Ce s-a intamplat cu salile de cinema? Ecranul traditional vs complexul de mall

de Catalin Sturza     Blog de jurnalist cultural
Miercuri, 20 mai 2009, 8:12 Actualitate | Cultură

Unul dintre primele lucruri care au disparut dupa 1989 au fost salile de cinematograf din intreaga tara. Ele fie s-au privatizat rapid, fie au cazut, la fel de rapid, in paragina. Unele dintre ele, inainte de a se inchide pe termen nedeterminat, au trecut prin faze trecatoare de intreprinderi private, sub forma de baruri sau discoteci.

Ce s-a intamplat de fapt cu salile de cinema toata lumea stie. Eforturile Ministerului Culturii din ultimii ani de a redeschide vechile sali n-au dus nicaieri. In prezent, din 318 cinematografe, cate au fost in Romania pe vremea odiosului regim, au mai ramas in functiune vreo 30. Daca or mai fi deschise si acelea. Sunt multe orase mari in care inainte erau cinci sau sase cinematografe si in care acum nu mai functioneaza nici unul. In Bucuresti, din 45 de sali, mai sunt deschise, cred, 8 sau 9.

Intrebarea e, de fapt, de ce au disparut aceste cinemauri. Lasand la o parte incompetenta administratiei, ca raspuns de fond, am putea spune ca salile cu un singur ecran nu mai sunt la moda. In Bucuresti au aparut mall-urile si, odata cu ele, multiplexurile. Complexe mari, cu sali numerotate, popcorn la pret exorbitant si decoruri OZN-istice. Multiplex, Movieplex, Cityplex, Starplex, The Light. O multime de plexuri care, in privinta numarului de locuri, egaleaza, poate, sau chiar depasesc capacitatea totala a vechilor cinematografe.

Ce avantaje prezinta acestea?

- Au, fara indoiala, conditii mai bune, daca ne referim strict la detaliile tehnice si la confortul fizic (nu neaparat la calitatea serviciilor si la conduita angajatilor);

- Ofera spectatorului libertatea de a alege intre mai multe filme, difuzate la ore apropiate, sau de a trece de la un film la altul, intr-o dupa-amiaza la cinema;

- Sunt pozitionate in cartiere, deservind, astfel, populatia lipsita de optiuni culturale si de divertisment a acestora;

- Mai nou, ofera un sistem atractiv de bonusuri, cel putin pentru zilele din timpul saptamanii.

Pe de alta parte, pentru mine cinematografele de mall sunt sinonime cu disconfortul.

- Deoarece, pentru a ajunge in sala de cinema, trebuie sa treci mai intai prin mall, sa respiri o atmosfera artificiala, sa strabati parcarea de mall, holul de mall, magazinele de mall, fast food-urile de mall si sa intri intr-o stare ce presupune pierderea interesului pentru film;

- Mall-urile sunt facute pentru a trece rapid de la o preocupare la alta, pentru a-ti lasa atentia sa alunece de la un obiect de interes la altul, in vreme ce filmul inseamna, dimpotriva, abandonarea preocuparilor secundare si concentrarea atentiei. Clientul ideal, pentru aceste complexe comerciale, ar fi cel care s-ar incalzi cu putin shopping, ar intra la un film sa se relaxeze si apoi s-ar arunca asupra magazinelor, cu o pofta innoita de shopping;

- Mall-urile sunt, de aceea, potrivite pentru a vedea un film cu multe explozii si cu actiune alerta, precum, sa spunem, „X-Men Origins: Wolverine” (Gavin Hood), dar nu se potrivesc deloc pentru a gusta o bijuterie indie precum „Me and You and Everyone We Know” (Miranda July).

- Desigur, n-o sa apucati niciodata sa vedeti un film precum „Me and You and Everyone We Know” la mall. Luati-va gandul de la asta. E adevarat ca cele mai multe pelicule din circuitul romanesc ajung la Multiplex & Co, insa asta nu inseamna ca acolo ajung si cele mai bune filme sau, in general, filmele bune.

