Duminica, 24 noiembrie, de la ora 11:00, in cadrul programului Conferintele Teatrului National, Irina Margareta Nistor prezinta conferinta cu tema "Cinematograful, singura nemurire asigurata", la Sala Mica a TNB.

Irina Margareta Nistor la Conferintele TNBFoto: TNB

"Printre primele mari actrite care au inteles ca a saptea arta e singura care le va scapa de cumplitul spectru al uitarii a fost Sarah Bernhardt: Divina, care, cu riscul asumat al ridicolului inceputului inventiei fascinante, dar inca nesigure, a acceptat sa fie o umbra miscatoare, sacadata, inca din 1900, in Duelul lui Hamlet, unde, in plus, juca si in travesti. Pana in 1923, mai apare de cateva ori pe panza, incheindu-si cariera si viata cu rolul ghicitoarei, al unei clarvazatoare, asa cum s-a dovedit a fi in curajoasa sa decizie de a aparea pe marele ecran.

Cativa ani mai tarziu, avea sa-i urmeze exemplul compatrioata noastra, cu o stralucita cariera teatrala, la Paris, pe cele mai importante scene - Elvira Popescu, devenita Elvire Popesco. Nascuta pe 10 mai 1894, cu un an inainte de descoperirea epocala a Fratilor Lumiere, avea sa traiasca aproape un secol, in care a jucat, la debut, inca din 1912, in Independenta Romaniei si, mai apoi, in filmele celebrilor Carmine Gallone, Julien Duvivier, Sacha Guitry, Abel Gance si Rene Clement, acesta din urma oferindu-i partitura din In plin soare (1959), alaturi de cel care ii va purta o nesfarsita recunostinta, marturisindu-si marele respect pentru cea care i-a calauzit pasii in teatru: fermecatorul Alain Delon, pe care l-am redescoperit cu totii anul acesta la Cannes si pe care ii veti putea vedea la TNB, duminica, 24 noiembrie, intr-o copie recent restaurata, a unei pelicule cult.

Sir Laurence Olivier "profita" la randul sau de solutia prin care isi va pastra memorabilele interpretari shakespearene, pe care, in parte, le va si regiza.

Cu timpul, insa, moda se rastoarna. Actori deja faimosi din filme tanjesc dupa fascinatia intalnirii cu publicul, privirile si mai ales aplauzele sale. Un exemplu graitor, cantator si incantator: Woody Allen si concertele sale de jazz." (Irina Margareta Nistor)

  • Despre Irina Margareta Nistor:

Nascuta la 26 martie 1957, in Bucuresti, Irina - Margareta Nistor termina in 1980, ca absolvent de franceza - engleza, Universitatea din Capitala, avand ca subiect, la lucrarea de diploma, Cocteau si Poezia cinematografica. Din acelasi an, incepe sa traduca la Cinemateca Romana si sa lucreze la Televiziune, unde subtitreaza peste 500 de pelicule, este redactor si apoi realizator al emisiunilor: Video-Ghid, Serialul Serialelor si Ecranul, Perpetuum Mobile (pentru RomSat, unde este director de programe la o firma americana), Film Puzzle (pentru TVR2) sau Lexicon cinematografic, Universul desenului animat ori De la benzi desenate la fotograme animate, la TVR. Dubleaza, pe video, peste 5000 de filme din engleza, franceza si italiana, intre 1985-1996 (despre care se face un documentar de catre o echipa de la Londra, cu co-producator roman, Chuck Norris versus comunism).

Concepe o serie de cine-documente Istoria se repeta despre anii 1957, 1958, 1959, face un portret Toma Caragiu si un film studiu despre Impactul serialului Dallas asupra romanilor. Urmeaza cursurile Seminarului de la Salzburg si participa la 8 editii ale Forumului European de Cinema si Televiziune.

Realizeaza, in 1993, in franceza, pentru canalul international TV5, programul Cinematografia romaneasca dupa 1989.

