(1) Jurnal de Cannes

de Iulia Blaga     HotNews.ro
Joi, 15 mai 2008, 14:31


Grand Théâtre Lumière
Foto: festival-cannes.fr
Sunt pentru al patrulea an consecutiv la Cannes. Asta inseamna cateva lucruri: stiu de locul numit Delices Yang, tinut de niste chinezi, unde poti manca ieftin si care e la doar trei minute de Palatul Festivalului. Dar, dupa ce am mancat in prima zi niste orez cu srimpi si o bucata de pui, mi-a fost rau toata ziua. Stiu ca nu e bine sa te arunci din prima zi sa vezi cat de multe filme apuci, pentru ca dupa prima saptamana n-o sa mai vrei decat sa gasesti un loc izolat unde sa nu vezi picior de om, daramite filme. Dar daca nu vezi filme, n-ai ce scrie. (Conform bioritmului verificat de altii inaintea mea, din a doua saptamana si pana se termina festivalul, te simti suspect de odihnit.). Mai stiu ca e obositor sa umbli deselata cu laptopul in spate de dimineata pana seara dar, pe de alta parte, daca nu faci asta, trebuie sa stai la cozile de la Press Room, unde trebuie sa te pui pe o lista de asteptare. Iar o data ajuns la calculator, vezi ca limba romana nu e printre optiuni, asa ca n-ai diacritice. Mai stiu ca daca ai 20 de minute libere si ti-e foame, e bine sa imbuci ceva repede. Nu se stie cand mai apuci.

Acum am fugit de la Palatul Festivalului si, in timp ce scriu, moi paine in borcanul cu maioneza (am uitat sa cumpar o furculita) si o mananc cu srimpi. Erau la reducere la MonoPrix, o minunatie, 2 euro 75 suta de grame. Ieftin, nu? Ar fi trebuit sa iau mai mult.

Palme d'or
Foto: festival-cannes.fr
Sunt pentru al patrulea an la Cannes si, nu stiu, mi se pare ca deschiderea festivalului n-a fost asa cum ar fi trebuit sa fie. Mi s-a parut mai neobservabila, mai cuminte. Filmul lui Fernando Meirelles, „Blindness”, ecranizare dupa José Saramago, a fost sub asteptari, un fel de „Imparat al mustelor” pe structura dramaturgica hollywoodiana sau un soi de „Children of Men” topit pana la alb, pentru ca asa se manifesta orbirea la oamenii din film. O mare laptoasa in loc de o gaura neagra. Ma intreb ce parere i-o fi facut lui Sean Penn? I-o fi placut? Prin revistele pe care le-am citit pe aici si din discutiile pe care le-am auzit, parerile despre prezenta lui Sean Penn la conducerea juriului sunt impartite. Unii spun ca e de bine, pentru ca e cunoscut pentru atitudinea lui politica, sau cel putin pentru faptul ca are una. Altii sunt de parere ca arta si politica sunt ca dulcele si saratul, sau ca gusturile lui Sean Penn nu sunt chiar atat de bune. Sean  Penn nu sta ca mutu. In prima zi de festival, pe 14 mai, revista „The Hollywood Reporter” avea un articol intreg in care amintea de cumetriile membrilor juriului cu cineasti care au filme in competitie, si arata cu degetul mai ales spre Sean Penn, care a luat Oscarul pentru rolul din „Mystic River”, de Clint Eastwood. Iar Clint Eastwood are acum film in competitie, „Chalenging”, candidat la un premiu. Atata i-a trebuit lui Penn. La conferinta de presa a juriului a spus ca astfel de alegatii sunt ofensatoare, adaugand ca, daca filmul lui Eastwood e bun, sa fie al naibii daca nu-l premiaza. Punct. Si a mai fost o chestie amuzanta la aceeasi conferinta de presa. Marjanne Satrapi (care anul trecut a fost premiata, si lansata practic, cu „Persepolis”) le-a cerut voie jurnalistilor sa fumeze „din motive medicale”, a spus. Cum si-a aprins tigara, Sean Penn si Jeanne Balibar si-au aprins si ei tigarile. Alexandra Maria Lara statea cuminte. Ea nu fumeaza, dar era fericita si emotionata sa fie cu Sean Penn la aceeasi masa.

Apropo de fumat. Anul trecut, terasa de la Press Room a fost acoperita, ca sa poti lucra si pe ploaie, era si wireless, era misto, desi ca sa fumezi aveai un colt de balcon. Anul asta, terasa nu mai e acoperita, au fost instalate patru mese stinghere, cu scaune bleu si verde pal, dar la ce bun? Nu e wireless si nici scrumiere nu sunt, semn ca fumatul e mai degraba nedorit. Am discutat despre asta cu un jurnalist sirian, venit pentru prima oara la Cannes, care era oarecum siderat ca nu ni se pun si scrumiere la dispozitie. In schimb, e o regula pe care o stiu din primul an. Cum esti vazut ca fumezi, vei fi abordat de tot felul de fumatori care, vezi Doamne, taman in ziua aia au uitat sa-si ia tigari. In primul an am dat o tigara, am dat-o si pe a doua, dar la a treia n-am mai rezistat.

