Tanara generatie de artisti. Alexandru Suciu are studii de actor, insa s-a remarcat in teatru compunand muzica unor spectacole ca "Mizantropul" la Teatrul Nottara, "Purificare" la Teatrul National din Bucuresti, "Pentru ca pot" la Teatrul Odeon sau "A douasprezecea noapte" la Teatrul Regina Maria din Oradea. Lucreaza cu Alexandru Mazgareanu, unul dintre cei mai importanti regizori ai tinerei generatii, iar duminica, spectacolul "Casatoria", cel de-al optulea proiect la care au colaborat cei doi, are premiera la Teatrul Regina Maria din Oradea. Saptamana viitoare, Alexandru Suciu ne invita la "Mizantropul" - un spectacol pe care il descrie ca fiind "tratat modern si care nu isi pierde din profunzime" (marti la ora 19:30 la Teatrul Nottara) si la "Factorul uman" - o tragicomedie despre teama de singuratate si nevoia de iubire (vineri la ora 19:00 la Teatrul de Comedie). Povestea lui Alexandru Suciu - de la primul studio construit in camera de camin pana la visul de a compune muzica de film - intr-un interviu Hotnews.ro.

Alexandru SuciuFoto: Arhiva personala

Pentru inceput am sa te rog sa te prezinti putin. Cum ai ajuns sa compui muzica si cum ai ajuns sa compui muzica de teatru?

De muzica am fost fascinat din totdeauna. In ultimul an de liceu mi-era destul de clar ca voi da admitere la actorie la UNATC, dar mi-as fi dorit sa dau admitere si la Conservator, la chitara clasica. Luasem cateva lectii de chitara la Scoala Populara de Arta din Zalau, dar nu eram destul de pregatit pentru Conservator.

"Factorul uman" la Tetrul de Comedie, interviu Hotnews.ro. Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

Asa ca am dat la actorie unde am si intrat la clasa prof.univ.dr. Florin Zamfirescu. In studentie mi-am construit un mic studio in camera de camin si am inceput sa invat cum se face muzica pe calculator. Am invatat o gramada de lucruri, de la chestii tehnice pana la elemente legate de compozitie si de felul in care se construieste un cantec. Am tinut-o asa pana cand, la un moment dat, Alex Mazgareanu m-a rugat sa il ajut cu muzica pentru "Purificare", unul din proiectele lui. Habar nu aveam la momentul acela ce inseamna muzica de teatru, dar am zis da pentru ca mi s-a parut ceva interesant.

"Mizantropul" (Teatrul Nottara). Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

https://soundcloud.com/sursa-1/celimene

Lucrand la proiectul acela mi-am dat seama ca treaba asta cu muzica pentru teatru si film este o provocare continua si ca asta este ceea ce vreau sa fac pe mai departe.

Colaborarea cu Alex s-a dovedit potrivita, atat de potrivita incat si azi lucram impreuna! Pe 14 decembrie va fi premiera spectacolului Casatoria de Gogol, la Teatrul Regina Maria din Oradea.

"Mizantropul", care a avut premiera in octombrie la Teatrul Nottara si se va juca pe 16 decembrie, este al 7-lea spectacol la care lucrezi impreuna cu regizorul Alexandru Mazgareanu. Pareti sa colaborati foarte bine si spectacolele voastre s-au bucurat de mare succes. Cum se face ca Alex e singurul regizor de teatru cu care lucrezi?

Ia sa vedem... am compus muzica spectacolelor: "Purificare" (la TNB), "Pentru ca pot" (la Teatrul Odeon), "A douasprezecea noapte" (la Teatrul din Oradea), "Gargaritele se intorc pe pamant" (la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt), "Factorul uman" (la Teatrul de Comedie), "Scapino" (la Teatrul Tineretului din Piatra Neamt), "Mizantropul" (la Teatrul Nottara) iar acum lucrez la "Casatoria" ... avem ceva spectacole in comun!

"Factorul uman" (Teatrul de Comedie). Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

https://soundcloud.com/sursa-1/tv-1

Alex nu este singurul cu care am o colaborare de durata. Am lucrat si cu Ciprian Dumitrascu la o serie de spectacole istorice produse de APIR - (Asociatia pentru Promovarea Istoriei Romaniei). Muzica pentru spectacolele acestea este foarte diferita de cea pe care o fac pentru Alex. Fiind spectacole istorice cu cai, cascadori, figuratie multa, etc., totul e mult mai mare, mai "epic", iar asta trebuie sa se simta si in muzica.

Oricum, abia astept sa pun mana pe un film de genul asta, (romanesc sau nu) si cu un buget suficient de mare incat sa-si permita o orchestra adevarata. Asta este ceea ce imi doresc foarte mult: sa compun muzica de film!

