Muzeul de Arta Timisoara, impreuna cu Institutul Cervantes din Bucuresti, Academia Regala de Arte Frumoase San Fernando - Calcografia Nationala din Spania si Grupul Via Rumania, organizeaza in perioada 2 februarie - 31 martie expozitia de gravura si fotografie de razboi Goya - Cronicarul tuturor razboaielor. Dezastrele si fotografia de razboi. Evenimentul este organizat sub inaltul patronaj al Ambasadei Spaniei in Romania.

Vernisajul va avea loc vineri, 1 februarie, la ora 18.00, in sala Baroca a Muzeului de Arta Timisoara. Vor lua cuvantul Excelenta Sa, Dl. Estanislao de Grandes Pascual, ambasadorul Spaniei in Romania, Dl. Juan Carlos Vidal, directorul Institutului Cervantes din Bucuresti, Dl. Jose Miguel Vinals, directorul general al grupului Via Rumania si Dl. Marcel Tolcea, directorul Muzeului de Arta Timisoara. Intrarea se face doar pe baza de invitatie, iar accesul publicului se va face, pe baza de bilet, incepand cu data de 2 februarie.

Expozitia prezinta 82 de gravuri din seria Dezastrele razboiului realizate de pictorul spaniol Francisco de Goya in perioada 1810-1820, ce ilustreaza scene din timpul Razboiului de independenta spaniol. Juan Bordes, curatorul expozitiei, a alaturat gravurilor o serie de fotografii din timpul Razboiului civil spaniol (1936-1939), realizate de fotoreporteri celebri precum Robert Capa, David Seymour, Gerda Tallo sau Augusti Centelles. Discursul fotografilor se afla astfel in dialog cu denuntul lui Goya, aratand ororile razboiului indiferent de perioada in care se consuma.

Gravurile sunt gupate pe sapte teme majore ¬ frontul, victimele, executiile, exodul si jafurile, foametea, femeile in razboi si perioada de dupa razboi, aceasta din urma tema constituindu-se o critica la adresa regimului absolutist instaurat de Ferdinand al VII-lea.

Gravurile din seria Dezastrelor, pe langa incontestabila valoare artistica si tehnica, au o calitate de cronica fotografica, chiar titlurile unor planse ¬ Am vazut, Asa s-a intamplat ¬ sugerand rolul de marturie al lucrarilor. De altfel, tehnicile folosite de pictorul spaniol anticipeaza caracteristicile fotografiei de presa: evitarea compozitiilor complexe, surprinderea spontanului, prezenta unor zone ¬moarte¬ menita sa concentreze atentia pe informatia principala din imagine.

Goya a inceput seria Dezastrelor in 1810, dar ultimele placi au fost terminate spre 1820, timp in care a realizat mai multe planse de proba si a imprimat doar 3 exemplare complete ale seriei, sub titlul Fatalele consecinte ale sangerosului razboi cu Bonaparte in Spania.

In 1862, Academia de Arte Frumoase San Fernando a achizitionat 80 de placi gravate din cadrul seriei, celelalte doua fiind donate in 1870. Titlul Dezastrele razboiului apare in prima editie publicata de Calcografia Nationala in 1863.

Pana in prezent au fost imprimate sase tiraje ale seriei, iar primul tiraj complet, cu 82 de gravuri, a fost realizat in 1963.