​Recomandare de lectura

Lucian Boia: Strania istorie a comunismului romanesc (si nefericitele ei consecinte)

de A.V.     GiftBooks.ro
Luni, 23 mai 2016, 11:06 Actualitate | Cultură

fakepath\strania istorie
Foto: Hotnews
Comunismul a pierdut partida. Comunistii insa au castigat-o. E ca si cum intreaga poveste a comunismului n-ar fi avut alt rost decat acela de a inlocui o clasa dominanta prin alta.

Nici un experiment comunist – cel putin in peisajul european – nu a fost atat de «special» si cu evolutii atat de neasteptate si de «divergente» precum comunismul romanesc.


Se va vedea cum tara cu cei mai putini comunisti a devenit tara cu partidul comunist cel mai numeros (in termeni relativi); cum o societate abia atinsa de ideologia comunista s-a comunizat in profunzime, pana intr-atat incat s-a despartit mai greu de comunism ca oricare alta; cum, virulent antinational intr-o prima faza, comunismul a sfarsit prin a deveni ultranationalist; cum s-a inventat in Romania comunismul dinastic, fara echivalent in Europa si comparabil (fara a-si pierde nota de originalitate) doar cu regimul din Coreea de Nord;

cum Romania, dupa ce ani de zile parea a fi societatea care s-a opus cel mai putin regimului comunist, s-a ridicat impotriva lui Ceausescu printr-o revolutie sangeroasa (singura de acest gen in spatiul comunist) – impotriva lui Ceausescu, dar nu neaparat si impotriva alcatuirilor comuniste: intr-adevar, pentru ca paradoxul sa fie complet, cea mai violenta revolutie «anticomunista» s-a prelungit prin cea mai lenta si mai incompleta desprindere de comunism!
Toate aceste paradoxuri au o explicatie. Sau si-o cauta. E ceea ce-si propune cartea de fata: dincolo de simpla descriere, o interpretare a fenomenului comunist romanesc.“ - Lucian BOIA



Citeste mai multe despre   









5092 vizualizari
  • -6 (22 voturi)    
    povești (Luni, 23 mai 2016, 11:15)

    Mazeta [utilizator]

    „cea mai lenta si mai incompleta desprindere de comunism”.

    De fapt, nici un alt popor nu a trecut mai repede de la comunismul cel mai aspru la capitalismul cel mai sălbatic ca românii.
    • +13 (15 voturi)    
      capitalism primitiv, mai degraba (Luni, 23 mai 2016, 12:11)

      andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      E si salbatic, ca o consecinta. Dar e un capitalism cu personaje primitive, cu mentalitati de maimuta care, dupa ce si-a distrus craca pe care statea, lupta pentru teritoriu aruncand orbeste cu pietre in maimutele invecinate.

      Intr-adevar, tarile serioase din Est (Polonia, Cehia, Ungaria, Slovacia) nu au sarit ca prostii intr-un sistem haotic ca noi, au stiut sa isi pastreze ce era bun din societatea de dinainte si au stiut sa isi foloseasca oamenii valorosi. Noi i-am umilit sau i-am facut sa fuga din tara mancand pamantul. Au ramas, natural, sa conduca primitivii. Ii vedeti in institutiile centrale si in presa.
      • +3 (7 voturi)    
        Poveste asta cu capitalismul. (Luni, 23 mai 2016, 15:59)

        clint [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

        "Capitalismul" la noi are 2 componente:

        Clientii statului - aia numai "capitalisti" nu sunt desi intr-adevar sunt salbatici.

        Corporatiile straine care sunt mai putin vizibile si mai putin salbatice, cu tot efortul unora de a le zugravi in cele mai rele culori, sunt si corporatii "salbatice", dar tot pe langa stat se invart, insa cele cu adevarat private, de ex in IT, banking, supermarketuri sau asigurari sunt destul de benigne.

        Rezultatul: exista salbaticie, capitalista sau comunista, dar ea este promovata si intretitnuta de statul corupt si care e de sorginte comunista, sa nu uitam cine ne conduce, ok ?

