INTERVIU Mircea Cartarescu: Un intelectual poate infrunta la nevoie glontele, dar nu-i poti cere sa accepte, oricare-ar fi cauza, sa fie scufundat, zi de zi si ceas de ceas, intr-o cisterna de excremente / Politica romaneasca a ajuns pe mainile unor indivizi care dau foc lumii ca sa scape de puscarie

de Miruna Cajvaneanu     HotNews.ro
Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:10 Actualitate | Cultură

Mircea Cartarescu
Foto: Humanitas
"Nimeni nu a <<ales>> să stea deoparte, intelectualii au fost îndepărtați brutal, începând cu iulie 2012, din viața publică. Campaniile concentrate de murdărire și defăimare a intelectualilor din spațiul public au depășit orice limită imaginabilă", spune scriitorul Mircea Cartarescu intr-un interviu pentru HotNews.ro. Cartarescu, care a primit in ianuarie prestigiosul premiu Tormenta pentru Nostalgia - cea mai buna carte straina tradusa in limba spaniola, spune ca se bucura pentru distinctie, "dar nu mă socotesc un scriitor mai bun pentru asta".

Legat de nostalgicii lui Ceausescu, scriitorul spune ca "cei care s-au născut în comunism pot fi nostalgici după copilăria lor între Trabanturi și eugenii, după o lume dispărută, dar trebuie să fii imbecil să ai nostalgia lui Ceaușescu și-a sistemului comunist". Mircea Cartarescu face o radiografie a societatii, spunand ca "România e în derivă, statul de drept e asediat, justiția e gata să cedeze".



 
- Editia spaniola a volumului Nostalgia de Mircea Cartarescu a fost distinsa in ianuarie 2014 cu premiul "Tormenta al mejor libro de autor extranjero" pe 2013.
- Publicata la prestigioasa editura Impedimenta din Madrid in traducerea semnata de Marian Ochoa de Eribe, Nostalgia a fost considerata de presa spaniola una dintre cele mai bune carti straine.
- Premiul este acordat de revista online de critica literara La tormenta en un vaso, initiata si coordonata de Care Santos, scriitoare si critic literar.
- Optzeci de cunoscuti oameni de litere spanioli sunt colaboratori permanenti ai revistei, autorii articolelor si recenziilor care au transformat La tormenta en un vaso intr-un punct de referinta in critica literara spaniola.
 
 
Premiul obtinut de Mircea Cartarescu
Reporter: Cum aţi primit anunţul premiului spaniol? Care au fost primele gânduri, primul sentiment la aflarea veştii  despre un premiu care se adaugă  unui şir lung de recunoaşteri, mai ales în străinătate?

Mircea Cartarescu
: Știam de mai mult timp că sunt nominalizat la acest premiu, dar nu mi-am făcut griji, căci contracandidații mei erau doi enormi scriitori, John Irving si Richard Ford. Așa că am fost foarte relaxat tot timpul. La fel sunt și acum, după ce l-am primit. Un premiu este un premiu, nu o gaură-n cer. Mă bucur că l-am primit, dar nu mă socotesc un scriitor mai bun pentru asta. Important e că a fost dat de un juriu format din critici spanioli de primă mână.

Reporter: Există o recunoaştere literară pe care aţi dori să o obtineţi? Nu mă refer la premii, ci la orice fel de feed back.

Mircea Cartarescu
: Mă interesează o singură recunoaștere: a propriului meu ochi critic. Niciunul nu e mai neiertător. Aș vrea să ajung într-o zi să-mi spun iarăși: da, pagina asta mi-a ieșit cum trebuie. Nu cred că mi s-a întâmplat asta de mai mult de câteva ori în viață. Mă bucur, de asemenea, când se-ntâmplă să fiu oprit pe stradă de câte cineva care-mi spune că m-a citit și că o carte de-a mea a-nsemnat mult pentru ea sau pentru el.

Reporter: Cartea se intitulează “Nostalgia”- în ultimii ani, cel mai frecvent s-a vorbit de “nostalgicii lui Ceauşescu”. Ce părere aveţi despre cei care îi duc dorul fostului dictator?

Mircea Cartarescu
: Nostalgia e un sentiment fundamental al oamenilor dintotdeauna, care-și văd viața ruinată de trecerea timpului, fără putință de reîntoarcere. Cei care s-au născut în comunism pot fi nostalgici după copilăria lor între Trabanturi și eugenii, după o lume dispărută, dar trebuie să fii imbecil să ai nostalgia lui Ceaușescu și-a sistemului comunist. Ai fi ca un fost pușcăriaș eliberat după decenii de închisoare și care tânjește după patul de scânduri și găleata din colț. Cartea mea n-are nici o legătură cu genul ăsta de nostalgii.

Reporter: Când e vorba de cărţi traduse într-o limbă pe care o cunoaşteti, există o colaborare cu traducătorul, spre exemplu citiţi mai multe variante şi alegeţi una?

Mircea Cartarescu
: Nu, de obicei nu citesc traducerile cărților mele, fiindcă nu-mi place să-mi recitesc cărțile nici în românește. În plus, nu cunosc cele mai multe limbi în care am fost tradus. Colaborarea mea cu traducătorii se bazează pe încredere. Știu că sunt cei mai buni, nu mă-ndoiesc că pot să facă un text să sune convingător în altă limbă. De obicei, la un punct sau altul al procesului de traducere, ei îmi trimit seturi de întrebări și nelămuriri. Le răspund prompt și lucrul merge mai departe.

Reporter: Recent, doi poeţi români, Dan Sociu şi Andrei Dosa au refuzat un premiu oferit de ICR pentru “Cea mai bună carte de poezie 2013”. Cum priviţi acest gest? Există "premii" şi "premii"?

Mircea Cartarescu
: Bineînțeles că există premii și premii. Unele care te onorează, altele care te dezonorează. Am aprobat în sinea mea atitudinea celor doi poeți. De fapt, ICR nu mai există cu adevărat, a fost distrus cu cinism de o putere imorală și aculturală. Refuzul poeților de a lua premiul ICR a trecut mai departe de critica acestei instituții, așa cum e ea azi, și s-a-ndreptat către această putere discreționară cuprinsă de un fel de nebunie colectivă.

 
Reporter: Într-un interviu aţi spus că "În 2013, ICR-ul nu mi-a mai plătit nici măcar o singură călătorie sau traducere". Tonul părea unul amar. E un reproş adresat instituţiei?

Mircea Cartarescu
: Nici pomeneală, mă refeream la cei care ne-au acuzat, pe mine și pe alți autori, că ne-am băgat mâna până la cot în banii publici pentru că ICR ne-a finanțat călătorii și traduceri, în loc ca banii să se ducă la pensionari. Eu personal am fost acuzat că am fost construit artificial de ICR și că fără banii acestei instituții n-aș fi fost nimic. Dar în 2013 am avut mai multe prezențe în străinătate și mai multe traduceri decât înainte, deși ICR n-a mai vârât nici un ban în imaginea mea. Eu n-am nevoie să-mi plătească cineva drumurile sau traducerile. Dar datoria statului român, prin instituțiile sale culturale, e să finanțeze și să promoveze cultura actuală, să contracareze prin ea imaginea de sălbatici ai Europei pe care-o avem, pe drept sau pe nedrept, în afară. Asta - și mult mai mult - a făcut ICR timp de șase ani, până când a fost, practic, desființat.

Reporter: Care este raportul, în România actuală, dintre cultură şi instituţii, dintre cultură şi politică?

Mircea Cartarescu
: Azi România e în derivă, statul de drept e asediat, justiția e gata să cedeze. Suntem cu toții în mâinile unor inconștienți care ne vor scoate din Europa și, în general, din lumea civilizată. Mai are rost să vorbim de cultură? Cu un Gigel agramat ministrul culturii? Cu fostul director-calorifer al ICR? Cu zecile de ignoranți ce se ocupă, chipurile, de cultură din conducerea posturilor de radio, ale canalelor de televiziune și ale ziarelor? Politica USL, în acest moment, e vădit anticulturală, dar ăsta e unul dintre păcatele ei minore. Grav e că politica românească a ajuns pe mâinile unor indivizi care dau foc lumii ca să scape de pușcărie.

