VIDEO Neagu Djuvara: De ce nu e cunoscuta istoria noastra in strainatate? Pentru ca strainul si-a dat seama ca se minte

de N.L.P., B.B.     HotNews.ro
Miercuri, 5 iunie 2013, 15:12 Actualitate | Cultură

La 96 de ani, Neagu Djuvara este impecabil. La fel de elegant ca intotdeauna, afabil, insufletit, bogat in idei si amintiri, vesel, excelent povestitor al istoriei. Si este la fel de ferm in convingerile sale despre istorie: "Eu am pus ca un fel de lege in felul meu de a scrie istorie, ca nu exista lucruri pe care sa le tainuiesti sub cuvant ca sunt nefavorabile imaginii poporului roman. Nu este adevarat, tu trebuie sa spui lucrurile asa cum crezi ca s-au intamplat.  Gata!"
Acum, s-a apucat sa lucreze la o noua carte despre "existenta milenara a tarilor balcanice", despre care spune are nevoie de o documentare imensa.


Puteti comanda cartea "O scurta istorie ilustrata a romanilor" de Neagu Djuvara la GiftBooks.ro. Vedeti cum puteti obtine transport GRATUIT!





Fragmente din discutie:

  •     Despre Scurta Istorie a Romanilor Este intr-adevar extraordinar succesul aceste carti pe care nu am scris-o din proprie initiativa. Trebuie sa merg foarte departe pana la originea ei. Imediat dupa ce m-am intors in tara, doamna Irina Nicolau care lucra la Muzeul Taranului Roman alaturi de Bernea - era o femeie foarte desteapta - ea a venit sa-mi spuna,  domnule Djuvara, cartile de scoala care s-au facut acum, dupa caderea lui Ceausescu, n-au facut altceva decat sa-l elimine pe Ceausescu, dar au aceeasi limba de lemn si aceeasi mentalitate comunista ca si inainte.  Si mi-a zis, nu vreti sa faceti o inregistrare pe niste casete. Timp de cateva saptamani am fost la ea si am inregistrat.  In loc sa fie o istorie scrobita, pretentioasa era o poveste a poveste a istoriei nostre. Acele casete au avut mult succes. Doar ca pareau scumpe pentru buzunarul de atunci al romanului si au avut o raspandire limitata.  Dar s-a sesiza televiziunea.  Am pornit atunci o noua campanie, de la capat. Au fost 12 serii, au avut un enorm succes si m-au facut cunoscut in toata tara.
  •     O mica poveste, cand s-a nascut pruncul Neagu Bunea Djuvara la 31 august 1916 Dumnezeu, care stia deja de pe atunci ca va exista televiziunea, le-a poruncit ursitoarelor, acestui prunc care se naste acum sa-I dati insusirile  de care este nevoie ca sa paseze la televiziune. Pentru ca nu paseaza oricine la televiziune. Trebuie sa ai o anume voce, o anume vehementa…  Am avut un succes nebun la televiziune pentru ca vorbeam altfel, nu in limba de lemn cu care erau obisnuiti telespectatorii, aveam o mutra relativ vesela, le povesteam, nu eram pretentios, nu faceam teorii…
  •     Si iata ca se trezeste domnul Liiceanu de la Humanitas care vine sa-mi spuna, la plecare catre Paris, unde mergeam sa stau la capataiul fratelui meu care era bolnav de cancer, sa fac o carte din acele casete . L-am rugat pe domnul Liiceanu sa insarcineze pe un tanar  student sa-mi transcrie casetele. Era vorba de primele casete inregistrate.  Am plecat cu niste foi scrise la masina, vreo 200 de pagini dactilografiate. Asa am scris eu “Scurta istorie a romanilor”, pe genunchi, in tren, la spital,  timp de doi ani de zile.  Cand m-am intors in tara, am dat acest manuscris foarte murdar, jumatate batut la masina, jumatate scris de mana.  Erau fel de fel de zgribuliri, in marginea unui text scris la masina, cu adaugiri,  ar fi amuzant pentru viitorime sa vada cum am scris aceasta carte.
  •     Lumea si-a dat seama ca in epoca comunista istoria fusese masluita. Pana si tinerii liceeni isi dadeau seama ca li se spuneau minciuni. Eu am pus ca un fel de lege in felul meu de a scrie istorie, ca nu exista lucruri pe care sa le tainuiesti sub cuvant  ca sunt nefavorabile imaginii  poporului roman. Nu este adevarat, tu trebuie sa spui lucrurile asa cum crezi ca s-au intamplat.  Gata! Accesta este si un motiv pentru care nu este cunoscuta istoria noastra in strainatate. Pentru ca strainul vedea imediat ca se minte. 


Puteti comanda cartea "O scurta istorie ilustrata a romanilor" de Neagu Djuvara la GiftBooks.ro. Vedeti cum puteti obtine transport GRATUIT!

