Prima editie a Festivalului International de muzica clasica Clara Haskil va avea loc in perioada 30 august - 4 septembrie la Sibiu si va aduce pe scena artisti consacrati. Initiatoarea acestui festival este o tanara pianista de orgine romana care locuieste in Germania, Alina Azario. Pianista s-a nascut la Piatra-Neamt, a studiat pianul la Paris si la Hamburg, iar acum preda la Hochschule fur Musik und Theater Hamburg. In 2011 a inregistrat, alaturi de celebrul violonist Renaud Capucon cloana sonora pentru filmul de animatie "Poulet aux Prunes" (Persepolis), nominalizat la Premiile Oscar. Acum, cu acest festival, Alina Azario va aduce in Romania artisti din tanara generatie, unii care nu au mai cantat niciodata in tara noastra.

Alina Azario Foto: Andreea Retinschi

Reporter: Alina, stiu ca la sfarsitul lunii august pregatesti un festival international de muzica clasica care se va desfasura la Sibiu si va purta numele celebrei pianiste de origine romana - Clara Haskil. Te rog sa imi spui cateva cuvinte despre acest festival, cum ti-a venit ideea si cat suport ai primit din partea autoritatilor? De ce la Sibiu? De ce Clara Haskil?

Alina Azario: E un proiect pe care il initiez din pur idealism! Am plecat de la o constatare foarte simpla dar si putin dureroasa, faptul ca numele marei noastre pianiste Clara Haskil, cea pe care Dinu Lipatti o considera desavarsita in termeni de interpretare, este foarte putin cunoscut aici in Romania, multi oameni nu stiu ca ea ne-a fost ani la rand un ambasador artistic de mare renume, ca a fost adulata si recunoscuta pe cele mai mari scene ale lumii. Charlie Chaplin spunea "In viata mea am intalnit trei genii: pe Clara Haskil, pe Einstein si pe Winston Churchill", si cred ca nu este intamplator! Clara Haskil este nu numai un geniu, dar deasemenea un exemplu de forta de caracter, de tenacitate si in ciuda dificultatilor intampinate in viata a stiut sa se lupte pentru ceea ce ii era ei mai drag, atingerea absolutului in muzica.

Ceea ce Elvetia a facut pentru numele ei de cand ea a decedat este demn de cel mai mare respect.

Ideea de a face festivalul la Sibiu nu s-a concretizat decat mai tarziu, cand am realizat ca avem nevoie de mai multe ingrediente importante pentru gazduirea unui asemenea eveniment: un oras cu traditie in evenimentele culturale, un oras cu potential turistic, care sa ofere intrafstructura satisfacatoare, o sala frumoasa cu acustica buna, etc Si evident o politica locala care sa sustina cultura, si in acest sens tin sa multumesc Primariei Sibiu pentru sprijinul si increderea acordata acestui proiect. Am fost sustinuti si de Fundatia Clara Haskil din Elvetia care ne-a incurajat sa ducem mai departe acest proiect in Romania, si de multe alte persoane care s-au implicat direct sau indirect in acest proiect, si carora tin sa le multumesc foarte mult.

Sunt foarte fericita sa ma reintorc in Romania cu acest proiect, lucrez intensiv in acest scop de mai bine de doi ani, am parte de o echipa formidabila cu oameni care impartasesc acest ideal, si sper ca publicul sa fie prezent in sala Thalia intre 30 august si 4 septembrie 2014!

Ne dorim nu doar sa aducem un omagiu Clarei Haskil aici, la ea acasa, ci si sa dezvaluim publicului un tip de emotie pe care numai muzica clasica il poate oferi. Sa-l facem cit mai cunoscut. Muzica clasica si interpretarea live este, poate, cea mai frumoasa forma de a-ti hrani sufletul, iar Festivalul se adreseaza deopotriva melomanilor, cat si celor care vor sa experimenteze un nou tip de traire, acela al vibratiei sunetelor, al emotiei in stare pura.

Reporter: Mai sunt cateva saptamani pana va incepe festivalul. Ce artisti vor urca pe scena?

Alina Azario: Ne bucuram sa avem printre artistii invitati muzicieni de prima mana la nivel ai generatiei lor. Ca sa dau doar cateva exemple, este vorba despre violonista Marina Chiche, considerata unul dintre marile talente ale viorii franceze. Apoi, Julien Quentin, un pianist cu o bogata cariera internationala ¬ a participat la mai multe festivaluri internationale foarte importante, dar si un muzician deschis, ludic, care experimenteaza si in cadrul unor proiecte de improvizatie, si chiar in zona muzicii electronice.