Reporter: În ultimul timp, contrar celor două cazuri de care am amintit, mulţi intelectuali români au ales să stea departe de scena publică. Gabriel Liiceanu a vorbit acum câteva zile despre o stare "de oboseală şi lehamite". Exista impresia ca şi dumneavoastra staţi deoparte de viaţa publică. În viitorul apropiat va fi la fel?

Mircea Cartarescu:
Comparația nu are nici un temei. Nimeni nu a ”ales” să stea deoparte, intelectualii au fost îndepărtați brutal, începând cu iulie 2012, din viața publică. E unul dintre fenomenele cele mai semnificative ale acestei epoci cum nu credeam să mai prind. Campaniile concentrate de murdărire și defăimare a  intelectualilor din spațiul public au depășit orice limită imaginabilă. Un intelectual poate înfrunta la nevoie glontele, dar nu-i poți cere să accepte, oricare-ar fi cauza, să fie scufundat, zi de zi și ceas de ceas, într-o cisternă de excremente. Acestea sunt metodele folosite, spre deliciul multor cetățeni, împotriva celor ce luptă cu arma ideilor și a cuvintelor. Am fost ani de zile murdărit, chiar și de colegi ai mei, scriitori, pentru credințele mele. Mi-a ajuns și mie, cred că am și eu dreptul să-mi scriu cărțile în liniște.

Reporter: Dacă aţi fi să comparaţi România de azi cu o femeie, cum aţi descrie-o?

Mircea Cartarescu:
Ca pe o doamnă T. care s-ar întoarce la cojoc și broboadă.

Reporter: Acum câteva zile, peste tot au fost organizate manifestări dedicate lui Eminescu. Ce părere aveţi despre opera lui Eminescu, nu mă refer doar la cea poetică, ci şi la cea publicistică? Care sunt primele versuri ale sale care vă vin în minte?

Mircea Cartarescu:
Eminescu e atât de integrat în setul de valori al românilor, încât devine tot mai dificil să vorbești despre el ca despre un simplu poet. Chiar dacă-l admiri sincer ca scriitor, nu poți să nu te simți incomodat de abandonarea colectivă a spiritului critic în ceea ce-l privește, de transformarea admirației pe care-o merită în adulație oarbă, care nu mai are nevoie de dovezi și de contactul cu textele. Lucru ciudat, căci tocmai spiritul critic junimist l-a descoperit pe poet. Ar fi trebuit să-i lăsăm lui Alecsandri rolul de poet național, dacă vrem neapărat unul. Lui i se potrivește cu adevărat. Eminescu ar fi trebuit să rămână un poet cunoscut și iubit de un mic grup de rafinați, departe de manipulările ideologice, de naționalisme și comemorări rituale.

Reporter:
O mărturisire personală. Acum trei zile, citeam “Mendebilul” în româneşte, o prietenă pianistă mi-a adus cartea cadou, din România. Am ieşit pe stradă şi aveam un sentiment de bucurie. A trăi într-o societate care etichetează românii a priori  în mod negativ, îţi dă câteodată un sentiment de frustrare, cu care trebuie să lupţi. În acel moment, pe stradă, sentimentul, momentan, dispăruse.

Mircea Cartarescu:
Sunt un autor român, n-am nici o problemă cu asta, de asemenea n-am nici o problemă să trăiesc în România. Nu mi-a fost niciodată rușine, în străinătate, nici de naționalitatea mea, nici de compatrioții mei. Nu împart oamenii după naționalitate, sex, vârstă sau rasă. Pentru mine există doar oameni buni și oameni răi. Și chiar și cei răi sunt uneori așa din ghinionul de-a fi crescut în medii primitive, fapt valabil pentru mulți români.

Reporter:
Intelectualii ajută la schimbarea sau crearea unei imagini mai mult decât presa sau politicienii, e adevărat?  Ce părere aveţi despre vehicularea unei expresii de care câteodată se face abuz: “mândria de a fi român”? În ce măsură vă recunoaşteţi în această expresie?

Mircea Cartarescu: Se face abuz de această expresie tocmai pentru că nu are acoperire. Dacă românii ar fi cu adevărat mândri de ei înșiși expresia nu s-ar mai folosi. În realitate, românii au unul dintre cele mai scăzute niveluri ale stimei de sine dintre toate națiunile lumii. Se consideră ultimii oameni, dar asta nu-i împiedică să ducă mai departe, generație după generație, distrugerea de sine, de parc-ar vrea să ajungă într-adevăr  ultimii, ca să se poată și ei defini cumva. În contextul ăsta, renunțarea la cultură e sinucigașă. Era singura, firavă, sursă de stimă de sine, era mândria de a fi conaționali cu Brâncuși, Cioran, Enescu, Ionescu, Mircea Eliade și alți români celebri. Azi preferăm să ne minimalizăm și să ne înjurăm artiștii: mă tem că vom suporta consecințele încă niște decenii.

Comandati acum de pe GiftBooks cele mai bune romane ale scriitorului: Nostalgia, Levantul, Travesti si un box special "Mica Trilogie" (De ce iubim femeile, Frumoasele straine si Enciclopedia zmeilor).


Citeste mai multe despre   
























Astra Film Festival 2017

VIDEO INTERVIU ​Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe: Timpul mediu de productie pentru un film documentar HBO este de patru ani, dar am avut si cazuri in care totul s-a intins pe o perioada de 10-14 ani

Hanka Kastelicova, producator executiv HBO Europe, discuta in cadrul unui interviu despre implicarea HBO in productia de filme documentare si numarul mic de cinematografe din Romania: "De exemplu, filmul Lumea Vazuta de Ion B., regizat de Alexandru Nanau, a primit un premiu Emmy. Am continuat cu Alexandru si am produs filmul Toto si surorile lui, film care a fost nominalizat la Premiile Academiei Europene de Film, echivalentul Oscarului european".
  • Intra in articol pentru a citi principalele declaratii ale lui Hanka Kastelicova

31945 vizualizari

  • +59 (65 voturi)    
    adevarul e ca... (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:21)

    dan.c [utilizator]

    Nu-i poti cere unui intelectual sa fie puternic. Dar ce bine e cand se nimereste cate unul!
    • +18 (20 voturi)    
      puterea intelectualului....... (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:25)

      translativus [utilizator] i-a raspuns lui dan.c

      ....este in insusi intelectul sau.
      Daca in comunism intelectualitatea era obligata sa "colaboreze", acum nimeni nu ii impiedica sa ia pozitii publice la adresa escrocherimii politice.
      De ce nu o fac ? De ce, in loc sa combata vehement obraznicia semidoctilor, prefera linistea biroului de lucru ?
      De ce nu vin cu solutii la problemele actuale pe care sa le prezinte public sau macar sa se organizeze in grupuri de lucru pentru a elabora un nou sistem politic in care escrocii sa nu mai poata patrunde ?

      Cu tot respectul pentru domnul Cartarescu, il anunt ca si dansul, prin neparticipare, ii pune broboada si cojocul doamnei T.
      Spuneti ca "nimeni nu a ales sa stea deoparte" si ca s-au facut "campanii concentrate de murdărire și defăimare a intelectualilor din spațiul public...."
      Am vazut cu totii magaria respectiva dar ce nu am vazut, a fost reactia intelectualilor, care ar fi trebuit sa fie cel putin egala ca amploare si intensitate.
      Statul in casa si a plansul in pumni, nu a rezolvat niciodata problemele.

      Astept o unire a intelectualitatii si o reactie puternica impotriva acelor "indivizi care dau foc lumii ca să scape de pușcărie."
      Vremea vaetelor sterile a trecut !
      • -4 (16 voturi)    
        endtelectualii Romaniei (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 10:19)

        ticolico [utilizator] i-a raspuns lui translativus

        pentru ca nu avem intelectuali, ci end-telectuali ce baga capul in nisipul autosuficientii si titulaturii pompoase pentru ei, si nemeritate, de intelectual.
        • +5 (5 voturi)    
          va contrazic ! (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 12:53)

          translativus [utilizator] i-a raspuns lui ticolico

          Avem intelectuali !
          Din nefericire multi dintre ei se complac in namolul caldicel al sistemului dar si mai multi sunt lipsiti de initiativa, considerandu-se prea mici sau ne luati in seama.

