Editura Cartea Romaneasca lanseaza in aceasta saptamana un volum anticanonic despre Eminescu, poetul care beneficiaza de una dintre cele mai spectaculoase istorii ale receptarii – Eminescu. Negocierea unei imagini de Iulian Costache: „Am incercat sa propun o viziune noua despre Eminescu, ferita de bruiajul prejudecatilor literare, didactice sau critice actuale, renuntind pentru o clipa la imaginea noastra despre Eminescu, in favoarea inventarii unei alte perceptii asupra lui Eminescu”, a marturisit autorul.

Eminescu. Negocierea unei imagini de Iulian Costache – o carte despre receptarea poetului in epoca sa, ce ofera publicului cititor sansa decoperirii unora dintre cele mai neasteptate si neconventionale imagini despre Eminescu in comparatie cu asteptarile publicului de astazi. Intervalul de timp selectat spre analiza (1870-1900) evidentiaza cel mai amplu spectru al receptarii si o diversitate strident polarizata a interpretarilor, reprezentind nu doar cea mai spectaculoasa etapa a istoriei eminescologiei, dar si cea mai palpitanta din punctul de vedere al dificultatilor refacerii tesutului hermeneutic.

„A scrie astazi despre o tema ce nu mai poate oferi cititorului promisiunea unei surprize (credinta populara este ca „despre Eminescu s-a spus totul!”) constituie o ipoteza de lucru cu un risc deosebit de ridicat: iti trebuie ceva din curajul trapezistului care, pentru a recistiga atentia publicului in favoarea jocului, promite sa execute cel mai riscant salt, pe care nu a avut insa niciodata curajul sa il imagineze, anunþand o performare fara plasa de siguranta” , a mai declarat autorul.

Cartea este recomandata de mari nume ale criticii literare:

„O contributie iesita din comun si care merita cu prisosinta a fi citita” (Nicolae Manolescu)

„O reusita exemplara”(Paul Cornea)

„O cercetare ampla, ambitioasa si provocatoare” (Alexandru Calinescu)

„Iulian Costache este reprezentativ, daca nu pentru o categorie intreaga, macar pentru un tip de carturar ajuns la maturitate de care cultura noastra are vitala nevoie.” (Livius Ciocarlie)

Iulian Costache (n.1961). Este lector universitar in cadrul Facultatii de Litere – Universitatea din Bucuresti. Sustine cursuri de literatura romana moderna si studii europene in cadrul departamentelor de profil ale aceleiasi facultati. In anul 2003, obtine doctoratul cu distinctia Magna cum laude. Teza este coordonata de profesorul universitar Paul Cornea. La nominalizarea profesorului Nicolae Manolescu, i se ofera, in anul 2004, de catre Memorialul Ipotesti – Centrul National de Studii „Mihai Eminescu” si Consiliul Municipal Botosani, o bursa de cercetare post-doctorala. Publica in: Revista de Istorie si Teorie Literara a Institutului G. Calinescu, Viata Romaneasca, Contemporanul, Ateneu, Tomis.

  • Aprecieri ale criticilor

Cuvantul de prezentare al domnului prof. dr. Mircea Martin, presedintele juriului pentru acordarea Premiului National de Poezie “Mihai Eminescu” – Botosani, 2008, privind volumul lui Iulian Costache Eminescu. Negocierea unei imagini, Cartea Romaneasca, Bucuresti, 2008; pentru scrierea volumului, autorul a beneficiat de o bursa de cercetare post-doctorala oferita de Consiliul local al Municipiului Botosani si Memorialul Ipotesti – Centrul National de Studii „Mihai Eminescu”(2004).

Ma bucur sa va salut si am onoarea de a va prezenta cartea pe care dumneavoastra ati sustinut-o. Pot sa va spun, de la inceput, ca ati ales bine. Investitia pe care ati facut-o s-a dovedit a fi rentabila, in sensul in care aceasta carte este o carte care va avea, fara indoiala, un foarte mare ecou in Romania; o carte care marcheaza, dupa parerea mea, o etapa noua in eminescologie, o carte care ne arata ca se poate scrie, ca trebuie sa se scrie despre Eminescu intr-un mod nou, reformator, renovator; o carte care depaseste pozitivismul si neo-pozitivismul incercarilor anterioare si care pune problema lui Eminescu si a eminescianismului intr-un context, in acelasi timp, teoretic si comparatist.

