Scenografa Viorica Petrovici a fost nominalizată la Premiile César la categoria „Cele mai bune costume”, pentru filmul "La source des femmes" (Izvorul femeilor), în regia lui Radu Mihăileanu, se arata in comunicatul remis Hotnews.ro. “Am primit vestea de la Radu Mihăileanu. Eram pe stradă cand m-a sunat, ningea. Întrebandu-l când vine în România pentru premiera filmului , mi-a raspuns: până ajung eu în Romania vii tu în Franţa pentru că eşti nominalizată la César cu filmul meu. M-am bucurat foarte mult şi îmi este foarte clar că trebuie să continui cu activitatea scenografică. Aprecierea Academiei César este, cred, de o sută de ori mai importantă decât ar fi fost în altă parte”, a declarat Viorica Petrovici.

Scenografa Viorica PetroviciFoto: Opera Nationala Bucuresti

Filmările au avut loc într-un sătuc din Maroc, iar tema abordată de regizorul Radu Mihăileanu este condiţia femeii musulmane, dintr-o comunitate mică. Viorica Petrovici a trebuit să se ocupe de costumaţia a o sută de personaje, în general femei. “Am locuit 3 luni în Maroc tocmai pentru a încerca să gasesc ce era specific acestor femei ca le pun în evidenţă, că în fond erau îmbrăcate în hainele de zi cu zi. Am descoperit câte un detaliu pentru fiecare personaj: felul cum îşi lega şalul, un colaj dintr-un costum tradiţional cu unul contemporan. Cred că aici a fost câştigul meu, felul cum am reuşit să combin obiecte vestimentare dintre o lume folclorică şi una contemporană”.

Despre sătucul din Maroc, scenografa declară: ”Lumea Marocului este foare colorată: un sat cu o imagine plastică coborâtă parcă din cele mai râvnite tablouri din lume, care dezvoltă o armonie perfectă între roşu şi verde”.

Chiar înainte de a pleca în Maroc, Viorica Petrovici a primit din partea Operei Naţionale Bucureşti o provocare: să creeze o nouă scenografie pentru opera Oedipe, care urma să aibă premiera peste un an, în cadrul Festivalului George Enescu (2011).

“Am plecat în realizarea filmului având în bagaj legenda “Oedipe”, muzica lui George Enescu şi toate informaţiile despre Maroc. Acolo am descoperit lumea berberă care este diferită de cea musulmană şi am descoperit chiar foarte multe legături între “Oedipe” şi ce am găsit acolo. Bijuteriile din lumea berberă sunt şi ale unei lumi care a trăit şi-n Grecia, aşa că le-am folosit şi în “Oedipe”. Drapajele pe care le-am folosit pentru un fragment important din film le-am folosit şi în “Oedipe”, dar sub o altă formă. E prima dată când vorbesc despre ele… toată perioada cât am stat în Maroc am ascultat muzica lui Enescu, gândindu-mă la personajele din “Oedipe” şi la personajele din “La source des femmes”.

Artist plastic, scenograf de teatru, operă, balet şi film, profesor, doctor în spectacologie, Viorica Petrovici are o activitate impresionantă în domeniul artelor spectacolului. A realizat costume pentru mai multe producţii cinematografice de succes, româneşti şi internaţionale Le Concert (regia: Radu Mihăileanu), Tertium non datur (regia: Lucian Pintilie), Asfalt Tango (regia: Nae Caranfil). A realizat recent costumele premierei spectacolului Nabucco 12, în regia lui Alexandru Hausvater, producţie montată la Opera Naţională Româna Cluj-Napoca.

Pentru toată această activitate profesională a fost recompensată cu mai multe distincţii de prestigiu: Premiul pentru Scenografie pentru spectacolul „Politica” (regia: Silviu Purcărete) la Festivalul de Teatru Contemporan de la Braşov (1982), Premiul UAP pentru Scenografie (1998). Placheta de argint Novisad (2001, cea mai importantă distincţie obţinută de România în domeniu), Premiul Criticilor Muzicali (2001). A mai obţinut premiul colectiv pentru filmul „Trahir” (regia: Radu Mihăileanu) în cadrul Festivalului Filmului Francofon de la Montreal (1994) nominalizare la Globul de Aur a echipei de creaţie a filmului „Le Concert” (regia: Radu Mihăileanu) în 2010 şi nominalizarea, în 2011, a peliculei „La source des femmes”, în aceeaşi regie, la Festivalul de la Cannes, Premiul GOPO pentru „Caravana cinematografică” (regia: Titus Munteanu).

Viorica Petrovici este scenograf al Operei Naţionale Bucureşti din anul 1984, unde a creat decoruri şi costume pentru zeci de spectacole de operă şi balet.