          Poate ca a venit timpul sa iasa din fatalism si sa participe activ, prin dezbateri publice, la demascarea si desfintarea acestui sistem politic dusmanos.
          Daca nici in momentele dificile nu isi fac aparitia, atunci isi merita uitarea.
  • +49 (53 voturi)    
    felicitari (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:25)

    domnuldefier [utilizator]

    felicitari, domnule Cartarescu!
  • +41 (51 voturi)    
    pacat (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:32)

    nu-conteaza [utilizator]

    pe vremuri, astfel de oameni aveau functii importante in conducerea statului, acum nu au loc(si nici nu vor sa aiba) din cauza hienelor contemporane.
    • -8 (32 voturi)    
      Nu prea cred (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:57)

      UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui nu-conteaza

      Care vremuri? Cine?
      • +17 (17 voturi)    
        ex (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:19)

        nu-conteaza [utilizator] i-a raspuns lui UnOarecare

        kogalniceanu, iorga, sadoveanu, recent plesu, etc
        • +1 (3 voturi)    
          Va place sa va imbatati cu apa rece (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 17:12)

          UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui nu-conteaza

          Kogalniceanu a fost un om politic cu preocupari de istoric (putin antisemit btw), Iorga nu se incadreaza deoarece ca si pe Plesu l-am mazilit repede ca asa e la noi la romani iar de Sadoveanu nu am auzit sa fi fost politic prea pe sus desi a valsat destul cu puterea comunista. In concluzie care sunt acei oameni de cultura care "pe vremuri, astfel de oameni aveau functii importante in conducerea statului" ?
          Ce sa mai zic, probabil din aceleasi motive glandulare pt care nu ne-am lasat oamenii de cultura sa ne conduca tot asa imi dati mie cu minusuri doar pt ca nu va convine adevarul istoric. Pana nu o sa ni-l insusim ca sa putem evita aceleasi greseli tot asa o sa mearga treaba, sorry.
          In concluzie avem ceea ce meritam!
      • +12 (14 voturi)    
        Un Carol I, (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 10:04)

        Kappa [utilizator] i-a raspuns lui UnOarecare

        un Kogalniceanu, un Bratianu care l-a otravit pe Carol I, dintr-o anumita constiinta care-mi scapa.
        Aveti de unde-alege.
        Numai sa vreti.
        Nu sintem toti neam cu dl.Ponta, cu dl.Dragnea, cu dl.Nastase sau, Vade Retro Satana, cu dl.Ilici ilescu.
        • 0 (2 voturi)    
          Eu vreau dar (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 17:24)

          UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui Kappa

          cred ca discutam de mari oameni de cultura nu de politicienii care au fost considerati (de obicei dupa moartea lor) mari. Si nu prea am de unde alege din acestia.
          De unde stiti ca Bratianu (de Ion vorbiti cred) si-a otravit regele?
    • +22 (22 voturi)    
      Aşa cum bine a spus Domnul Cărtărescu: (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:25)

      www.ymc.ro [utilizator] i-a raspuns lui nu-conteaza

      Grav e că politica românească a ajuns pe mâinile unor indivizi care dau foc lumii ca să scape de pușcărie.
  • +10 (22 voturi)    
    Nimeni nu a ales sa stea deoparte (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:48)

    Trojan.H [utilizator]

    Ba da, chiar asta a ales Mircea Cartarescu imediat dupa alegerile din decembrie intr-un statement publicat in EVZ.
    Pacat!
    • +5 (7 voturi)    
      ref. la resemnare (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:18)

      Radu75 [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      Este total de inteles atitudinea OMULUI dar discutabila atitudinea INTELECTUALUi. Nu diplomele fac diferenta ci atitudinea.
    • -3 (5 voturi)    
      ce e ăla (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:27)

      revelare [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      statement, virusule ?
    • +11 (19 voturi)    
      E usor sa ii judeci pe altii (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:40)

      v_sile [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      Mai ales cand esti atat de curajos incat publici sub numele Trojan.H.

      Pentru ceilalti: ia ganditi sa aveti o familie normala (si Cartarescu are), un cerc de prieteni normal.

      Cum e sa te poate vedea copilul tau sau parintii tai zi de zi si ceas de ceas batjocorit si facut in fel si chip la TV: jigodie, basist, pupincurist, unul care se lefaie in strainatate pe banii pensionarilor, scriitor pornograf, etc etc etc etc

      Ani si ani de zile.

      Sunteti siguri ca ati rezista la asta? Mai ganditi-va.
      • +8 (10 voturi)    
        continuand..... (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:53)

        translativus [utilizator] i-a raspuns lui v_sile

        .....rationamentul dvs, inseamna ca trebuie sa ne resemnam si sa acceptam toate rautatile.

        Nu pun la indoiala calitatile intelectuale ale unora ci doar atitudinea.
        Daca iei palme si nu reactionezi, sa fii sigur ca imediat vor veni si pumnii si suturile.

        Faptul ca postam aici sub pseudonim, nu ne impiedica sa luam atitudine si sa incercam coagularea unei pozitii comune.
        • +3 (3 voturi)    
          Nu am zis sa ne resemnam (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 15:13)

          v_sile [utilizator] i-a raspuns lui translativus

          Am zis doar (sau am incercat poate sa zic) ca Mircea Cartarescu a facut publicistica mai bine de 10 ani, activa, sincera si combatanta. Si a "platit" din plin pentru asta.

          Uite aici, cum scria cineva acum 10 ani, pe cand PSD-ul parea vesnic si la fel si Nastase:

          http://www.hotnews.ro/stiri-arhiva-1250218-baroane.htm

          Poate ca e momentul sa stea si sa scrie literatura si atat. Poate ca e momentul sa mai iasa in fata si alti "combatanti"
    • +3 (5 voturi)    
      Nu aveti dreptate. (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 12:03)

      Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui Trojan.H

      Mircea Cartarescu dovedeste si cu acest interviu ca nu sta deoparte. Si-a spus si isi spune sincer si cu naduf parerile in mod public.
      Problema e ca intelectualii sunt putini si sunt dati cu brutalitate la o parte de turma de rinoceri care au insfacat puterea si mijloacele de comunicare in masa imediat dupa 1989 si arata romanilor ca nu au de ce sa fie nostalgici dupa Ceausescu. Ceausescu ne conduce si in ziua de azi prin haita de sacali pe care a protejat-o si care in prezent sunt "in varful trebii", cum zice Marin Sorescu,
  • +35 (41 voturi)    
    Respect! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:49)

    potaissa [utilizator]

    Dac-ar avea amarata asta de tara mai multi oameni de calibrul lui nu ne-am face de rusine cu escrocii de la carma (Vorbesc bineinteles de spre USL).
    • +20 (20 voturi)    
      Adevarul mi-e mai prieten decat Platon (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:58)

      UnOarecare [utilizator] i-a raspuns lui potaissa

      La foarte multi politicieni mergea si fara paranteza
  • +48 (48 voturi)    
    stare de razboi (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:54)

    verdeata [utilizator]

    asta mi se pare ca defineste atmosfera actuala pe care au creat-o in tara noastra lichelele care ne conduc acum (am preluat etichetarea de la postarea altcuiva).
    Daca suntem in razboi, atunci nu putem sta acasa si sa ne scriem cartile linistiti, asa cum ne-am dori, asa cum spunea acum vreun an si dl Liiceanu ca isi doreste, asa cum imi doresc si eu. Trebuie sa rezistam, altminteri ceilalti ne inving si fac ce vor din noi. Inteleg oboseala, lehamitea, descurajarea, le traim toti. Desigur, avem nevoie si de odihna, ca sa putem reveni. Dar trebuie sa revenim, nu neaparat pe front, sunt multe de facut in multe planuri si cel mai mult in planul educatiei. Ducem cu noi auto-distrugerea, generatie dupa generatie, cum spuneati, si pentru ca NU ne ocupam de cei care vin dupa noi, cei care au atata nevoie de invatatura si modelul celor alesi, ca dvs. Este tot o forma de lupta contra raului de azi.
    Eu nu disper tocmai pentru ca oameni ca dvs, Domnule Cartarescu, ati facut atat de mult. Cei ca mine sunt mai multi decat credeti, aici sau plecati in bejenie.
    • +27 (29 voturi)    
      Inclusiv in timpul razboiului (Marţi, 21 ianuarie 2014, 23:12)

      R.A.Muresan [utilizator] i-a raspuns lui verdeata

      ...artistii sau cercetatorii trebuie sa faca ceea ce stiu mai bine: sa caute, si asta poate chiar mai mult decit pe timp de pace. Fiindca razboiul este jocul nebunilor si tinde sa amine dialogul, sa suspende cautarea.
  • +46 (46 voturi)    
    domnule Cartarescu, (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:54)

    ZeroAbsolut [utilizator]

    aveti dreptul sa va scrieti cartile in liniste, dar nu cred ca sunteti in pozitia de a va permite luxul de a tacea. Pentru ca nu cred ca tacerea dumneavoastra va va aduce linistea de care aveti nevoie, ci masochismul de a comunica in ciuda cisternelor de excremente.

