O expozitie de pictura cu lucrari semnate de Florin Mitroi este deschisa la Libraria Carturesti pana pe 10 august. Selectia lucrarilor, provenite de la Muzeul National de Arta Contemporana si din colectia familiei Mitroi, au ca reper cronologic intervalul cuprins intre anii 1974, cand Florin Mitroi nu era inca profesor la Academia de Arta Bucuresti si 2001 anul premergator mortii sale. Desi sunt prezentate mare parte din lucrarile cele mai importante ale acestei perioade, nu reperul cronologic motiveaza selectia lor. „Repertoriul tehnicilor lui Mitroi” ar putea fi in acest caz un subtitlu al acestei expozitii, informeaza Fundatia DALA organizatoarea evenimentului.

Registrul temelor lui Mitroi este putin variat, penduland intre figura obsesiva a (auto)portretelor si cea a calaului, redat integral sau aluziv prin desenul topoarelor, geometrizari abstracte alternand verticale si orizontale legate prin linia casanta a desenului cu negru. Particularitatea acestor lucrari este aceea de a fi datate de artist in forma unei semnaturi. In acest sens, reperul cronologic devine pentru Mitroi fundamental, o aluzie a prezentei sale discrete in spatiul artei romanesti.

Semnaturi, datari, mici insemnari indicand pe spatele lucrarilor de tabla scheme de prindere, cuvinte alaturate imaginii, o fraza patetica, sunt spre surprinderea noastra, singurele texte importante ramase de la Florin Mitroi. Un artist exclusiv vizual, pentru care scrierea, taierea tablei si desenul erau tot una cu pedagogia.

Paradoxal o biografie aproape absenta din spectacolul contemporan romanesc are in actualitate prin calitatea ei pedagogica cei mai vizibili actanti. Pentru a percepe eleganta iesirii lui Mitroi din decorul autohton credem ca o buna cercetare, ar necesita si o buna (re)vedere a operei artistului. Inventarierea repertoriului tehnic, a obiceiurilor fotografice si a desenelor ar fi un pas bun si sincer.

Singularitatea lui stilistica vine din preocuparea constanta pentru recuperarea tehnicilor traditionale de pictura: tempera cu ou pe caseina, tempera pe sticla. Desenul cu ulei pe tabla constituie antipodul tehnicilor traditionale, demersul lui Mitroi fiind in acest context nu recuperator ci critic, o nostalgie exprimata prin tehnica in contextul distrugerii materiale si spirituale a satului romanesc, inceput in mod brutal in Oltenia in anii ’70.

Selectia lucrarilor, provenite de la Muzeul National de Arta Contemporana si din colectia familiei Mitroi, au ca reper cronologic intervalul cuprins intre anii 1974, cand Florin Mitroi nu era inca profesor la Academia de Arta Bucuresti si 2001 anul premergator mortii sale. Desi sunt prezentate mare parte din lucrarile cele mai importante ale acestei perioade, nu reperul cronologic motiveaza selectia lor. „Repertoriul tehnicilor lui Mitroi” ar putea fi in acest caz un subtitlu al acestei expozitii, explica curatorul ezpozitiei, Petruta Vlad.

Desi complex, acest repertoriu al temelor si tehnicilor lui Mitroi, nu fac din expozitie un proiect monografic definitiv sau complet. Prezentat in forma unui eseu, aceasta expozitie deschide calea unei cercetari istorice inaugurale.