Vlad Alexandrescu, fostul ministru al Culturii, contesta casarea concursului pentru postul de manager al Muzeului Taranului Roman in urma caruia a fost declarat castigator Vintila Mihailescu. In plus, acesta considera ca informarea data recent de ministerul Culturii privind anularea concursului este "inexacta si ilegala".

Vlad AlexandrescuFoto: Facebook - Vlad Alexandrescu

"In chestiunea revoltatoare a casarii concursului pentru postul de manager al Muzeului Taranului Roman, castigat de dl. Vintila Mihailescu, Ministerul Culturii a publicat un comunicat oficial, din care retin: "In conformitate cu definirea competentelor pe care trebuie sa le detina membrii comisiei asa cum sunt mentionate in caietul de sarcini, CV-ul membrului contestat din comisia de evaluare nu contine aceste calificari." Fara sa il numeasca, comunicatul Ministerului Culturii se refera la arhitectul Serban Sturdza, despre competentele si excelenta caruia am scris in postarea mea FB din 17 mai. Comunicatul Ministerului este inexact si ilegal", sustine Vlad Alexandrescu.

Potrivit OUG 189/2008 privind managementul institutiilor publice de cultura, care reglementeaza concursurile de proiecte de management, caietul de sarcini se refera la obligatiile la care trebuie sa raspunda proiectul de management al candidatilor, si nu la profilul membrilor comisiei, spune Vlad Alexandrescu.

"Membrii comisiei, despre care art. 16, alin. b, spune ca sunt "experti-evaluatori pe domenii, in functie de tipul institutiei pentru care se organizeaza concursul de proiecte de management" au fost numiti prin ordin al Ministrului Culturii, spune Vlad Alexandrescu. Contest competenta comisiei de contestatii de a invalida ordinul Ministrului Culturii, odata ce el a fost aprobat de toate departamentele abilitate ale Ministerului Culturii, inclusiv de departamentul juridic, si semnat de Ministrul Culturii. Contest asadar casarea concursului pentru postul de manager al Muzeului Taranului Roman in urma caruia a fost declarat castigator dl. Vintila Mihailescu", a explicat Vlad Alexandrescu.

Acesta invoca mai multe articole din OUG 189/2008 :

Potrivit art. 11 "caietul de sarcini se intocmeste de autoritate in conformitate cu obiectivele acesteia si misiunea institutiei, cu luarea in considerare a evolutiilor economice si socioculturale ale mediului in care institutia isi desfasoara activitatea, precum si a evolutiei specifice a acesteia". Potrivit art. 12, "caietul de sarcini cuprinde, fara a se limita la acestea, prevederi organizatorice, financiare si tehnice privind proiectul de management, dupa cum urmeaza:

a) perioada de management, in intervalul de minimum 3 ani si maximum 5 ani;

b) date despre activitatea institutiei;

c) sarcini si obiective pentru management;

d) structura obligatorie a proiectului de management.

Art. 12.

(1) Prin caietul de sarcini, autoritatea solicita candidatilor:

a) o analiza socioculturala a mediului in care isi desfasoara activitatea institutia si propuneri privind evolutia acesteia in sistemul institutional existent;

b) o analiza a activitatii profesionale a institutiei si propuneri privind imbunatatirea acesteia;

c) o analiza a organizarii/sistemului organizational al institutiei si propuneri de restructurare si/sau reorganizare, dupa caz;

d) o analiza a situatiei economico-financiare a institutiei;

e) strategia, programele si planul de actiune pentru indeplinirea misiunii specifice institutiei, conform sarcinilor si obiectivelor managementului;

f) o previziune a evolutiei economico-financiare a institutiei, cu mentionarea resurselor financiare necesare de alocat de catre autoritate.

(2) Prevederile alin. (1) reprezinta criteriile generale de analiza si notare a proiectelor de management.

Art. 16.

(1) Pentru desfasurarea concursului de proiecte de management, la nivelul autoritatii se infiinteaza comisii de concurs, pentru fiecare categorie de institutie.

(2) Comisia de concurs este alcatuita din:

a) reprezentanti ai autoritatii;

b) experti-evaluatori pe domenii, in functie de tipul institutiei pentru care se organizeaza concursul de proiecte de management.

(3) Numarul de reprezentanti ai autoritatii nu poate depasi o treime din numarul total al membrilor comisiei de concurs.

(4) Expertii-evaluatori nu pot face parte din categoria personalului angajat prin contract individual de munca incheiat cu autoritatea sau cu institutia pentru care se organizeaza concursul.

(5) Membrii comisiei de concurs sunt numiti prin ordin sau, dupa caz, hotarare a autoritatii.

(6) Componenta nominala a comisiei de concurs va fi adusa la cunostinta publica numai dupa incheierea concursului.

Ministerul Culturii a facut joi mai multe precizari privind anularea concursului de la MTR:

Comisiile de contestatie sunt formate din consilieri juridici din cadrul Ministerului Culturii si se intrunesc in cazul in care sunt depuse contestatii. Mandatul lor se rezuma la verificarea modului de respectare a procedurii privind organizarea si desfasurarea concursului. In cazul concursului pentru postul de manager organizat pentru Muzeul National al Taranului Roman - MTR, contestatia a fost admisa in parte, formulata de domnul Virgil Stefan Nitulescu, candidat la concursul de proiecte de management pentru Muzeul National al Taranului Roman si inregistrata la Ministerul Culturii sub nr. 412/C.S.M.C./2016, retinand faptul ca unul dintre specialistii numiti in Comisie constituita prin O.M.C. nr. 2224/31.03.2016 nu indeplineste conditia prevazuta de art. 16 alin. (2) teza finala din O.U.G. nr. 189/2008 privind managementul institutiilor publice de cultura, cu modificarile si completarile ulterioare, respectiv nu este specialist in domeniul de activitate al institutiei muzeale in cauza.

Mentionam ca rezultatul verificarilor comisiei de constestatie nu analizeaza decat chestiunile administrative si respectarea procedurilor conform cu cerintele impuse de Ministerul Cuturii si, in niciun caz chestiunile de continut. In conformitate cu definirea competentelor pe care trebuie sa le detina membrii comisiei asa cu sunt mentionate in caietul de sarcini, CV-ul membrului contestat din comisia de evaluare nu contine aceste calificari. Conform normelor impuse de Ministerul Culturii exista o proportie de persoane de specialitate obligatorie in comisie, in afara reprezentantului autoritatii. Totodata, mentionam ca in niciun fel, prin admiterea in parte a contestatiei, Ministerul Culturii nu contesta capacitatea si calitatea profesionala a membrului comisiei, ci impune doar aplicarea conditiilor tehnice existente la momentul constituirii Comisiei de evaluare a proiectelor de management prin O.M.C. nr. 2224/31.03.2016.

Ministerul Culturii are obligatia de a relua concursul de proiecte de management in cel mai scurt timp. In legatura cu Memoriul depus la Ministerul Culturii de catre o parte din angajatii Muzeul National al Taranului Roman - MTR, Ministerul a cerut domnului Virgil Stefan Nitulescu explicatii pe punctele evocate in Memoriu, observatii pe care le vom supune analizei in departamentele de specialitate ale Ministerului Culturii.