- Partea cea mai rea inca n-a venit. Cel mai rau lucru este acela ca, la mall, trebuie sa vezi filmul in compania acelui spectator ideal, cu pofta de shopping. El are mai intai un mare chef de cola si seminte, pe care le soarbe/sparge tare in timpul filmului; din cand in cand, ii suna telefonul si, om important fiind, se vede nevoit sa raspunda si sa converseze; inzestrat cu maturitate si cu educatie artistica aleasa, individul simte nevoia sa rada la cea mai mica aluzie sexuala si sa fluiere la orice glezna dezgolita; in sfarsit, ca orice animal social evoluat, isi imparte opiniile si ragaielile cu gasca insotitoare, avand grija sa le transmita, concomitent, si catre intreaga sala.

In sfarsit, de bine, de rau in Bucuresti mai exista locuri precum Cinema Studio si Europa, unde poti vedea un film linistit, fie si pentru ca sala e, de obicei, mai mult goala. Intepenit in fidelitati nostalgice, prefer frigul vechilor sali de cinema atmosferei fierbinti create de fetitele si de baietasii abonati pe la mall.

Iar in tara situatia e cu adevarat trista. Orase precum Constanta, Vaslui, Braila au trecut prin cea mai mare parte a tranzitiei intr-un singur cinema sau fara nici unul. Acum, de bine, de rau, odata cu vechile magazine universale transformate in mall-uri au inceput sa apara, in orasele mai marisoare, si multiplex-urile. Ma tem insa ca, oricat de orientate spre mase si spre pofta de shopping ar fi acestea, publicul le va ignora; generatii intregi si-au pierdut, din pacate, obisnuinta de a merge la cinema.

Citeste si comenteaza pe Blog de jurnalist cultural.


Citeste mai multe despre   























Material sustinut de Superbrands

Recomandari de vara de la librarii Humanitas

Librariile Humanitas au aparut ca entitate juridica in anul 1993, insa primele doua librarii au fost deschise sub egida Editurii Humanitas inca din 1991. Cu peste 25 de ani in piata de distributie si vanzare de carte din Romania, compania isi propune sa ramana in continuare lantul de librarii cu cea mai mare pondere de carte din Romania, acordand editurilor nationale si locale, dar si autorilor romani, sansa de a ajunge la public.

2103 vizualizari

  • +1 (7 voturi)    
    cinema? (Miercuri, 20 mai 2009, 9:07)

    mihai [anonim]

    De ce sa fie nevoie de cinematografe? exista HBO si Cinemax si LCD-uri de un metru si sisteme audio performante si bluray si hdtv si dc++ si torrente si alte zeci de nebunii care te ajuta sa scapi de opincarii care se duc la film sa sparga seminte pe intuneric sau papagalii care vor sa traga gagicile de tzate . Nu am mai fost la cinema de vreo 15 ani si nu simt lipsa spargatorilor de seminte si a celor ce vb tare la mobil. ii vad si pe strada moka.
    In legatura cu cinematografele din orase, cel putin la mine in braila mai este unu singur. si e prea mult.
    Succesuri si vizionari placute!
    • +2 (2 voturi)    
      n-ai dreptate (Miercuri, 20 mai 2009, 10:13)

      cristi [anonim] i-a raspuns lui mihai

      cinemaul este o lume in sine, si-a pierdut din magia pe care o avea inainte datorita chestiilor amintite de tine, dar unde mai vezi un film pe un ecran de 6/5, cu surround in ditamai sala?

      Daca sunt taranei pe langa tine, asta e, e de mers in zile in care nu mai vin multi, gen miercuri, joi; eu ma duc la film cam o data pe luna, si nu regret nici banii si nici experienta.
  • -3 (3 voturi)    
    cinema (Miercuri, 20 mai 2009, 9:17)

    un roman [anonim]

    Eu cred ca nu mai merge lumea la cinematograf dupa 1989 pentru ca au aparut zeci de canale pe care poti vedea cate filme vrei.Nicidecum nu cred ca din cauza mall-urilor!!!!!!
  • 0 (0 voturi)    
    Trist si din pacate adevarat (Miercuri, 20 mai 2009, 9:58)

    nam [anonim]

