Humanitas vă aşteaptă la Bookfest, începând de miercuri, 1 iunie, până duminică, 5 iunie, cu cele mai importante cărţi ale verii 2016. La cele peste 30 de evenimente Humanitas ce se vor desfăşura în standul editurii, la standul Israelului, ţara invitată de onoare, şi la Scena Agora, vă oferim prilejul de a vă întâlni cu Ana Blandiana, Fania Oz- Salzberger, Lucian Boia, Andrei Pleşu, Mircea Cărtărescu, Gabriel Liiceanu, Teodor Baconschi, Ioana Pârvulescu, Horia-Roman Patapievici, Vladimir Tismăneanu, Radu Paraschivescu, Tania Radu, Dan C. Mihăilescu, Andrei Cornea, Tatiana Niculescu Bran, Radu Vancu, Ciprian Măceşaru, Cosmin Ciotloş, Dan-Liviu Boeriu, Ioan Stanomir.

JONATHAN HAIDT Mintea moralista. Foto: Humanitas

Evenimentele Humanitas în cadrul programului Israel, ţară invitată de onoare cuprind întâlniri cu istoricul Fania Oz-Salzberger, coautoare alături de Amos Oz a bestsellerului Evreii şi cuvintele, mese rotunde, dezbateri, lansări de carte care vor participa, alături de istoricul israelian, specialişti în domeniul filozofiei religiei și al religiei comparate, critici literari şi scriitori. De asemenea, Editura Humanitas va lansa cu acest prilej o minunată antologie de povestiri ale deţinătorului Premiului Nobel pentru literatură Shmuel Yosef Agnon, Tâlcul tuturor faptelor. Povestiri hasidice.

Toate cele peste 1 000 de titluri vor avea reducere de la 10% la 35%, iar editiile de colectie vor putea fi cumparate la preturi speciale valabile numai la Bookfest.

Evenimente Humanitas la Bookfest 2016

(1-5 iunie 2016)

MIERCURI, 1 IUNIE

Humanitas junior la Bookfest

ora 13.30

Campionatul poveştilor - atelier de povestit şi desenat cu scriitoarea Ioana Nicolaie

Alice în Ţara Minunilor de Lewis Carroll

George şi codul indescifrabil de Lucy şi Stephen Hawking

Alice în Ţara Minunilor de Lewis Carroll

Cu ilustraţiile lui John Tenniel. În traducerea Antoanetei Ralian. Traducerea versurilor de Ioana Ieronim.

Într-o după-amiază însorită de iulie, în anul 1862, un profesor de la Oxford, pe numele lui Charles Lutwidge Dodgson, porneşte într-o plimbare cu barca pe râul Tamisa, împreună cu cele trei fetiţe ale prietenilor săi, dintre care una se numeşte Alice. Ca să-şi distreze micuţele însoţitoare, cel ce mai târziu avea să semneze cu pseudonimul Lewis Carroll plăsmuieşte pe loc aventurile unei fetiţe care porneşte pe urmele unui personaj neobişnuit: un iepuraş alb cu ceas în buzunarul vestei.

Astfel s-a născut povestea lui Alice în Ţara Minunilor, în care creaturi stranii precum Iepurele de Martie, Pisica-Cheshire, Regina de Cupă sau Falsa Broască Ţestoasă sfideaza legile firii şi ale limbajului cu o dezinvoltură pe care numai copiii o pot înţelege pe deplin. Dincolo de încercările exegeţilor de a descifra jocurile de limbaj şi aluziile presărate în text, Alice rămâne şi astăzi ceea ce a fost pentru atâtea şi atâtea generaţii: o „carte a cărţilor“ pentru copii, în care imaginaţia şi umorul îşi găsesc expresia desăvârşită.

Humanitas Junior la BookfestGeorge şi codul indescifrabil de Lucy şi Steven Hawking

George şi Annie pornesc într-o aventură spaţială pentru a salva Universul.

O mai scurtă istorie a timpului pentru un public mai tânăr.“ (USA Today)

George şi codul indescifrabil este al patrulea volum despre George, Annie, Eric și, bineînțeles, Cosmos scris în colaborare de Lucy şi Stephen Hawking.

Celelalte volume semnate de cei doi autori: George şi cheia secretă a universului (I), George şi Big Bangul (II), George în căutare de comori prin Cosmos (III)

JOI, 2 IUNIE

ora 17.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Maria, regina României

Țara pe care o iubesc. Memorii din exil

Invitaţi: Dan C. Mihăilescu, Georgeta Filitti, Maria Berza

Tara pe care o iubescÎn vremurile grele ale Primului Război Mondial a fost o regină care a stat la căpătâiul răniţilor şi le-a purtat de grijă năpăstuiţilor. Această regină pierduse ea însăşi un prunc şi-l lăsase să zacă sub o lespede pe care nu mai fusese timp să se dăltuiască un nume. Mai bine de jumătate din teritoriul ţării sale fusese cotropit de inamic, iar guvernul şi curtea regală trebuiseră să plece într-un greu şi nesigur refugiu în partea neocupată a ţării. Ştia prea bine că o regină nu poate fi luată prizonieră şi că trebuie să lupte şi să le insufle curaj şi celor plecaţi de acasă, şi celor rămaşi sub duşman. Aşa s-a născut sfâşietorul poem în proză Ţara pe care o iubesc, din pasiune, din datorie şi din îndemnul primit de la un mare istoric de a descrie, cu harul pe care nu mulţi suverani îl au, locurile sale dragi: palatul şi mânăstirea Cotroceni, castelul şi pădurile de la Sinaia, ruinele de la Comana, mânăstirile şi culele din Vâlcea, gurile Dunării, ţărmurile Mării Negre şi ruinele aşezărilor antice. Regina era Maria, o prinţesă născută într-o ţară îndepărtată, care a reuşit să redea neînchipuit de bine farmecul ţării sale de adopţie, România.

ora 18.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Adonis în dialog cu Houria Abdelouahed

