Proiect de lege: Ziua Olteniei ar putea fi sarbatorita pe 21 martie. Initiatorii spun ca "Oltenia este o regiune istorica din nord-vestul Romaniei"

de Catiusa Ivanov     HotNews.ro
Marţi, 21 februarie 2017, 11:12 Actualitate | Cultură

Parcul Nicolae Romanescu din Craiova
Foto: Wikimedia Commons/ Transcedentalia
Ziua Olteniei ar putea fi sarbatorita in fiecare an pe 21 martie, potrivit unui proiect de lege ce se discuta marti la Comisia de Cultura din Camera Deputatilor. Proiectul a fost depus la Senat in martie 2016 si adoptat de aceasta camera in noiembrie 2016, iar acum este dezbatut la Camera Deputatilor.
Initiatorii spun in expunerea de motive ca "Oltenia este o regiune istorica din nord-vestul Romaniei".


"Se instituie ziua de 21 martie - Ziua Olteniei.  Sarbatorirea anuala a Zilei Olteniei va fi marcata de autoritatile centrale si locale, precum si de institutiile publice de cultura din tara si strainatate, prin organizarea unor programe si manifestari cu caracter culturalartistic si stiintific.  Autoritatile administratiei publice centrale si locale vor sprijini material sau logistic organizarea si desfasurarea programelor si manifestarilor prevazute, in limita fondurilor disponibile.
Societatea Romana de Radiodifuziune si Societatea Romana de Televiziune, in calitate de servicii publice, vor include in programele lor emisiuni culturale ori aspecte de la manifestarile dedicate acestei sarbatori", se arata in proiectul adoptat de senat.

Initiatorii sunt 27 de deputati si senatori:

- deputati - neafiliati: Burlacu Stefan, Gurzau Adrian, Gust Balosin Florentin, Iriza Scarlat, Marian Ion Cristinel, Movila Petru, Negrut Clement, Udriste Gheorghe
- deputati - PSD: Calin Ion, Ciocan Dan, Delureanu Virgil, Florea Daniel, Khraibani Camelia, Radulescu Romeo, Stanescu Alexandru, Weber Mihai, Zgonea Valeriu Stefan
- deputati - PNL:     Ardeleanu Sanda-Maria, Craciunescu Grigore, Militaru Lucian, Stirbu Gigel-Sorinel
- deputati - Minoritati: Vainer Aurel
- deputati - UNPR: Gheorghe Florin, Mazilu Constantin, Mihaila Ioan, Niculescu Dumitru, Raducanu Ion

Cum motiveaza initiatorii instituirea "Zilei Olteniei"  21 martie ?

"Cel mai important document programatic al Revolutiei de la 1821 este Cererile norodului romanesc - care cuprinde principiile de baza ale unei noi ordini sociale. Tudor Vladimirescu a fost omul politic care a reusit sa zguduie din temelii societatea romaneasca ramasa la nivelul feudalismului si sa puna capat regimului politic fanariot. Anul 182l reprezinta un an de referinta si prima caramida pusa in procesul de formare a statului roman modern, totul cu sprijinul si sub presiunea poporului roman. La sfarsitul lunii februarie a anului 1821, Tudor Vladimirescu paraseste tabara de la Tantareni, incepandu-si lentul mars spre Bucuresti, iar in zilele de 16 si 20 martie ale aceluiasi an, se adreseaza prin doua proclamatii locuitorilor Capitalei. Pe 21 martie 1821, Tudor Vladimirescu intra in Bucuresti tinand in mana o paine mare, semn al pacii si al belsugului. Asadar, se cuvine sa marcam ziua de 21 martie, momentul in care Tudor Vladimirescu intra in Bucuresti si coboara pe Podul Calicilor, ca fiind ziua Olteniei", se arata in expunerea de motive a proiectului.