In seara de inchidere, pianistul Adam Laloum va sustine un recital extraoridinar pe scena Salii Thalia, cu un program superb - lucrari de Franz Schubert si Robert Schumann. Adam Laloum este chiar laureat al prestigiosului concurs Clara Haskil din Elvetia, a obtinut premiul in anul 2009 si exista si o legatura intre el si Romania: a colaborat cu Ion Marin, poate cel mai apreciat dirijor de origine romana al momentului in strainatate, care dirijeaza inclusiv London Symphony Orchestra.

Festivalul isi propune sa reuneasca astfel de conicidente frumoase, sa aratam ca, iata, exista o intrepatrundere intre muzica internationala si Romania, intre muzicieni straini si muzicieni romani.

Vom avea si o expozitie de pictura a unei artiste de origine franceza care a invatat arta pictatului de la un... transilvanean.

De asemenea, beneficiem de prezenta unor ansambluri muzicale foarte bine cotate in Romania ¬ Orchestra Simfonica Bucuresti si Cvartetul Arcadia ¬ despre care Financial Times spune ca interpretarile sale iti taie respiratia. Seara de deschidere va beneficia de prezenta reputatului nostru dirijor Tiberiu Soare.

Reporter: Cum poate creste Romania prin evenimente culturale de acest gen?

Alina Azario: De foarte multe ori cultura este considerata ca fiind un lux, indeosebi in perioada de criza, dar sunt profund convinsa de faptul ca unul din atuurile principale ale noastre este tocmai cultura!

Atata timp cat noi nu credem in propriile noastre valori, nu avem cum sa ii convingem pe straini ca Romania este de viitor, ca e o tara extraordinar de frumoasa, ca dispunem de un patrimoniu bogat, de foarte multe talente si de oamani de valoare. Cicatricile trecutului sunt vizibile, dar incetul cu incetul generatia tanara vine cu o energie noua, asadar sper ca in urmatorii ani Romania sa arate din ce in ce mai mult occidentului o imagine pozitiva, respectabila si atractiva.

Festivalul International Clara Haskil isi propune sa aduca in Romania mari artisti - unii dintre ei nu au venit niciodata in tara - si speram ca pe aceasta cale sa deschidem apetitul si curiozitatea publicului sibian pentru muzica de camera. Nu in ultimul rand tin sa subliniez ca mizam pe un turism cultural, si sper sa fie cat mai multi straini prezenti pe durata Festivalului!

Reporter: Mai stiu ca ai semnat si interpretat impreuna cu celebrul violonist Renaud Capucon coloana sonora pentru filmul ᅡPoulet aux prunesᅡ. Cum a pornit totul si cum a fost pentru tine aceasta experienta?

Alina Azario: A fost o experienta marcanta pentru mine. Sansa de a inregistra alaturi de un muzician de talia lui Renaud Capucon nu o primesti in fiecare zi! Nu m-a marcat numai experienta muzicala, ci si cea umana - mi s-a confirmat inca odata ca valoarea unui om este direct proportionala cu lipsa de pretentii si cu umilinta.

Faptul ca am fost invitata sa particip la acest proiect a fost determinat de o serie de intamplari, dar indata ce am primit propunerea am raspuns cu un "da" categoric. Stiam ca experienta urma sa fie noua pentru mine, iesea putin din cadrul muzicii clasice in masura in care muzica pe care am interpretat-o a fost o banda originala compusa de Olivier Bernet, si tocmai acest lucru mi-a starnit curiozitatea. In plus am avut privilegiul de a face cunostinta cu personalitati ca Marjane Satrapi, Vincent Paronnaud, actorul Mathieu Amalric, Golshifteh Farahani si deasemenea de a asista la filmarile de la Berlin. O experienta de neuitat!

Imi amintesc ca ne-am intalnit dimineata cu Renaud Capucon, am facut cunostinta, iar putin timp apoi faceam testele de microfoane si dupa jumatate de ora deja am inceput sa inregistram! Am inteles amandoi imediat ca totul urma sa functioneze foarte bine, nu ne-au trebuit decat cateva clipe ca sa intelegem acest lucru. Asta e magia muzicii cateodata!

Chiar acum trei saptamani m-am reintalnit cu Renaud Capucon si ne-am reamintit putin de inregistrarea filmului, si mi-a spus ca de atunci nu a mai facut nimic in domeniul muzicii de film, a fost singura lui experienta de acest gen. Deci cred ca si banda sonora a acestui film a avut foarte mult de castigat, nu se obisnuieste des ca in muzica de film sa se faca apel la personalitati atat de mari ale muzicii.

Reporter: De curand ai inregistrat primul tau CD. S-a bucurat de succes?