    Imediat dupa 89 majoritatea cinema-urilor din Brasov au fost transformate pe sest in sali de bingo si casino-uri sau cluburi. De cine? Naiba stie, de minunatii edili. Oricum nu cu buna intentie. Pt multi ca noi cinema nu inseamna mall. Consumatorii de filme de arta nu au alta varianta astazi decat un tvr cultural sau tv+computer+torrent. Alta sansa nu ni se mai da. In Brasov nici vorba de vreo cinemateca precum in Bucuresti. Mai nou se doreste transformarea celei mai mari si mai cunoscute sali de cinema din oras, Patria, in sala de filarmonica. De ce? Pai dupa logica... lumea merge in mall la cinema iar filarmonica nu are sala proprie. Ce-i drept, mai bine filarmonica decat casino, dar totusi, Patria este cinema-ul de referinta in oras, nu s-ar putea face o sala noua, gandita de la zero pentru filarmonica iar cinema-ul sa ramana cinema? Singurul chiar... Intreb si eu...
  • 0 (0 voturi)    
    Inca ceva (Miercuri, 20 mai 2009, 10:07)

    nam [anonim]

    Sint sigur ca de-a lungul vremii au fost multi - sa le zicem - manageri care ar fi incercat sa tina aceste cinematografe si sa faca o afacere propagand chiar si cultura, dar sint sigur ca interesele celor cu bani si influenta au fost prea mari pentru ei. Plus, nu stiu care mai sint optiunile, dar cred ca e tot mai greu azi sa cumperi filme de arta la bucata (nu la pachet cum se poarta) si sa le dai. Probabil trebuie sa fii abonat la vreun lant mare de filme si sa cumperi la pachet ce-ti dau ei, dupa o regula de genul: 1 bun, 2 mai comune, 3 proaste.
  • -1 (1 vot)    
    subscriu (Miercuri, 20 mai 2009, 10:38)

    dan [anonim]

    mall-ul de de exemplozii, efecte si 3D sound... la filme asa mai artistice merge ceva in aer liber undeva printr-un parc... si daca e dat si de pe pelicula eventual si scama din coltul ecranului...
  • 0 (0 voturi)    
    Cinema clasic (Miercuri, 20 mai 2009, 10:42)

    titus [anonim]

    Eu ma uit la ce filme ruleaza la cinematografele: Europa (fost Miorita), Patria, Scala, Studio si Elvira Popescu si aleg unul dintre ele. Refuz sa mai merg la mall. Nici dupa Cinema Pro (fost Luceafarul) nu ma dau in vant.
  • 0 (4 voturi)    
    cred ca suferi de complex de mall (Miercuri, 20 mai 2009, 10:59)

    bogdan [anonim]

    Bine ca s-au inchis cinematografele vechi - insalubre, reci, urate, calitate jalnica a imaginii. La multiplex ai conditii - se vede bine, se aude bine. Cat despre fauna care face caterinca in sala si deranjeaza, sa-ti spun un secret - veneau si in vechile cinematografe, inca mai multi. Macar acum la mall lumea e mai spalata, ca nu toti isi permit sa dea 30ron pe film. In vechile sali trebuia sa convietuiesti si cu aurolaci sau tigani uneori. Nu, multumesc !
    Probabil ca tu baiatule suferi de complex de mall - nu-ti place opulenta si destrabalarea de acolo, care de altfel desi sunt dominante, nu sunt absolute. Probabil ca din cauza asta tu inca iti mai cumperi hainele de la obor sau europa.
    Lumea normala sa stii ca se duce la mall la fel cum se duce si la carrefour sau in alta parte: sa se distreze, sa manance sau sa-si faca cumparaturile (nu toate in acelasi timp). Ca mai sunt si ciudati cu pantofi albi si tot felul de pitipoance - sa fie sanatosi, e problema lor. Sa stii ca lume pestrita e peste tot in Bucuresti/Romania, nu doar la mall. Mai uita-te si prin metrou in jurul tau sa vezi ce ciudati sunt.
    Asa ca lasa complexele astea de baiat super-educat ce nu suporta. taranii care merg la mall, traieste-ti viata, du-te si la mall, distreaza-te, imbraca-te frumos, nu te mai crampona de complexele dezvoltate in copilaria ta comunista.
    • 0 (0 voturi)    
      Diferente (Miercuri, 20 mai 2009, 13:00)

      titus [anonim] i-a raspuns lui bogdan

      M-ai catalogat gresit, omule. N-am complexe, doar gusturi. Poate tu ai ceva probleme din moment ce ataci persoana si nu ideea.

      Hainele nu mi le iau din Obor (nu ca ar fi vreo rusine), dar nici din mall. Am magazinele mele preferate, asa cum am si cinematografele.