Islamul şi violenţa

Invitaţi: Sever Voinescu, Doru Căstăian, Laura Sitaru

Islamul si violentaIslamul şi violenţa este un manifest al celui mai important poet arab contemporan – nominalizat de mai multe ori la Premiul Nobel – împotriva decăderii culturii sale de origine, pe care s-a văzut nevoit s-o părăsească. Adonis trăieşte astăzi în Franţa, unde este liber să pună în discuţie cu luciditate cauzele crizei din lumea arabă musulmană: violenţa ca trăsătură caracteristică a Coranului; atotputernicia dogmei religioase în ceea ce priveşte treburile statului şi viaţa privată; falsificarea istoriei islamului; anularea subiectivităţii şi creativităţii fiinţei umane într-o civilizaţie a supunerii oarbe şi a imitaţiei; reducerea femeii musulmane la statutul de posesiune; condamnarea celor care au ieşit din cadrele restrictive ale religiei abordând în creaţiile lor teme precum dragostea, moartea şi libertatea; eroarea unor societăţi care nu cunosc conceptul de cetăţenie şi sunt incapabile să se adapteze la modernitate şi democraţie.

Fără să uite locul poeziei, misticii şi filozofiei arabe în cultura universală, Adonis demonstrează că islamul fundamentalist nu este o excrescenţă distructivă a unui islam originar paşnic şi tolerant, ci apariţia mişcărilor extremiste precum Statul Islamic reprezintă, de fapt, o reîntoarcere la începuturile sângeroase ale islamului unic, neschimbat de-a lungul timpului.

ora 18.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Mintea moralistă. De ce ne dezbină politica şi religia de Jonathan Haidt

Invitataţi: Teodor Baconschi, Ana Maria Florea, Doru Căstăian, Lidia Bodea

Mintea moralistaÎntr-o lume polarizată şi dezbinată, Haidt lansează o provocare gândirii convenţionale despre moralitate, politică şi religie, adresându-se întregului spectru politic. Judecăţile noastre morale, arată el, sunt de multe ori rezultatul instinctelor, nu al raţiunii. Liberalii, conservatorii şi libertarienii au intuiţii diferite despre ce e bine şi ce e rău; fiecare din părţile implicate are dreptate în anumite privinţe. Haidt examinează originile moralităţii şi ale conflictelor umane şi ne oferă cheia pentru a înţelege miracolul cooperării.

VINERI, 3 IUNIE

16.00 la standul Israelului, ţară invitată de onoare

Dezbatere cu tema „Credinţă. Erezie şi exil”, pornind de la romanul istoric Uimitoarea istorie a lui Şabbatai Mesia de Andrei Cornea

Participă: Andrei Cornea, Ioana Pârvulescu, Răzvan Voncu

ora 17.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Scrisoare către tata deFranz Kafka

Invitaţi: Ioana Pârvulescu, Mircea Cărtărescu şi Denisa Comănescu

Scrisoare către tata deFranz Kafka

Traducere din germană de Mircea Ivănescu. Postfaţă de Ioana Pârvulescu

Scrisoare catre tataUna dintre cele mai importante scrieri autobiografice ale lui Franz Kafka este Scrisoare către tata, care se adaugă Jurnalului 1910–1923 şi volumelor de corespondenţă. Paginile adresate tatălui, Hermann Kafka, sunt scrise în 1919, după ultima încercare eşuată a lui Franz de a se căsători. „Eternul fiu“, cum la numit unul dintre comentatori pe Franz Kafka, se războieşte o viaţă întreagă cu tatăl său. Cu toate acestea, cititorul are senzaţia că fiul luptă fără să vrea împotriva lui însuşi, doar ca să nul vadă pe tată, pe tatăl mitic, pierzând.

ora 17.30, la standul Israelului, ţară invitată de onoare

Lansare de carte

Tâlcul tuturor faptelor. Povestiri hasidice de Shmuel Yosef Agnon

Participă: Radu Paraschivescu, Madeea Axinciuc şi Lidia Bodea

Premiul Nobel pentru literatură

Poporul evreu şi-a învelit dintotdeauna înţelepciunea în pânza literară a istorisirii pilduitoare, pe care a purtat-o cu sine în pribegie ca pe-o boccea indispensabilă drumului. Shmuel Yosef Agnon continuă meşteşugul povestitorilor din neamul lui Israel, rămânând totodată puternic ancorat în spiritul secolului XX. În povestirile sale, chibzuinţa arhaică se întretaie cu satirizarea unor moravuri anacronice, nostalgia după shtetlul natal e dublată de ironii fine faţă de naivitatea obştii – totul într-o lume imprevizibilă, ale cărei convenţii cotidiene pot fi răsturnate în orice moment de întâmplări suprarealiste.

ora 18.00, la Scena AGORA

Masă rotundă dedicată cărţilor publicate în Seria de autor Amos Oz, la Editura Humanitas Fiction

Participă: Fania Oz-Salzberger, Tania Radu, Ioana Pârvulescu, Madeea Axinciuc, Andrei Cornea

Moderator: Denisa Comănescu

ora 18.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Elegie pentru uman. O critică a modernităţii poetice de la Pound la Cărtărescu de Radu Vancu

Participă: Mircea Cărtărescu, Radu Vancu şi Marieva Ionescu

„«Elegia pentru uman» din cartea de faţă e oficiată pentru omul filo-uman, cel învins de toate ideologiile, victima perfectă a tuturor totalitarismelor, omul hăcuit de texte (fiindcă totalitarismul e Textul care ajunge să fie pus în practică), dar pentru care nicicând ideile nu devin mai importante decât oamenii, pentru care empatia şi atenţia la celălalt sunt înseşi condiţiile lui de existenţă.