Festivalul abia a inceput. N-am vazut decat trei filme si nici unul nu pot spune ca mi-a placut. Dar mai e timp. Inainte sa vin in camera, am luat de la cutia postala caietul de presa de la „Boogie”, filmul pe care Radu Muntean il arata pe 16 mai. Inspirat, Radu  a pus pe coperta o fotografie despre care auzisem din Romania: Dragos Bucur gol, cu copilul sau din film pe umeri, si Anamaria Marinca putin in spate, imbracata. „G”-ul din titlu il acopera acolo unde e cazul. Abia astept sa vad filmul, desi o sa-l sacrific pentru asta pe Woody Allen, cu „Vicky Cristina Barcelona”, in care joaca Scarlett Johansson, Javier Bardem si Penelope Cruz. Primul film al lui Woody Allen coprodus de spanioli si prima sa prezenta in competitia oficiala de la Cannes. 








Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2300 vizualizari

  • 0 (0 voturi)    
    Cannes e un festival politic (Joi, 15 mai 2008, 19:02)

    ROMAN [anonim]

    Si asta de ani de zile. E foarte bun articolul dvs., dra Blaga, insa "parerile impartite" despre prezenta lui Sean Penn sunt chiar foarte dure.

    Penn a declarat ieri seara presei ca "nici un film nu va fi premiat daca autorul nu face dovada ca e conectat la realitatea lumii"!!!

    In clar, daca nu regizorul si/sau scenaristul nu au luat atitudine politica in film (de stanga, evident, in nici un caz pro-America), nu au sanse reale.

    Priviti bilantul ultimilor ani si veti intelege ca festivalul francez e un rdv. pt. inteligentsia stangista.
    Penn e un activist radical, foarte controversat si in tara lui, unde si-a insultat o buna parte din colegii de la Hollywood care nu sunt de acord cu el.

    Stiti ce filme au sanse? Ala care e facut ca un desen animat de un israelian comunist si care denunta "crimele falangelor crestine la Sabra si Shatila". E in concurs, pre-selectionat!
    Cititi Le Figaro de ex. sa vedeti cam cine si cum pre-selectioneaza cele circa 20 de filme care au dreptul sa participe la finala :)))

    Sunt bagate si cateva filme adevarate, ca sa nu se vada facatura prea grosolan, insa de departe juriile de la Cannes premiaza "politic" si apoi "artistic".

    E socant? Nu, asa faceau si comunistii (realismul socialist) si nazistii (ba chiar Lili Riefenthal era o mare regizoare, vezi Triumful Vointei, impresionant).

    Arta ca instrument de lupta politica e folosita de mult in Franta. A descoperit-o si Sean Penn si e excitat ca un trepadus :))
    • 0 (0 voturi)    
      nici 2 minute in plus in franta (Joi, 15 mai 2008, 19:27)

      anti-franta [anonim] i-a raspuns lui ROMAN

      Sunt perfect de acord cu tine. Si aceasta discriminare se poate extinde si la alte institute din franta. Bunaoara universitatile sunt traditional "socialiste" si mai mult sau mai putin anti-americane. In cazul in care "atitudinea" cuiva nu corespunde, este sanctionat pana in momentul in care "observa". Unii (ca mine) nu vor sa observe. Mai degraba observa mizeria umana si sociala in care se complac "servitorii publici" si "criticii de arta" din franta. Rezultatul: nici 2 minute in plus in franta.
  • 0 (0 voturi)    
    Deprimant (Joi, 15 mai 2008, 20:14)

    Obelix [anonim]

    Festivalul a inceput deprimant, au fost servite criticii (si publicului privilegiat) filme despre drame marginale:
    -"Dans cu Bachir", de israelianul Ari Folman, despre experienta sa ca soldat in Liban si masacrul anti-arab de la Sabra si Shatila. E un amestec de film, documentar, desen animat, totul cu puternica morala pacifista subtila ca un tren, "pacea e buna, razboiul e rau" (desigur, nu cand il face Hezbollah atunci se cheama "eliberare" :)
    -"Leonera", de hispanicul Pablo Trapero, despre detinutele care raman insarcinate si nasc copii in ...puscarie! Problema morala pusa ca o tarta cu frisca pe fata spectatorului: ce facem cu acesti copii, ii lasam cu mama in universul de carcera, ii lasam cu rudele sau asistenta sociala si fara mama sau dam drumul mamei din puscarie (vezi sageata care-ti arata raspunsul corect daca n-ai inteles deja, clar?).

    Evident, juriul care a pre-selectionat filmele nu pare bantuit de ideea ca 99,95% din populatia planetei are probleme mult mai serioase si mai simple (daca tot vrei sa faci un festival politic) decat cele cateva zeci de mii de femei care nasc in puscarie sau sutele de morti de la Sabra (cat intr-o saptamana in Irak, de care vad ca nu-i mai pasa nimanui).
    Si arta in toata astea, performanta? Se pare ca doar efortul actorilor va mai salva ceva din tinuta artistica (ca de aia morala se ocupa Sean Penn).
  • 0 (0 voturi)    
    srimpi (Sâmbătă, 17 mai 2008, 20:55)

    alex [anonim]

    Ce naiba sunt aia srimpi? De ce nu le ziceti crevete?


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by