debut al lui Radu Jude, “Cea mai fericita fata din lume”), ele sunt ignorate cu gratie…

Nu-mi fac iluzii ca “Politist, adjectiv” va aduce in cinematografele noastre mai mult de 13.000 de spectatori, cati a adunat in 2006 “A fost sau n-a fost?”, care, in comparatie, era foarte comercial. In aceste conditii, pentru c(in)e se mai fac filme in Romania? Doar pentru banii de la CNC (care, dupa cum se vede, au cam secat) si din programele de finantare internationale? Sau doar pentru Cannes si alte mari festivaluri? Oare cat timp poate functiona o cinematografie fara public?

Citeste continuarea si comenteaza peblogul lui Mihai Fulger.