Era cumva natural ca literatura să fie în avangarda acestei «elegii pentru uman». Pe de o parte, fiindcă literatura şi umanul sunt coextensive, şi a fost o enormă greşeală strategică a modernităţii să încerce să-şi alieze literatura la cruciada ei anti-umană. Au existat minţi care au refuzat să valideze silogismele modernităţii împotriva omului; care au găsit inacceptabil ca modernitatea, iniţiată în numele libertăţii, egalităţii şi fraternităţii omului, să ajungă să nege punctual fiecare dintre aceste trei concepte-promisiuni – pentru ca, în cele din urmă, să nege omul însuşi. Aceşti scriitori au înţeles literatura ca pe o cărare înspre uman, înspre un luminiş aflat la marginea istoriei, departe de modernitate şi de infernurile ei estetice şi politice, în care omul să aibă răgazul de a reînvăţa să fie uman. Fără revoluţiile lor estetice, literatura ultimului secol e de neimaginat.“ (Radu VANCU)

ora 19.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Cu ochii-n 3,14.O antologie Dilema veche de Ana Maria Sandu, cu ilustraţii de Dan Stanciu

Invitaţi : Ioana Pârvulescu, Radu Paraschivescu, Dan Stanciu şi Mircea Vasilescu

O lume privită cu ochii-n 3,14 de Magdalena Boiangiu, Tita Chiper, Marius Chivu, Adrian Cioroianu, Radu Cosaşu, Adrian Damian, Cristian Ghinea, Stela Giurgeanu, Andrei Manolescu, Matei Martin, Patricia Mihail, Ruxandra Mihăilă, Cristian Munteanu, Cezar Paul-Bădescu, Matei Pleşu, Adina Popescu, Iaromira Popovici, Ana Maria Sandu, Simona Sora, Dan Stanciu, Mădălina Şchiopu, Alex. Leo Şerban, Cristina Ştefan, Ruxandra Tudor, Mircea Vasilescu, LuizaVasiliu, Delia Verdeş-Radu.

Cu ochii-n 3,14 e un fluviu de fapte mărunte, care, prin grija unor observatori destinşi (şi distinşi), se deschide într-o deltă de surâsuri, nostalgii şi stupori. Cu toţii schiţează harta unui ţinut populat de inadecvări şi curiozităţi, de malapropisme şi delicii, de pozne şi contratimpi. Ochii lor în 3,14 ne ajută să vedem mai bine, mai colorat, mai vesel. Iar pentru asta nici măcar nu trebuie să fim cu ochii în patru.“ (Radu PARASCHIVESCU)

ora 19.30, la standul Editurii Humanitas

Prezentarea „universului Takumi“ la Bookfest

Participă: Lidia Bodea, Ştefan Liiceanu şi Şerban Georgescu

Prezentarea universului TakumiMagazinul Takumi este forma pe care a luat-o dorinţa de a aduce în ţara noastră produsele uneia dintre cele mai rafinate civilizaţii ale lumii. Ele s-au născut din continuitatea efortului în orizontul perfecţiunii. O continuitate de secole. Toate obiectele din magazinul Takumi poartă pecetea acestei năzuinţe.De aceea, odată intrate în casa noastră, ele ne înnobilează viaţa şi ne dau sentimentul plăcut (şi un pic orgolios) că participăm la o civilizaţie înaltă. (Ştefan LIICEANU)

SÂMBĂTĂ, 4 IUNIE

ora 11.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Rosa Alchemica şi alte scrieri de William Butler Yeats

Participă: Mihaela Anghelescu Irimia, Andreea Răsuceanu şi Denisa Comănescu

Premiul Nobel pentru literatură

Rosa Alchemica si alte scrieriConsiderată de critici cea mai bună operă în proză a lui W.B. Yeats, Rosa Alchemica e unul dintre textele reprezentative pentru limbajul bogat, dar şi pentru preocupările principale ale scriitorului: cultura irlandeză, miturile şi legendele celtice, magia, alchimia şi misticismul.

Povestirile din Istorisirile lui Hanrahan cel Roşu şi Roza tainică au un dublu rol: de a revitaliza străvechi mituri irlandeze şi de a servi drept model pentru autorii care vor să scrie pe aceste teme. Eroi din mitologia celtică, făpturi extraordinare recuperate din tradiþia orală irlandeză sunt protagoniştii acestor poveşti, din vremea când viaþa cotidiană a oamenilor era deseori vizitată de zei sau spiriduşi. Cântate de trubaduri itineranţi şi imprimate astfel în memoria colectivă, poveştile au farmecul şi misterul marilor mituri. Rosa Alchemica, Tablele legilor şi Adoraţia magilor sunt texte în care se deschide lumea magică a ordinelor secrete şi a misterelor religioase, scrise într-un limbaj criptic, bogat în metafore şi spectaculos din punct de vedere stilistic.

ora 12.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Strania istorie a comunismului românesc (şi nefericitele ei consecinţe) de Lucian Boia

Participă: Lucian Boia şi Gabriel Liiceanu

„Comunismul a pierdut partida. Comuniştii însă au câştigat-o. E ca şi cum întreaga poveste a comunismului n-ar fi avut alt rost decât acela de a înlocui o clasă dominantă prin alta.

Nici un experiment comunist – cel puţin în peisajul european – nu a fost atât de «special» şi cu evoluţii atât de neaşteptate şi de «divergente» precum comunismul românesc.

(Lucian BOIA)

ora 12.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

2084. Sfârşitul lumii de Boualem Sansal – Marele Premiu al Academiei Franceze în 2015

Invitaţi: Tania Radu, Ovidiu Nahoi şi Ioan Stanomir

Moderator: Denisa Comănescu

Roman câştigător al Marelui Premiu al Academiei Franceze în 2015

Deținător al unui număr impresionant de premii literare, atât franceze, cât și internaționale, scriitorul algerian Boualem Sansal este, în mod cert, una dintre vocile majore ale literaturii contemporane. Romanul său 2084. Sfârșitul lumii, tradus în 25 de țări, a primit Marele Premiu al Academiei Franceze în 2015 și a fost desemnat drept cea mai bună carte a anului de către revista Lire.

ora 13.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Nebunia de a gândi cu minteata de Gabriel Liiceanu

Participă: Gabriel Liiceanu şi Horia-Roman Patapievici

Nebunia de a gandi cu mintea ta„Dacă sfârşeşte ca dialog continuu cu sine, gândirea pe cont propriu este lucrul cel mai greu de suportat. Căci din acest dialog decurg la tot pasul corecţiile care se impun pentru ca viaţa să rămână pe linia de plutire. Iar viaţa celui care nu poate să le facă este în mod fatal una eşuată. Până la urmă, mai toate vieţile sunt, privite cu un ochi distant, incoerente. De aceea, poate că e preferabil să-ţi dai întâlnire cât mai rar cu necunoscutul din tine. Altminteri, judecata căreia i te vei supune va fi în mod fatal o «aspră judecare de sine».“ (Gabriel LIICEANU)

ora 14.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Nelinişti vechi şi noi de Andrei Pleşu

