Atelierul Brâncuși de la Centrul Pompidou din Paris gazduieste incepand din 29 septembrie, o expoziţie inedita propusa de artistul Mircea Cantor. « Partea invizibilă a infinitului » este o expoziţie care întâlnește antropologia socială, cu obiecte și fotografii care atestă instrumentalizarea personalităţii și operei celebrului artist român Constantin Brâncuși de către puterea politică din România.

Expozitie Mircea Cantor la ParisFoto: ICR

« Receptarea operei lui Brâncuși în cultura română a urmat o traiectorie mai degrabă sinuoasă : într-adevăr, Brâncuși a devenit un ‘personaj’ inventat și reinventat de mai multe ori în ţara sa de origine. După regimul stalinist, regimul Ceaușescu a dezvoltat o ideologie proprie, ‘fabricând’ o nouă istorie naţională care avea nevoie de noi mituri. In acest context, opera lui Brâncuși a fost supusă unei relecturi și transformată în simbol al culturii naţionale. Evident, în această operaţiune, potenţialul emblematic conta mult mai mult decât opera artistului. După căderea regimului communist, lucrurile au luat o altă întorsătură. Brâncuși a rămas o valoare importantă a culturii române. Din instrument ideologic, el s-a transformat în brand naţional, aflat într-o continuă reciclare, supraevaluat în toate contextele”, spune Mircea Cantor.

Curatorii expoziţiei sunt Jean-Michel Bouhours, conservator și istoric de artă, coordonatorul colecţiilor de artă modernă din cadrul Muzeului naţional de artă modernă Georges Pompidou și Doina Lemny, istoric de artă și conservator la Atelierul Brâncuși de la Centrul Pompidou.

Expoziţia este însoţită de un catalog editat de Editura Fage și Editura Centrului Pompidou.

Expoziţia va ramane deschisă până la 30 martie 2017.