  •     Romanii au fost interesati de istorie si pe vremea tineretii lui Iorga. Nu mai vorbesc de altii ca mari ca Hasdeu sau mai putin mari, dar foarte prolifici, ca Grigore  Tocilescu. Romanii au fost foarte intresati de istoria lor, cu atat mai vartos cu cat statul se constituise foarte tarziu. Si atunci acesti romani care se trezesc a fi membri al concertului european abia la mijlocul secolul al XIX-lea au un fel de complex de inferioritate si vor sa se povesteasca, stai domnule, ca am si eu un trecut de doua mii sau de o mie de ani.  Ne-am repezit asupra istoriei cu mult mai multa sete decat un occidental - care stie istoria Angliei sau a Frantei de sute de ani si nu mai e atat de preocupat.
  •     Exista o rezistenta la istorie, faptul de pilda ca multa lume, istorici valabili, adica cu scoala buna, precum Matei Cazacu, care imi fac mie razboi ca de ce il fac cuman pe Basarab. Dar, il fac cuman pentru ca era cuman. Eu nu umblu cu tertipuri. Bineinteles ca vorbea romaneste si era partial romanizat. Dar originea lui era cumana.
  •    Francezii habar n-au de istoria chiar a vecinilor,  a italienilor, a spaniolilor. Bineinteles ca stiu despre luptele pe care le-a dus Francisc I contra lui Carol Quintul. Sunt cum ii numesc eu nombrilisti, sunt preocupati doar de buricul propriu. Nu vor sa stie de istoria altora. Este drept multa lume, inclusiv francezii de astazi uita ce mari au fost. Franta de dinainte de Revolutie, deci Franta regala, avea 27 de milioane de locuitori, cand Anglia avea 5 milioane, Prusia 10, Austria, inclusiv Ungaria, tot 10. Cand s-au facut coalitii impotriva lui Napoleon,  din trei mari state, Anglia cu Prusia si Austria, ele impreuna nu faceau cat populatia Frantei. Numai Rusia avea 28 de milioane de locuitori, deci cu un milion mai mult decat Franta. Nu ne dam seama, dar cand Napoleon a pornit impotriva Rusiei, tara sa avea aproape aceeasi populatie cu a Rusiei. 
  •     De ce s-au aruncat romanii, atunci cand au putut sa ia legatura cu Occidentul, in bratele Frantei? Noi am fost foarte francizati. Jumatate din cuvintele romanesti sunt de origine franceza. A trebuit sa inlocuim tot vocabularul grecesc, slavon, turcesc pe care il inghitisem ca sa spun asa in administratie. 
  •     Cand eram in strainantate, sufeream ca romanii erau foarte necunoscuti, considerati ca un popor marginal, multa lume nici nu stia ca suntem de limba romanica, asa ca trebuia sa faci lectii cu orice orice interlocutor ca sa-i spui cine esti. Am fost cu mama in Franta la un concurs hipic. Si in spatele nostru era si cocoana cu un baietas de vreo 10 ani. Intre concurenti era si un roman. Si baietelul o intreaba pe mama sa atunci: Mais, c'est quoi les roumain? Iar mama sa ii raspunde: C’est les habitants de Rome.  Nu stiau ce sunt romanii,  ca exista Romania.


  •    Sfarsitul Occidentului. Lucian Boia o spune acum, eu am spus-o acum 30 de ani in cartea mea de filosofie a istoriei. Daca este corecta ipoteza mea, suntem spre sfarsitul unei perioade. Civilizatia occidentala a inceput prin secolul al V-lea, odata cu aparitia regatului franc pe “cadavrul” Imperiului Roman. Lucrurile se intampla la fel cu toate cele 10-11 cicluri de civilizatie pe care le putem studia. Impresionant este ca cele doua civilizatii americane precolumbiene, din Mexic si Peru, care nu se cunosteau decat vag intre ele, au avut acelasi ritm: de nastere, crestere, inflorire si decadere, ritm care se termina intotdeauna cu o perioada imperiala. Inseamna ca lucrul acesta este organic in orice civilizatie.  De pilda, faza regatelor combatante a inceput cu duelul intre Francisc I si Carol Quintul al Spaniei si Germaniei.  A urmat o lupta care a durat cateva zeci de ani intre Franta si Spania. S-a continuat pe urma intre Franta si Anglia, mai tarziu intre Franta si Germania si s-a terminat printr-un duel intre Statele Unite si Rusia.
  •     Alexis de Tocqueville. In  1830 de ani primeste autorizatie de la Ministerul de Justitie francez sa mearga sa studieze sistemul carceral american – el era deja nefericit fiindca apartinea unei familii de legitimisti nemultumiti de venirea la putere a unei alte ramuri a Captienilor, cu regele Ludovic-Filip. A vizitat totate statele americane, care erau abia la inceputul lor. S-a intors si a scris o carte geniala De la démocratie en Amérique. El vedea in democratia americana imaginea a ceea ce va fi in toata Europa si un fel de a salva vechile regalitati din Europa, daca Europa s-ar fi apucat sa imite felul in care se conduc americanii. E foarte interesant. In ultima pagina a cartii spune un lucru uimitor, peste 100 de ani cele doua mari puteri ale lumii vor fi Rusia si Statele Unite ale Americii. Despre Rusia era normal sa spui asa ceva, era tara care-l invinsese pe Napoleon, era tara cea mai populata din Europa, era la mintea oricarui ziarist sa spuna acest lucru. Dar sa ghicesti ca micile state americane care nici nu erau bine inchegate, erau doar vreo 10-12 state doar, cu doar trei milioane si jumatate de locuitori, vor fi adversarele Rusiei, era genial.

