Prezenta culturala romaneasca pe continentul american devine tot mai importanta. Artisti precum Cristian Mungiu, Cristi Puiu, Dan Perjovschi, Mircea Cantor, curatori de expozitii sunt mentionati in publicatiile newyork-eze, precum Artforum, Chad Post si Vogue Living, informeaza Institutului Cultural Roman (ICR) din New York. Un promotor al literaturii in traducere precum Chad Post numeste 2008 “anul Romaniei” aratandu-se impresionat de recurenta tot mai pregnanta a informatiilor despre tara noastra in mediile culturale.

Artforum, poate cea mai importanta publicatie de arta contemporana din lume, contine nu mai putin de noua mentiuni ale unor artisti sau curatori romani. Fie ca e vorba de pagini de promovare ale unor expozitii din Statele Unite, fie ca e vorba de articole sau recenzii, prezenta culturala romaneasca din numarul din ianuarie 2008 al Artforum este cu adevarat impresionanta.

Pagina 53 este dedicata expozitiei lui Victor Man, “Black Hearts Always Bleed Red”, de la Galeria Blum & Poe din Los Angeles. Macheta de promovare a lui Victor Man este plasata in mijlocul unui eseu al curatorului Bienalei de la Venetia, Robert Storr. Relevanta amplasamentului devine evidenta rasfoind revista, cele mai multe machete fiind inghesuite in pachete compacte de cate treizeci de pagini, pierzand astfel interesul cititorului.

Aceeasi publicatie dedica mai bine de patru pagini vietii Ilenei Sonnabend, amintiri impartasite de criticul newyorkez Robert Pincus-Witten. Ileana Sonnabend a fost una dintre cele mai importante sustinatoare ale pop-art-ului si minimalismului american din anii ’60 pana la sfarsitul secolului. Nascuta in Romania in 1914, Ileana Sonnabend a condus galerii la Paris si New York si este principala responsabila pentru legitimarea artei americane in Europa. Ileana Sonnabend s-a stins din viata la varsta de 92 de ani.

La pagina 85 a publicatiei, intalnim un alt artist roman, de aceasta data venind dintr-o zona de care editorii Artforum nu obisnuiesc sa se ocupe. Amy Taubin scrie un eseu despre politicile corpului in filmul “4 luni, 3 saptamani si 2 zile” al lui Cristian Mungiu. Aceasta optiune editoriala il plaseaza pe Cristian Mungiu printre cei mai importanti artisti vizuali ai scenei contemporane, dand filmului sau statutul unei opere de arta. si „Moartea domnului Lazarescu” a fost remarcata de Artforum in articolele lui James Quandt din 2005 si 2006, arata selectia realizata de ICRNY.

Artistul fotograf Mircea Cantor este si el prezent in Artforum cu un detaliu din lucrarea sa, Stranieri (2007), o bagheta de paine taiata de un cutit, sangerand sare. Expozitia lui Cantor a avut loc la Roma, la Magazzino d’Arte Moderna, intre 15 decembrie 2007 si 31 ianuarie 2008.

Optsprezece pagini mai departe, Roxana Marcoci este mentionata drept curatoarea expozitiei artistului belgian Jan De Cock care are loc la MoMA.

Artistul plastic Dan Perjovschi este prezent in paginile publicatiei cu lucrarea Second Time (is better). O a doua ocurenta a lui Dan Perjovschi, cu lucrarea Sans papiers et sans titre, este prezenta grafic in eseul lui Paolo Virno, “Jokes and Innovative Action: For a Logic of Change”, care analizeaza umorul din perspectiva filosofiei politice si a limbajului.

Prima editie a Premiilor Internationale Best Art Practices i-a acordat lui Florin Tudor locul doi pentru expozitia “Muzeul de pictura” de la MNAC Bucuresti, cu o scurta prezentare a motivatiei juriului. Portretele lui Nicolae Ceausescu apar alaturi de alte doua proiecte curatoriale apreciate de italieni.

In fine, o ultima cronica ii este dedicata lui Andrei Cadere, “cel mai important artist al anilor ’70 de care n-ati auzit niciodata”, cum il descrie James Hyde. Romanul a emigrat la Paris si a devenit celebru in lumea artistica prin bastoanele sale colorate cu care mergea peste tot, uneori lasandu-le in galerii sau in muzee unde nu a fost invitat.

O alta publicatie, Vogue Living, a prezentat in editia speciala de toamna-iarna un material de trei pagini despre „Vacanta in Romania” a Dianei Dondoe, fotomodel de origine romana care semneaza articolul, explorand in 5 zile Bucurestiul, satul Viscri, Sighisoara, asezarea saxona Malancrav (unde Printul Charles face suc de mere) si tinuturile maramuresene. Articolul este laudativ, invitand la un gen de relaxare de tip bucolic, promovand turismul in Romania.

Filmul romanesc este prezent in paginile publicatiei The New York Times unde criticul de film A.O. Scott, dedica un amplu si documentat articol ideii de „nou val” al cinematografiei din Romania. Intitulat „New Wave on the Black Sea”, articolul face referiri la intalnirile si discutiile pe care autorul le-a avut cu prilejul recentei sale vizite la Bucuresti. Regizorii Cristi Puiu, Cristian Mungiu, Corneliu Porumboiu sunt citati extensiv alaturi de criticul de film Alex. Leo serban. Sunt mentionate, de asemenea, dialogurile cu profesorii si studentii de la UNATC si cu reprezentanti ai CNC. O referire speciala este facuta la masa rotunda organizata de Institutului Cultural Roman din New York cu prilejul Festivalului Filmului Romanesc „Romanian Cinema: The Golden Age”. Articolul este completat online de un montaj alcatuit din cinci videoclipuri ale filmelor: Moartea domnului Lazarescu (r. Cristi Puiu), 4 luni, 3 saptamani si 2 zile (r. Cristian Mungiu), Hartia va fi albastra (r. Radu Muntean), A fost sau n-a fost? (r. Corneliu Porumboiu), California Dreamin’ (Endless) (r. Cristian Nemescu). Scott comenteaza in off aceste videoclipuri, considerand ca filmele selectate pot constitui „un mini-canon al cinematografiei romanesti din secolul XXI”. Initiativa acestui amplu articol a fost a redactiei The New York Times. La solicitarea lui A.O. Scott, ICRNY s-a implicat direct in organizarea vizitei criticului in Romania si in documentarea suplimentara a textului sau.