FOTOGALERIE Cum era viata pe meleagurile noastre acum 6.000 de ani - O expozitie despre o lume uitata, dar uimitoare

de Vlad Barza     HotNews.ro
Miercuri, 13 mai 2015, 9:24 Actualitate | Cultură

O expozitie despre viata de acum sase milenii
Foto: Hotnews
​Cum era viata acum 60 de secole? Greu de raspuns, dar deloc imposibil. Casele nu erau atat de mici precum ne-am astepta, alimentatia era bogata, insa rar cineva ajungea la 70 de ani si se putea muri de la un simplu abces dentar. O expozitie deschisa la Muzeul National de Istorie spune cu intuneric misterios si lumini mestesugite povestea oamenilor care au trait acum 6,000 de ani intr-o asezare din sudul tarii. In articol puteti vedea cum arata expozitia si puteti citi despre cum se traia in vremuri indepartate intr-o asezare a culturii Gumelnita.

"S-ar putea ca prtin venele unora dintre noi sa mai curga sangele celor care, acum peste 6.500 de ani, dadeau viata unor civilizatii absolut fascinante, una dintre cele mai mari civilizatii ale Europei", a spus Ernest Oberlander - Tarnoveanu, directorul Muzeului National de Istorie a Romaniei, la deschiderea expozitiei dedicate unei asezari unice.

Acum 6.000 de ani, in Valea Dunarii, inflorea o civilizatie ale carei vestigii uimesc si astazi. In Romania se numeste Gumelnita (dupa o localitate de langa Oltenita), in timp ce bulgarii ii spun Kodjadermen - Kranovo. Oamenii au construit acolo in intervalul 4.500-4.000 i Hr asezari de lunga durata, construind si movile artificiale de 12 metri inaltime.



Un loc aparte este ocupat de asezarea Sultana-Malu Rosu din judetul Calarasi care este unica prin faptul ca a fost excavata intens din 1923 si pana in prezent, descoperindu-se atat de multe lucruri, incat se poate crea o imagine fidela a vietii de acum 60 de secole.

Oamenii de atunci traiau in medie 35-40 de ani, insa foarte multi mureau in copilarie, in timp ce depasirea varstei de 70 de ani era ceva extraordinar de rar.



Locuitorii de atunci aveau conceptii proto-urbane, lasau zone mari intre constructii, iar majoritatea caselor erau rectangulare si aveau suprafata de 12 mp, cele mai mari fiind insa de 45 mp. Erau realizate din lemn, lut si stuf si erau ridicate direct pe sol, dupa o simpla nivelare. Peretii erau din lut, iar structura de rezistenta era reprezentata de stalpi montati vertical in sol.

In general, locuinta avea doua camere: una cu vatra, reprezentand probabil spatiul de locuit, iar in a doua se prelucra silexul si uneltele din materii dure animale.

Cei care au trait pe meleagurile noastre acum 6.000 de ani aveau o alimentatie mult mai sanatoasa decat noi, fiindca nu existau alimente tratate chimic. Insa cum nu existau antidoturi elaborate, se putea muri de la un banal abces dentar, iar bolile parazitare erau larg raspandite. Evident ca nu se putea vorbi de prosperitate si diversitatea alimentelor era net inferioara celei de azi, oamenii bazandu-se pe ce puteau gasi in jurul asezarii. In plus, catastrofele naturale dadeau peste cap viata oamenilor preistorici, iar inundatiile sau secetele puteau aduce foametea.



Ce mancau stramosii nostri acum 6.000 de ani? La Sultana, in zona lacului Mostistea, erau usor de cules scoicile de rau si de lac, ele putand fi mancate si crude la scurt timp dupa colectare, marele avantaj fiind ca furnizeaza o mare cantitate de energie (peste 800 Kcal/kg. Puteau fi preparate prin oparire sau coacere pe jar si cochiliile nu erau aruncate, ci reutilizate ca unelte de razuire sau ca podoabe.

Numarul mare de resturi osoase arata ca acum sase milenii era intensa cresterea animalelor: bovine, oi, capre, iar din diverse produse provenite de la ele se confectionau unelte, arme, podoabe sau haine. Vanatoarea nu asigura "grosul" hranei, insa era inca la un nivel important, speciile preferate fiind cerbul, calul salbatic si mistretul.

