Cel putin pana acum, Selectia Oficiala 2008 a celui mai important festival de film din lume pare un buchet de drame sociale, impanate cu cateva filme vesele si colorate, prezentate in afara competitiei, al caror scop nu tine doar de marketing (vezi partea a patra din „Indiana Jones” sau desenul animat „Kung Fu Panda”), dar si de dorinta de a echilibra temele grele si realitatile amare pe care aproape toate filmele care concureaza pentru Palme d’Or le etaleaza in acest an. Inchisoarea, saracia, razboiul, mafiile locale, dar si maternitatea deloc dolce farniente sau dramele familiale par sa fie temele-cheie ale tuturor filmelor alese de comitetul de selectie supervizat de Thierry Frémaux.

Aparitia zilele trecute a Brangelinei pe covorul rosu (apropo, Angelina Jolie a anuntat ca va naste in Franta) nu face decat sa puna putina spoiala peste trista ideee de maternitate din cel mai recent film al fratilor Jean-Pierre si Luc Dardenne, „Le Silence de Lorna”, care a avut azi-dimineata proiectia de presa. Fideli cinematografului social care le-a adus faima, belgienii nareaza de asta data drama unei tinere albaneze casatorite cu un narcoman belgian pentru a obtine cetatenia, si care, cand narcomanul moare dupa o unica noapte de sex din mila (fara a ni se spune daca prin sinucidere sau omorat de mafiotii locali care mediasera afacerea), dezvolta o sarcina imaginara.

Prezent constant in universul tematic al fratilor Dardenne, copilul devine aici, prin intermediul unei povesti spuse ca de obicei intr-un mod taios si lipsit de compromisuri, mesagerul vinovatiei, dar si al lipsei de siguranta a tinerei manipulate nu doar de mafioti, ci si de iubitul ei albanez. Libertatea si speranta ii sunt refuzate Lornei, hotarata sa puna bani deoparte pentru a cumpara cu iubitul ei un spatiu unde sa amenajeze un snack-bar. Intentia ei (sau mai exact a mafiotilor) era sa divorteze de belgian o data capatata cetatenia, si sa se marite pentru bani si pentru o scurta perioada cu un imigrant rus. Dar belgianul narcoman care se agata de ea pentru a-l ajuta sa renunte la droguri (care e interpretat de Jérémie Renier, lansat la 14 ani de fratii Dardenne cu „La Promesse”) se dovedeste a fi pana la urma singura figura umana din aceasta lume sordida, cu totul diferita de ce se vede din Kosovo. O victima, ca si Lorna. Tanara actrita Arta Dobroshi, descoperita de un asistent al fratilor Dardenne la Sarajevo, are o naturalete si o sobrietate in joc de parca ar fi facut film de 20 de ani. Restul echipei alcatuieste perfect o fauna umana din care, pana la urma, cele mai curate personaje sunt victimele.

Banii apar ca un laitmotiv si in „Gomorra”, filmul italianului Matteo Garrone, vazut ieri de jurnalisti si la al carui spectacol de gala participa azi Cristian Mungiu alaturi de ministrii culturii din tarile europene. Trist film pentru a sarbatori Ziua Europei la Cannes. Adaptand un cunoscut roman al lui Roberto Saviano, Matteo Garrone intersecteaza povestile a cinci personaje napolitane, reusind unul dintre cele mai puternice si mai realiste filme despre mafia italiana. In suburbiile din Scampia si Secondigliano, unde adolescentii se joaca de-a „Scarface” si ajung sa fie ucisi, iar mafioti adevarati se implica in afaceri cu deseuri toxice, toata lumea numara bani. Surprinzator, filmul nu i-a innebunit pe cei 10 critici straini care, impreuna cu echipa de la „Screen International” puncteaza zilnic filmele din competitie, cu stele de la una la patru. „Gomorra” are doar 2.3 puncte, in conditiile in care cele mai multe voturi le are pana acum „Three Monkees”, de Nuri Bilge Ceylan.

Judecand dupa cele de mai sus, ai putea spune ca una sunt filmele de la Cannes, si altul show-business-ul. Uneori, ele se apropie, cum s-a intamplat la partida de poker caritabil de sambata, la care au participat Salma Hayek, Woody Harrelson, Tim Robbins, Adrien Brody, Edward Norton, Alice Taglioni si Dennis Hopper. Altfel, daca nu au de lucru pe la Cannes, vedetele isi fac de lucru. Iar daca nu vin cu un film care face parte cel putin din Market, ei vin in scopuri caritabile.

Jada Pinkett Smith si-a prezentat pe Croazeta primul film realizat ca regizor si scenarist, „The Human Contract”, la a carui premiera (si mai ales petrecere de dupa, de la Carlton Beach) a venit si Will Smith, in calitate de sot si producator executiv. Bono, Mick Jagger, nelipsitul Valentino, Natalie Imbruglia, Michael Moore sunt si ei aici. Jude Law are seara asta premiera oficiala a unui documentar in care s-a implicat, „The Day After Peace”, de Jeremy Gilley. Regizorul a parcurs 54 de tari in opt ani, iar Law l-a insotit in Afganistan, unde au ajutat impreuna la vaccinarea anti-poliomielitica, intr-o singura zi, a aproape un milion si jumatate de copii. Sean Penn a spus ca-si lasa pentru o zi obligatiile de presedinte de juriu deoparte ca sa dea fuga la Monaco sa prezinte la festivalul caritabil de acolo documentarul „The Third Wave”, acelasi documentar fiind la Cannes „Jury President’s Screening”.

In alta ordine de idei, aceiasi tigani romani fac bani cantand pe strazile din Cannes, ca si anul trecut. Aseara, unul dintre ei, care stie canta la tambal si bucati clasice, marturisea pe rue d’Antoine (o straduta in panta cu restaurante scumpe) ca face si 150 de euro pe zi, dar si ca masa si casa il costa. Anul trecut, am vazut un roman cersind cu pisica. Anul asta, chiar pe Croazeta un alt roman prezinta un pechinez si o pisica dormind cuminti pe o paturica.