Muzeul National de Sculptura Krolikarnia din Varsovia, Polonia gazduieste expozitia de arta contemporana "Polprawda/Half-Truth" in cadrul careia expun si artisti romani. In expozitie sunt prezente lucrari ale artistilor romani contemporani Geta Bratescu, Cristian Raduta, Ioana Nemes, Paul Neagu, Vlad Nanca si Mi Kafchin, alaturi de vedete ale artei contemporane internationale ca Roman Ondak sau grupul Slavs and Tartars. Vernisajul expozitiei va avea loc sambata 9 septembrie 2017.

Polprawda/Half-Truth: foto P. Ivanov Foto:

Expozitia este deschisa publicului intre 10 Septembrie si 22 Octombrie 2017. Intrarea este libera.

Curatorii expozitiei sunt Nathalie Hoyos si Rainald Schumacher de la Office for Art, Berlin impreuna cu Ewa Kozik de la Muzeul National de Sculptura Krolikarnia, Varsovia.

Acum 7 ani, Deutsche Telekom a infiintat colectia de arta contemporana Art Collection Telekom, avand ca scop principal promovarea si conservarea creatiei vizuale contemporane din tari a caror istorie recenta, cea de dinainte de 1989 - s-a petrecut in spatele Cortinei de Fier.

Expozitia de la Muzeul National de Sculptura Królikarnia este o prezentare complexa si cuprinzatoare de lucrari de arta contemporana ale unor artisti provenind din toate tarile Europei Centrale si de Est: Albania, Bosnia, Bulgaria, Republica Ceha, Georgia, Ungaria, Macedonia, Polonia, Romania, Slovacia, Turcia si Ucraina. In aceasta selectie – ca si in intreaga Colectie de Arta Telekom – iese in evidenta faptul ca, desi subiectele abordate de artisti se refera la evenimente istorico-politice locale si specifice, sau chiar la evenimente personale – limbajul vizual de care uzeaza acestia este unul international, asumat si creat intr-un mod foarte coerent stilistic, asemeni tuturor curentelor importante din istoria artei. Normele estetice si conceptuale de care acestia uzeaza sunt cu adevarat universale, in ciuda specificitatilor locale si de context sau a perioadei relativ mari de timp in care sunt produse aceste opere.

“Artistii din aceasta expozitie provin din tari foste comuniste – care au in comun aceasta istorie a dictaturii comuniste si a tranzitie ulterioare acesteia. In ultimii 10 ani tot mai multe tari au inceput sa se alature curentului anti-globalizare sau cel putin sa il priveasca cu neincredere – in timp ce remediul propus pentru aceasta noua provocare se bazeaza pe revenirea la valori sociale traditionale, mai conservatoare – si asta scoate din nou in evidenta si da un nou sens diferentelor dintre Est si Occident. ” se arata in textul curatorial semnat de Rainald Schumacher. Selectia din prezenta expozitie are la baza un concept curatorial ce pleaca chiar de la aceasta observatie.

G. Bratescu - Canzone (1976)

G. Bratescu - Canzone (1976)

Foto: Geta Bratescu

Realizata in 1976, pe hartie, “Canzone” - lucrarea artistei Geta Bratescu, are scris “TICTARATARATATATIC” peste desenul colorat. Ar putea fi cantecul lui Mutter Courage – din piesa eponima de Bertolt Brecht, care a avut o influenta directoare in crearea acestei serii de 5 desene. La adapostul influentei lui Brecht – a carui creatie era acceptata pe vremea lui Ceasusescu ca fiind folositoare regimului comunist, Geta Bratescu a reusit sa-si camufleze creatiile de ochiul omniprezent al cenzorilor securisti. La Bienala de la Venetia din acest an – unde reprezinta Romania prin expozitia din cadrul pavilionului national - este ca una dintre cele mai importante artiste europene, si unul dintre acei putini artisti care au contribuit la dezvoltarea unui limbaj artistic contemporan in contextul Europei Centrale si de Est.

C. RADUTA -Failed Mission No17 (2016)

C. RADUTA -Failed Mission No17 (2016)

Foto: Cristian Raduta

Lucrarea “Failed Mission #17” a lui Cristian Raduta – instalatie de mari dimensiuni (47 x 90 x 310cm) – este prezentata ca una dintre acele lucrari provocatoare si revolutionare care sunt mai predispuse a fi respinse sau neintelese, din cauza noutatii lor frapante si lipsei de familiaritate ce intervin, inevitabil, atunci cand limbajul folosit de artist este foarte inovator. Prezentat ca unul dintrei cei mai creativi si inventivi artisti, atat din punctul de vedere al tematicilor abordate, cat si al tehnicilor de lucru propriu-zise – Cristian Raduta este autorul unui discurs vizual propriu si personal, remarcabil prin poetica sa si prin capacitatea de sugestie narativa.

Cele trei Rosetta ale artistei Ioana Nemes (n.1979 – d.2011) sunt un exemplu de constructie a limbajului vizual prin conectarea unor elemente traditionale – picioare de lemn ale unor piese de

I. Nemes - Rosetta Black (2009)

I. Nemes - Rosetta Black (2009)

Foto: Ioana Nemes

mobilier ce trimit direct la elementele constitutive ale Coloanei infinite de Constantin Brancusi – la detalii contemporane sau iconice. Folosita ca punct de plecare pentru creatiile Ioanei Nemes, conexiunea are ca rezultat aceste obiecte neobisnuite, hibride care citeaza cu succes mestesuguri abandonate si clisee cotidiene.

Titlul expozitiei este dat de lucrarea lui Pravdoliub Ivanov (Polprawda) care atrage atentia asupra relativismului inerent memoriei istorice. Un banner avand tiparite cuvinete “jumatate de adevar” in bulgara in original a fost purtat de artist prin Sofia. Cuvintele, taiate in doua pe orizontala aratau ca un slogan politic scris intr-o limba straina si astrnit destule controverse printre locuitorii orasului. Cealalta parte a bannerului era expusa intr-o galerie de arta. Aceasta lucrare a aparut din convingerea exprimata vizual de artist ca exista tot atatea fatete ale adevarului - cate contexte diferite poate acesta suporta. De fiecare data cand este expusa intr-o tara straina, cuvintele de pe cele doua parti ale bannerului sunt tiparite in limba tarii respective.

Lista completa a artistilor participanti in expozitie Polprawda: Nevin Aladağ, Anatoly Belov, Geta Brǎtescu, Braco Dimitrijević, Stanisław Dróżdż, Petra Feriancová, Vladimír Houdek, Hristina Ivanoska, Pravdoliub Ivanov, Mi Kafchin, Šejla Kamerić, Genti Korini, Eva Koťátková, Katarzyna Krakowiak, Zofia Kulik, Nino Kvrivishvili, Piotr Łakomy, Vlad Nancă, Paul Neagu, Ioana Nemes, Paulina Ołowska, Roman Ondák, Cristian Răduţă, Stepan Ryabchenko, Slavs and Tatars, Iza Tarasewicz, Little Warsaw.

Rainald Schumacher si NathalieHoyos sunt curatori independenti, care functioneaza impreuna in cadrul platformei curatoriale Office for Art din Berlin. Familiarizati cu arta contemporana romaneasca, cei doi au fost curatorii Bienalei Art Encounters de la Timisoara in Editia 2015.

Atat expozitia “Polprawada”cat si colectia Art Collection Telekom pot fi vizionate on line cu ajutorul aplicatiei Art Collection Telekom, aplicatie gratuita ce poate fi descarcata din Google Play.