La capitolul plante se consuma spanacul salbatic, troscotul, hrisc si stevia. Cerealele cel mai des intalnite erau alacul, graul si orzul verde, in timp ce la leguminoase domina mazarea si lintea. Fiind langa un lac, locuitorii se bazau pe pescuit, prinzand cel mai adesea stiuca, platica, salau, crap si biban. Desi in general pestii prinsi erau mici (intre 30 si 300 de grame), printre capturi ajungeau si giganti intre 10 si 50 kg (exemplare rare de sturion, crap si stiuca) Pestii puteau fi prinsi cu mana, dar si cu harpoane sau plase tesute din fibre vegetale.   



S-au descoperit si morminte, iar langa resturile umane au fost gasite si obiecte extrem de diverse, din os, din marmura, diin malahit, din cochilii de melci sau din scoici. Interesant este ca unele dintre obiecte sunt din materii prime care vin din locuri indepartate, cum ar fi cochilii de melci de la Mediterana. Daca podoabele cu care mortii erau ingropati slujeau unui scop ritualic, pentru a-l insoti pe decedat in lumea de dincolo sau in drumul pana acolo, nu putem decat banui. Insa e cert ca riturile funerare aveau o importanta uriasa.

Expozitia este neobisnuita fiindca nu se bazeaza pe exponate foarte vechi puse in vitrine banale, ci incearca sa creeze o atmosfera de poveste  "Expozitia este neobinsuita fiindca nu veti vedea doar unelte, oase sau podoabe, ci ea incearca sa-i scoata la lumina si sa ni-i aduca mai aproape pe cei care au trait in asezare si au fost ingropati in mormintele din jurul ei. Expozitia incearca sa-i readuca la viata si este mai mult pentru public decat pentru specialisti", spune directorul Muzeului National de Istorie.



Expozitia este speciala si fiindca nu este "inundata" de lumina, ci e labirintica si intunecata, pentru a induce senzatia de mister si pentru ca exponatele luminate sa iasa mai bine in evidenta.

Domina motivul lalelei in setup-ul expozitiei, acesta fiind prezent pe larg in ceramica gumelniteana. Insa este posibil ca reprezentarile care noua ne par lalele, sa fi fost ale unor comete care au traversat cerul si au uimit oamenii care au trait acum sase milenii.



"Ne-am propus sa rupem bariera arheolgoiei tipice si sa cream o atmosfera de mister. Exista si o banda sonora facuta special pentru aceasta expozitie",
a spus pentru HotNews.ro curatorul expozitiei, Catalin Lazar.



Cum era viata acum sase milenii "Erau mult mai adaptati la conditiile de mediu, reciclau mult mai multe lucruri. Daca se chinuiau sa vaneze un porc mistret foloseau totul din el, nu doar sa manance, si sa isi faca unelte sau podoabe din oase si din ce ramanea. Traiau mult mai apropiati de natura", mai spune Catalin Lazar.

Expozitia se numeste "Radiografia unei lumi disparute. Privind inapoi spre trecut: Sultana-Malu Rosu, o asezare preistorica de acum 6 000 de ani"



Expozitia dezvaluie publicului, istoricul unuia dintre cele mai cunoscute situri preistorice din Romania. Situl se afla pe Valea Mostistei, fiind prima asezare de tip tell cercetata in mod stiintific inca din anul 1923. Descoperirile exceptionale realizate de-a lungul timpului pe acest sit, de catre arheologii muzeului precum si rezultatele proiectului Arhitectura & Arheologie Experimentala (2010-2014) sunt integrate in aceasta expozitie, sub forma unei radiografii asupra trecutului, asupra comunitatilor umane de acum 6000 de ani si a modului de viata de atunci.
Proiectul expozitional este structurat pe trei paliere:

- istoriografic (biografic) - care prezinta istoricul santierului arheologic de la Sultana-Malu Rosu, dar si a oamenilor care au facut descoperiri, autorii acelor fapte "necunoscute";

- arheologic pluri- si interdisciplinar - care ilustreaza descoperirile arheologice exceptionale realizate de-a lungul timpului in situl de la Sultana: locuinte, morminte, podoabe, vase si unelte specifice comunitatilor preistorice ce le-au utilizat;

- experimental - in care sunt prezentate cateva dintre rezultatele proiectului Arhitectura&Arheologie Experimentala (2010-2014).