Citeste mai multe despre   






















5906 vizualizari

  • +16 (16 voturi)    
    o diversiune (Marţi, 21 februarie 2017, 11:30)

    Frank777 [utilizator]

    face parte din Planul de Regionalizare.Face parte dintr-un plan mult mai amplu de a dat identitati culturale si apoi etnice unor regiuni din Romania in perspectiva cerierii premizelor unei Federalizari.baronii locali vor sa aiba Tara lor in care sa domeasca ca in Evul mediu.
    • +3 (3 voturi)    
      O (Miercuri, 22 februarie 2017, 11:10)

      CalmArius [anonim] i-a raspuns lui Frank777

      O mare idiotenie! suntoltean din centrul Olteniei!
  • +16 (16 voturi)    
    Ziua inteligentei nu se adopta? (Marţi, 21 februarie 2017, 11:34)

    ArgusRO [anonim]

    Tara arde si parlamentarii dau in gropi...
    De inteligenta, fireste!...
    • +7 (7 voturi)    
      De ziua lor..... (Miercuri, 22 februarie 2017, 10:48)

      polonyca [utilizator] i-a raspuns lui ArgusRO

      ......sa le dam subventii sa-si mute VC-urile din fundul curtii !!!!! Ca cadou....:)
    • +3 (3 voturi)    
      La Caracal sa fie celebrata Ziua (Miercuri, 22 februarie 2017, 15:28)

      un domn [utilizator] i-a raspuns lui ArgusRO

      si o parade locala pe un CaracaleanoDom(gen SambaDom)
  • +10 (16 voturi)    
    I-s de acord! (Marţi, 21 februarie 2017, 11:37)

    Andor74 [utilizator]

    Dar inainte sa-si declare independenta si sa-si ia conducatorii cu ei. N-au decat Valcea, Teleorman, Gorj eventual si Mehedinti sa-si faca tara lor si sa ne lase odata in pace!
    • +8 (8 voturi)    
      protestez (Marţi, 21 februarie 2017, 15:52)

      zxcv [utilizator] i-a raspuns lui Andor74

      vă rugăm nu ne lăsați fără Dolj ca să avem și noi capitală
    • +4 (4 voturi)    
      protestez 2 (Marţi, 21 februarie 2017, 15:55)

      zxcv [utilizator] i-a raspuns lui Andor74

      Oltenia se compune din Olt, Dolj, Gorj, Valcea, Mehedinti (Geografie cl. a V a)
      • +6 (6 voturi)    
        ai uitat (Marţi, 21 februarie 2017, 19:17)

        nahir [utilizator] i-a raspuns lui zxcv

        tinutul secuiesc.
        ce, acolo nu creste prazul?
  • +7 (7 voturi)    
    /// (Marţi, 21 februarie 2017, 11:37)

    hmara [utilizator]

    Se va ocupa psd-ul de asta.
    A facut acum cateva zile o repetitie, parca.
  • +8 (10 voturi)    
    Pe bune? (Marţi, 21 februarie 2017, 11:53)

    BillytheGreat [utilizator]

    Chiar nu s-a gasit ceva de sarbatorit la nivel national? Ce urmeaza Ziua " introdu aici numele unei provincii istorice " ? Pe 21 martie mai bine sarbatorim nastera lui George Toparceanu sau depunerea cererii de aderare la Consiliul Europei. Heh pina si nasterea lui Ayrton Senna suna mai bine decit auzi: Ziua Olteniei, de parca numai lucruri bune vine de acolo.
  • +13 (13 voturi)    
    Sila (Marţi, 21 februarie 2017, 12:02)

    Ragnar [utilizator]

    Oltenizarea tarii a inceput.Tractoristul sef nu se lasa,tara asta are noroc sa fie distrusa sistematic de cetateni din aceasta parte nefasata a Romaniei.
    • -1 (1 vot)    
      Care oltenizare frate? (Miercuri, 22 februarie 2017, 23:30)

      StefanV [utilizator] i-a raspuns lui Ragnar

      Ca Grindeanu e din Timisoara. Melescanu e din Hunedoara. Dragnea e din Teleorman (care e vecin cu Oltenia asa cum e si Sibiul). Mai sunt vreo cativa bucuresteni si ardeleni prin guvernul asta. Cu exceptia Olgutei.
      • +1 (1 vot)    
        Grindeanu = Oltean "sub acoperire" :-) (Joi, 23 februarie 2017, 14:15)

        CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui StefanV

        "Reportaj acasa la rudele lui Sorin Grindeanu, in Oltenia. ... Familia prim-ministrului desemnat, Sorin Grindeanu, are origini in Gorj. Tatal acestuia s-a nascut in satul Pocruia, din localitatea Tismana."

        https://tinyurl.com/z6k99af

        Dupa cum se vede, "viata este complexa", vorba unui clasic in viata (Liviu Dragnea). :-)
  • +6 (10 voturi)    
    prazustan (Marţi, 21 februarie 2017, 12:02)

    DiDiRo [utilizator]

    ori tzara hotzilor=Hotztenia. Daca mai erau din urmasii Vladimirescului pe acolo nu ajungea zona raiul mafiilor tziganesti si pesediste
  • +7 (7 voturi)    
    Avertisment oltenilor! (Marţi, 21 februarie 2017, 12:23)

    alibaba_zeul_meu [utilizator]

    In fiecare 21 martie veti fi barfiti toata ziua pe la colturi.
  • -14 (16 voturi)    
    Excelent (Marţi, 21 februarie 2017, 15:25)

    Jeu [utilizator]

    Mi se pare o idee foarte buna, Oltenia este o regiune importanta a acestei tari si merita sarbatorita iar obiceiurile lor popularizate. In Romania nu se vorbeste decat despre obiceiurile Transilvanene, ei sunt nene cei mai cei, cei mai destepti, cei mai frumosi, au bucatele cele mai alese etc. Pana si slanina lor e mai buna cica decat a celorlalti romani, ca ei stiu vezi doamne sa o faca mai bine, ii pun ei fainosag si alte mirodenii. Te umfla rasul. Chiar nu pricep de ce se caca asa pe ei ca ei sunt cei mai buni. Daca vorbesti olteneste sau moldoveneste in Bucuresti lumea rade, daca vorbesti in schimb cu accent ardelean esti smecher frate. Pentru ei pana si orasele lor penibile sunt mai frumoase decat Bucurestiul. Trebuie sa fi un pic prost sa spui ca Sibiul este mai frumos ca Bucurestiul, si sa o spui cu atata convingere. Mai sustin si ca ei platesc impozite si ii tin in spinare pe puturosii de oltenii. Baietii, eu zic ca mai mult de jumatate din PIB-ul Romaniei este dat de Bucuresti.
    • +7 (7 voturi)    
      Ironia salveaza Romania (Marţi, 21 februarie 2017, 16:43)

      CetateanLogat [utilizator] i-a raspuns lui Jeu

      Academia Romana propune "scaderea discrepantelor regionale. Dezvoltarea in profil regional, desi necesita fonduri si investitii semnificative, va trebui sa devina prioritara, desi uneori poate afecta principiile alocarii eficiente a fondurilor si necesitatea cresterii economice rapide la nivel national pentru accelerarea convergentei reale fata de media UE."

      https://tinyurl.com/zxo8eym

      Aceasta propunere provoaca mare nemultumire in Oltenia si Moldova, locuitorii acestor regiuni sustinand ca "ei platesc impozite si ii tin in spinare pe puturosii" din Transilvania, iar acest fenomen va lua amploare daca se va pune in practica initiativa Academiei Romane. Exista chiar temerea ca Oltenia si Moldova ar putea sa ceara desprinderea de Transilvania. :-)
    • +2 (2 voturi)    
      Fainosag (Miercuri, 22 februarie 2017, 12:50)

      Pastorul [utilizator] i-a raspuns lui Jeu

      Merge un ungur in Craiova la o alimentara:
      - Ce doriti? ii intreba olteanul.
      - Vrem doi cutie de pateu.
      - De care? Bucegi, Sibiu, Antrefrig?
      - No, no!...
      - Ei hai acuma...zic, sa nu-mi spuneti ca vreti Ardealul !?
    • +4 (4 voturi)    
      Ai dreptate (Miercuri, 22 februarie 2017, 15:35)

      fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui Jeu

      Domnule draga ai perfecta dreptate si uite, tocmai de aceea, ca sa nu va mai facem de ras cu obiceiurile, orasele si alte cele de-ale noastre, transilvanenilor, eu (si cred ca din ce in ce mai multi) am fi de acord sa ne retragem din aceasta uniune de triburi intitulata pompos Romania. Chiar e pacat sa fiti trasi in jos de altii.