    Cine va mai ramane sa citeasca textele scrise de cei asemenea dumneavoastra daca veti alege sa taceti? Tacerea va crea o Romanie de "ponti", "grajdani", "gigei", iar acestia nu citesc ce scrieti.
  • +18 (30 voturi)    
    D-le Cartarescu (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:57)

    Miscarea Focul Dacic [utilizator]

    Am toata stima pentru opera d-stra dar in ceea ce priveste articolul de fata constat cu amaraciune un aspect care ma face sa va privesc intr-o alta lumina.

    Eminescu a fost un poet de geniu și un mare iubitor de neam tara. El a ales sa nu taca si sa nu plece capul in fata monstrilor antinationali din vremea lui. A ales sa se implice total in destinele acestei tari chiar daca asta i-a distrus linistea si in final si viata.

    Dumneavoastra spuneti ca vreti sa va scrieti opera in liniste. Da, intr-adevar aveti acest drept.

    Dar, nu cumva aceasta liniste a dumneavoastra si a altor intelectuali veritabili este o liniste care naste si va naste monstrii? Parintele Justin Parvu spunea:

    „Tăcerea este mormântul pe care-l săpăm neamului nostru”

    Nu credeti ca de fapt aici este problema de esenta a acestui popor si anume ca fii sai cei mai de seama au ales sau aleg sa taca dintr-un motiv sau altul?

    Nu credeti ca cea mai mare problema a intelectualilor romani este ca nu stiu sa lase orgoliile, sa-si dea mana si sa actioneze in mod unitar spre binele acestei natiuni?

    Eu cred ca aici este esenta problemei intelectualitatii romanesti: este mult prea dezbinata si se fereste mult prea mult de...excremente.
    • +15 (21 voturi)    
      credeti ca daca un intelectual de prestigiu (Marţi, 21 ianuarie 2014, 23:16)

      math [utilizator] i-a raspuns lui Miscarea Focul Dacic

      ...al Romaniei contemporane ar scrie ZILNIC un articol pamflet impotriva USL si a televiziunilor/vuvuzelelor de partid ar fi un adevarat patriot ? credeti ca ar mai avea energie pentru adevarata creatie artistica ?

      cum s-ar simti cand peste cateva lumi poporul educat de la orase si sate va vota cu veselie (si dl. Dragnea va numara cu talent) alte 78% pentru alianta imparabila a lui Voiculescu ?

      Curat patriotism!
      • +12 (20 voturi)    
        Prin urmare (Marţi, 21 ianuarie 2014, 23:56)

        Miscarea Focul Dacic [utilizator] i-a raspuns lui math

        Dupa d-stra...Eminescu a facut o mare greseala. Ce bine ar fi fost sa se ascunda si el dupa perdea...
        Saraca Romanie.

        D-le. Lumea asta a progresat intotdeauna datorita unei minoritati active, luminate, nu unei majoritoti.....intunecate.

        Cine vrei d-ta sa trezeasca poporul asta?
        Patrupezii cu infatisare de om?

        Si pentru ca m-ai pornit...ei bine situatia Romaniei de astazi se datoreaza in mare parte intelectualilor mult prea alergici la...prostia multimilor. Este clar?
        • +7 (15 voturi)    
          Wow. (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 1:52)

          ctrlm [utilizator] i-a raspuns lui Miscarea Focul Dacic

          Faci parte din categoria mentionata. Intelectualii sunt intr-un numar mult mai mic decat cele 7.4 milioane de oi de teracota care (impreuna cu stramosii lor raposati) pun stampila in mod constant unde trebuie. Sin inca nici nu m-ai pornit, colega.
        • +6 (12 voturi)    
          Curat pornit ! (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 2:04)

          math [utilizator] i-a raspuns lui Miscarea Focul Dacic

          ...cand "d-stra" cand "d-ta"... discutam la nivel inalt aici, pe teme cultural-patriotice.

          Cred ca e foarte bine cum procedeaza Mircea Cartarescu, iar daca vreodata mi se va parea ceva ciudat voi pastra pentru mine, nu ma voi trezi sa critic intelectualii pentru ca poporul voteaza 87% cu Ponta si Voiculescu. Este clar ?

          Daca vre(t)i o actiune patriotica: hotnews sa publice o serie cu articolele politice ale lui Eminescu. Sunt sute bune de pagini, iar multe din comentariile lui despre liberali ("rosii") se potrivesc poate mai bine acolitilor lui Antonescu de astazi decat colegilor lui Bratianu. Iata un citat din Eminescu: "Dar în această încurcătură vina istorică şi blestemul urmaşilor să cadă asupra celor ce-au făptuit tot răul, asupra liberalilor de orice nuanţă..."
          Asa are trebui sa combata si Mircea Cartarescu?
          • 0 (4 voturi)    
            E o problema (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 10:24)

            Kappa [utilizator] i-a raspuns lui math

            de destin asumat.
            V-ati dori soarta lui Mihai Eminescu?
            Sint oameni providentiali care dau totul pe nimic.
            Si daca vrei sa te bati cu morile de vint, adica cu cei 70% care merg pe patru picioare sa voteze USL, n-ai decit.
      • +6 (10 voturi)    
        Mi se pare corect (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:47)

        v_sile [utilizator] i-a raspuns lui math

        Ce e mai "patriotic" aici?

        Ca domnul Carturescu sa scrie literature care sa insemne cu adevarat ceva in cultura romana? Sau sa se transforme intr-un fel de Turcescu, sa se lupte zilnic cu Dragnea, Ponta si compania prin editorial zilnice si sa lase naibii literatura?

        Si nici macar nu poti sa il acuzi pe Carturescu de neimplicare in viata publica. Timp de mai bine de 10 ani a publicat intr-un mod curajos si onest. Celebrul "Baroane" a fost publicat chiar in epoca de forta a guvernarii Nastase si cred ca a fost picatura care l-a doborat pe Nastase.

        Eu inteleg ca guvernarea USL a adus pe multa lume la exasperare.

        Dar mi se pare absolut nedrept sa ii reprosam lui Carturescu ca nu face ce nu suntem noi in stare de 25 de ani.

        Pentru noi toti cred ca e mai bine ca astazi Carturescu doar sa scrie si atat, daca el marturiseste ca nu se mai poate implica mai mult.
    • +8 (8 voturi)    
      Nu înţeleg de ce (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 7:58)

      Audit [utilizator] i-a raspuns lui Miscarea Focul Dacic

      ai primit minusuri. Oare nu înţelegem că neimplicarea ADEVĂRAŢILOR formatori de opinie ne adânceşte în umilinţă?
      Şi eu cred că oameni precum Pleşu, Liiceanu, Cărtărescu sunt OBLIGAŢI să se implice, să ne dea acel tonus de care parte a naţiei noastre are nevoie..
      Reacţiile de respingere ar trebui să se rezume la refuzarea unor premii oferite de grobieni, la absentarea de la evenimentele organizate de ei pur şi simplu să ignore tot ceea ce înseamnă atingerea cu regimul instituit de Ponta Copy / Paste. Asta nu înseamnă că trebuie să şi tacă. Nu. Ei de fapt ni se adresează nouă, celor care avem senzaţia de sufocare.
  • +6 (16 voturi)    
    omul are dreptate, nimeni nu poate fi obligat (Marţi, 21 ianuarie 2014, 20:58)

    visio [utilizator]

    atâta doar că unii aleg să protesteze; în țările civilizate, intelectualii sunt ”lumina” națiunii; în România..merge oricum; deci, omul are dreptate; ferească Dumnezeu să ajung eu să guvernez; Canalul scrie pe voi, intelectuali viteji; vreți să fiți recunoscuți și apreciați? Nu vă mai ascudenți după perdelele caselor sau după cuvinte mici; ups, la cuvinte mici...oameni mici...era să uit: Universitatea București eset specializată în Plagiatori, unul ajungând chiar prim-Ministru; sper că vă mai amintiți de scandalul diplomelor din urmă cu ceva ani...deci, nu avem nevoie de inteletuali; ne vom face noi dreptatea...însă, să nu prindem intelectuali cu pretenții...
    • +12 (12 voturi)    
      o corectura punctuala (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 1:30)

      anonim3 [utilizator] i-a raspuns lui visio

      Universitatea din Bucuresti nu este specializata in plagiatori. Ea a dezvaluit plagiatul in ciuda multor presiuni. Confundati cu Ministerul Educatiei sub semnul Abramburicii.
      • 0 (2 voturi)    
        ea a recunoscut Plagiatul, punctual vorbind (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 12:08)

        visio [utilizator] i-a raspuns lui anonim3

        altfel....multă apă de ploaie...
  • +23 (29 voturi)    
    respectul meu domnule Cartarescu (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:00)

    coax [utilizator]

    atat pentru realizarile dvs cat si pentru demnitatea de care dati dovada.
  • +20 (26 voturi)    
    @redactie si Mircea Cartarescu (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:10)

    bogdan192 [utilizator]