Expozitia este deschisa in Holul Central al muzeului, in perioada 13 mai - 31 decembrie 2015, putand fi vizitata de miercuri pana duminica in intervalul orar 10.00 ¬ 18.00 (orar de vara), respectiv 9.00 - 17.00 (orar de iarna).



Citeste mai multe despre   









22082 vizualizari
  • +13 (19 voturi)    
    ..aveau o alimentatie mult mai sanatoasa decat noi (Miercuri, 13 mai 2015, 10:17)

    Andu [anonim]

    Comparatia este cel putin hilara si nelalocul ei.
    Se traia in permanenta sub spectrul carentelor si al infometarii. Iarna, primavara era foarte greu de atins necesarul alimentar zilnic. Secetele, inundatiile si alte capricii ale vremii puteu aduce foametea si moartea in intreaga comunitate.
    • +11 (13 voturi)    
      EXACT ! (Miercuri, 13 mai 2015, 10:26)

      pointless man [utilizator] i-a raspuns lui Andu

      Un stereotip care nu are nimic de a face cu realitatea. Dacă vreunul din gargaragii cu ”alimentația sănătoasă” ar fi pus să trăiască în condițiile de atunci ar crăpa în trei zile.
      • +4 (4 voturi)    
        In plus (Joi, 14 mai 2015, 2:24)

        Unu-2 [utilizator] i-a raspuns lui pointless man

        In plus mi se par hilare si alte expresii nefericite: "reciclau mult mai multe lucruri" sau "traiau mult mai apropiati de natura". Cuvintul nu cred ca-i "reciclare" ci simplul "utilizare". Adica utilizau absolut tot ce puteau utiliza pt. a nu muri de foame sau ingheta. Sau nu traiau "apropiati" de natura (ca doar nu apropiati de TV si laptop), ci traiau "in" natura. Podelele si peretii era lutul pur si simplu.

        Din expresia "construind si movile artificiale de 12 metri inaltime" parca lipseste cuvintul "degeaba". Oare nu acolo sub movilele alea isi ingropau capeteniile?

        Se putea exprima mai bine...
        • +2 (2 voturi)    
          e inteles gresit (Vineri, 15 mai 2015, 17:22)

          RaduOltean1 [anonim] i-a raspuns lui Unu-2

          Autorul articolului a inteles gresit chestia cu movilele artificiale. Acele inaltimi pe care erau construite cele 6-8 case cat avea un sat din epoca se numesc tell-uri si erau intr-adevar artificiale dar nu nu intentionat. Pe aceste locuri se locuia si cate 2-300 de ani incontinuu (poate chiar mai muult), timp in care satul putea arde de cateva ori. Resturile caselor arse si gunoaiele (ceramica sparta, cenusa, oase etc) inaltau un pic situl satului la fiecare generatie... In 2oo-300 de ani un asemnea loc crestea artificial si cate 2-4 metri. . Un asemenea tell cuprinde numeroase straturi suprapuse de civilizatie... Deci e o ridicatura formata artificial dar in timp indelungat si nu neaparat intentionat
    • +11 (13 voturi)    
      se zvoneste... (Miercuri, 13 mai 2015, 10:30)

      CetateanulRoman [utilizator] i-a raspuns lui Andu

      ca aerul era mi curat si nu plateau taxe! Autorizatia de constructie se obtinea mai usor!