Participă: Andrei Pleşu şi Dan C. Mihăilescu

„Mă uit în jur, răsfoiesc ziare, stau la televizor şi constat că problemele dintotdeauna ale vieţii omeneşti au fost evacuate. Despre dramă se vorbeşte mai curând în cheie telenovelistică, despre suferinţă, în cheie clinic profilactică, despre idealuri şi reuşită — în cheie pragmatic corporatistă. Avem puzderie de «manuale» care ne învaţă (în doi, trei, sau zece paşi) cum să obţinem bunăstarea lăuntrică şi succesul profesional, avem nenumărate compendii de buzunar pentru deprinderea «tehnicilor» Zen, Yoga, Sufi, Reiki, Osho etc., dar, în realitate, atenţia noastră, reflexivitatea noastră au alte priorităţi. Dincolo de o generală nevoie de «reţetar», viaţa noastră interioară e pustie, amuţită de urgenţe, de oboseală, de gata-făcutul unei exteriorităţi sufocante, oferite, până la indigestie, de scena publică.

Am ajuns să evacuăm din spaţiul nostru de comunicare tot ce priveşte tulburarea noastră lăuntrică, zbaterea cotidiană, mereu nemărturisită, pe care suferinţele, iubirile, spaimele noastre o întreţin mocnit, dincoace de cuvinte. Nu ne ruşinăm să «consumăm», la lumina zilei, secrete de alcov «dezvăluite» de tabloide, sau de «picante» emisiuni de divertisment, dar suntem pudici cu sentimentele noastre, cu depresiile noastre, cu euforiile şi neliniştile noastre.“ (Andrei PLEȘU)

ora 15.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Cum gândesc politicienii (Cum? Gândesc politicienii?) de Radu Paraschivescu

Participă: Andrei Pleşu, Radu Paraschivescu şi Lidia Bodea

Cum gandesc politicienii„Cum gândesc politicienii? De multe ori, aşa cum vorbesc. Adică şleampăt, confuz, îngălat. Iar dacă vorbirea reflectă procesele mintale, situaţia bate spre dramatic. Or fi ei aleşi, dar vorbirea lor e foarte rar aleasă. Metaforita unora, confuziile de termeni ale altora şi în general nivelul scăzut al celor mai mulţi ar trebui să-i facă pe alegători ceva mai circumspecţi. Din păcate, unii alegători par mai departe sclavii burţii pline şi ai vorbei goale. Peţiţi cu o pungă cu alimente şi duşi cu preşul promisiunilor deşarte, ei girează pentru a doua, a treia sau a patra oară oameni compuşi din corigenţe: la conţinut, la competenţă, la maniere şi la exprimare.

Tragicomedia alegerilor readuce la putere tot mai puţine personalităţi şi tot mai multe personulităţi. Iar când politicianul se ştie impotent intelectual sau incapabil de acţiuni eficiente, arma cea mai la îndemână este patriotismul sforăitor, stropit cu lacrimi, mujdei şi şpriţ. Mai ales că e atât de uşor să le treci celor mulţi şi neinformaţi ideea că ţara e sub asediu şi împresurată de duşmani.“ (Radu PARASCHIVESCU)

ora 15.30, la standul Editurii Humanitas

Întâlnire cu Mircea Cărtărescu

vor fi prezentate ediţia adnotată de Cosmin Ciotloş a Levantului şi ediţia de colecţie a bestsellerului Solenoid

Participă: Mircea Cărtărescu, Ioana Pârvulescu, Cosmin Ciotloş şi Lidia Bodea

Levantul de Mircea Cărtărescu

Ediţie adnotată de Cosmin Ciotloş

„L-am început în 1987, cred că era primăvară. Eram un amărât de profesor la o şcoală generală din fundul Colentinei, proaspăt căsătorit şi cu o proaspătă fetiţă în cărucior. Am început Levantul pe un colţ de masă de bucătărie acoperită cu muşama, bătând la maşină cu o mână, iar cu cealaltă împingând căruţul înainte şi-napoi pe vinilinul murdar al bucătăriei. Timp de un an şi jumătate am scris vreo şapte mii de versuri lăsându-mă, pur şi simplu, purtat de <> stihurilor şi-ai prozodiei. După vreo trei cânturi am ştiut că poemul avea să fie o epopee clasică, în douăsprezece părţi, şi că va cuprinde o lume autosuficientă şi completă, cu geografia şi istoria ei, cu poveştile ei amoroase şi politiceşti, cu intrigile şi trădările ei, cu filozofia şi fantasmele ei. Ultimele părţi, tot mai transparent pamfletare, le-am scris cu urechea lipită de radio, ascultând, ca toată lumea, Europa Liberă. Vodă <<şi al lui perfect orând>> mai aveau foarte puţin de trăit…

Am terminat poemul prin toamna lui 1989, cu câteva luni înainte de <> ce-avea să se dovedească la fel de suspectă ca şi cea din poema mea: <<Ştiu, e un eşec penibil, ştiu, ţaruki şi paluki…>>“ (Mircea CĂRTĂRESCU)

Solenoid de Mircea Cărtărescu

Ediţie de colecţie, cartonată

„Primul meu gând, odată-ncheiată lectura, a fost să-mi scriu pe cartea de vizită «Eu am citit Solenoid». E un eveniment care-ți taie oarecum viața în două: cine va citi cartea va înceta să mai fie un cititor de rând.“ (Gabriel LIICEANU)

ora 16.00, la standul Editurii Humanitas

Eveniment Cioran

Prezentarea volumelor

Caiete. 1957–1972

Cioran şi muzica

Sfârtecare

Lacrimi şi sfinţi, audiobook în lectura lui Răzvan Vasilescu

Participă: Horia-Roman Patapievici, Dan C. Mihăilescu, Ioana Pârvulescu şi Gabriel Liiceanu

Caiete. 1957–1972 de Emil Cioran

„Operă de moralist? Literatură? Filozofie? Poate că cel mai corect ar fi să numim paginile Caietelor lui Cioran jurnalul condiţiei umane.