    "Politica romaneasca a ajuns pe mainile unor indivizi care dau foc lumii ca sa scape de puscarie"

    Zice-ti-i asta si tizului Toma. Poate realizeaza ca inactiunea si ascunsul dupa logica fracturata n-o sa-l scoata din rahat cand molotoavele incep sa zboare.
  • +19 (21 voturi)    
    Sa nu renuntati sa luptati (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:12)

    dadan [utilizator]

    Domnule Cartarescu va multumesc ca mai luminati calea si speranta unei minoritati de romani... nu renuntati la romani , mai sunt concetateni care au aspiratii europene, au orizonturi mai largi si pentru ei cred ca reprezentati alaturi de multi altii , faruri calauzitoare in mocirla sociala in care pare ca ne afundam.... vorbiti frumos si simplu despre importanta culturii si ma mir cum de rezoneaza atat de putini romani cu aceste idealuri pe cat de simple pe atat de frumoase.... cat despre politicienii de azi care distrug spiritul national, cultura, nu pot decat sa cred ca sunt reprezentarea schimonosita si meschina a unei majoritati care i-a votat ... mi-e greu sa cred ca marea majoritate a romanilor sunt oglinda politicienilor de acum (sau viceversa) dar logica asta imi spune....
  • +14 (14 voturi)    
    stima noastra si mandria (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:13)

    mariage [utilizator]

    desi asa pare nu fac bascalie, cred ca meritati intradevar stima si mandria noastra. sunt curios, nu sunt sigur, doamna T la care va referiti este cea din Patul lui Procust?
  • +23 (23 voturi)    
    Unire (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:24)

    UnCititor [utilizator]

    Multumim

    Trebuie sa ne ajutam sa nu se intample ceea ce vor ei sa se intample.
  • +16 (18 voturi)    
    Rece si nemiloasa ca un bisturiu. (Marţi, 21 ianuarie 2014, 21:59)

    ouyang [utilizator]

    Asa cum trebuie sa fie gandirea unui om lucid in timpuri tulburi. Sa taie raul de la radacina. Frumos.
  • +20 (22 voturi)    
    Exemplaritate (Marţi, 21 ianuarie 2014, 22:06)

    qverqvus [utilizator]

    Pe Dl Cartarescu il contureaza opera ca pe un TALENT si o VALOARE care aduc o contributie mai mult decat remarcabila culturii romanesti. Continutul interviului face dovada unei CONSTIINTE si a unui CIVISM de responsabila exemplaritate.
  • +20 (20 voturi)    
    Ne pasa de cine suntem! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 22:12)

    Mintea [utilizator]

    Apreciez mult atitudinea plina de responsabilitate si curaj civic a lui Mircea Cartatrescu.
    Intelectualitatea trebuie sa se articuleze in viata politica romaneasca, are obligatia sa se apere, sa refuze vehement " cisterna de excremente " in care se doreste a fi aruncata.
    Campania de murdarire a tot ceea ce mai are valoare in societatea romaneasca, in cultura noastra este o grava afectare a fiintei noastre, a chipului nostru psychomoral.
    - Nonvaloarea este trambitata, promovata, aplaudata!
    - Incompetenta este la rang de lege si masele sunt invitate la spectacolul tragi-comic al jocurilor de putere!
    - Hotia este ridicata la rang de" inginerie financiara!

    Intelectualitatea are datoria sa " ilumineze" masele , sa le trezeasca mintile narcotizate de propaganda nociva , plina de injurii si blasfemie a tot ce ar mai insemna normalitate.
    Intelectualitatea este chemata sa traga semnalul de alarma pt Romani.
    -A fi roman inseamna mai mult decat a te lauda ca esti Roman in tara si a-ti face cumparaturile in Paris, Londra , Viena etc., in a te consterna ca nu-ti apreciciaza nimeni in EU originalitatea si nemaipomenita desteptaciune si la urma urmei trebuie sa te mai si supui .
    Da, roman inseamna a-ti pasa de soarta ta si a copiilor tai, de ceea ce ar trebui sa faci dar nu faci si astepti sa faca altii in locul tau .
    Da, inseamna sa te implici si sa fii vigilent la cei ce te fura , te mint , te batjocoresc fara jena.
    Te-ai gandit, ca este datoria ta de roman sa lasi copiilor tai o tara in care sa respire aer curat nu iz de gunoaie , sa se bucure de dulcea vorba romaneasca si nu de jargonul maidanez??!!
    Sunt o romanca care ma bucur pentru succesele celor ce cinstesc numele de Roman in tara si in strainatate si ma revolt cand vad oamenii ce se lasa prostiti si depersonalizati.
    Sunt sigura ca nu sunt singura care gandesc asa si de aceea am scris aceste randuri- mesaj pentru a chema la dezmortirea spiritelor - la revenirea la valoarile reale!
  • +16 (18 voturi)    
    admiratie (Marţi, 21 ianuarie 2014, 22:30)

    justiarul [utilizator]

    De ziua Romaniei le-am vorbit de d-voastra domnule Cartarescu, copiilor de gimnaziu ,auzisera de d-voastra de la Limba si Literatura Romana dar am tinut sa discutam despre scriitorii nostri contemporani.
    Cu sinceritate copiii m-au intrebat daca traiti?
    Le-am raspuns ca traiti intr-un colt mic ,mic al nostru
    numit cultura.
    Ce bine ar fi daca a-ti putea redeveni in spatiul nostru.
    • +5 (15 voturi)    
      justitiarului (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 0:21)

      vorana [utilizator] i-a raspuns lui justiarul

      Ce bine ar fi daca ATI folosi corect gramatica...
  • +22 (22 voturi)    
    FELICITĂRI...! (Marţi, 21 ianuarie 2014, 23:33)

    adist [utilizator]

    FELICITĂRI, DL. CĂRTĂRESCU, mai sunt oameni de valoare in Romania. Mai rezist...
  • -20 (24 voturi)    
    poate ca nu e chiar asa (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 0:35)

    sorin3 [utilizator]

    Sacrificiu nu poate fi cerut de la un animal...
    Hristos a acceptat umilinta,chinurile,moartea din iubire pentru ceilalti.
    Daca un om se lasa infrint de un articol de ziar scris de un nimeni, poate nu e chiar asa de important cum se crede.
    • +14 (18 voturi)    
      Asa este, tovarasi ! (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 3:00)

      math [utilizator] i-a raspuns lui sorin3

      Un om cu adevarat important ar merge sa discute live cu Gadea, Ciuvica, Chireac si Pieleanu si sa le explice cat de toxice sunt emisiunile lor si ce nivel de educatie au pacientii, pardon, am vrut sa zic telespectatorii lor.

