Colecția Yorick a editurii Nemira lansează în cadrul Festivalului de Teatru Internațional de la Sibiu, ediția 2017, 4 cărți fundamentale pentru cultura teatrală. A 24-a editie a FITS are loc intre 9 si 18 iunie.

Lansari Yorick la FITS 2017Foto: Nemira

Sâmbătă, 10 iunie, ora 14.00 – Lecțiile de regie ale lui Vahtangov, de Nikolai Mihailovici Gorceakov, traducere de Raluca Rădulescu (lansarea de carte are loc în cadrul conferintei George Banu – Rimas Tuminas). Vorbesc despre carte Raluca Rădulescu, Dana Ionescu.

Moștenirea lui Vahtangov este clar exprimată în îndrăzneala și curajul cu care discipolii lui săi își apără drumul în artă, în adevărul sentimentelor și profunzimea gândirii, în claritatea și eleganța formei, în acea imaginație creatoare care scot în evidență cele mai bune spectacole ale discipolilor lui Vahtangov.

Luni, 12 iunie, ora 11.00 – Cehov, aproapele nostru, de George Banu, traducere de Vlad Russo (lansarea are loc în cadrul conferinței cu Cristophe Sermet). Lansarea va fi sub forma unui dialog autor-traducător.

George Banu se constituie în ghid sedus, ce dezvăluie atent secretele unui teatru care și azi ne rămâne „aproape“. Eseu-mărturie, concluzie a unei biografii plasate sub semnul iubirii de Cehov. Dacă Shakespeare a fost multă vreme „contemporanul nostru“, George Banu îl consideră pe Cehov „aproapele nostru“ şi îi explorează atent teatrul aflat la înălțimea omului fără aventuri extreme. Putem urmări drumul lui Cehov, prozator inspirat, spre teatrul asimilat la început unui divertisment inteligent, pentru a descoperi apoi o capodoperă uitată, La drumul mare, și a vizita textele inaugurale. Voiaj într-o lume ce se descoperă progresiv.

Joi, 15 iunie, ora 13.00 – Dublă lansare de carte: Teatrul oprimatilor și alte poetici politice, de Augusto Boal, traducere de Georgiana Bărbulescu și Gânduri pentru actor. Despre tehnica actoriei, de Michael Chekhov, traducere de Oana Bogzaru și Crista Bilciu. Vorbesc despre cărți Constantin Chiriac, președintele FITS, Monica Andronescu și Ana Nicolau.

Teatru social, teatru documentar, teatru comunitar, teatru de propagandă sunt forme care generează întrebări și cer răspunsuri. În căutarea unor forme care pot (re)face legătura dintre teatru și politică, Augusto Boal pledează pentru rolul activ al spectatorului, potențial agent al schimbării într-o societate ce se poate schimba numai prin acțiune. Publicat în premieră în limba română, volumul său Teatrul oprimaților este acum, mai mult decât oricând, o invitație la reflecție. „Boal face un teatru sceptic, comic, investigativ și în definitiv optimist, implicând spectatorii și actorii în căutarea comunității și a integrității. Teatrul oprimaților este o carte pe care trebuie s-o folosim, nu doar s-o citim.“ Richard Schechner

Cum apare emoția? Cum i se transmite ea spectatorului? Cum se dezvoltă un personaj? Iată câteva dintre problemele discutate în cunoscutul manual de actorie elaborat de „cel mai strălucit elev“ al lui K.S. Stanislavski. Gânduri pentru actor, celebra carte a lui Michael Chekhov, explică tehnicile esențiale ale actorului, oferind răspunsuri clare la întrebări. Metoda lui simplă și practică, folosită cu succes de profesioniști din toată lumea, propune antrenamente și pentru minte, și pentru corp într-un adevărat manual pentru actori și regizori.