        Asa ca mai usor cu capitalismul pe scari, ok?
        • -3 (7 voturi)    
          definitie (Luni, 23 mai 2016, 16:18)

          Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui clint

          Definitia clasica a capitalismului era: "Oranduire in care o minoritate detine majoritatea mijloacelor de productie". Asa e si in RO.
          Deci da, este (un fel de) capitalism.
    • +5 (7 voturi)    
      @Mazeta (Luni, 23 mai 2016, 21:59)

      Klaus_Voievod [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      Gresesti, comunistii romani sunt cei care au trecut fulgerator la capitalismul salbatic de acumulare, poporul inca bajbaie...In 1990 activul de partid si varfurile Securitatii si-au infipt mainile in posesiunile statului, campania "Nu ne vindem tara !" a fost pentru a alunga orice competitie externa si asa s-au facut privatizarile pe un leu, companiile-fantoma cu sediul in Cipru sau Insulele Virgine abonate la contractele statului, "restituirile" imobiliare cu acte false, etc.
    • 0 (2 voturi)    
      Mai, mazeto, (Marţi, 24 mai 2016, 14:58)

      Ciobanul Bucur [utilizator] i-a raspuns lui Mazeta

      pentru prima data ti-am dat si tie un like; in sfarsit, zici si tu ceva intelept.
  • +2 (18 voturi)    
    Boia, din nou, promovand cliseul romanului defect (Luni, 23 mai 2016, 11:51)

    andipetre [utilizator]

    Cat ne stim lamenta si autodefaima prin reprezentantii intelectualitatii noastre! Cred ca niciun popor european nu e asa depresiv ca al nostru!
    • -6 (18 voturi)    
      e promovat (Luni, 23 mai 2016, 13:03)

      OvidiuStoica [anonim] i-a raspuns lui andipetre

      Boia e un propagandist nu un istoric dar e promovat asiduu. Scopul e deznationalizarea tinerei generatii pentru ca sa ii mearga bine neoliberalismului, globalismului.
    • +6 (18 voturi)    
      .... (Luni, 23 mai 2016, 14:16)

      Flaviius [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

      Poporul asta are nevoie de realitate , nu de povesti care sa ii ridice stima de sine .

      Suntem un popor mic , neimportant si plin de defecte . ca ne place sau nu sa o recunoastem . O sa putem incepe creste abia cand realizam unde suntem defapt . Si Boia ne ofera inceputul . Ce face Boia e o raritate in intelectualitatea romaneasca . Spune lucrurilor pe nume .

      Si apropo ,statisticile spun ca nordici sunt cei mai depresivi , ca fapt divers . Si inca ceva , te inseli la capitolul autodefaimare . Suntem un popor care crede despre sine cu tarie ca suntem inteligenti , extraordinar de descurcareti , etc.
      • -2 (16 voturi)    
        si tu stii care este realitatea?:)) (Luni, 23 mai 2016, 14:42)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Flaviius

        daca citesti numai Tismamneanu, un mare falsificator al istoriei romanesti, Djuvara, un speculant al istoriei, care cica face "filozofie istorica", si Boia, intelectual propagandist de vreme noua, crezi ca stii care este "realitatea"?
        Nu observati ca etniile minoritare ne scriu istoria noua, tot asa cum preotii unguri inscriau in acte, la nastere, varianta ungureasca a numelui romanesc, asa incat Ion, taran analfabet, s-a trezit ca l cheama Istvan fara ca sa stie?
        Cititi articolele mediocre de pe Historia, revista de propaganda culturala, daca doriti sa vedeti o mostra a denigrarii istoriei romanesti.
        As fi recunoscator daca ar aparea aceasta "postare". Multumesc anticipat.
        • +1 (7 voturi)    
          ok si (Luni, 23 mai 2016, 14:54)

          Eowyn [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          ce-ar trebui sa citim si sa credem dupa parerea dvs?
          • -3 (11 voturi)    
            Sa nu citim numai autorii aceluiasi trend (Luni, 23 mai 2016, 15:12)

            jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui Eowyn

            iar acesti autori sunt contestati de marea majoritate a istoricilor. Pentru ei, dacii n au existat, Mihai Viteazul era un borfas si Marea Unire n a existat, romanii sunt povesti cu triburi, etc.
            • +2 (10 voturi)    
              Mai bine asa, sa credem (Luni, 23 mai 2016, 16:05)

              clint [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

              ca astia au fost borfasi. Te asigur ca noua ne-ar face mai bine decat ce credem acum. De ex. Australia a fost puscaria imperiului britanic si nu l-au avut pe M. Viteazul, dar nici ca le pasa.