Nimeni n-a vorbit cu atâta sinceritate, cu atâta vervă și har pentru fiecare dintre noi. Niciodată inteligenţa n-a fost mai destrăbălată ca în paginile acestui Cioran în pijama, decontractat, eliberat de rigorile și eleganţa «marelui stil» din cărţile sale antume. Niciodată un necunoscut, punând pe hârtie doar pentru el cele mai necenzurate gânduri care i-au trecut prin cap, n-a reuşit să-ţi devină cel mai apropiat prieten.

Nu există o altă carte pe care s-o fi recitit de-atâtea ori. O țin pe noptiera mea. Pentru că sunt convins că nimeni, în spaţiul laic al existenţei noastre, nu ne-a fost atât de aproape și nu ne-a eliberat mai eficace, dinlăuntrul singurătăţilor și spaimelor lui, de singurătățile și spaimele noastre.

Dacă ar fi ştiut – când îşi rumega în acest jurnal disperările, mefienţele, dezamăgirile, apetitul şi sila de glorie, tortura plictiselii, bucuria de a trăi şi scârba de semeni – ce mulţime nesfârşită de prieteni se aduna la porţile scrisului lui!“ (Gabriel LIICEANU)

Cioran şi muzica de Emil Cioran

Muzica este una din referințele esenţiale în viața şi opera lui Cioran. O prezenţă constantă, inalterabilă. De la prima până la ultima sa carte, Cioran dedică muzicii pagini exaltate, judecăţi fără recurs, sintagme inspirate. Filozofia însăși, sustrăgându-se oricărui sistem, se acordează muzicii, deopotrivă ontologic și epistemologic.

Antologia urmăreşte aşezarea „fragmentelor muzicale“ din opera lui Cioran într-o carte care să-l fi putut tenta pe autorul Tratatului de descompunere, lectură în cheie muzicală a disperărilor și scepticismului lui.

Sfârtecare de Emil Cioran

„O carte trebuie să adâncească răni, să le provoace chiar.

O carte trebuie să fie o primejdie.“ (CIORAN)

Lacrimi şi sfinţi de Emil Cioran

Audiobook în lectura lui Răzvan Vasilescu

„Încercat-am să înțeleg de unde vin lacrimile și m-am oprit la sfinți. Să fie ei responsabili de strălucirea lor amară? Cine ar ști? Se pare însă că lacrimile sunt urmele lor; dar fără ei nu știam că plângem din regretul paradisului. Aș vrea să văd o singură lacrimă înghițită de pământ... Toate apucă, pe căi necunoscute nouă, în sus. Numai durerea precede lacrimile. Sfinții n-au făcut altceva decât să le reabiliteze.“ (Emil CIORAN)

ora 16.00, la scena Agora

Întânire cu istoricul Fania Oz-Salzberger, coautoare, alături de Amos Oz a bestsellerului Evreii şi cuvintele

Participă: Fania Oz-Salzberger, Madeea Axinciuc, Andrei Oişteanu, Ioana Petridean şi Denisa Comănescu

Evreii şi cuvintele de Fania Oz-Salzberger, Amos Oz

Evreii si cuvinteleAlternând comentariul textelor sacre evreieşti cu analiza fină și plină de umor a istoriei acestui popor aflat într-o eternă chestionare a propriei identități, a naturii legăturii omului cu Dumnezeu și a relației dintre oameni, volumul Evreii și cuvintele aduce la lumină, cu farmec și elocință, povești uitate din Marea Istorie. Conceput sub forma unui dialog între scriitorul Amos Oz și fiica acestuia, istoricul Fania Oz-Salzberger, eseul reliefează personaje mitice și cuvinte străvechi care ascund în ele un înțeles pierdut al lumii.

Sub forma unui eseu care are la bază un dialog între Amos Oz și fiica sa, Fania Oz-Salzberger, volumul de față pune de fapt problema identității evreiești, demontând clișee și preconcepții și sintetizând câteva dintre trăsăturile esențiale ale istoriei evreilor. Minuțios documentată, cartea nu devine greoaie datorită supleții argumentării și ideilor, condimentate cu un umor savuros: fie că este vorba despre figuri exemplare de rabini, despre o istorie a personajelor feminine din Biblie sau potențialul autor feminin al Cântării Cântărilor, ori despre importanța educației și inițierii timpurii a copiilor în tainele textelor sacre, ea păstrează aceeași formulă alertă și palpitantă până la sfârșit. Diversitatea informațiilor, paginile scrise cu o atitudine lipsită de înverșunare fac din Evreii și cuvintele o lectură esențială nu numai pentru cei interesați de istoria și înțelepciunea evreiască, ci și pentru cititorii pasionați de eseuri culturale care păstrează balanța între efervescența ideilor și exprimarea ponderată a acestora.

Fania Oz-Salzberger, fiica cea mare a lui Amos Oz și a lui Nily Oz, s-a născut în kibuţul Hulda, unde a și absolvit cursurile primare și liceul. După terminarea serviciului militar, Fania Oz studiază Istoria și Filosofia la Universitatea din Tel Aviv. Ulterior, își susține lucrarea de doctorat, pe tema Iluminismului scoţian și german, la Universitatea din Oxford, avându-l drept mentor pe filosoful Isaiah Berlin.

Din 1993, începe să predea la Universitatea din Haifa, devenind una dintre cele mai respectate personalități atât din sfera culturii, cât și a spațiului politic israelian. Articolele ei apar în cele mai prestigioase publicații israeliene și internaţionale: Newsweek, International Herald Tribune, Wall Street Journal, Le Figaro, Frankfurter Allgemeine Zeitung, Ha’aretz ș.a.

