O expozitie inedita de scoarte originare din Oltenia, Maramures si Moldova s-a deschis pe 8 mai la Down Jersey Folklife Center. Piesele expuse fac parte din colectia privata a lui Margaret Mukherjee si ilustreaza natura complexa a tesutului traditional romanesc, incercind sa recupereze fondul de semne al tesaturilor de inceput (datind de acum mai bine de 150 de ani) si sa-l integreze reprezentarilor estetice contemporane.

ICR New York a facilitat constituirea colectiei si a sustinut publicarea brosurii de prezentare a acestei expozitii-eveniment, dedicate unei pretioase mosteniri culturale, aflata in permanenta la rascrucea dintre traditie si modernitate.

„Romania scoartelor din aceasta colectie e traversata de amestecul timpurilor, de cautarea si recuperarea unui trecut ca fond re/generator de semne ale unei culturi inepuizabile: civilizatia taraneasca”, scrie in brosura-program Lila Passima, cercetator si conducator al departamentului Educatie muzeala al Muzeului Taranului Roman din Bucuresti.

Insusi felul in care sint expuse scoartele, perechi-perechi, invita la comparatii intre modelele traditionale si designurile moderne, intre motivele arhaice si formele contemporane, si, nu in ultimul rind, intre lucrarile secolului trecut si cele ale noii generatii de tesatori. „Expozitia e dovada vie a felului in care mestesugul si practicile traditionale au fost mostenite de la generatiile anterioare si transmise mai departe. Asemeni altor forme de mostenire culturala, tehnica tesutului ofera si ea o ancora identitara oricarei comunitati care o practica”, scrie in brosura-program Iveta Pirgova, director al Down Jersey Folklife Center si curator al expozitiei.

Colectionara americana a vizitat frecvent Romania si a colaborat cu generatii diferite de tesatoare in incercarea de a explora si a pastra specificul acestei culturi populare. “E un semn ca scoartele romanesti in general, nu doar cele expuse in muzee, sint apreciate nu doar de localnicii care au crescut cu si lucrind la ele, ci si de straini”, adauga Ioana Popescu, Director de cercetare la Muzeul Taranului Roman.

Expozitia de la Down Jersey Folklife Center cuprinde patru tipuri de scoarte: lucrari care reproduc piese vechi de muzeu; lucrari in care predomina modelul traditional, dar in care se insinueaza si mici modificari de culoare sau de configurare a motivelor de baza; lucrari in care predomina forme si culori moderne, dar in care s-au pastrat si elemente traditionale; si, nu in ultimul rind, covoare care adopta ideile abstracte ale designului modern. Toate acestea refac istoria esentiala a traditiei tesutului romanesc, de la origini si pina in prezent si se inscriu in linia educationala asumata de Down Jersey Folklife Center. In mod surprinzator, lucrarile ii provoaca pe americani la o reevalurare a propriilor referinte, intrucit diverse motive sau culori din scoartele romanesti ii trimit cu gindul, de pilda, la cultura indienilor Navajo, marturie a migratiei formelor de la o civilizatie la alta.

Expozitia e deschisa publicului pina pe 20 septembrie, organizatorii estimind un numar de 20.000 de vizitatori care vor trece pragul expozitiei.