Comedia muzicală „Hârca se întoarce“, adaptare după o poveste scrisă de Matei Millo în urmă cu un secol şi jumătate, va avea premiera la Teatrul Elisabeta din Bucureşti, pe 29 aprilie, de la ora 20, informeaza comunicatul remis Hotnews.ro. Transpusă în zilele noastre, povestea legendarei Hârca vorbește despre dragoste, iluzii şi manipulare, având în centru o ghicitoare care poate aduce dragostea celor ce sunt dispuşi să plătească pentru ea.

"Harca se intoarce", 29 aprilieFoto: Teatrul Elisabeta

Actrița Dana Rotaru, cu un portofoliu de zece roluri în teatru muzical, este protagonista spectacolului. „Hârca mea nu este malefică. Ea trăiește cu pasiune prezentul și încearcă să își croiască drum prin viață, desigur într-un mod nu tocmai ortodox. Îmi place foarte tare propunerea dramaturgică a lui Cătălin Rotaru și a lui Gabi Virginia Șarga în ceea ce o privește pe Hârca. Este o propunere care o surprinde chiar și pe Hârca!”, spune Dana Rotaru, care în prezent poate fi văzută în spectacolul „Fantoma de la Operă“, pus în scenă la București de regizorul australian Stephen Barlow.

„Într-o lume în care banul este valoarea supremă, există, totuși, oameni care aleg dragostea. Am vrut să spun o poveste despre asta, dar într-o notă comică, pentru că umorul ne salvează. Răul zilelor noastre este seducător și nu mai seamănă la chip cu cel din trecut. De aceea am imaginat o Hârcă atrăgătoare, care, deși se folosește de toate atuurile sale pentru bani, își descoperă în final propria vulnerabilitate – feminitatea...”, spune regizorul Cătălin Rotaru. Scenarist, regizor şi actor, cu peste zece ani de experiență în televiziune și teatru, Cătălin a fost autor și regizor al piesei ,,Romeo taj Julieta”- luând premiul pentru cel mai bun spectacol la Festivalul de Comedie București (2008). A scris în numeroase seriale și emisiuni TV, între care „Băieți buni“ şi „Narcisa sălbatică’’ (Antena 1).

Alături de Dana Rotaru, distribuţia musicalului „Hârca se întoarce“ îi cuprinde pe Diana Dumitrescu, Vladimir Drăghia (până pe 4 martie a.c. captiv în jungla sud-africană), Alexandru Suciu, Bogdan Talaşman şi Cristi Crețu. Toţi încearcă să se elibereze de sub „vrăjile” Hârcii.

„Hârca se întoarce“ este un spectacol 100% independent, născut din inițiativa producătoarei Adina Sădeanu de a susține teatrul muzical românesc. „Baba Hârca începe istoria literaturii muzicale româneşti, este primul text de operetă. Am vrut să merg pe această linie, şi pentru a păstra istoria dar şi pentru că, din această combinaţie, spectacolul are de câştigat cel mai mult...”, spune Adina Sădeanu.

мPe lângă asta, Hârca este un personaj extrem de interesant şi complex. Într-un anume sens, nemuritor. Întodeauna au existat 'Hârci', indiferent de timpul în care plasăm povestea. Legăturile cu lumea magică, nevăzută, a fascinat mereu publicul. Hârca pe care o propun eu iese din tiparul obişnuit – e frumoasă şi seducĂtoare, nicidecum urâtă şi rea. Este o escroacă autentică, o manipulatoare, pe care, surprinzător, viaţa va reuşi să o transforme. Nu vă spun mai mult. Venitţ să vedeţi!”, ne invită producătoarea spectacolului.

Text de referinţă scris de Matei Millo şi rescris în notă contemporană

Inspirat din mitologia românească, textul „Baba Hârca“ a fost scris în 1851 de Matei Millo, unul dintre cei mai importanţi artişti ai teatrului românesc, marcând începutul istoriei literaturii muzicale româneşti. Compozitorul de renume Alexandru Flechtenmacher a transformat textul în prima operetă românească. Cu „Baba Hârca“ se mai înregistra o „premieră” - Matei Millo a fost primul care a propus un travesti în istoria teatrului românesc.

Cel mai recent, textul a fost pus în scenă în 1984 de către regizorul Alexandru Dabija la „Teatrul Tineretului” din Piatra Neamț, rolul Hârcăi fiind atribuit actorului Constantin Ghenescu. Doi ani mai târziu, în 1986, Anda Călugăreanu intra în rolul Babei Hârca, pe scena bucureșteană, într-o adaptare muzicală semnată de Nicu Alifantis.

În noua adaptare a poveştii Hârcii, Diana Dumitrescu este Viorica, frumoasa fată săracă, „obiectul” mașinațiunilor ghicitoarei. Cunoscută publicului datorită numeroaselor sale roluri din seriale TV populare („Minte-mă frumos“, „Regina“, „Aniela“, Iubire și Onoare“, „Pariu cu viața”, „Îngeri pierduți“), Diana va apărea acum într-o ipostază inedită, un rol în care cântă, joacă și dansează. „Este pentru prima oară în viaţa mea când voi cânta”, mărturiseşte actriţa Diana Dumitrescu pentru cititoarele Revistei Tango. „Am mari emoţii, dar lecţiile de canto cu doamna Claudia Hanghiuc dau roade. Se vede diferenţa de la un curs la altul. Până şi eu reuşesc să mă surprind uneori de felul în care cânt...” (râde). Diana Dumitrescu a debutat pe scena teatrală bucureşteană anul trecut, în „Prestăm servicii artistice”, de Chris Simion.

