(7) Jurnal de Cannes

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Miercuri, 21 mai 2008, 18:43


„Il resto della notte” e un film care nu pica bine in contextul socio-politic al imigrantilor romani din Italia. El impleteste trei povesti extreme.

Prima este cea a unei familii bogate din Brescia, care locuieste intr-o vila scumpa, la adapostul gardurilor inalte si al camerelor de supraveghere. Sotul intretine o amanta mai tanara, care-i da papucii pe parcursul filmului, sotia e vag astenica, avand dureri de cap si stari de panica atunci cand cersetorii tigani ii cer bani (spune ca o „hartuiesc”).

A doua poveste il are in centru pe un tanar italian cocainoman, care nu poate accepta ideea ca fiul sau locuieste acum cu noul prieten/sot al fostei sale prietene/sotii, desi momentele petrecute cu fiul sunt sabotate de propria sa impulsivitate.

Si in fine, a treia poveste se ocupa de romani: o tanara, Maria (Laura Vasiliu) data afara de la familia de mai sus, dupa ce e acuzata fara probe  ca i-a furat patroanei cerceii cu perle. Pentru ca n-are unde sa stea, Maria revine la fostul ei iubit, Ionut (Constantin Lupescu), in apartamentul sordid pe care acesta il imparte cu fratele lui, adolescentul Victor (Victor Cosma), intr-o cladire locuita mai ales de arabi. Victor e suparat ca Maria a reintrat pe fir si spune ca ii aduce numai belele lui Ionut. Si intr-adevar, Maria ii vinde lui Ionut pontul cu vila familiei bogate, Ionut trateaza cu partenerul sau de afaceri, italianul cocainoman, iar spargerea se lasa cu morti si cu senzatia neclara pentru spectator ca asista ori la un film rauvoitor cu romanii, ori la unul care nu stie ce vrea sa spuna.

Regizorul Francesco Munzi a declarat ca a scris scenariul inainte ca romanii sa faca prima pagina a ziarelor, intr-o vreme in care oaia neagra a strainilor din Italia erau albanezii. Bun, te intrebi, atunci de ce n-a facut un film cu albanezi care fura si ucid?  

Discutia s-ar pune altfel daca filmul ar putea argumenta pe marginea optiunilor sale. Insa personajele romanilor sunt suficient de putin conturate ca sa-ti poti face o idee despre ele si sa poti spune cu certitudine daca sunt cu totul negative sau saracia le impinge sa faca ceea ce fac. Dar daca Ionut isi tradeaza angoasele si grijile prin faptul ca se rasteste la toata lumea, iar  personajul Mariei e  ambiguu de la inceput si pana la sfarsit (Munzi a ales-o probabil pe Laura Vasiliu si pentru inocenta ei), nici italienii nu sunt mai bine portretizati, regizorul preferand sa-i contraga la faptul ca sunt bogati si vag bovarici, calitati revelate prin solutii putine si ieftine (sotia se pregateste de opera chiar pe acorduri de opera, punandu-si colierul in fata oglinzii.).

Singur, cocainomanul pare sa aiba o poveste a lui si putina carne pe os, dar povestea lui nu pare sa aiba prea mare legatura cu celelalte doua. Francesco Munzi, care la conferinta de presa a facut destule afirmatii contradictorii, a mai spus ca nu intelege de ce toata lumea se simte ofensata cand personajele negative din filmele italiene sunt straini, iar cand sunt italieni, nimeni din Italia nu are vreo problema.