              Pe de alta parte, e mai probabil ca bravii nostri voievozi sa fi fost niste pungasi. Stefan cel Mare sigur era manios si cam afemeiat dar daca tu vrei sa crezi ce scriau cronicarii e problema ta. Ei erau in raport cu domnitorii varianta "clasica" a lui M. Gadea in raport cu Felix, ori pupi in c. ori harst !
        • +4 (12 voturi)    
          ... (Luni, 23 mai 2016, 16:11)

          Flaviius [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          Sincer , esti lipsit de orice tangenta cu planeta pamant . Care e realitatea , chiar te rog , lumineaza-ma ?

          Sunt romanii vreo natie incredibila cumva si imi scapa mie ? O putere economica , militara , cultura ? Acum sau vreodata ? Despre ce vorbesti ? Ce realizari epocale are natia asta ?
          Incapacitatea de a iesi de sub jugul maghiar 1000 de ani , o natie cu resurse si dimensiune net inferioare noua? Victoriile temporare in fata otomaniilor cam o data la 100-200 de ani ? Una din ultimele natii europeane care si-a facut un stat , prin 1300 ? Inapoierea tehnologica si economica ? Una din cele mai groaznice rate ale coruptiei , constant in ultimele sute de ani ?

          Daca e sa fac acum pe loc un profil al romanului de rand ar fi slab educat , cu cunostinte slabe de limba romana , ultra religios , ultra nationalist , conservator si plin de el . Din fericire am avut constant indivizi care au iesit din tipar , exceptii care au tras cum si cat au putut natia in fata .

          Neaga realitatea cat vrei tu , suntem o natie , o cultura medie spre mica si cam atat . Putem sa ajungem o natie mare , dar nu pornind de la premise absurde . Nu domnule , Romania nu e "gradina maici domnului" , romanii nu sunt mult mai destepti decat ceilalti .
        • -1 (1 vot)    
          Ion (Marţi, 24 mai 2016, 12:32)

          Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

          Ion = Ianos
      • -5 (11 voturi)    
        Canti in struna lui HRP (Luni, 23 mai 2016, 16:19)

        Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui Flaviius

        Ce se mai bucura HRP cand spui ca suntem "popor plin de defecte". Poate si buni de spanzurat nu?
  • -7 (11 voturi)    
    I-auzi braul !!! (Luni, 23 mai 2016, 16:17)

    Toni_Romania [utilizator]

    Cica "Comunismul a pierdut partida. Comunistii insa au castigat". Asa se cheama reginul care de 26 de ani da economia tarii. moca, MULTINATIONALELOR OCCIDENTALE? Comunista????
  • +2 (6 voturi)    
    total de acord cu Flavius (Luni, 23 mai 2016, 21:22)

    hhm [utilizator]

    Multe din comentarii imi miros puternic a postaci platiti de la rasarit.
    • -2 (4 voturi)    
      maniheism stil ana pauker invers (Marţi, 24 mai 2016, 9:49)

      Toni_Romania [utilizator] i-a raspuns lui hhm

      daca eu nu sunt de acord cu pro-americanismul tembel NU inseamna ca-s pro-Putin sau adorator al Rusiei.
      • 0 (0 voturi)    
        nu (Marţi, 24 mai 2016, 18:55)

        baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui Toni_Romania

        matale esti un biet national ceausist, adorator al cretinoidului analfabet distrugator de tara, ceausila voda pe numele lui.
  • -1 (3 voturi)    
    capitalism voios (Marţi, 24 mai 2016, 10:44)

    Toni_Romania [utilizator]

    De 25 ani nu vad nicio "racila a comunismului" in RO si nici romani "impregnati" cu comunism. Romanii se bucura de capitalism big time: televiziuni colorate made in Usa, reviste la fel, cine isi mai permite are credite si la 3 banci odata, la h-market toata ziua, gadgeturi digitale, si pornache la greu la aia sub 35 ani.


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version