  •     Dupa 1945 n-au mai ramas decat doua puteri, Rusia si USA. Oameni ca mine am trait cu groaza incordarea intre cele doua puteri. Va fi razboi sau nu, care dintre cele doua va iesi  invingatoare? Am scris atunci cartea mea de filosofie a istoriei unde trageam concluzia ca puterea cea mai noua va fi cea invingatoare.
  • -   Despre un curent anti-european in Romania.  Este foarte ingrijorator, il consider pornit de la o mentalitate primitiva,  de la un complex de inferioritate. Faptul ca am intrat tarziu in concertul european, abia la mijlocul veacului al XIX-lea ne-a facut sa sarim peste cal, sa ne aratam grozavi. Asa au luat nastere antipatii sau uri impotriva Occidentului ca si cum el ar fi vinovat ca noi suntem slabi. E un fenomen firesc, dar suparator. Noi avem nevoie de Occident, Occidentul ne-a inspirat.
  •    Politica lui Ceausescu. Individul era un cretin profund, dar inzestrat cu o dibacie politica diabolica.  Acest individ nici macar nu era de la Scornicesti, era din catunul Tatarai. Ce sunt aceste sate care se cheamaTatarai sau Tatareasti? Sunt sate care in Evul Mediu se adunau robi tatari impreuna cu tigani intr-un fel de ghetouri. Ceausescu era provenit din acest ghetou de acest fel… La un sfert de veac dupa caderea lui Ceausescumai exista inca indivizi care au pentru el un fel de cult. Ce fel de patriot a fost asta, ne-a facut de ras fata de lumea intreaga si a avut dibacia sa dea impresia ca se desparte oarecum de Moscova. Pe vremea cand el dadea aceasta impresie, serviciile secrete romanesti lucrau pentru Moscova. Tertipuri…
  •    Republica Moldova. Rusii au tot interesul sa ii atraga pe moldoveni sub girul lor. Eu am fost o singura data la Chisinau si am luat legatura doar cu studentii de la Istorie. Am fost foarte impresionat, vorbeau o excelenta limba romaneasca si erau patrioti romani. Erau incantati sa aiba un profesor de la Bucuresti. Speranta mea este in acesti tineri, cand vor fi acesti tineri oameni care sa conduca Republica Moldova, parerea mea este ca ei vor vota reunirea cu Romania, care este absolut fireasca, cu recunoasterea dreptului pentru minoritati, care nu sunt multi, 25%, nu mai multi ca in restul tarii. Speranta mea este sa nu mor inainte de a vedea Republica Moldova reunita cu patria mama. Sunt convins de asta.


Puteti comanda cartea "O scurta istorie ilustrata a romanilor" de Neagu Djuvara la GiftBooks.ro. Vedeti cum puteti obtine transport GRATUIT!

-






Citeste pe Stirile ProTV

Comuna care sta si se uita la 1 milion de euro, asteptandu-i pe chinezi. Ce s-a ales de liceul tehnologic, abandonat de 3 ani

O investitie de un milion de euro zace fara folos intr-o comuna din Dambovita. Cu bani europeni, dar si de la Ministerul Educatiei, autoritatile au ridicat un liceu tehnologic care ar fi trebuit sa formeze specialisti pentru o fabrica de electronice.








36606 vizualizari
  • +39 (55 voturi)    
    respect (Miercuri, 5 iunie 2013, 15:31)

    moby dick [utilizator]

    Monsieur Djuvara, chapeau-bas !
    Ca intotdeauna, impecabil.
    • -4 (4 voturi)    
      Da, minte impecabil (Luni, 10 iunie 2013, 10:10)

      Ana [anonim] i-a raspuns lui moby dick

      NU am vazut un istoric roman sa incerce sa distorsioneze istoria poporului sau cu atata abilitate si perversitate. De fapt mesajul este urmatorul: ISTORIA ROMANIEI ESTE MAI CUNOSCUTA IN STRAINATATE si chiar sunt mirati strainii cum „romanii” ca Djuvara ignora sau pervertesc informatia istorica despre tara care a fost leaganul civilatiei (Romania are cele mai multe asezari din neolitic si paleolitic din lume - de fapt nu multe ci enorm de multe - cititi Maria Gimbutas care este un istoric recunoscut in toata lumea si lasati-l pe Djuvara)
  • -20 (42 voturi)    
    vitae sau politica (Miercuri, 5 iunie 2013, 15:40)

    lucadd [utilizator]

    "Eu am pus ca un fel de lege in felul meu de a scrie istorie, ca nu exista lucruri pe care sa le tainuiesti sub cuvant ca sunt nefavorabile imaginii poporului roman. Nu este adevarat, tu trebuie sa spui lucrurile asa cum crezi ca s-au intamplat. Gata!"
    Cam egocentric mon cher papi. Cu tot respectul, legea asta nu este a matale ci este o regula general valabila predata peste tot in lume istoricilor in formare inca din primul an de universitate.
    Ea ajuta sa facem diferenta intre cei care incearca sa faca istorie dupa regulile prescrise de o rigoare academica si cei care isi spun ca sunt istorici (de curte ) si care preamaresc fantasmele unei memorii inventate in scopuri politice (vezi Vadim si alti ilustrii epigoni ai nationalism/comunismului romanesc)
    In rest multa sanatate si cele bune
    • +21 (25 voturi)    
      Mai exista o vorba (Miercuri, 5 iunie 2013, 18:18)

      antrax [utilizator] i-a raspuns lui lucadd

      "Invingatorii vor [re]scrie istoria" (o expresie care se incadreaza tot pe aici ar fi "Vae victis")

      Si se cunosc ceva cazuri, in care acelasi eveniment este prezentat in 2 feluri. Dupa 3-400 de ani, care e varianta corecta?
    • +13 (15 voturi)    
      mon cher lucadd (Miercuri, 5 iunie 2013, 22:51)

      un dac [utilizator] i-a raspuns lui lucadd

      eu nu am inteles ca Djuvara confisca ideea citata de tine, ci doar ca ea este ceea ce-l defineste pe el ca istoric. nu cred ca poti nega istoricii partinitori. nu cred ca poti nega istoricii partizani, ultrapatrioti etc.
      Uite cati adversari are cartea lui Boia.
      Toate cele bune.
    • +22 (24 voturi)    
      cine este egocentric ? (Joi, 6 iunie 2013, 1:12)

      math [utilizator] i-a raspuns lui lucadd

      ...omul poate avea orice parere dar logica nu poate fi ocolita. Deci pe scurt moncher: nu intelegi citatul de mai sus si nu are sens ce spui. Cu sau fara voie te aliezi cu detractorii becalieni.