Fania Oz-Salzberger a semnat eseuri pe teme precum istoria ideilor și gândirea politică și, în ultima vreme, despre traducerile în perioada Iluminismului european, sursele biblice la John Locke sau conflictele intercivilizaționale. În 2001, publică volumul Israelis in Berlin, care apare atât în Israel, cât și în Germania, considerat o lucrare de referință pe tema dialogului isreliano-german. În 2012, Fania Oz-Salzberger semnează împreună cu tatăl său lucrarea Jews and the Words (Evreii și cuvintele; ediţia în limba română – Editura Humanitas Fiction, traducere din limba ebraică de Ioana Petridean), care apare la Yale University Press. Volumul este un fascinant dialog între fiica istoric și tatăl romancier, pornind de la cele 22 de litere ale alfabetului ebraic, descoperind noi lumi ale acestora, dar și înțelesuri atât noi, cât și străvechi.

ora 17.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Trei sute de ceauşeşti liliputani de Vladimir Tismăneanu şi Ciprian Măceşaru.

Colaje de Mihail Coşuleţu

Participă: Vladimir Tismăneanu, Ciprian Măceşaru, Cezar-Paul Bădescu, Mircea Mihaieş şi Lidia Bodea

Trei sute de ceauşeşti liliputani de Vladimir Tismăneanu şi Ciprian Măceşaru.Colaje de Mihail Coşuleţu

CM:„Trăiam cu trei sute de ceauşeşti în cap, în buzunare, nimeni nu părea în stare să-i măture din viaţa mea. O armată de ceauşeşti liliputani mărsăluia zilnic prin mine, mă cucerea, redutele cădeau una după alta...“

VT: Am stat o dată şi la Vila Lac 2. Pe coridoare, noaptea, umblau tiptil ceauşeştii liliputani, ca o armată de gângănii belicoase...“

ora 17.30, la standul Editurii Humanitas

Eveniment Matei Călinescu

Prezentarea volumelor

Un altfel de jurnal: Ieşirea din timp

Portretul lui M

Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter

Participă: Ion Vianu, Dan C. Mihăilescu, Raluca Dună şi Lidia Bodea

Un altfel de jurnal: Ieşirea din timp de Matei Călinescu

„În genere, trăiesc după principiul (sănătos, în fond) one day at a time. Fiecare zi e (sau nu e) una din ultimele, dar asta nu se simte direct. O trăiesc, voit, ca pe o zi oarecare.

Timpul este o explozie de timpuri mari, de timpuri mijlocii, de timpuri mici şi infinitezimale, şi de goluri de timp absorbante, amestecate esenţial haotic şi la care trebuie adăugate marile, mijlociile, micile false eternităţi ale extazului sau ale durerii. Timpul viu e o explozie, o cosmică, incomprehensibilă explozie.

Îmi dau seama că pentru a trăi ai nevoie de energia inconştientă de a aştepta ceva, oricât de nedefinit. Când viitorul încetează să existe propriu-zis (de fapt, el nu există niciodată, fiind doar presupus), trebuie să reuşeşti să-ţi creezi microaşteptări. Microaşteptări cu aparenţe vag plauzibile, complet ireale.

E greu, din ce în ce mai greu, din ce în ce mai singuratec, din ce în ce mai apăsător.“ (Matei CĂLINESCU)

Portretul lui M de Matei Călinescu

„Acest portret biografic al fiului meu, care s-a născut la 24 august 1977, în Bloomington, Indiana, Statele Unite ale Americii, şi a decedat, înainte de a fi împlinit 26 de ani, la 1 martie 2003, în oraşul natal, a fost scris în patruzeci de zile după moartea lui, în acele patruzeci de zile simbolice de după moartea oricui. În acele zile n-am putut face nimic altceva decât să mă gândesc la el scriind, transcriind fragmente despre el din vechile mele jurnale intermitente, încercând să desluşesc adevărul fragil al unor amintiri care m-au cutreierat în tot acest timp şi care, ştiam, urmau să se risipească inevitabil în târziul ceţos al memoriei. N-am numărat zilele, dar întâmplarea a făcut ca în cea de-a patruzecea să mă simt împăcat cu durerea mea, înseninat în tristeţe. A rămas această meditaţie despre viaţa lui, dar şi despre acea parte din viaţa mea în care m-am străduit să înţeleg enigma întrupată de el. Enigma n-am înţeles-o, dar am înţeles altceva: că el a fost, aşa cum a fost şi cum continuă să fie pentru mine, un dar.“ (Matei CĂLINESCU)

Viaţa şi opiniile lui Zacharias Lichter de Matei Călinescu

„Încercând să explic ideea de Lichter… tentativa de-a face incredibilul credibil, de a justifica poziţia cea mai dificilă, de a crea un «sfânt» din perspectiva unui necredincios, de a construi o psihologie şi o logică profetică dintr-o perspectivă sceptică. Succesul unei astfel de întreprinderi se măsoară după tentaţia finală a autorului de a se converti la filozofia personajului, care-i apare necesară, inevitabilă, de-un adevăr incontestabil.“ (Matei CĂLINESCU)

„Matei Călinescu imagina, vizionar, un sistem social în care n-ar fi existat decât hoţi şi cerşetori. Hoţii ar fura de la cerşetori, cerşetorii ar cerşi de la hoţi şi totul ar merge strună. De unde ai ştiut, Matei, cum aveam să ajungem în aşa scurtă vreme?“ (Mircea CĂRTĂRESCU)

ora 18.00 la standul Editurii Humanitas

Eveniment Humanitas Fiction

Vor fi prezentate romanele

Toată lumina pe care nu o putem vedea de Anthony Doerr – roman câştigător al Premiului Pulitzer pentru literatură în 2015

Zbor în jurul soarelui de Paula McLain

Participă: Radu Paraschivescu, Andreea Răsuceanu, Sandra Ecobescu, Dana Jenaru şi Denisa Comănescu

Toată lumina pe care nu o putem vedea de Anthony Doerr

Roman câştigător al Premiului Pulitzer pentru literatură în 2015

Cu o structură labirintică pusă în pagină magistral, multipremiatul roman al scriitorului american Anthony Doerr urmează vieţile a două personaje, Marie-Laure – o tânără franţuzoaică oarbă – şi Werner – un orfan de origine germană – , care ajung să se întâlnească în timp ce amândoi încearcă să depăşească suferinţa fizică şi psihică îndurată în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Marie-Laure se va refugia, dintr-un Paris devenit de nerecunoscut din pricina haosului care a cuprins întreaga Europă, în Saint-Malo, iar Werner, pasionat de tehnică, şi în special de transmisiunile radio, va ajunge cu armata germană în Franţa şi, în cele din urmă, la Saint-Malo. Deşi întâlnirea dintre cei doi nu va dura mai mult de o zi, ea va fi hotărâtoare pentru destinele personajelor. Povestea lor se împleteşte cu a unui misterios diamant, în căutarea căruia se află ofiţerii germani şi despre care se spune că oferă posesorului viaţă veşnică, dar niciodată fericire.