      Faptul ca asezarile erau, la acea vreme, pozitionate linga ape asigura, pe linga apa potabila si peste, aliment usor de obtinut pe atunci (nu erau secatuite de zeci de ani de pescuit intensiv sau amator...)
      In rest, se murea din orice nu numai dintr-un abces dentar.
    • +9 (9 voturi)    
      asa este (Miercuri, 13 mai 2015, 10:38)

      bancher [utilizator] i-a raspuns lui Andu

      asa a fost la noi in tara pana prin 1950...daca era seceta, venea foametea si se murea pe capete. Exemplu calr este marea seceta din 1946, care a dus la migrari masive de populatie din Moldavoa spre zonele in care a mai plouat cate putin. Pur si simplu lumea nu mai avea ce manca. O seceta si mai mare a fost dupa revolutie, parca prin 1998, dar deja omul stapanea natura, aveam (inca) diguri si sisteme de irigatii, nu s-a murit de foame.
      Bunica-mea (care se aproie de 90 ani) spune ca prosperitate ca acum nu a prins niciodata.
      Asa ca in nici un caz atunci nu exista alimentatie mai buna ca acum, mai ales ca nu prea exista. viata omului era o permanenta cautare de hrana si o lupta contra animalelor salbatice
      • +11 (13 voturi)    
        bunica ta e o exceptie (Miercuri, 13 mai 2015, 15:37)

        snowflake [utilizator] i-a raspuns lui bancher

        Majoritatea mosilor si babelor ar spune ca pe timpul comunistilor se traia mai bine :)
    • -4 (16 voturi)    
      Poate (Miercuri, 13 mai 2015, 11:00)

      DaniAndi [utilizator] i-a raspuns lui Andu

      Poate ca ai dreptate...insa nu e niciun dubiu asupra faptului ca alimentele lor de atunci erau mai sanatoase/organice decat sunt acum.

      Bineinteles ca nu traiau mult , nu doar datorita secetei,iernii, vremii in general ci si datorita luptelor intre triburi care erau la ordinea zilei in vremurile acelea de mult apuse.
      • +1 (1 vot)    
        Lipsa de ingrijiri medicale (Joi, 14 mai 2015, 8:05)

        quietguy58 [utilizator] i-a raspuns lui DaniAndi

        Din cele vazute la expozitie nu reiese de nicaieri ca ar fi murit ca urmare a luptelor cu alte triburi.

        Motivele cele mai des intilnite pentru deces erau diverse boli, printre care si infectii dentare.

        Am vizitat aceasta expozitie si pe unul din panourile explicative sint prezentate printre altele si cauzele deceselor.
  • +2 (8 voturi)    
    "stalpi montati verticali in sol" (Miercuri, 13 mai 2015, 11:35)

    Soarele [utilizator]

    O Coca-Cola, doua Coci-Coli?

    Corect este "stalpi motati vertical".
    • -1 (7 voturi)    
      ai sbarcit-o si tu.....ha..ha...ha... (Miercuri, 13 mai 2015, 18:56)

      oxxxxxyyyyya [utilizator] i-a raspuns lui Soarele

      .....stalpi motati.....????, sau montati......
  • -5 (9 voturi)    
    bolmojeli ,bolmojeli si inchipuiri ! (Miercuri, 13 mai 2015, 11:47)

    andreesanu [utilizator]

    Tot mai multi isi dau cu parerea fara nici o documentare,fara nici o dovada ,copie de la altii .
    Viata si nivelul de trai este strins legat de resurse ,unelte si nivel de organizare,cum dovezi in acest sens nu sunt ,restul e trancaneala.
    • +7 (7 voturi)    
      palavre (Miercuri, 13 mai 2015, 12:48)

      vali [anonim] i-a raspuns lui andreesanu

      Toti trancanim. Asa invatam. Chiar si tu faci asta, acum, doar ca adaugi un aer de superioritate nefiresc.
  • +5 (5 voturi)    
    din pacate (Miercuri, 13 mai 2015, 12:41)

    Reader [anonim]

    sunt multe zone in lume (chiar si in tara) unde se traieste mai rau ca acum 6000 de ani ...
    • +5 (5 voturi)    
      nici chiar asa :) (Miercuri, 13 mai 2015, 15:39)

      snowflake [utilizator] i-a raspuns lui Reader

      Carutele cu coviltir presupun inventii si descoperiri ale ultimelor 3 milenii :)
  • +11 (11 voturi)    
    DE CE SUNTETI RAUTACIOSI ! (Miercuri, 13 mai 2015, 12:55)

    arheopterix [utilizator]