Ia interviuri unor personalitati precum Giuliano Gemma, Bernard Pivot, Alan J. Pakula, Frederic Mitterrand, Rutger Hauer, Sam Karmann, Park Chan Wook, Anthony Minghella, Yann Tiersen, Jean-Claude Carriere, Julie Delpy, Grace Zabriskie, Pim Van Hoeve, Michael Nyman, Bruce Beresford, Peter Greenaway, Charles Aznavour sau Francis Ford Coppola, fratii Dardenne, Carole Bouquet, Isabelle Huppert, K. Zanussi, Ken Loach, Istvan Szabo si numerosi ambasadori acreditati la Bucuresti. Comenteaza, din studio, in direct, premiile Cesar, decernarile de la Cannes, inclusiv anuntul castigarii Palme d'Or-ului de catre Cristian Mungiu si Oscarurile, BAFTA, EMMY, dar si Tribut Eroilor - spectacol in memoria victimelor de la 11 septembrie.

Filmeaza, la fata locului, festivalurile de la Karlovy-Vary, Reims, Stockholm Montreux, comenteaza pentru radio si televiziune si presa scrisa de la Cannes, Berlin, Namur, Tokio, San Sebastian, Chisinau, Montreal, Londra, Roma si Venetia.

A fost redactor-sef al revistelor Cinema Paradis si Avanpremiera. Colaboreaza la diverse ziare si reviste (Evenimentul Zilei, TV Mania, Romania Literara, Observator Cultural, Cotidianul, Almanahul Catavencu, Privirea, Romania Libera, Gazeta Teatrului, Ciao si in prezent LiterNet, Adevarul.ro, Timpul de la Iasi, Ralix si Pagini romanesti din Noua Zeelanda).

Traduce peste 90 de carti, inclusiv dictionare, piese de teatru si romane. Participa, ca expert, cu o comunicare, la Congresul Traducatorilor din audio-vizual organizat de UNESCO, la Strasbourg, in 1995. A pregatit un lexicon al cineastilor romani nascuti in afara granitelor, introducerea la albumul despre Afisul filmelor romanesti, pe care il traduce integral in franceza, a fost consilier HBO si membra in mai multe comisii CNC, pentru scenarii.

In 1995 este membru in juriul Festivalului Dakino si in 1996 director artistic la Festivalul de la Costinesti. Din 2002 este in juriul de preselectie al Festivalului International de Film Dakino si din 2007 la Anonimul. Co-organizeaza festivaluri de film romanesc la Bordeaux si de 6 ani la Montreal. Este membra in diverse jurii la Festivalurile din tara si strainatate, prezinta pelicule si sustine sesiuni de Q&A.

A facut parte din Comitetul Director al Fundatiei SOROS, din Romania si este Presedinte onorific al Fundatiei Vodafone.

De noua ani si jumatate concepe si modereaza emisiunea Vocea filmelor, initial pe Radio Total si apoi pe Radio Guerrilla. Din ianuarie 2013, are rubrica de cinema, de doua ori pe saptamana, martea si joia, la Neata cu Razvan si Dani, pe Antena1.

In 2006, publica o carte despre mentorul ei, ilustrul critic roman de cinema, sub titlul Magistrul - Povestea bis a maestrului D. I. Suchianu.

Tine de mai multi ani un master-class despre istoria filmul romanesc, in engleza, pentru cursurile de vara pentru viitori diplomati si traducatori, organizate de ICR, la Brasov.

A predat engleza la Conservatorul din Bucuresti intre 1991-1996. Este membra UCIN, si se ocupa de selectionarea filmelor proiectate la Cinema Studio, participand, anual, la intalnirile Europe Cinema, de la Cannes.

Din 2012 este Directorul Festivalului International de Psihanaliza si Film de la Bucuresti, o replica a celui de la Londra.

Pentru mai multe informatii legate de bilete:

021. 314. 71. 71 (Agentia de bilete)