      Daca vreun roman ar fi vreodata innobilat, Neagu Djuvara va fi intotdeauna pe lista scurta.
  • +8 (18 voturi)    
    Formidabil (Miercuri, 5 iunie 2013, 16:24)

    Sibian [anonim]

    Ultima fraza cu patria mama este impresionanta Domnule Profesor.
  • +29 (43 voturi)    
    care elegant ? (Miercuri, 5 iunie 2013, 16:49)

    nash pandelica [utilizator]

    n'am vazut sa poarte costume armani cu eticheta pe dinafara, fulare de firma, batista asortata cu ciorapii...

    cel mai elegant politician a fost, este si va fi jiji !

    omul asta ar trebui ascultat, ar trebui sa tina lectii cu politicienii, sa fie chemat sa tina discursuri in parlament, cel putin o data pe luna.
    ca are ce spune.

    dar, in tzara semidoctilor, a kitchului si a minciunii la nivel inalt, oameni ca el sunt ocoliti...
    • +6 (12 voturi)    
      Sau, alternativ... (Miercuri, 5 iunie 2013, 19:38)

      sile [anonim] i-a raspuns lui nash pandelica

      Poate fi tinut pe tusa in PNL de, scuzati expresia, Crin Antonescu. Astia suntem...
    • -15 (21 voturi)    
      ia plus de aici (Miercuri, 5 iunie 2013, 20:10)

      get-beget [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      chiar daca faci pe desteptu´ si nu stii ca se scrie kitsch. Free gigi madafakaaaa
      • +3 (7 voturi)    
        :) (Joi, 6 iunie 2013, 9:20)

        nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui get-beget

        ma bucur ca, totusi, ai inteles despre ce e vorba.
      • -3 (5 voturi)    
        Asa e, ai dreptate (Vineri, 7 iunie 2013, 14:08)

        LiviuX [utilizator] i-a raspuns lui get-beget

        Cand nu avem idei, ne legam de greseli de ortografie...
    • +6 (10 voturi)    
      Becali are si Internet acolo ? (Joi, 6 iunie 2013, 1:15)

      math [utilizator] i-a raspuns lui nash pandelica

      Cine Dumnezeu poate da vot negativ la asa ceva ?
    • +2 (2 voturi)    
      Cine are urechi sa auda (Luni, 10 iunie 2013, 5:15)

      Andre [anonim] i-a raspuns lui nash pandelica

      Sigur asa ar fi normal ca acest titan al istoriei romaniei sa fie invitat in parlament si sa le spuna , sai invete adevarata istorie a tarii noastre. Intrebarea este daca il va asculta sau intelege cineva? Uitati cati analfabeti sau semidocti stau in bancile din parlament? Marele Djuvara ar vorbi pentru peretii parlamentului si parlamentarii ar crede ca se vorbeste chinezeste si ar cere casti pentru translat.
      • 0 (0 voturi)    
        cum are doua, ...ii intra greu si iese usor (Marţi, 11 iunie 2013, 16:04)

        OGM [anonim] i-a raspuns lui Andre

        Cine din parlament crezi ca ar fi interesat sa auda istorie?
        Acolo se duc altfel de lupte, pentru care altii platesc iar ei isi decerneaza medaliile si nicidecum postmortem.
        Din nefericire nu intelegem ca aceia ne reprezinta, noi i-am ales sa ne reprezinte, si sunt get-de get d'ai nostrii.
        Este inca un exemplu de fuga de responsabilitate, de egocentrism cand e vorba de orgoliu si de ... vorbe.
        ND vorbeste de acea mentalitate primitiva de genul daca tu nu ma bagi in seama eu te voi ignora, dar aratandu-ti ca-ti sunt superior ... si pentru exemplificare avem resurse nelimitate. Jiji e minor.
      • 0 (0 voturi)    
        . (Duminică, 8 septembrie 2013, 15:00)

        ioana [anonim] i-a raspuns lui Andre

        aici ai dreptate :)))
  • 0 (24 voturi)    
    1830 USA- 24 state si 12,866,020 locuitori (Miercuri, 5 iunie 2013, 17:07)

    dcoios [anonim]

    Domnilor si doamnelor verificati tot ce vi se spune si ce cititi mai ales in mass media ce vedeti la TV sau cititi pe internet indiferent de sursa ( domestica sau internationala ) vedeti aici datele exacte care contrazic numerele din acest articol.
  • 0 (22 voturi)    
    1830 USA avea 24 state si 12,866,020 locuitori (Miercuri, 5 iunie 2013, 17:12)

    DKoy [utilizator]

    ici puteti accesa datele oficiale http://en.wikipedia.org/wiki/1830_United_States_Census
    • +12 (20 voturi)    
      din punct de vedere aritmetic (Joi, 6 iunie 2013, 1:26)

      math [utilizator] i-a raspuns lui DKoy

      ...aveti dreptate. Populatia enuntata era pe la 1790. So what ? .... asta ati priceput din spusele dlui Djuvara ? Ca nu stie evolutia populatiei SUA pe dinafara ?
      • +1 (5 voturi)    
        Verificati datele concrete (Joi, 6 iunie 2013, 18:36)

        dcoios [anonim] i-a raspuns lui math

        Nu sint in masura sa-l critic pe stimatul Istoric D-l Djuvara si nici nu mi-am propus asa ceva. Totusi dinsul spune ca francezii nu cunosc istoria Germaniei de ex. In acest context oricine studiaza istoria stie ca au fost 13 state fondatoare la 1776. In comentariu meu daca-l cititi tot am indemnat la verificarea oricaror date citate in mass media care de multe ori sint eronate. Verificati.
        • 0 (4 voturi)    
          imi mentin parerea (Vineri, 7 iunie 2013, 11:45)

          math [utilizator] i-a raspuns lui dcoios

          ..nu intelegeti mesajul si va legati de niste amanunte. Istoria Germaniei nu este un tabel cu mii de numere. Nici istoria SUA. Scuze dar nu va urmaresc opera. Din pacate nici pe a dlui Djuvara nu o pot urmari integral, dar nu ratez cand am ocazia.
  • +2 (10 voturi)    
    totusi... (Miercuri, 5 iunie 2013, 20:12)