Zbor în jurul soarelui de Paula McLain

Roman aflat în topul bestsellerurilor din publicaţiile New York Times, Publishers Weekly şi USA Today, considerat una dintre cele mai bune cărţi ale anului 2015 de către Amazon.com.

Transportându-i pe cititori în Kenya anilor ’20, Zbor în jurul soarelui dă viaţă unei femei fascinante: Beryl Markham, antrenoare de cai de curse şi aviatoare temerară, cea care a realizat primul zbor solo peste Atlantic, de la est la vest, admirată de Hemingway şi de Saint-Exupéry, excentrică aventurieră care şi-a trăit cea mai mare parte a vieţii în Africa şi căreia i s-au dedicat biografii, documentare şi un film de televiziune.

ora 18.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Anatomia ratării. Tipuri şi tare din România postcomunistă de Teodor Baconschi şi Dan-Liviu Boeriu

Participă: Dan C. Mihăilescu, Teodor Baconschi şi Dan-Liviu Boeriu

Anatomia ratării. Tipuri şi tare din România postcomunistă de Teodor Baconschi şi Dan-Liviu Boeriu

Prinşi în vârtejul cotidian, uităm adesea să mai privim în preajma noastră, să înregistrăm chipurile care ne populează lumea şi anomaliile vieţii pe care o trăim. Sau, dacă o facem, o facem fără detaşare, sub imperiul furiei iscate de vreo poticnire neaşteptată, în judecăţi pătimaşe din care moderaţia este total absentă. Tocmai această cotidiană nepăsare, răscumpărată de sporadice încrâncenări, îşi propune s-o depăşească volumul de faţă — rod al unui dialog cumpănit, dar deloc lipsit de umor, purtat de doi intelectuali umanişti constant preocupaţi de fizionomia prezentului. Despărţiţi de o generaţie aproape, cei doi interlocutori, Dan-Liviu Boeriu şi Teodor Baconschi, au purces, aşadar, la un incitant schimb de idei, menit să ne poarte prin meandrele postcomunismului românesc, să stârnească perplexităţi şi să propună diagnostice pertinente, nu rareori surprinzătoare. Rezultatul demersului lor va fi cu siguranţă acela că, ridicând ochii de pe carte, cititorul va privi altfel lumea care-l înconjoară: ca pe o lume în care este adânc implicat şi pentru care este la urma urmelor, măcar în parte, şi el răspunzător.

DUMINICĂ, 5 IUNIE

ora 11.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Calea Idei Brown de Ricardo Piglia

Paticipă: Ioana Bâldea Constantinescu, Simona Sora, Alina Cantacuzino şi Denisa Comanescu

Roman de campus, poveste de dragoste, thriller captivant cu elemente de road movie, carte tradusă în peste zece limbi, Calea Idei Brown este un omagiu de mare fineţe adus ficţiunii americane. Considerat ultimul mare clasic al literaturii argentiniene, Ricardo Piglia se remarcă printr-o scriitură hipnotică, inconfundabilă, care trece cu uşurinţă de la autobiografie la satiră.

Emilio Renzi părăseşte Argentina încercând să fugă de frustrări profesionale, de melancolie şi anxietate, de amintirea unui mariaj încheiat; lumea americană în care vrea să se reinventeze este însă plină de constrângeri, pe care le constată cu amară ironie, şi dominată de „violenţa teribilă a oamenilor educaţi“ din mediul universitar. Ida Brown îl fascinează, îl atrage într-un misterios joc erotic şi îi oferă iluzia acestei „reinventări“. După accidentul în care tânăra îşi găseşte moartea, Renzi se cufundă în cea mai adâncă disperare: înţelege nu numai că a devenit suspect, că se află sub supraveghere şi că îi este în joc reputaţia academică, dar şi că pasiunea lui obsesivă nu se va stinge până când nu va descoperi adevărul. Ricardo Piglia se inspiră din cazul de mare ecou cunoscut sub numele de Unabomber pentru a face o subtilă analiză a formelor de violenţă care marchează societatea americană. Mergând pe urmele Idei Brown, Renzi pune cap la cap piesele unui puzzle complex ce scoate la iveală, într-un final, nu numai trecutul femeii iubite, ci şi pe cel al straniului personaj Thomas Munk, autor al unui radical Manifest.

ora 12.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Iuda de Amos Oz

Participă: Fania Oz-Salzberger, Gabriel Liiceanu,Ioana Pârvulescu şi Tania Radu

Moderator: Denisa Comănescu

Roman al devenirii și o sofisticată poveste de iubire, Iuda repune în discuție, din perspectivă etică, politică și istorică, figura trădătorului și conceptul de tradare. O realizare literară de proporțiile unei simfonii, Iuda îmbină un subiect pasionant cu reflecții îndrăznețe asupra evenimentelor istorice care au determinat, pe de o parte, relațiile dintre evrei și creștini și, pe de alta parte, cele dintre Israel și lumea arabă.

