Festivalul Off de la Avignon este intai de toate un imens targ de arta dramatica. Actori si companii vin aici sa-isi vanda spectacolele ori talentele. Regizorii vand uneori bilete. Interpretii bat stradutele medievale pana la tocirea pingelelor. Canta in cor ori la saxofon, flaut sau chitara. Merg pe catalige, pe biciclete sau in masini de epoca, se dueleaza, toate acestea incarcati cu flyere pe care le impart trecatorilor, incercand sa; ii atraga la propriul spectacol. Concurenta este acerba, 800 de spectacole si mii de flyere. Uneori poti primi 10 asemenea fluturasi la orele de varf si in zonele cele mai umblate, se arata in corespondenta ICR Paris.

Avignonul are 10 teatre permanente si peste 100 in timpul festivalului. Scoala, biserica; sau cinematograf, totul se transforma; in efemer templu al Thaliei. Exista si un off al Offului, companii care nu figureaza in programul oficial, un ceaslov cat toate zilele. Am descoperit printre acesti haiduci de scena o companie teatrala franceza, dar suta la suta romaneasca: regizor si actori, mai bine zis actrite.

Theatre de l’Orme a prezentat la Avignon, in sala Roquille, spectacolul Savannah Bay de Marguerite Duras, pus in scena de Laurentiu Azimioara si interpretat de Ada d’Albon si Liana Fulga. El a fost intemeiat acum cinci ani de Laurentiu Azimioara, fost profesor de arta dramatica si regie la ATF Bucuresti, si de sotia sa Ada d’Albon, actrita, regizoare si dramaturg. Nu este numai o companie, ci si un teatru, cu sediul sau creat de la zero si amenajat in nordul Parisului, cu mainile lor, de cei doi Sisifi damboviteni aclimatizati pe Sena. «Sotului meu i-au trebuit 27 de ani pentru a reusi sa aiba propriul sau teatru », ne spune Ada d’Albon, aflata la primul festival de la Avignon. « Si ultimul », adauga; rapid, « pentru ca nu imi place deloc aceasta latura de targ de vite obligate sa se vanda ».

Mai tanara sa colega Liana Fulga are si ea peste 10 de ani de scena pariziana (Teatrele Comedie des Champs Elysées, Mouffetard, Śuvre si Orme), cateva filme si telefilme in Franta, dar si mai multe editii ale festivalului provensal la activ. In minuscula sala Roquille, cu ambientul sau elegant demodat cele doua actrite romance au creat un moment de magie. Textul lui Marguerite Duras, un dialog intre doua femei pe marginea absentei care le uneste, Savannah, fiica primei si mama celei de a doua, este o meditatie asupra limitei uneori invizibile dintre dragoste si moarte, Eros si Tanathos, zeitatile tutelare ale tragediei antice. Ne-au impresionat finetea jocului, eleganta gestuala si registrul larg si subtil al celor doua interprete, care nu recurg la stridente pentru a capta atentia publicului.

Dominique Fataccioli, directorul teatrului Bourg Neuf din Avignon, remarca la randul sau sobrietatea si tehnica actoriceasca desavarsita, precum si profunda patrundere de catre regizor a textului durasian « in buna traditie a scolii romanesti de teatru ». Tacerea este in montarea lui Azimioara; o prezenta deplina, scenica, umpland spatiul cu greutatea reflectiei asupra vietii, suferintei si teatrului in sine. De altfel, Théatre de l’Orme va juca in stagiunea 2008-2009 trei piese de Marguerite Duras (Amanta engleza, Savannah Bay si Shaga), o autoare pe care Azimioara; a cunoscut-o si a mai pus-o in scena la Bucuresti (1970) si la Paris (1985).

In acest moment, teatrul gazduieste un festival la care au participat 14 companii. Prezent la Avignon prin premiera mondiala; cu dramatizarea dupa Exodul lui Benjamin Fondane, ICR Paris si-a propus sa mediatizeze toate prezentele romanesti (cel putin cele de care a putut afla) in prestigiosul festival din sudul Frantei, se arata in comunicatul ICR.