    Bazil.the.3rd [utilizator]

    Tot respectul pentru cantitatea de informatie oferita ,in general conform realitatii ( sort of).
    Buba apare la interpretarea personala a datelor respective...
  • +9 (11 voturi)    
    neaparat (Miercuri, 5 iunie 2013, 21:01)

    Isarcea [anonim]

    minutul 41: 03. Mutra, scarba lui Neagu Djuvara, fata de Ceausescu.
    • -5 (11 voturi)    
      Ceausescu (Vineri, 7 iunie 2013, 0:57)

      sergiu [anonim] i-a raspuns lui Isarcea

      Interesant la subiectul Ceausescu, parera mea Ceausescu a fost pt Romania un fel de Pablo Escobar pt Columbieni, dar totusi nu datorita drogurilor, de ce nu spune pe nume domnul professor ca Ceausescu a fost neinformat, de toti consilierii lui the presedintii de judet si municipii, care au umflat hitii le cu bazaconii pt a arata un profit exorbitant ca se facea in totate industriile din Romania in perioada lui, numai pt putea profita de pozitiile in care se aflau, nu stiu cam citi din voi ati vazut harti si tablouri cu orasele de dinainte de comunism?

      In fine la acea vreme aveam on industrie, fie ea si industrial agrara, dar in ziua de azi ce avem ? Apropo asa zisa dezinformare a dus si la saracirea populatiei unde noi faceam exporturi foarte mari si deaorece hartiile minteau realitate a dus la asa zisa saracire a populatiei si a lipsei, un al doile lucru ce il critic pe Ceausescu e blocarea granitelor, daca cel putin ar fi lasat granitile libere asa cum a facut Tito pentru Yugoslavia, care a stiut ca bani lucrati in afara for fi investiti in Yugoslavia, iar in al 3lea rand libertate religioasa, care a creat segregari in religia din Romania, numai cind iesim afara in occident ne dam seama cit de rasisti si anti semiti sintem, ne vedm foarte mari cind totusi sintem foarte mici .....

      Si sa nu uitam faptul ca Ceausescu e unul din singuri presedinti comunisti care au fost decernat cu Premiul Nobel, pt. a critica intrarea Rusiei in Cehoslovacia.....si totusi nu sint ceausist dar daca tot scriem o istorie hai sa scriem tot adevarul si cel care citeste sa decida ce fel de persoana este cel despre care citeste....
      • +9 (9 voturi)    
        Nu exista scuza (Vineri, 7 iunie 2013, 11:27)

        XXIstCentury [utilizator] i-a raspuns lui sergiu

        dezinformarii cand ai puterea totala. Daca iti asumi puterea totala, iti asumi si responsabilitate totala. In extremis, te deghizezi, mergi in vizite neanuntate. Ai grija ce oameni iti alegi, oameni care sa iti poata spune adevarul fara sa se teama.
        Ceausescu a instituit un sistem cretin - adica un sistem dupa chipul si asemanarea sa. De pilda, el, ca taran, ar fi trebuit sa stie cat poate sau nu sa produca un hectar, indiferent de tehnologie.
        Repet : cand iti asumi puterea totala, iti asumi si responsabilitatea totala. Nu in sensul ca ceilalti sunt exonerati de vina, ci in sensul ca ei pot fi responsabili pe domeniul lor. Tu esti responsabil per ansamblu. Un tortionar poate fi facut responsabil de victimele torturate. Un alt oficial poate fi tras la raspundere pentru atrocitatile suferite de copii in orfelinate. Dar un dictator este responsabil de ambele.
        Nu poti sa spui : da, imi asum ca voi avea ultimul cuvant in orice decizie care se ia in aceasta tara, voi lua chiar eu decizii in ceea ce priveste directiile de dezvoltare, voi avea un aparat de spionaj a propriilor cetateni (Securitatea), dar daca ceva nu merge bine, nu e vina mea si nu am stiut nimic.
        Repet, pentru ca destul de multi romani au aceeasi problema si atitudine ca si tine - nu isi asuma responsabilitatea propriile decizii, asa ca nici nu inteleg conceptul si le gasesc scuze tuturor iresponsabililor : fiecare om este responsabil pentru rezultatul deciziilor sale.
        Ceausescu a ales sa accepte sa conduca statul si sa aiba putere suprema; a avut putere de decizie in alegerea consilierilor sai; a ales sa controleze si sa isi spioneze cetatenii; din aceste cauze, este responsabil de rezultatul conducerii sale, de fiecare succes dar si de fiecare esec.
        In ceea ce ma priveste, singurul lucru pe care il regret la Ceausesti este ca au murit singuri. Daca ar fi luat si restul PCR-ului cu ei (Iliescu, Voiculescu si altii), ar fi fost mult mai bine.
        • 0 (2 voturi)    
          @ XXIstCentury (Sâmbătă, 8 iunie 2013, 16:14)