      In alta ordine de idei, uite aici nu sunt de acord cu Dvs., PIB-ul de la Bucuresti se face in mare parte din pix, pe baza de aprobari si spagi (nu e mai putin adevarat ca in Buc. au mai ramas -inca- firme ne-devalizate de politicieni).
      • -2 (2 voturi)    
        Pai puteti sa va retrageti (Miercuri, 22 februarie 2017, 23:33)

        StefanV [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

        Ca ultima data cand nu erati in uniunea asta "de triburi" parca erati sclavi, nu?
        Aveati cam aceleasi drepturi cu vitele.
      • -1 (1 vot)    
        Pai puteti sa va retrageti (Miercuri, 22 februarie 2017, 23:33)

        StefanV [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

        Ca ultima data cand nu erati in uniunea asta "de triburi" parca erati sclavi, nu?
        Aveati cam aceleasi drepturi cu vitele.
  • +7 (9 voturi)    
    Intrebare: (Marţi, 21 februarie 2017, 21:54)

    rutger [utilizator]

    pe 21 martie rasare prazu' ?? Si cand te gandesti ca Oltenia a fost sub jug austriac 1 secol si mai bine, da' nu s-a prins nimic de oltenashi !! Mandrii ca o au pe olgutza !!!
    • +4 (4 voturi)    
      1718-1739 (Marţi, 21 februarie 2017, 23:31)

      zxcv [utilizator] i-a raspuns lui rutger

      un secol si mai bine? ai cam fost corigent la aritmetica, asa e?
      • +9 (9 voturi)    
        E vorba de perceptia subiectiva a timpului, cred (Miercuri, 22 februarie 2017, 9:56)

        fdaniel [utilizator] i-a raspuns lui zxcv

        Oltenilor li s-a parut un secol, chiar daca au fost doar cativa ani.

        Sa functionezi dupa orar, sa ai reguli .... ti'ai ai dracu' de cotropitori ;)
        • +3 (7 voturi)    
          Austriecii i--au lăsat baltă. (Miercuri, 22 februarie 2017, 10:31)

          asavreau [utilizator] i-a raspuns lui fdaniel

          Austriecii nu sau înțeles cu oltenii,care mincinoși,hoți,puturoși,aruncau peste tot gunoiul,se certau între ei mereu.Ca urmare Austria a abandonat Oltenia.Și atunci,și acum,n-ai cu cine.Toți vor să fie șmecheri și șefi!
          • 0 (0 voturi)    
            Din cate imi amintesc (Miercuri, 22 februarie 2017, 23:38)

            StefanV [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

            Oltenia a fost doar vreo 19-20 ani sub dominatie austriaca. Iar austriecii la vremea nu venisera sa civilizeze, ci sa stoarca bani.
            S-au retras din Oltenia dupa ce le-a fost praduita la Dragasani caravana care cara banii din impozitele platite de popoarele supuse. Era sa intre in colaps financiar imperiul dupa patania asta. Si s-au retras.

            Pentru ca si atunci ca si acum, veneau sa faca un ban usor pe munca altora. Vezi cum va taie padurile in Ardeal austriacul ala si acum si nu ziceti nimic. Exact ca niste sclavi si acum.
  • +5 (5 voturi)    
    UDMR (Miercuri, 22 februarie 2017, 10:31)

    fdaniel [utilizator]

    UDMR ar trebui sa voteze cu doua maini aceasta tampenie !

    Evident ca dupa aceea o sa poata intreba LEGITIM: "Da' cu Tinutul Secuiesc ce ati avut?"
  • +4 (4 voturi)    
    curent (Miercuri, 22 februarie 2017, 10:43)

    cetateanupartialturmentat [utilizator]

    regiunea asta "din nord-vestul Romaniei" nu cumva e de prin sud-vest? Sau discutia este despre alta Oltenie?
  • +2 (2 voturi)    
    Pe cand si (Miercuri, 22 februarie 2017, 22:56)

    kokos [utilizator]

    ziua teleormanului?


Abonare la comentarii cu RSS



Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Marţi