Alina Azario: Da, prima mea inregistrare a iesit pe piata la sfarsitul lunii martie, este un disc dedicat muzicii lui Jean-Philippe Rameau si Claude Debussy, inregistrarea a fost facuta in studiourile radiodifuziunii germane NDR, in colaborare cu casa de discuri A&A Records. Discul se vinde in librariile Carturesti, este disponibil vanzarilor online pe site-ul librariei si deasemenea in versiune digitala pe iTunes, Amazon, etc.

Lansarea acestui CD a fost primita cu bratele deschise, au aparut recenzii pozitive si acest lucru ma bucura in mod evident. Nu am ales repertoriul cel mai abordabil pentru un public larg, ci alegerea am facut-o inca odata dupa criterii pur idealiste. Cu ocazia ¬Anului Rameau¬ am vrut sa fac cunoscut publicului una din cele mai frumoase suite scrise de acesta, si in acelasi timp sa ¬impletesc¬ barocul francez cu perioada impresionista. Debussy este un compozitor care nu se livreaza publicului cu usurinta, dar nu numai publicului ci si chiar interpretului, spre exemplu in ceea ce priveste Preludiile abia de-a lungul timpului poti gasi cheile pentru o interpretare coerenta. Debussy a pulverizat codurile traditionale de a scrie muzica, si in ceea ce priveste pianul cred ca a folosit absolut toate resursele instrumentului. Debussy a inovat, a pasit in directii noi in ceea ce priveste ritmurile si armoniile ¬ care sunt absolut prodigioase.

Cu cat petreci mai mult timp cu Debussy cu atat ii descoperi fatete noi, si sper ca si cumparatorii CD-ului sa simta acest lucru, odata cu fiecare noua auditie a pieselor.

Reporter: Care crezi ca este viitorul muzicii clasice, mai ales in randul tinerilor?

Alina Azario: Muzica clasica este absolut necesara sociatatii in care traim, este la fel de necesara ca si oxigenul pe care il respiram. Ea face parte din patrimoniul nostru, si trebuie sa invatam sa o pretuim incepand cu o varsta cat mai frageda. Exista vreo clipa in care ne-am putea imagina sa nu mai existe in niciun muzeu din lume tablouri ale lui Rembrandt, Boticelli sau Picasso, sa nu il mai putem citi pe Dostojevski, Thomas Mann sau pe Shakespeare? Ei bine tot la fel, cred ca nu ar fi posibil sa ne imaginam o lume fara Bach, Beethoven sau Brahms. Fara noi, muzicienii, aceste capodopere nu ar fi decat o insiruire de puncte negre pe partitura, si cred ca purtam o mare reponsabilitate pentru a reda muzica intr-un mod cat mai fidel si sensibil unui numar cat mai mare de ascultatori. Este unul din pariurile pe care muzicienii de generatia mea trebuie sa il faca!

Reporter: Stiu ca te-ai nascut in Piatra Neamt si la varsta de 15 ani ai plecat cu o bursa la Paris, apoi ai ajuns in Germania, unde te-ai stabilit. Cat de greu a fost pentru tine sa ajungi unde esti acum?

Alina Azario: Au fost momente dificile, dar sincera sa fiu m-am considerat tot timpul ca fiind foarte norocoasa, o privilegiata, iar dificultatile prin care am trecut m-au ajutat sa ma intaresc. Cand m-am vazut la varsta de 15 ani la Paris stiam ca ma puteam intoarce oricand in Romania daca doream, nu am suportat niciodata un "exil" fortat. Asadar aveam doua optiuni: sa imi fac un loc la Paris, sa invat cat mai mult si sa profit de emulatia din mediul de acolo sau sa ma intorc in tara si sa imi regasesc un anumit confort. Experienta Parisului la varsta de 15 ani m-a marcat, dar intr-un mod foarte pozitiv cred. Fiind intr-un mediu foarte competitiv am invatat sa nu iau lucrurile prea in serios, am incercat sa muncesc cat mai mult si mai bine, dar fara sa astept neaparat o oarecare recompensa.

Cred ca nimic nu este usor in viata, dar cel mai important este sa ai un ideal care sa iti corespunda, si de care sa nu te indepartezi pe parcursul timpului. Practic sa devii adult dar sa iti pastrezi in suflet flacara copilariei si idealurile ei. In cazul meu, muzica a fost cea care mi-a ghidat alegerile si parcursul.

Reporter: Cum este apreciata breasla artistica romana in strainatate?