          eugenrc [utilizator] i-a raspuns lui XXIstCentury

          Poate ca daca era un clarvazator ar fi putut sti in ce masura era dezinformat. Daca aveti rabdare sa urmariti cu atentie scena balconului CC. de la revolutie o sa constatati ca era singurul surprins.
          Nu ii iau apararea , dar este absurd sa ignori ca a fost o persoana cu putina scoala care a crezut in cei care il inconjurau.
          Sistemul nu l-a instituit Ceausescu. El a fost instituit de rusi. Putem spune ca l-a modificat pe ici pe colo dar partile esentiale au pastrat genele comunismului rusesc.
          Ceausescu nu a fost taran decat prin faptul ca nu s-a nascut la oras asa ca habar nu avea de productia la hectar. Cred ca a aflat destul de tarziu ce este acela un hectar.
          In opinia mea el a ajuns presedinte tocmai pentru ca cei care conduceau de fapt tara stiau ca este usor de prostit. Faptul ca pe final si-a dezvoltat personalitatea peste masura a fost un alt factor care a condus la uciderea lui.
          Nu cred ca a spus cineva ca Ceausescu nu are nici o vina. Dar este absurd sa transformi totul in rau si sa ignori partile bune ale unei perioade care ar fi putut fi mai putin nefasta daca nu exista ambitia lui de a plati datoria externa si de a aduce atat de multi oamenii din mediul rural in orase pentru a dezvolta o industrie mult supradimensionata pentru necesitatile tarii.
          Daca nu era asa nu se ajungea in situatia de azi cand mai mult de jumatate din investitiile in industrie au luat drumul exporturilor ca "fier vechi" .
          Daca il ducea mintea sa faca o agricultura in care oamenii sa nu se simta ca niste sclavi la CAP si sa dezvolte turismul la un nivel de 7 stele probabil ca azi ar fi fost mult mai bine in Romania.
          Din pacate Ceausescu a luat ca model Corea de Nord. Daca lua Elvetia ca model eram departe acum.
          In rest sunt intr-u totul de acord ca era bine daca se ducea pe lumea cealalata impreuna cu esaloanele 1 si 2 din PCR .
          • -1 (1 vot)    
            nu l-a obligat nimeni (Luni, 10 iunie 2013, 10:25)

            Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui eugenrc

            sa acceada la conducere (si inca cea suptema!!!) CU TOATE ca "avea putina scoala" - n-avea decat sa stea in banca lui sau... sa faca scoala!!

            A vrut conducerea (suprema!!!) - inseamna ca si responsabilitatea suprema tot LUI ii revine!!

            Cat despre "esaloane"... din partea mea era si mai bune daca lua cu el si "esalonul III" >:)
            • 0 (0 voturi)    
              I-a revenit din plin (Marţi, 11 iunie 2013, 17:35)

              eugenrc [utilizator] i-a raspuns lui Codruta N

              Din pacate cu ochii doar la Ceausescu , romanii nu i-au mai vazut si pe ceilalti ticalosi.
              Asta ne-a costat foarte mult.
              Ne-a impins in bratele lui Iliescu si stim cu totii ce a urmat.
              Din pacate am avut ghinion cu Ceausescu.
              Si el s-a inscris in povestea din bancul cu Sf.Petru si Dumnezeu.
              Sf.Petru il certa pe Dumnezeu ca a facut Romania prea frumoasa si ca i-a dat de toate, la care Dumnezeu ii spune:
              - Stai sa vezi ce conducatori ii dau.

              PS. Sper sa nu avem norocul ca urmatorul sa fie multprealuminatul Crin A.
        • -2 (2 voturi)    
          Ha :) (Duminică, 9 iunie 2013, 10:49)

          sergiu [anonim] i-a raspuns lui XXIstCentury

          Da nu ma intelege gresit , Ceausescu poate a fost taran, cretin oricum vrei sa ii spui, dar totusi fiecare sistem are greselile lui, dar totusi nimeni inca nu ia laudat valoarea in care am trait noi, uita-te putin in urma si la statistici si vezi ca Romania e printre primele tari din lume la home ownership ( proprietar de casa ) de bine de rau, pe timpul comunismului toata lumea avea un loc de munca ca lucra la camp ca lucra intr-o uzina de bine de rau avea un venit, din venitul acela multi si-au platit apartamentele cu CEC- ul altii si-au construiyt case la tara, da nu a avut tot prostul masina ca acum deoarece si-a dat seama ca toate strazile si soselele nu au fost construite pt o viziune asa mare in viitor si a prevedea multe necesitati.....multi nu inteleg dar Romania in perioada comunista a fost ridicata de la Evul Mediu aproape de societate in care traim azi, cum am zis nu sint ceausist dar poate Ceausescu a fost un cretin precum spui, dar totusi in unele chestii a fost un geniu....iar cind toti pe care ai pus in functii linga tine is corupti si supusi rusilor nu cred ca ai putea face multe in a ii disolva din funtiile in care sint.....totusi tin sa cred ca nu Ceausescu a ordonat sa se traga in populatie le revolutie..... din videourile care le-am vazut pe youtube mai detailat au fost omorati cei care stateau pe trotuar si se uitau la manifestanti iar capii care erau in fruntea manifestantilor care puteau foarte bine sa fie impuscati de lunetisti nu au fost deloc atinsi ..... in fine vreau sa inchei cu ultimul meu gind, in ziua de azi arat-mi si mie in Romania unde te poti angaja in vreo fabrica ( daca mai este vre-o una ) si statu sa iti asigure cazare sau sa ai obtiunea de ati cumpara un apartament sau garsoniera prin intermediul serviciului ......
      • 0 (2 voturi)    
        Imi cer scuze pentru ignoranta, dar... (Sâmbătă, 8 iunie 2013, 23:07)

        Mihail AD [utilizator] i-a raspuns lui sergiu

        ...Nicolae Ceausescu a fost decernat cu premiul Nobel pentru pace?
        Sigur nu pentru chimie?
      • 0 (0 voturi)    
        nu l-a obligat nimeni (Luni, 10 iunie 2013, 10:21)

        Codruta N [utilizator] i-a raspuns lui sergiu

        sa se inconjoare de mincinosii aceia! A facut-o de placere si de bunavoie!!