      Asa cum face un adevarat intectual care a si aparut pe afise electorale impreuna cu marele profesor Voiculescu. Vorbim de Dinu C. Giurescu. Ce valoare, cat patriotism !
      • +1 (1 vot)    
        Adaugati-l, va rog, (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 18:03)

        Leul in iarna [utilizator] i-a raspuns lui math

        si pe "marele intelectual " Corneliu Vadim Tudor. Ca si el e invitat mereu pe la antene.
    • +8 (8 voturi)    
      Şi tu te îndoieşti de (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:03)

      Audit [utilizator] i-a raspuns lui sorin3

      ceea ce scrii. Ai pus un "poate".
      Oamenii care ar avea ceva de spus au ales să se retragă nu din orgoliu ci din lipsa de reacţie a celor de la care aveau aşteptări.
      • -2 (4 voturi)    
        mai degraba comoditate si frica (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 11:19)

        sorin3 [utilizator] i-a raspuns lui Audit

        lasitate.
        si nu ma exclud din categoria asta, nu ca as conta eu in vreun fel.
        Un om care a murit la revolutie luptind pentru libertate e deasupra oricarui intelectual care se retrage pentru ca lupta e murdara.
  • +20 (20 voturi)    
    felicitari (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 1:11)

    amanda13 [utilizator]

    domnule Cartarescu! Si pentru premiu si pentru atitudine. Si desi nu pot sa nu fiu trista in fata deciziei dumneavoastra non-combative, o inteleg perfect si o respect.
  • 0 (12 voturi)    
    Dragul meu Mircea! (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 2:02)

    un dac [utilizator]

    am plans cand a murit Traian. Va cunosc, literar, de 20 de ani. Zilele trecute fantasmam despre un interviu cu tine in care te-as fi intrebat intrebari neconventionale. Un mare fas, cu siguranta. Dar voi visa in continuare...

    Nu te mai lamenta! Nu sunt de acord deloc cu atitudinea voastra de intelectuali "superiori". 2 mari intelectuali sunt acuzati de afaceri imobiliare la Rosia Montana. Altul este acuzat de plagiat. Altul este acuzat ca a fost membru de partid. Altul este scuipat in fata, cu flegma, la propriu. Altul este acuzat ca a fost tradus din bani publici. Altul este acuzat ca a lucrat cu Basescu. Cativa sunt "umanizati" de gadea si badea. Si voi ce faceti? Ati dat pe cineva in judecata? Ati emigrat precum Caragiale? Ati batut pe cineva in direct? Orice...Nu, va retrageti in scarba sau comentati pe site-uri si bloguri. Mircea, tu stii foarte bine ca si in tarile civilizate nu ai fi iubit/inteles/citit de majoritate. Poate fi o marja mai mare de ipocrizie, dar varfurile nu sunt nicaieri mainstream. Scutura-te, trezeste-te, si, in putinul timp pe care-l ai liber, fii violent! Fii vocal! Social vorbind, rolul tau nu sta in valoarea scriiturii, ci in valoarea interventiilor tale civce.
    • +5 (7 voturi)    
      Boborul (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:25)

      Sani [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      Eu cred ca "boborul" ar trebui sa-i sprijine.
      Lipsa acestui sprijin este resimtit cel mai mult de elite.

      Daca romanii ar intelege sa-si recunoasca elitele si sa le urmeze, atunci Ro s-ar schimba rapid.
      Dar pana sa ajungi aici avem un drum lung, cu multe piedici.
    • +5 (7 voturi)    
      N-am vazut (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:11)

      somesanu [utilizator] i-a raspuns lui un dac

      nicaieri atitudine de intelectual "superior" la domnul Cartarescu. Dar una este sa nu fie iubit/inteles/citit de majoritate si alta sa fie ingropat in dejectiile unor neica-nimeni.
      Da, Caragiale a emigrat (si Alina Mungiu a emigrat, practic, desi din alte considerente). Eu ii sunt recunoscator ca dumnealui este aici.
  • +9 (11 voturi)    
    Am savurat acest interviu. (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 7:48)

    Audit [utilizator]

    Sunteţi special, domnule Cărtărescu. Mă bucur că sunt contemporan cu dumneavoastră.
  • +4 (6 voturi)    
    Asadar, domnule Cartarescu ... (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:01)

    Diletant [utilizator]

    ... sa-l citam totusi pe Eminescu:
    "..........
    Iar voi, in cercul vostru stramt,
    Norocul va petrece.
    Caci eu, in lumea mea, ma simt
    Nemuritor si rece."
    In rest, felicitari si respect!
  • +10 (10 voturi)    
    Ticalosii, dusmani de moarte ai intelectualitatii (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 8:06)

    hotnewsfil [utilizator]

    Plagiatorii, incultii, semidoctii, zefuitorii de titluri si de putere politica si administrativa ii vor cat mai departe, in subteranele societatii, pe intelectualii autentici.
    Ei ii urasc pe intelectuali fiindca le provoaca insuportabile complexe de inferioritate.
    Ii urasc fiindca le scot ticalosiile la iveala, fiindca lumineaza mintea oamenilor, scot la vedere miselia, egoismul patologic, fariseimul, lacomia fara margini, siretlicurile mafiote, fiindca descalcesc, pe intelesul populatiei, tesatura, uneltirilor mafiote, filiatiunile, provenienta mocirloasa a "democratilor de azi", din tot cea a avut mai ticalos comunismul - activistii de partid si securistii.
    Intelectualii sunt o oglinda in care ticalosii aflati la putere isi vad imaginea adevarata, hada.
    Intelectualii sustin justitia, dreptatea, ei sunt prietenii justitiei. Justitia este dusmanul ticalosilor. De aici, ticalosii sunt dusmanii intelectualilor.
  • -5 (9 voturi)    
    Da, sunt un imbecil! (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:07)

    deodorant [utilizator]

    "trebuie sa fii imbecil să ai nostalgia... sistemului comunist. Ai fi ca un fost pușcăriaș eliberat după decenii de închisoare și care tânjește după patul de scânduri și găleata din colț.".
    Pe bune? Poate Dumneavoastra sunteti convins de asta.... Dar daca v-as spune ca sunt unii care considera ca au schimbat puscaria pe sclavie? Cum e sa lucrezi din zori si pana in seara pentru un idiot fara inima, sa primesti ordine de decenta de la indecenti, lectii de buna purtare de la nemernici, de harnicie de la lenesi, de cinste de la hoti?
    Am fost la universitate in 21, la casa lui Ceausescu in 22, l-am injurat pe bietul Iliescu, am facut multe ce n-as mai face... REGRET, REGRET, REGRET!!!!
    Eu va asemuiesc cu Fanus Neagu, Eugen Barbu, Vadim Tudor, Adrian Paunescu. Lor le placeau comunistii si ii considerau imbecili pe cei care regretau capitalismul. E o chestiune de recunoastere sau de privilegii, sau si mai grav, de morala.
    In '90 ma certam cu tata. Imi spunea: "O sa vezi, nu e de loc cum spui tu. Totul este de furat si ei vor numi asta initiativa. Vei munci pe rupte si nu vei lua bani. Se vor duce la cei bogati. Am trait asta!" Strigam la el si-l faceam comunist.... Ce rau imi pare acum.... Adica, REGRET! Da, sunt un imbecil!
    • +1 (3 voturi)    
      Acum (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 10:40)

      Kappa [utilizator] i-a raspuns lui deodorant

      puteti macar emigra.
      Cuvintele coada la mezel, la adidasi, Securitate, Scinteia va spun ceva?
      Las'o Dle.ca macane.
    • +4 (6 voturi)    
      Nu imbecil, poate doar dezorientat (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 10:43)

      benicio [utilizator] i-a raspuns lui deodorant

      Mi se pare trist ce scrieti. Dar sa stiti ca inainte de 1990, daca scriati asta, erati rapid anchetat, cu sanse mari de a fi aruncat intr-o temnita. Acum aveti libertatea sa scrieti asta. Si chiar mai mult, aveti libertatea sa intrati la sef in birou si sa-i spuneti cu zambetul pe buze "esti un idiot fara inima". Libertatea e buna daca stii ce sa faci cu ea, altfel poate fi o povara.
      • +2 (4 voturi)    
        Este Cartarescu un fel de Eugen Barbu? (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 13:39)