E foarte important sa intelegem ca pentru a ne pretui cu adevarat valorile, trebuie sa le vedem in context, sa nu le absolutizam, pentru ca asta ar fi o abordare provinciala. si ceea ce face aici colegul meu Costache este un lucru cu totul si cu totul remarcabil.

Patrimoniul simbolic pe care il reprezinta opera eminesciana este discutat in termenii unei teorii a receptarii moderne. Nu trebuie sa va speriati de titlul cartii, care ar putea sa sune cumva ciudat (Eminescu. Negocierea unei imagini – n.red.), data fiind tendinta noastra de a idolatriza poetul nostru national. „Negocierea unei imagini” inseamna, de fapt, daca vrem sa relativizam lucrurile, si un semn al intrarii culturii in economia de piata. Dar, dincolo de asta, e vorba de ceea ce se intampla cu adevarat: imaginea unui poet nu se impune de la sine, imaginea unui poet, fie el si poetul national, se negociaza, adica intra intr-un concurs de valori, intra intr-un camp de forte, care este diferit in fiecare etapa a istoriei literare si culturale. Lucrul acesta este cat de poate de bine demonstrat de incercarea colegului nostru.

Nu-mi ramane decat sa prezic ca aceasta carte va avea ecou. Sugestia mea este ca ar merita sa fie tradusa si intr-o limba de circulatie internationala, pentru ca e un mod de a impune valorile noastre, pe creatorii romani, printr-un cadru teoretic si exegetic deosebit. Aceasta carte poate fi citita si pentru demonstratia metodologica pe care autorul o face in cuprinsul ei.

Asa ca nu imi ramane decat sa il felicit pe autor si sa va felicit pe dumneavoastra pentru investitia facuta.

Mircea Martin, 13 ianuarie 2008

Iulian Costache este un om cultivat, extrem de tenace. Trebuie sa va spun ca aceasta carte, ce poarta un titlu foarte tentant (Eminescu. Negocierea unei imagini – n.red.) si care pune alaturi numele lui Eminescu si un concept care este circulat in cu totul alte contexte, acela de „negociere”, este o carte la care a lucrat peste un deceniu si este o carte foarte solida.

De ce spunem ca este vorba de negociere? Negociere inseamna sa dai in schimb ceva pentru ceva ce primesti. Eminescu iti ofera tot timpul. Iti ofera sub diverse ipostaze. si aceasta carte ne arata aceste ipostaze. Dar noi trebuie sa ii dam ceva. Aceasta negociere este, ca sa dam intr-o propozitie, sensul cartii lui Iulian Costache: modul in care noi, la mai bine de un secol, il meritam sau nu, fiecare dintre noi si societatea in ansamblu, pe Eminescu.

Varujan Vosganian - Vice-presedinte al Uniunii Scriitorilor (din interviul oferit Oanei Lazar, pentru TVR Iasi, Botosani - 13 ianuarie 2008)

Batalia cea mai dificila pentru innoirea interpretarii unei opere este legata tocmai de scriitorii cei mai cunoscuti publicului. incercarea de recitire, de reinterpretare ori reimaginare a autorilor considerati (supra) canonici, precum un Eminescu ori Caragiale, la noi, sau un Cervantes, Goethe, Shakespeare ori Dante, pe de alta parte, in cadrul patrimoniului cultural european, implica riscuri invizibile unei vederi grabite.

A scrie despre un astfel de autor e ca si cand ai face armata la „geniu”: ai in mana o bomba, cu ceas. si timpul se scurge. Daca izbutesti sa dezamorsezi prejudecatile ce urmaresc opera unui astfel de scriitor, ai sansa sa supravietuiesti. Daca nu, calculul e simplu: orice eroare nu poate fi decat ultima. Viata hermeneuticii, traita in preajma geniilor indiscutabile, seamana prea adesea cu aceea a genistilor.