        Ce "premiu Nobel"? Ai [beeep]???!!!
  • -20 (26 voturi)    
    referitor la articolul si pozitia domnului Djuvara (Miercuri, 5 iunie 2013, 22:15)

    Cretiu [anonim]

    Tot respectul pentru domnul Djuvara dar as dori ca dansul sa explice imprejurarile in care a semnat Declaratia de la Budapesta din 1988, prin care se urmarea caderea lui Ceausescu si despartirea Ardealului de Romania, beneficiara fiind in final Ungaria. Dansul a primit sau nu anumite asigurari cu privire la faptul ca daca v-a semna aceasta declaratie o sa aiba anumite avantaje( respectiva declaratie a fost semnata si de fostul Rege Mihais si alte persoane din afara Romaniei)?
    • +8 (8 voturi)    
      1989 (Joi, 6 iunie 2013, 1:10)

      Xorciser [utilizator] i-a raspuns lui Cretiu

      Declaratia a fost semnata in iunie 1989.

      http://mariusmioc.wordpress.com/2012/01/03/declaratia-de-la-budapesta-din-1989-si-aberatiile-care-se-spun-in-legatura-cu-ea/

      PS: putina atentie la folosirea cratimei...
  • -16 (26 voturi)    
    este usor sa denaturezi adevarul (Miercuri, 5 iunie 2013, 23:08)

    jackalphonse [utilizator]

    mai greu este sa sustii prin dovezi. Djuvara denatureaza istoria. este foarte periculos cand un om cult ca acest domn nu tine cont de principiile de baza a unei cercetari sistematice. este bine ss filozofezi, dar niste limite se impun atunci cand o faci pe subiecte de istorie
    • +11 (15 voturi)    
      periculos este atunci cand (Joi, 6 iunie 2013, 12:13)

      math [utilizator] i-a raspuns lui jackalphonse

      ... prostii voteaza fara sa inteleaga nimic. Si totusi sistemul democratic este raul cel mai mic.... Deci ii suportam pe alesii puscariabili, iti suportam si comentariile. Cred ca nu ai motive de nemultumire.
      • +1 (5 voturi)    
        daca nu ai nimic de comentat, mai bine taci (Sâmbătă, 8 iunie 2013, 22:19)

        jackalphonse [utilizator] i-a raspuns lui math

        daca habar nu ai ce scriu acolo, nu deturna subiectul spre temele tale preferate: alegeri etc.
        ai priceput de ce am scris ce am scris acolo. ai citit ceva din acest juvara, un amator in istorie, parerist destul de cult, dar parerist? da nu ai citit, citeste in continuare ziarele tale preferate si lasa-ma sa-mi spun opinia
  • +15 (17 voturi)    
    apropo (Joi, 6 iunie 2013, 8:53)

    Ioan [anonim]

    Domnul Profesor Djuvara ar putea da lectii de conduita morala,sociala,istorie,politica si comportament inclusiv vestimentar actualiloe si viitorilor politicieni,dar nu numai la romani,daca va uitati la stiri sa0i vedeti cum se "scarpina "in buzunar la intalniri oficiale inclusiv politicienii din structurile de varf ale UE.
  • +11 (11 voturi)    
    Contemporani cu Neagu Djuvara (Joi, 6 iunie 2013, 13:26)

    mara [anonim]

    Multumesc HotNews pentru acest interviu-lectie de istorie adevarata. Multa sanatate domnului Djuvara!
  • -3 (11 voturi)    
    ...o parere... (Joi, 6 iunie 2013, 13:57)

    leonida [utilizator]

    DOMNULE PROFESOR .

    Iertati-ma ! Sunteti incantator ,adorabil ca interlocutor in orice imprejurare si oricand , dar nu de putie ori pareti a fi in EROARE... Se vade ca nu sunteti istoric ,ci un POVESTITOR autodidact si erudit ,caruia ii place si intretine doar propria-i POVESTE... Este adevarat , MINUNATA ,dar....numai o poveste pentru cei tineri ! Este , si aceasta foarte mult ! Va multumesc ,iertati-ma !
    • +1 (7 voturi)    
      Traisca Ion Iliescu (Vineri, 7 iunie 2013, 11:47)

      math [utilizator] i-a raspuns lui leonida

      care face si povesteste istoria adevarata a solcilaismului victorios.
  • +13 (13 voturi)    
    respect! (Joi, 6 iunie 2013, 15:01)

    resita31 [utilizator]

    daca studiem activitatea si realizarile acestui domn, nu se va putea spune decat un singur cuvant si-anume, respect!
  • +5 (7 voturi)    
    non-titlu... (Joi, 6 iunie 2013, 19:46)

    ala [anonim]

    De ce nu este cunoscuta istoria Bulgariei, Slovaciei (stiati ca am fost vecini?) sau Boliviei? Ok, sunt tari mici, atunci cati cunosc istoria Indiei sau Indoneziei?
    Cati cunosc istoria Germaniei pana la urma? Si nu ma refer ca au auzit de razboaiele mondiale, ci in rest...