    Oamenii vor si ei sa capteze interesul publicului . Vorba lui rabi ... Si tu ai dreptate , ... Si tu ai dreptate ... Cred ca vizitarea expozitiei este un act de cultura si ca atare nu face rau nimanui (nici macar internautilor )
  • +1 (5 voturi)    
    omul 6000 de ani inainte. (Miercuri, 13 mai 2015, 15:28)

    ANONIMUS [anonim]

    Toate societatile omenesti traind in timpuri grele pentru un om modern erau adaptati la timpurile lor.Prelucrarea silexului era o adevarata arta ,agricultura primitiva etc...Inainte de a spune tampenii ,sa nu uitam ca pe terra, acum ,sunt societati primitive cu nu nimic mai dezvoltate decat cele de 6000 de ani inainte ,si care au rezistat perfect ,multi avand probleme acum din pricina bolilor moderne ca virusul hepatic B si alte binefaceri a contactului cu civilizatia noastra superioara. Inca sunt civilizatii care nu stiu ca alti oameni traiesc ,in timp ce se chinuie sa distruga terra cu inteligenta lor.Cand urmaresti bosimani care vaneaza si traiesc in conditiile lor iti dai seama ca sunt tot ata de inteligeni ca noi si ma tem ca avem de invatat de la ei.Internetul ii arata si-ti demonstreaza ca toti fiii terrei sunt la fel de valorosi .
  • +2 (2 voturi)    
    Lalele? (Miercuri, 13 mai 2015, 17:14)

    komentator [anonim]

    Parcă neerlandezii le-au adus de peste mări și țări... sau mai știi?
  • -1 (1 vot)    
    Abordare realista (Joi, 14 mai 2015, 3:57)

    leo [anonim]

    Felicitari - nu gasim in alte parti asa ceva fiindca nu exista atat dezvoltare tehnologica si nici spirituala.
    Degeaba incearca cei de mai sus sa ia in deradere afirmatiile din text: mureau rapid cei inapti biologic, nu se forta artificial mentinerea in viata (fara sens, de fapt!) si transmioterea deficientelor biologice catre posibili urmasi ai acestora.
    Apoi, rezistenta fizica avea si componenta "imunitara" foarte puternica - nu se rupsesera de mediul inconjurator prin artificialitatea vietii care caracterizeaza "minciuna" in care traim astazi.
    Si sa nu uitam ca nu pierdeau atat timp in mod .... paranoic, "socializand" pe Internet (virtualitate ratacitoare psihic si afectiv), nici nu se "oboseau" cascand gura si putrezind mintea la seriale tv si competitii inutile.
    Si cei 70 de ani care sunt pusi ca un fel de limita... sa fim seriosi, asa cum azi vezi persoane care la 50 de ani arata ca unul de 30... asa si fosile care par a avea 70 de ani sunt provenite de la indivvizi care puteau trece de 100... conform "standardelor" de azi.
    Evolutionistii oricum isi fac altrfel soccotelile; ei nuipricep cum ar fi avut aceia de la inceputul lumii... spiritualitate!.
    Mai sunt multe de spus... BRAVO!
    • 0 (0 voturi)    
      da (Joi, 14 mai 2015, 13:00)

      baronul stanganbuch [utilizator] i-a raspuns lui leo

      asa ar vrea econazy sa traiasca. Eu nu vreau.
  • 0 (2 voturi)    
    Interesant (Joi, 14 mai 2015, 8:00)

    quietguy58 [utilizator]

    Multumesc de informatie Hotnews.

    Mi-a facut o mare placere sa vizitez aceasta expozitie.

    Se merita a se vizita.
  • +2 (4 voturi)    
    un documentar romanesc despre acelasi subiect (Joi, 14 mai 2015, 9:36)

    ionut [anonim]

    un documentar foarte misto despre cultura gumelnita realizat in alta zona unde cultura gumelnita s-a dezvoltat, bucsani judetul giurgiu

    http://travel.descopera.ro/6943028-Gumelnita-Bucsani-o-noua-lume-acelasi-inceput


Abonare la comentarii cu RSS

Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version