Alături de Diana Dumitrescu pe scena Teatrului Elisabeta din Bucureşti va urca şi Vladimir Drăghia. El va fi Chioşa, aghiotantul aiurit, stângacea mână dreaptă a Hârcăi. Din experiența sud-africană, el se va întoarce direct în lumea Hârcăi. Personajul jucat de actriţa Diana Dumitrescu va fi „vrăjită” de Hârcă şi de Vladimir Drăghia. „Scena de teatru e asemănătoare junglei africane”, mărturiseşte actorul. „În ambele, elementul cheie este provocarea. În ambele, ai nevoie de răbdare, de atenţie – trebuie să fii prezent, să te dedici”. Actor, producător și sportiv de performanţă, Vladimir a jucat în seriale TV precum „Narcisa Sălbatică“, „Detectiv – X“, „Vocea Inimii“ şi „Mondenii.“ Timp de aproape o lună a fost concurent în emisiunea „Sunt celebru, scoate-mă de aici”, difuzată de ProTV.

Actorul Alexandru (Sandu) Suciu este Vlad, timidul îndrăgostit care reușește, prin iubire, evadarea din lumea Hârcăi. „Vlad este îndrăgostitul clasic. Structura personajului meu este păstrată, în mare parte, ca în scriitura originală. Felul în care reacționăm când suntem îndrăgostiți nu s-a modificat de atunci și până acum. Însă, situațiile în care suntem puși pentru a ne împlini iubirea sunt diferite față de cele din secolele trecute. Pentru a descoperi povestea de dragoste dintre Vlad și Viorica, vă invit la premiera din 29 aprilie, de la Teatrul Elisabeta”, spune Sandu.

Ca actor a mai colaborat cu Teatrul Metropolis, Teatrul de Comedie, Teatrul Bulandra, Teatrul Odeon, Teatrul Masca, dar și cu teatre din spațiul independent precum Teatrul Act. În prezent joacă în spectacolul „Mizantropul”, în regia lui Alexandru Mâzgăreanu, la Teatrul Nottara.

Actor și compozitor, Alexandru Suciu a creat şi muzica spectacolului. „Muzica subliniază și urmărește povestea de dragoste a personajelor, în primul rând, și potențează caracterul acestora, dincolo de orice punctare a mecanismelor comice”.

Dincolo de „Hârca se întoarce”, Alexandru Suciu a compus şi coloana sonoră a mai multor spectacole jucate pe scena Teatrului Național din București, a Teatrului Odeon, a Teatrului Nottara, Teatrului din Piatra Neamț și Teatrului din Oradea.

Orest Pîslariu Ranghilof este tatăl Vioricăi, un om simplu, dominat de patima alcolului și vinovăția de a nu-și fi putut salva soția de la moarte, din cauza lipsei banilor. Orest este Prim-solist al Teatrului Naţional de Operetă „I. Dacian”. Are peste 15 ani de experiență pe scenele din București și din țară. A jucat în spectacole precum: Nabucco, Don Giovanni, Aida, Rigoletto, Tosca și multe altele. L-a jucat pe Prof. Higgis în spectacolul de operata „My Fair Lady”; a susținut numeroase recitaluri în Romania și în străinătate (America și Italia). Laureat al Festivalului Internațional de Canto „ Hariclea Darclée”. Premiul special al Juriului la Festivalul şi Concursul de Lied românesc de la Braşov.

Actorul Bogdan Talașman este Bâzu, bărbatul bogat, pentru care totul, inclusiv dragostea, se măsoară în bani. „Este un rol savuros, plin de umor, tipul parvenitului din zilele noastre, care crede că poate cumpăra orice cu bani. Şi poate, în afară de... love”, spune Talaşman.

Actor de teatru şi film („Mojo, o poveste cu gangster“, „Hotelul dintre lumi“, „Visul unei nopți de vară“ etc., filmele „Sunt o babă comunistă“, „Filantropica“ etc.), Bogdan este angajat permanent al Teatrului Mic din București.

Legat de experienţa teatrului muzical independent, Talaşman spune că „este pentru prima dată când joc într-o comedie muzicală. Este o provocare... Nu te întâlneşti în fiecare zi cu partituri muzicale, cu un spectacol în care trebuie să joci şi să cânţi în acelaşi timp”.

Cât priveşte colaborarea pe scenă cu ceilalţi actori şi dinamica rolurilor din această partitură, Talaşman spune că „participăm cu toţii la o Poveste. Nu este mai puţin lipsit de valoare că unul joacă Făt-Frumos şi altul... calul lui Făt-Frumos. Ei au valoare doar împreună. Pe scenă, fiecare rol, fiecare actor este la fel de important. Cu toţii ne dăm silinţa să spunem o Poveste… şi cu toţii sperăm să vă placă povestea noastră. Actorii asta fac… spun Poveşti şi vând vise”...