    La nivel academic e altceva, si munca lui Djuvara desigur ca ajuta.
  • +4 (6 voturi)    
    Respect (Vineri, 7 iunie 2013, 9:26)

    vladf [utilizator]

    Tot respectul si jos palaria.
  • -2 (8 voturi)    
    Nu inteleg de ce (Vineri, 7 iunie 2013, 15:18)

    cumanul [anonim]

    Djuvara continua sa il numeasca pe Basarab cuman,are un singur argument numele,pe tatal lui Basarab il chema Thecomerius,numele acesta latinizat poate provenii fie de la Tihomir nume de origine slava fie de la Toqtomir nume cuman,in schimb Basarab este numit chiar de Carol Robert de Anjou vlah intr-un document,asa e numele este cuman dar au fost atatea nume in istorie de conducatori cu nume slave care au fost romani get beget cum a fost Vladislav Vlaicu(Vladislav nume slav).
  • +3 (3 voturi)    
    CARE ISTORIE ? (Sâmbătă, 8 iunie 2013, 7:32)

    fosta zoezoe [utilizator]

    Nimeni dupa 89 nu a avut sangele in vene necesar pentru a rescrie Istoria atat de mincinoasa, deformata, macelarita de comunisti .Vorbesc de academie, ministerul invatamantului grupuri de istorici sau persoane remarcabile in domeniu ca dnul Profesor nu au avut actiuni care sa miste lucrurile in directia corecta.Ca urmare intreb, care istorie ?Aia gandita si scrisa ca propaganda de idi oti care considerau ca nu poti sa-ti iubesti patria decat daca e rupta din soare, daca i-am batut pe toti, si daca eram cei mai cei in toate !
    • 0 (0 voturi)    
      o parere (Joi, 22 august 2013, 22:18)

      ioan [anonim] i-a raspuns lui fosta zoezoe

      Ceausescu a fost perfect pentru Romania!
      Numai dupa moartea lui Ceausecu ne dam seama cat de perfecta a fost Romania pentru Ceausescu !
      Ce ziceti?
  • +2 (4 voturi)    
    Seniorul Juvara, (Sâmbătă, 8 iunie 2013, 7:57)

    MadameDuRecamier [utilizator]

    mereu un regal!
  • 0 (2 voturi)    
    Cu toate astea (Sâmbătă, 8 iunie 2013, 11:47)

    nicolaie [anonim]

    Cainii latra,ursul trece !
  • +3 (5 voturi)    
    Eu l-as vota pe Neagu Djuvara (Sâmbătă, 8 iunie 2013, 21:08)

    daskyd [utilizator]

    Nu numai pentru ca a spus ca ar reuni Basarabia cu Romania ci pentru ca da dovada de o luciditate si constiinta nemaipomenite printre politicienii nostrii.
  • 0 (0 voturi)    
    neconvingator (Luni, 10 iunie 2013, 22:06)

    matei [anonim]

    Cine ar fi crezut ca vor fi atatia ce vor preamari un articol incoerent si bombastic? Interesant este ca in articol se scrie, asa cum autorii ei declara, "Despre Scurta Istorie a Romanilor"
    • 0 (0 voturi)    
      Înregistrarea (Luni, 5 august 2013, 10:55)

      Silviu Romeo Baboi [anonim] i-a raspuns lui matei

      Până la min.5/26 face cinci greşeli de exprimare, oare este irelevant ? Minutul şi greşeala.
  • 0 (0 voturi)    
    Impecabil : "Ioan Basarab, un domn român" (Vineri, 16 august 2013, 19:03)

    Neagu Jumara [anonim]

    A aparut cartea Matei Cazacu si Dan Ioan Muresan, "Ioan Basarab – Un domn român la începuturile Tarii Romanesti", Ed. Cartier, Chisinau, 2013.

    https://www.facebook.com/permalink.php?id=167574176606081&story_fbid=664126460284181

    coperta IV :

    "Medievistica româneasca se afla în prezent sub un asalt parastiintific similar celui la care sunt supuse de câteva decenii studiile clasice din tara din partea curentului tracoman. Ambele discipline sunt confruntate din directii diametral opuse cu acuzatii violente si fara nuante din partea unor curente mai mult sau mai putin structurate ai caror membri nu s-au încumetat sa parcurga drumul dificil al unei formatii în domeniu. Ele sunt vizate în bloc, fiind acuzate de falsificarea constienta a trecutului, fie prin denaturarea rolului stramosilor poporului roman (traco-dacii), într-un caz, fie prin minimizarea contributiei alogene (turcice, mai precis cumane), în celalalt. Pentru unii ea nu ar fi suficient de patriotica, pentru ceilalti ea este de la începuturile sale definitiv marcata de un nationalism obtuz. În fata acestor atacuri care submineaza grav criteriile epistemologice recepte, ocupând ilegitim spatiul de dialog intre istorici si publicul interesat de cunoasterea trecutului, cei doi autori au decis sa ia o pozitie transanta si fara complezenta. În paginile care urmeaza i se confera criticii istorice dreptul deplin de cetate cu scopul unic de a separa net intre mistificare si adevar istoric. Cele doua parti ale lucrarii isi propun sa conduca in mod convergent si complementar un dublu demers de deconstructie si reconstructie a dosarului factual siinterpretativ al complexei problematici a întemeierii Tarii Romanesti".
    Lectura placuta !


Abonare la comentarii cu RSS

In cazul unui ordin de mobilizare pentru cetatenii romani, ati raspunde chemarii la arme?
(Un singur răspuns posibil)
  • Da
  • Depinde de situatie
  • Nu
  • Nu stiu / Nu raspund



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.
hosted by
powered by
developed by
mobile version