Repetitii la "Mizantropul", reportaj Hotnews.ro. Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

"Mizantropul" e un spectacol dupa un text scris in secolul al XVII-lea, care se dovedeste si astazi foarte actual, dar care nu a fost foarte bine primit in acea epoca. Voi ati reusit sa veniti cu o versiune foarte moderna si muzica ta a contribuit din plin la asta. Cel putin la prima reprezentatie, eu am vazut sala arhi-plina si foarte multi spectatori tineri. E greu sa faci un spectacol atat de modern din Moliere si sa atragi un public atat de tanar?

Eu am lucrat cu foarte mare placere la acest spectacol. Alex este un regizor in care am foarte mare incredere. Nu e greu, e incitant! A fost o provocare sa conturam acest spectacol si ne bucuram sa vedem ca el are priza la public, cu atat mai mult cu cat el atrage publicul tanar!

"Gargaritele se intorc pe pamant" (Teatrul Tineretului Piatra Neamt). Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

https://soundcloud.com/sursa-1/gargarita

Pe langa muzica spectacolului, tu si joci in "Mizantropul". Ne povestesti putin despre rolul tau din spectacol?

Eu joc rolul lui "DJ" Dubois, mana dreapta a Celimenei. Parte din adaptarea spectacolului la zilele noastre este si schimbarea locului in care se intampla actiunea. Alex, avand de ceva timp o fascinatie pentru muzica electronica, a ales ca loc de desfasurare a evenimentelor un club. Celimene este "patroana" acestui spatiu, iar Dubois este DJ, barman, animator si asa mai departe.

Nu am un rol foarte mare, dar asta, in cazul de fata, a fost un lucru bun pentru ca am avut timp sa ma concentrez la coloana sonora.

"Mizantropul" (Teatrul Nottara). Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

https://soundcloud.com/sursa-1/alceste

Pentru mine inceputul spectacolului este partea cea mai distractiva pentru ca atunci pot ,"sa-mi fac de cap", dar n-o sa spun mai multe ca sa nu stric surpriza pentru cei care inca nu au vazut spectacolul...

Putini regizori tineri, in special din teatrul independent, isi "permit" sa aiba muzica compusa special pentru un spectacol. In cele mai multe cazuri muzica din spectacole e luata de pe internet. E un mic lux sa ai muzica compusa special pentru spectacol, avand in vedere ca tanara generatie de oameni de teatru sare, in cele mai multe cazuri, peste acest pas?

Nu e un lux sa ai muzica special compusa pentru spectacolul tau, dar nu e nici singurul mod de a face lucrurile. Uneori cea mai buna varianta este sa folosesti o piesa care exista deja, pe care regizorul o cunoaste si care ii influenteaza, inca de la inceput, actul creator. Atunci cand un regizor isi cauta muzica pe internet, exista avantajul de a avea control total, chiar daca nu gaseste intotdeauna ceea ce vrea.

"Factorul uman" (Teatrul de Comedie). Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

https://soundcloud.com/sursa-1/ludovic-victor

In orice caz, eu cand lucrez la un spectacol incerc sa fac ceea ce imi cere regizorul, este spectacolul lui, iar eu trebuie sa il ajut sa-si spuna povestea.

E adevarat ca atunci cand vorbim de teatru independent lucrurile sunt putin mai complicate, avand in vedere bugetul unui astfel spectacol. Dar, atunci cand e vorba de un proiect cu potential si in care toata lumea se implica, in primul rand din pasiune se pot face si compromisuri.

"Mizantopul" la Teatrul Nottara, trailer foto. Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

Ce faci in afara de muzica de teatru? Ce alte proiecte ai?

Ca actor sunt in preproductie cu un spectacol de teatru independent. Sigur ca aici voi compune si coloana sonora ! Acum, insa, sunt pe ultima suta de metri cu premiera de la Oradea si ma concentrez pe acest proiect. Anul viitor sper sa reusesc sa lucrez mai mult pe film!

"Gargaritele se intorc pe pamant" (Teatrul Tineretului Piatra Neamt). Muzica Alexandru Suciu, regia Alexandru Mazgareanu:

https://soundcloud.com/sursa-1/lera

In incheiere te rog sa le transmiti un mesaj cititorilor nostri. De ce ar trebui sa fie in sala Studio de la Nottara marti, 16 decembrie, la "Mizantropul"?

Cititorilor dumneavoastra le spun ca venind la Mizantropul vor asista la un spectacol pe care eu si colegii mei il iubim, il jucam cu placere si asteptam cu bucurie intalnirea cu publicul nostru. Daca vreti sa vedeti un spectacol tratat modern si care nu isi pierde din profunzime, veniti marti, 16 decembrie, la Sala Studio la Teatrului Nottara.