Probabil ca nimeni n-ar avea vreo problema daca s-ar trezi in fata unui discurs argumentat si a unei aprofundari  de substanta a unei situatii si asa complicate. Daca Matteo Garrone, autorul lui „Gomorra” (din Competitia Oficiala) ar fi facut cu la fel de multa siguranta si atentie pentru detalii nu un film despre mafia italiana, ci despre emigranti, ar fi fost cu totul altceva. Dar cand te multumesti doar sa zgarii cu unghia si sa asezi niste clisee pe o suprafata alunecoasa, nu te astepta ca demersul tau sa fie aplaudat. E foarte posibil ca cineastul nici sa nu-si fi propus sa-i puna la zid pe romani sau pe alti straini (Laura Vasiliu si Constantin Lupescu au spus si ei ca personajele lor nu sunt reprezentative pentru toti romanii din Italia), dar demersul sau ramane riscant atata timp cat nu reuseste sa-si comunice clar si convingator mesajul. Dincolo de implicatiile lui socio-politice, „Il resto della notte” e un film banal, care, daca n-ar fi tratat o tema la ordinea zilei, probabil n-ar fi fost luat in festival.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















1606 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    asteptari (Miercuri, 21 mai 2008, 20:20)

    jo [anonim]

    nu am vazut filmul lui Munzi, dar la ce sa te astepti de la unul care, pare-se, preia reteta de succes a lui Inarritu?
  • 0 (0 voturi)    
    Nici NU ESTE in festival... (Miercuri, 21 mai 2008, 21:57)

    iancu [anonim]

    Nu stiu daca d-soara Blaga a omis sa precizeze asta sau pur si simplu nu stia, dar filmul asta NU face parte din selectia oficiala Cannes 2008, conform site-ul oficial:

    http://www.festival-cannes.fr/en/archives/allSelections.html

    Eu unul am obosit sa mai aud pe alti romani sensibili pana la isterie in legatura cu orice poveste despre romanii din italia. Si daca un dobitoc de regizor a facut un film despre un cuplu de romani, ce e cu asta? Reflexul romanilor de a le crapa obrazul de rusine cand aud de alti romani in strainatate - asta e ceva extrem de provincial, penibil si contraproductiv. Nu ii pasa nici lui dracu printre straini, de ce fac romanii in italia, iar cei mai multi nici macar n-au auzit ca exista romani in italia.

    Romani, mai puneti si voi dop la comentariile si subiectele astea tapetate cu rapirea din serai si mai deschideti un BBC sau un CNN ceva!
    • 0 (0 voturi)    
      raspuns (Joi, 22 mai 2008, 14:12)

      123x [anonim] i-a raspuns lui iancu

      Articolul vorbeste de un alt regizor iar intre paranteze scrie ca acel film participa in competitia oficiala (deci, am concluzionat ca filmul in discutie nu participa).
      Nu este chiar asa cu romanii din Italia. Nu locuiesc in Ro, dar ajunsa intr-o excursie in Italia, am fost intampinata de cersetori care vorbeau limba materna in gara din Bologna. In Japonia, un coleg italian si-a privit intens adidasii cand a auzit de unde vin. Discutand liber cu el, mi-a spus ca stie ca sunt probleme. Cea mai buna prietena, sefa de promotie la facultatea din Romania a fost Erasmus in Italia si a avut multiple probleme ptr ca administratia o trata ca pe o prostituata si i-au spus ca ``stiu ei de ce a venit in Italia``...

      Daca BBC nu considera ca problema romanilor este importanta, asta nu inseamna ca nu trebuie sa ne pese, nici ca suntem provinciali, penibili, etc.
    • 0 (0 voturi)    
      Ce conteaza? E actual! (Vineri, 23 mai 2008, 2:07)

      jope [anonim] i-a raspuns lui iancu

      Daca citesti bine, articolul nu spune ca filmul face parte din competitia oficiala. Doi: daca esti un pic atent la ce se intampla in jur, e firesc sa te simti aiurea, mai ales ca romanu' e pe val in Italia. Pe de alta parte, e bine sa fim constienti de faptul ca infractorii romani si-au gasit mediul PERFECT pentru a comite delicte (Spania si Italia au niste legi atat de laxe, incat chiar si politia de acolo isi pune mainile in cap) si sa nu ne mai simtim atat de vinovati cand auzim de romani arestati pentru delicte. Sa ne bucuram ca ar putea sa fie pedepsiti, nu?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by