        deodorant [utilizator] i-a raspuns lui benicio

        Chiar asa?
        Sunt un inginer. Cate locuri de munca exista pentru ingineri? Ma duc sa-i spun ca e un idiot? Ce le dau sa manance la cei trei copii? Vedeti cat de grava e situatia? Acum douzeci de ani mi se rupea, am iesit urland impotriva lui nea Nicu, acum nu, ca o sa murim de foame. Acum nu Nicu analfabetu', ci Gicu incapabilu' ma chinuie. Stiu, initiativa, curaj, afacere proprie.... In afara de securisti, comunisti, militieni, hoti si un notar foarte tanar, priceput si intreprinzator(suna cunoscut?) nu stiu pe nimeni sa fi reusit pe BUNE.
        Dar nu asta am vrut sa zic(in fond nu am decat sa-mi port crucea), ci: este Cartarescu un fel de Eugen Barbu?
        Stiu, o sa iau foarte multe minusuri de la o sleatha de tineri care primesc salariu sa faca asta. Pe de alta parte azi am scris disperat de faptul ca pana si Cartarescu pare sa fie un fariseu... si am sperat ca poate unii dintre cei ce citesc inteleg, pot si stiu sa faca ceva. O schimbare. Eu sunt dintre cei care au facut-o acum douuzeci de ani. Am gresit. Si REGRET. Cum zice Maestrul, sunt un IMBECIL.
        • +3 (3 voturi)    
          nu esti imbecil! (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 14:10)

          un oarecare [utilizator] i-a raspuns lui deodorant

          Esti doar inadaptat la vremurile actuale.
          Ti-am citit comentariile si constat ca ai avut asteptari si esti nemultumit ca "socoteala de acasa nu e la fel cu cea din targ" . Nu vreau sa zic asta dar... bine ai venit in lumea reala.
          Spui ca esti inginer si nu gasesti de lucru, problema e simpla. Esti depasit profesional, tehnologia se schimba mai repede decat poti sa intelegi si ceea ce tu ai invatat / muncit din greu acum nu valoreaza prea mult din pacate.
          Invata continuu ca sa nu fii depasit este ceea ce as recomanda oricui indiferent de varsta.
          Nu ma intelege gresit, nu vreau sa jignesc dar incerc sa exprim mult in cunvinte putine!
          E prea tarziu pt tine. Esti victima unor schimbari radicale, tu si multi altii ca tine.
          Nu e vina ta! Ai invatat ce credei ca o sa fie util ai muncit cum ai invatat si acum esti revoltat cand ti se spune ca toata munca ta a fost canalizata intr-o directie neprofitabila. Este oribil ce zic dar asa este.
          Asta te motiveza pe tine sa fii nostalgic dupa comunism... este trist. Inteleg ca e greu sa recunosti ca de vina esti doar tu. Ai mizat prin educatie si munca intr-o directie rigida acum e greu sa te mai adaptezi si dai vina pe sistem. Tipic.
          Gandeste-te bine unde ai gresit si indruma copii tai mai bine. Ofera lor o sansa mai buna decat ai avut tu. Ofera-le o mentalitate sanatoasa adaptata vremurilor pe care tu nu le intelegi.
          Altfel...da .... risti sa ramai un ... nostalgic batran si trist ( nu vreau sa folosesc cuvantul cu care te-ai descris).
          Cum a zis cineva mai sus.... libertatea poate fi povara grea!
          • +1 (1 vot)    
            Depinde. Poate cei ce se adapteaza gresesc. (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 16:20)

            deodorant [utilizator] i-a raspuns lui un oarecare

            Imi pare rau, dar nu intelegeti.
            Conduc o firma, ma deranjeaza patronatul care nu are nici o intelegere pentru oamenii care lucreaza aici, profitul conteaza. Sufar pentru ei. Prostii lucreaza si idiotul se da-n Porsche. Singurul merit ca un unchi a avut luceferi pe umeri ca tot sunrtem la capitolul poezie....
            Iar despre pregatirea profesionala, dau clasa la orice ora colegilor mei din strainatate(avem cel putin lunar o confruntare). Daca a te adapta inseamna sa fii un hot, un lacom, mincinos, este intr-adevar prea tarziu pentru mine. Problema este nu ca nu m-am adaptat eu, ci ca v-ati adaptat Dumneavoasrtra, tinerii. DE CE NU GANDITI CA CEI CE S-AU ADAPTAT SUNT CEI CARE GRESESC? Va place tara? Va plac conducatorii? E bine? Pentru Cartarescu e bine cum era pentru Fanus Neagu. Sau Beniuc.
            • +2 (2 voturi)    
              limpezire (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 17:00)

              benicio [utilizator] i-a raspuns lui deodorant

              De ce va faceti ca nu stiti ca si in comunism se promovau non-valorile. Ce, directorii de fabrici sau institute din vechiul regim erau intotdeauna cei mai capabili din colectivul lor? Nu aveau Porche, dar aveau mult mai mult decat restul, erau mult peste medie, in limitele permise de regim. Si, va rog eu, nu-l mai comparati pe Cartarescu cu scriitorii oportunisti din vremea aia. Nu se cade, e indecent si incorect.
              • 0 (2 voturi)    
                Ca sa va intorc arcul la toti... (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 23:42)

                Gabu [utilizator] i-a raspuns lui benicio

                De ce confundați sau va place sa confundați regimul Ceaușescu cu comunismul? Comunismul e superior ideologic democrației, aceasta din urma devenind mai utopica decât prima in actuala conjunctura socio-economica. Ce vreau sa spun cu asta e ca intr-un oraș mare, accesul la împărtășirea opiniei nu mai este același ca atunci când s-a inventat termenul, cu mai mult de 2000 de ani in urma si când cetățenii se întâlneau in agora pentru a lua decizii. Si marea masa de manevra trăiește in zilele noastre la oraș, oriunde pe planeta asta!
                @ Farmec 16: Respect pentru faptul ca înotați cu curaj contra curentului si mare adevăr conțin comentariile d-voastră...mai puțin partea cu Iliescu pe care-l consider "făuritorul" mocirlei in care ne aflam.
                D-nului Cartarescu: Felicitări pentru premiu! Soția (mea) va citește...Si pentru fraza cu piromanii.
                Cu franchețe,
                un alt idiot
              • 0 (0 voturi)    
                Imi cer scuze pentru indecenta si incorectitudine (Joi, 23 ianuarie 2014, 12:59)

                deodorant [utilizator] i-a raspuns lui benicio

                Am gresit. Aveti dreptate, nu este oportunist. Este adaptat.
  • +9 (11 voturi)    
    O combinatie excelenta (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:51)

    v_sile [utilizator]

    Domnul Cartarescu este o combinatie excelenta: o scriitor urias si o persona normala, de mare bun-simt. Se simte asta in toate interviurile pe care le-am citit.
  • +9 (9 voturi)    
    Si inca o poveste :) (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 9:55)

    v_sile [utilizator]

    Zilele trecute discutam cu fiica mea (10 ani) chiar despre Cartarescu. Si ii zic:
    - Stii ca a fost profesor chiar aici unde stam, in Colentina, mergea la lucru cu tramvaiul 21?
    Iar ea exclama naiv:
    - Pai circulau tramvaie pe vremea aia?
    - Ce vreme? zic eu
    - Pai acum 100 de ani, zice ea

    Ea era ferm convinsa ca scriitorul Carturescu a trait acum 100 de ani si ca e mort de mult.

    Ceea ce inseamna scriitorul Cartrescu e deja un clasic :)
  • +3 (5 voturi)    
    opinie privind modelul Eminescu (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 11:13)

    AlexandruTeodoreanu [anonim]

    pentru români.
    Nu împărtăşesc ideea că "Eminescu ar fi trebuit să rămână un poet cunoscut și iubit de un mic grup de rafinați, departe de manipulările ideologice, de naționalisme și comemorări rituale."
    În condiţiile în care chiar identitatea cultural-naţională ne este ameninţată în ţară (prin ţiganizare) dar mai ales în comunităţile de români din Ucraina, Serbia, R.Moldova, simbolul lui Eminescu (prezent în conştiinţele multor români din jurul graniţelor) trebuie păstrat cu grijă şi cu tenacitate, ca o mare valoare, mai ales prin prin recitare (în satele româneşti de dincolo de Prut poezia lui Eminescu e cunoscută şi îndrăgită de majoritatea elevilor.Pentru ei Eminescu şi Vieru înseamnă limba română) şi prin cântec (pe versurile lui Eminescu - cred că recunoaşteţi muzicalitatea poeziei eminesciene, sau închinat lui Eminescu - vezi versurile lui Gr.Vieru cântate de soţii Teodorovici).Serbările închinate memoriei lui Eminescu, organizate în aceste comunităţi, nu au nimic artificial.Le-am admirat în cei peste 7 ani de când lucrez la proiecte culturale în Ţinutul Herţa şi de multe ori simţiam câte o lacrimă în ochi copleşit de emoţii. Şi eu sunt împotriva manifestărilor formale, artificiale unde semidocţi din administraţie îşi ţin cuvântările mediocre, care fac mai mult rău aşa cum şi Eminescu mărturisea: "...iar deasupra tuturora va vorbi un mititel,/ Nu slăvindu-te pe tine...lustruindu-se pe el/Sub a numelui tău umbră...".Ce bine ar fi ca la televiziuni să fie programată câte o emisiune zilnică "Eminesciana" la o oră de vârf, unde mari actori să ne recite din Eminescu sau mari solişti să ne cânte pe versurile lui Eminescu sau în memoria lui Eminescu (în loc de kitsch-urile ordinare care inundă ecranele zi de zi).Cred că aici, dumneavoastră intelectualii aţi putea face un demers în acest sens.Să vedem răspunsul TVR.Doamne ajută!
    • 0 (0 voturi)    
      Din păcate, (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 18:51)