      Iar copilaria mea comunista a fost una foarte frumoasa, cum nu cred ca mai au copiii din ziua de azi: cu fotbal in fata blocului, cu v-ati ascunselea, cu surprize si timbre, cu lectii de vioara, cu concursuri de matematica, cu cules tei si porumb, cu excursii la tara, cu viniluri cu Michael Jackson si filme cu karate pe casete video copiate la mana a treia, cu jumulit gradini de trandafiri pentru a ii oferi fetelor.
      Ca o ironie, tin minte ca prima oara cand am scos o fata la film a fost in clasa a 5-a la cinema Melodia, actualul club de megafite Bellagio.

      In fine, sunt multumit cu faptul ca nu ne vom bate pe acelasi loc de parcare cand iesim in oras.
  • +1 (1 vot)    
    nu-mi plac cinematografele de pe magheru (Miercuri, 20 mai 2009, 12:49)

    cinema [anonim]

    Domnului Catalin Sturza:
    Nu stiu cand ati fost ultima data la Studio sau la un alt cinematograf de pe Magheru dar sansele sa dati aici peste semintari si vorbitori la telefon sunt la fel de mari ca la Mall.
    Mergeti insa la Mall oricand in afara de Miercuri si weekend si veti ramane surprins de relaxarea cu care veti savura filmul. Despre conditii ati amintit deja. Prefer oricand cativa idioti in sala unei sonorizari proaste, unor scaune incomode sau unui ecran de proasta calitate.
    Eu zic ca a nu merge la cinema la mall doar pentru ca acolo merge "mainstream-ul" e o revolta specifica celor ce incearca sa fie speciali. nimic rau in asta. A prefera insa Patria si Studio-ul doar pt. ca pare mai elitist/nostalgic aduce deja a snobism.

    Have fun at the cinema! ;)
  • 0 (0 voturi)    
    Rup DC++ Si ODC (Luni, 22 februarie 2010, 13:15)

    Marius Rup DC++ Si ODC [anonim]

    Fratilor am citit cu atentie comentariile voastre si pe cuvantul meu de nu ma intristati Chiar asa...ce varste aveti oameni buni de sunteti atat de nostalgici* si atat de revoltati ? Cum bine spunea un nenica mai sus....el are plasma mare si blu ray si dc++ moca ; ei bine...eu rup in doua DC++ si de asemenea ODC ul insa pe cat de comod este sa stai in casa si sa vezi un film ce tocmai si-a facut aparitia pe plaiurile noastre mioritice...cu atat mai mult si mai palpitant este sa vezi un film pe un ecran mare cu o gasca nebuna de cinefili care sparg seminte* ??? ( a se inlocui totusi cu floricele sau chipsuri ) Senzatia este mult mai intensa si mult mai placuta avand in vedere ca stai pe scaun ( fotoliu ) strict pentru a viziona filmul si nu pentru a fi deranjat de vecinul Mitica care iti bate la usa si te roaga * pe un ton isteric sa-ti dai sculele mai incet ca deh....am pomenit mai sus de scule performante *. Daca mai pomenesc si de filmele 3D si 6D despre care multi doar au citit pe net ( asta daca au avut timp deoarece descarcatul manelelor si ripuirea DVD urilor le fura o bucata buna de timp. Fratilor nostalgici care sunteti....fuck off cu Patria si fostele cinematografe comuniste . Au disparut deoarece evolutia incearca sa si faca loc cu coatele in viata noastra cotidiana . In cele din urma recunosc meritul acestui blog si inteleg ideea de marketing pe care o promoveaza insa...sa fim realisti : daca stam cu nasul numai in bloguri si articole postate pe internet ; filme furate * de pe ODC si DC++ plus torente....uitam de socializare .
    Multiplexurile au aparut atunci cand vechile cinematografe sau dus dracu atunci cand lumea sia pierdut interesul pentru cultura si cinematografie . Multiplexurile sunt un lucru bun ...asadar mai dati-l dracu de DC++ . Recomand mai nou IMAX cotroceni...insa numai pentru cei inarmati cu rabdare . Mie unul mi se pare obositor insa ...este adevarat chiar traiesti si faci parte din film Esti acolo tu si actorul tau preferat. Succes...


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Sâmbătă