Alina Azario: Pot sa spun ca breasla artistica romana este extrem de apreciata! Sunt constienta ca traiesc intr-un mediu artistic si academic privilegiat, dar cand mi se mai intampla sa am de furca cu unele prejudecati, savurez cu mare intensitate placerea de a le spulbera!

Reporter: Cat de des canti in Romania? Stiu ca avem artisti foarte valorosi, care sunt foarte apreciati la nivel mondial, dar in Romania nu sunt invitati sa cante si nu sunt pusi in valoare.

Alina Azario: Cant cam o data sau de doua ori pe an in Romania, si de fiecare data am o placere deosebita sa ma reintalnesc cu publicul de aici.

Sunt de un optimism incurabil, si sunt sigura ca lucrurile se vor schimba. Deja in decursul ultimului deceniu au avut loc schimbari majore, iar acesta nu este decat un inceput.

Publicul in Romania are un entuziasm molipsitor, imi place foarte mult energia pe care mi-o da in schimbul muzicii!

Reporter: Ministerul Culturii din Romania face ceva pentru tinerele talente?

Alina Azario: Din pacate cred ca sunt foarte putin la curent in legatura cu acest subiect, dar cred ca este in interesul oricarui minister de cultura de a decela talentele si numele de maine pentru a le pune in valoare.

Reporter: Ca tanar muzician, ce poti spune despre partea financiara, un artist poate sa se sustina financiar, mai ales la inceputul carierei?

Alina Azario: Ca orice meserie in care pasiunea se imbina cu munca, parcursul este destul de sinuos si dificil pentru cel care are privilegiul de a munci din placere. Pretul platit este unul foarte scump ¬ nu ai niciodata un weekend, lucrezi fara pauza, dar atata timp cat esti constient de acest lucru si atata timp cat accepti situatia totul este in regula.

Cateodata primesti pe scena in dar lucrul care pentru mine este cel mai pretios: si anume momentele de "gratie" - acele trairi care nu au niciun pret, pe care le impartasesti cu publicul, in care muzica te invaluie si in care pierzi complet notiunea de timp. Atingi o forma de libertate absolut incredibila, este trairea cea mai frumoasa, profunda si intensa pe care o cunosc. Si pentru mine acele momente sunt atat de unice si pretioase, incat sacrificiul merita!

Despre Alina Azario

Pianista Alina Azario s-a nascut la Piatra-Neamt, Romania, a studiat pianul la Paris si la Hamburg, iar inprezent preda la una dintre cele mai importante institutii de muzica din lume, Hochschule fur Musik undTheater Hamburg. De asemenea, a terminat si studiile de doctorat in cadrul aceleiasi institutii, subindrumarea renumitului pianist de origine rusa Evgeni Koroliov.

In anul 2011 a inregistrat, alaturi de celebrul violonist Renaud Capucon si Berlin Score Orchestra

cloana sonora pentru filmul "Poulet aux Prunes", regizat de Marjane Satrapi, cunoscuta in Romaniapentru filmul "Persepolis", nominalizat la Premiile Oscar.

In luna martie a acestui an, Alina Azario a lansat prima sa inregistrare, cu lucrari de Jean-Philippe

Rameau si Claude Debussy, realizata in colaborare cu radiodifuziunea germana NDR si cu casa dediscuri A&A Records.

De-a lungul carierei concertistice, Alina Azario a urcat pe scene de prestigiu din Franta, Germania,Olanda, Italia, Danemarca, Elvetia, Romania, Bulgaria si Spania si a fost invitata in cadrul mai multorfestivaluri internationale: Piano aux Jacobins (Toulouse, Franta), Piano Fortissimo (Perpignan, Franta),Kneipp-Musik-Festival (Bad Worishofen, Germania), Festival de Mayanne (Mayanne, Franta),Festival Les Harmonies (Billiers, Franta), Festival de Puplinge (Elvetia), Schleswig Holstein Festival(Germania).

Printre muzicienii care si-au pus amprenta asupra personalitatii ei artistice se numara cunoscuta pianistaElisabeth Leonskaya, supranumita "Marea doamna a Pianului", Boris Berman, Gery Moutier,Jacques Rouvier, Laurent Cabasso, Theodor Paraschivesco si Boris Garlitsky.

Pianista a fost distinsa cu Premiul I la Concursul International de Pian Citta di Stresa (Italia),

Premiul Special al Juriului la Concursul International de Pian din Cantu (Italia) si cu Premiul I la

Concursul Lagny sur Marne (Franta). In 2011 a fost recompensata cu premiul ᅡHermann und MilenaEbelᅡ. Alina Azario locuieste in Hamburg.

Mai multe despre Alina Azario - aici.

Mai multe despre Festivalul Clara Haskil - aici.