      Kute [utilizator] i-a raspuns lui AlexandruTeodoreanu

      domnul Cărtărescu s-a lansat în afirmaţii bazate pe idei de împrumut, nu cred că se consideră "eminescolog" şi nici că-i face bine la modestie. Regele limbii române nu poate fi evaluat de un servitor al limbii române.
  • +5 (5 voturi)    
    intelectual (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 11:35)

    marcel69 [utilizator]

    andrei marga(si ca el multi altii} se considera intelectual si chiar este foarte implicat in ceea ce face si se crede un fel de ,,buricul tarii,,.Poate ar trebui gasit un alt termen pentru cei ce gandesc,au demnitate si sunt adevarate valori umane.In tara lui ponta si crin termenul,,INTELECTUAL,, nu mai reprezinta mare lucru el putand fi obtinut foarte usor prin procurarea unei hartiute platite la o universitate campata in sediul unei foste hale sau camin cultural din perioada comunista
    • +2 (2 voturi)    
      răspuns (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 12:18)

      AlexandruTeodoreanu [anonim] i-a raspuns lui marcel69

      e adevărat.Cred că trebuia să precizez că mă refer la intelectualii cu gândire pozitivă (umanistă, pro-valori româneşti, demn şi cu credinţă în Dumnezeu cum au fost Eminescu, Alecsandri, Cuza, Kogălniceanu, Bălcescu, Iorga, Brătianu, Goga, Eliade, Radu Gyr, Nichifor Crainic, etc.).Nu ştiu câţi mai sunt astăzi.Pe doi i-am cunoscut din presă: Dan Sociu şi Andrei Dosa - cei 2 poeţi care au refuzat premiile ICR.Înseamnă că mai sunt şi alţii, deocamndfată necunoscuţi (aş mai adăuga aici judecătorii şi procurorii cu rezultate remarcabile şi membrii ONG jurişti care luptă, fără frică cu marii corupţi din România la nivel central şi local). Din păcate domnilor Cărtărescu, Liiceanu, Pleşu ş.a. cred că le lipseşte ştiinţa luptei civice, dorinţa de a se asocia, inclusiv cu intelectualii pozitivi din Diaspora pentru a înlătura ciuma criptocomunistă care ne-a fost instalată la putere printr-o mare diversiune.Lupta e grea dar e sfântă căci vizează salvarea poporului român (oare pentru a câta oară?).Cei cu credinţă ştiu că-l avem pe Dumnezeu alături.Doamne ajută!
  • +1 (1 vot)    
    Cisterna e de fapt o latrina (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 11:49)

    mcris [utilizator]

    Numai in Bucuresti sunt deversate _zilnic_ 5 tone de excremente de la cainii cu si fara stapan (sursa stirile ProTV - puteti edita). Nu poti cere performanta intelectuala (sau de alta natura) unui creier in care s-au cuibarit mii de microbi proveniti din treaba mare de caini adunata de-a lungul anilor - zona fiind secetoasa, nici ploaia nu a putut spala aceasta mizerie de pe strazi.
  • +1 (1 vot)    
    Scriitorul deja face destul scriind (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 13:05)

    Lupulsas [utilizator]

    Consider ca scriitorul deja face destul scriind. Nu totzi scriitorii au in plus shi vocatzie politica sau revolutzionara. In cazul concret pot foarte bine sa accept, ca shi un scriitor poate fi scarbit shi oripilat de o clasa politica cum are RO de zeci de ani. Insashi faptul ca P.M. este un impostor dovedit plagiator spune totul, restul se deduce din proverbul "cine se aseamana se aduna", hotzi, coruptzi, neamuri proaste, incultzi, penali.
    • 0 (0 voturi)    
      vocatia scriitorilor (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 17:36)

      miramara [utilizator] i-a raspuns lui Lupulsas

      Daca doar scrisul e de ajuns de ce nu se vad imbunatatiri la nivel , macar civic?De accord ca nu toti oamenii ,deci nici toti scriitorii nu au vocative politica dar cred ca "vocatie" civica ar trebui sa aiba.Si apoi, daca ei se dau deoparte sa nu ne mai miram de rezultate.
  • 0 (0 voturi)    
    recognition (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 16:14)

    bernardosoares [utilizator]

    I wonder from what dead writers he would want recognition. Dante names his choices (Homer, Horace, Ovid, and Lucan) in the first circle of the Inferno. I found myself wondering as I was reading BLINDNESS into what comparable circle of writers Mircea Carterescu would like to be accepted.
  • 0 (0 voturi)    
    intelectualii Romaniei (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 17:16)

    miramara [utilizator]

    Cine si cum a indepartat intelectualii(sa inteleg ca pe majoritatea ,daca nu chiar pe toti) in iulie 2012 din viata publica ?Ce au facut intelectualii d-lui Cartarescu inainte de iulie 2014 pentru a schimba ceva in situatia din Romania?Eu urmaresc de ceva timp reactiile unora si, la nivel public larg, acolo unde ar fi avut poate ceva efect, interventiile lor , nu am remarcat nimic.Cu ce s-a manifestat d-l Cartarescu insusi , in afara acelui pamphlet cu soimul Futevant?Cum s-au pozitionat fata de viata politica a Romaniei?Ce solutii au propus?
    Si ar mai fi multe de spus.
  • +1 (1 vot)    
    fair-play (Miercuri, 22 ianuarie 2014, 17:21)

    E.D. [utilizator]

    Frumos interviu, îmi face întotdeauna plăcere să citesc despre autorii mei preferați. Am însă o sugestie... Domnul Cărtărescu ar trebui, totuși, să nu țină doar pentru domnia sa faptul că a fost unul dintre beneficiarii de top ai fondurilor ICR, adică al banilor românilor. "Dar în 2013 am avut mai multe prezențe în străinătate și mai multe traduceri decât înainte, deși ICR n-a mai vârât nici un ban în imaginea mea." Totuși, până în 2013 a "vârât", dacă e să folosesc termenul dumnealui. Pe lângă talent, datul că a avut parte de o astfel de sustinere financiară e cert că a contat enorm pentru vizibilitatea sa internațională (ulterioară). Și a propos de editura unde a apărut “Nostalgia”, e aceeași la care, cu sprijinul ICR, i-a fost publicat și “Travesti”, nu-i așa?
  • +1 (1 vot)    
    Un neam indobitocit de necazuri ,saracie si foame. (Joi, 23 ianuarie 2014, 3:48)

    andreesanu [utilizator]

    V-au prostit si v-au dat pomeni indatorind tara,v-au scos la pensie inainte de vreme si v-au lasat pe drumuri si muritori de foame,v-au vindut locurile de munca pentru spagi si v-au scos in strada,v-au distrus scolile ca sa nu -i mai luati la intrebari,v-au lasat in voia sortii fara o piine pe masa fara siguranta zilei de miine,pribegiti prin lume 4 milooane de romani dupa un loc de munca si o coaja de piine,iar ei PLAVANII,DERBEDEII,GOLANII,BISNITARII DE ALTADATA <LICHELELE SI CURVELE s-au ajuns sunt guvernantii de ieri si de azi -haimanalele, circarii,papusarii celor 24 de ani.
    Cita mizerie ,cita minciuna mai rabdati ???,romani trezititi-va pina mai aveti cenusa-n vatra si un loc de mormint .


Abonare la comentarii cu RSS





Buchete.ro de 12 Ani: Florarie Online cu Livrare Flori la Domiciliu in Bucuresti

ESRI

Top 5 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version
Miercuri