Iulian Costache (marturisire a autorului facuta la prezentarea volumului - Botosani, 13 ianuarie)

Dupa ce a trecut proba testelor de laborator, ca lucrare de doctorat, cu o echipa de critici care nu se mint si care „nu iarta” (Nicolae Manolescu, Livius Ciocarlie, Al. Calinescu, Paul Cornea – coordonator, Dan Horia Mazilu - decan), volumul Eminescu – negocierea unei imagini isi asteapta dialogul direct cu cititorii care apreciaza mizele (si riscurile) mari. Avem intre paginile acestei carti o istorie a eminescologiei, cu picanteriile sale hermeneutice si dileme remanente, asa cum s-a configurat ea pana la inceputul secolului al XX-lea, cand Eminescu avea sa devina deja „poetul national”. Avem, asadar povestea unui mit emergent, proiectat pe fundalul istorie mentalitatilor culturale specifice secolului al XIX-lea romanesc. Prezentam in continuare cateva puncte de vedere privind volumul respectiv:

Receptarea lui Eminescu reprezinta o problema la fel de importanta ca si editarea ei. De altfel, o editie critica presupune un proces al receptarii. Studiul lui Iulian Costache este o premiera in materie. Nimeni n-a luat in considerare pana acum receptarea lui Eminescu intr-un mod atat de sistematic si de minutios. Ce s-a intamplat cu Eminescu pana la 1900? Aceasta este intrebarea la care Iulian Costache raspunde. E vorba de Eminescu de dinaninte de constituirea mitului; de Eminescu supus inca unei contestari destul de vehemente; de Eminescu vazut de contemporanii lui.

Sunt multe lucruri noi, de ansamblu si de amanunt, cu privire la opere dintre cele mai „batute” ale lui Eminescu, ceea ce constituie, in sine, un merit exceptional. Studiul este captivant intelectual, fara poncifele obisnuite (de la o vreme) cand e vorba de Eminescu, o contributie iesita din comun si care merita cu prisosinta a fi citita.

Nicolae Manolescu

In cartea lui Iulian Costache avem de-a face cu o pasionanta reflectie asupra primei perioade de receptare a poeziei lui Eminescu si de formare a mitului eminescian. Oferind in anexa tot materialul bibliografic necesar, autorul si-a putut permite sa dea tezei sale un caracter speculativ. A refacut contextul, pentru a-si explica diversitatea de reactii starnite de opera marelui poet. A meditat, totodata, asupra problemelor puse de un asemenea demers. Ipotezele sale sunt mereu de retinut.

Invatat, fara a deveni pedant, cu o minte fina si fertila, Iulian Costache este reprezentativ, daca nu pentru o categorie intreaga, cel putin pentru un tip de carturar de care cultura noastra are vitala nevoie.

Livius Ciocarlie

Cartea lui Iulian Costache este o cercetare ampla, ambitioasa si provocatoare, ce tine in egala masura de istoria literara si estetica receptarii. Autorul demonstreaza ca, in analiza „mitului” Eminescu, trebuie sa avem in vedere si istoria receptarii operei eminesciene. Cartea se citeste cu permanent interes si e plina de idei originale si fertile.

Alexandru Calinescu.

Volumul de fata, la origine teza de doctorat, apartine acelor lucrari, rare in competitia academica, in stare sa reinnoiasca efectiv perspectiva de lectura a marelui poet si sa-i actualizeze semnificatia. In acest studiu, autorul reuseste o dubla performanta: pe de o parte se achita de cerintele eruditiei eminescologice, cu pretentiile ei de exhaustivitate, rigoare si inscriere intr-o traditie interpretativa; pe de alta parte, construieste un discurs critic proaspat, provocator, inventiv, independent de orice canon autoritar.

Tocmai acest balans intre istoria literara, care sfideaza amatorismul diletant, si eseismul stralucitor, ofensiv cu tabieturile si tabu-urile profesionalismului prafuit, aceasta jonctiune neobisnuita intre meserie si neastampar creator, intre cunoastere si expresivitate fac din cartea lui Iulian Costache o reusita exemplara.

Paul Cornea