În decorul neprietenos al unui Ierusalim iernatic de la începutul anului 1960, tânărul Shmuel Asch înțelege ca viața lui are nevoie de o schimbare. Dezamăgit în urma unei povești de dragoste încheiate brusc și sclav al unei vieți studențești lipsite de satisfacții, el hotaraște să se izoleze în casa veche a unui batrân intelectual infirm, a carui nora îl angajează pentru a-i ține acestuia companie câteva ore în fiecare zi. Ceea ce nu știe Shmuel este ca traiul între zidurile groase ale casei de la marginea orașului vechi, alături de doi oameni aparținând parca altor vremuri, nu face decât sa-l reconecteze la viața, pregătindu-l pentru ceea ce-l așteaptă cu adevărat. El descoperă treptat toate fațetele iubirii și ale sacrificiului, pe măsură ce desface taina celor în casa cărora locuiește.

ora 12.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Orologiul fără ore, poeme de Ana Blandiana

Participă: Ana Blandiana, Tania Radu, Dan-Liviu Boeriu şi Lidia Bodea

Un nou volum de poeme Ana Blandiana.

ora 13.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Poate Estera de Katja Petrowskaja

Participă: Ana-Maria Caia, Mihaela Dedeoglu şi Denisa Comănescu

Premiul Ingeborg Bachmann

În Poate Estera Katja Petrowskaja, născută într-o familie evreiască din Ucraina, se află în căutarea originilor sale, descoperindu-și filiația încetul cu încetul: un frate al bunicului, al cărui atentat împotriva unui ambasador german a declanșat, poate, cel de-al Doilea Război Mondial; un bunic prizonier de război reapărut cu patruzeci și unu de ani mai târziu; o străbunică care se numită, poate, Estera, și care, aflată la Kiev în 1941, a luat ea singură drumul râpii Babii Iar, unde trupele SS i-au ucis pe toți locuitorii evrei din oraș… Cartea se constituie din istorisirile unor asemenea destine sfărâmate, din amintiri și investigații precise la fața locului ori prin arhive; în ciuda caracterului documentar, amestecul tuturor acestor elemente, alternând virtuoz între trecut și prezent, se transformă în literatură în sensul cel mai adevărat al cuvântului.

ora 13.30, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte şi sesiune de autografe

Mihai I. Ultimul rege al românilor de Tatiana Niculescu Bran

Participă: Tatiana Niculescu Bran, Ana Barton şi Lidia Bodea

Mihai I, ultimul rege al romanilorEste Mihai I un învins? Dacă împlinirea unui destin se măsoară în succese aclamate public și compromisuri de anvergură, atunci acest rege nu e un model de urmat. Dar, dacă statornicia, răbdarea și modestia definesc viața adevărată, atunci ultimul rege al românilor rămâne pentru generațiile viitoare un reper de înțelepciune într-o lume răscolită de fantasmele puterii.

ora 14.00, la standul Editurii Humanitas

Lansarea volumului colectiv Bucureştiul meu coordonat de Gabriela Tabacu

Autori: Şerban Cantacuzino, Horia-Roman Patapievici, Anamaria Smigelschi, Andreea Răsuceanu, Dan Petrescu, Gabriela Tabacu, Ioana Nicolaie, Monica Pillat, Tatiana Niculescu Bran, Andrei Crăciun, Andrei Pleşu, Ioana Pårvulescu, Marius Constantinescu, Adriana Bittel, Corina Ciocârlie, Dan C. Mihăilescu, Mircea Cărtărescu, Neagu Djuvara, Radu Paraschivescu

Vor vorbi: Dan C. Mihăilescu, Ioana Pârvulescu, Tatiana Niculescu Bran, Radu Paraschivescu

şi Gabriela Tabacu

Încă o strălucitoare, bine provocatoare şi miezoasă „carte-maslu“, aşa cum nimerit li s-a spus volumelor colective de la Humanitas care povestesc feeric lumi de altădată, cu (stră)bunici fabuloşi, muzici adolescentine, reverii gastronomice, cărţi formatoare, jubilaţii senzoriale, caznele milităriei, mizeriile ceauşismului şi „casele vieţilor noastre“.

De această dată, Bucureştii salvaţi în 19 suflete. Oraş livrat cu dulce indolenţă tuturor contrastelor şi capriciilor edilitare, oraş al grădinilor, birturilor şi bisericilor, al huzurului, cutremurelor, incendiilor şi răzmeriţelor, oraş al noroaielor, crivăţului şi vipiei, halucinant amestec de etnii şi religii, balcanism belaliu veşnic în plin delir arhitectonic, pe scurt: oraşul ideal pentru o „cură de nepăsare“, cum îl califica Paul Morand în 1935.

Recapitulat cu fervoare de bucureşteni, dar şi adoptat cu vădită empatie de autori născuţi la Oradea, Târgovişte, Timişoara, Braşov sau Sângeorz, oraşul îşi dezvăluie aici cu lentori de odaliscă farmecele, fie-n Cotroceni, pe Lipscani, Ştirbei-Vodă, la Ateneu, în Cişmigiu, Obor sau Piaţa Romană, fie către Bellu, Lacul Tei, pe Mântuleasa, la Universitate ori spre uriaşul cavou care a înghiţit zona Uranus.

Iubit sau detestat, condamnat, cauţionat sau graţiat cu aceeaşi sfântă exasperare.

ora 15.00, la standul Editurii Humanitas

Lansare de carte

Vremuri second-hand de Svetlana Aleksievici – Premiul Nobel pentru literatură 2015

Participă: Ana Blandiana, Dan C. Mihăilescu şi Lidia Bodea

Premiul Nobel pentru literatură 2015

„În societate a apărut «cererea» pentru Uniunea Sovietică. Pentru cultul lui Stalin. Jumătate din tinerii între nouăsprezece şi treizeci de ani consideră că Stalin a fost «cel mai mare om politic». Un nou cult al lui Stalin în ţara în care Stalin a distrus la fel de mulţi oameni ca Hitler?! E din nou la modă tot ce e sovietic... Învie idei demodate: despre marele imperiu, despre «mâna de fier», despre «specificul căii ruseşti»… Au readus la suprafaţă imnul sovietic, există Comsomol, doar că se cheamă «Ai noştri», există partidul puterii, copie a partidului comunist.

Preşedintele are aceeaşi putere ca secretarul general. Absolută.

În locul marxism-leninismului e ortodoxia… Am întâlnit pe stradă nişte băieţi în tricouri cu secera şi ciocanul şi cu portretul lui Lenin. Ştiu ei oare ce este comunismul?“ (Svetlana ALEKSIEVICI)