​Albumul de scenografie dedicat personalitatii lui George Lowendal si publicat la Editura ICR in doua editii (in limba romana si in limba engleza) a fost lansat, luni, la sediul Fundatiei Lowendal din Piata Cantacuzino nr. 1. Horia Roman Patapievici - presedintele Institutului Cultural Roman, Ruxandra Garofeanu - presedinta Fundatiei Centrul Cultural Art Society, George Banu - critic de teatru si profesor de studii teatrale la Sorbonne Nouvelle din Paris, Ariadna Avram - presedinta Fundatiei Lowendal si actorul Victor Rebengiuc au fost doar cateva dintre personalitatile prezente la eveniment.

Evenimentul de lansare a albumuluiFoto: Hotnews

"Ce vedeti aici este o fapta remarcabila care tine de buna gestionare a posteritatii unui artist. Ganditi-va la multitudinea artistilor romani care nu au posteritate pe masura valorii lor. Este un mare noroc pentru o cultura sa adaposteasca tipuri culturale cum a fost cel al lui George Lowendal", a afirmat Horia Roman Patapievici.

Intre avangarda si traditional

Criticul de teatru George Banu a explicat de ce "Lowendal are o functie simbolica extrem de importanta in plan cultural" : "A deschis peisajul teatral romanesc unor forme la care marea majoritate a oamenilor nu aveau acces. Lowendal-scenograful este un artist contemporan, modern, in acord cu toate experientele avangardei, si in acelasi timp, pictorul Lowendal e un alt personaj, care si-a construit intergrarea lui in spatiul romanesc - el a intrat in manastiri, a pictat, a fost in contact cu taranii. Tablourile lui sunt niste marturisiri foarte adevarate despre lumea taranilor din anii '30. E foarte traditional. Si te gandesti la complexitatea acestui om, pe de o parte artistul cel mai de avangarda, si pe de alta parte artistul cel mai integrat in traditie."

"A fost un fel de Dr. Jekyll si Mr. Hyde: Dr. Jekyll in scena, Mr. Hyde in tablouri", a concluzionat George Banu.

La randul sau, presedintele ICR Horia Roman Patapievici a explicat de ce George Lowendal, nascut la Sankt Petersburg, a fost un artist roman: "Este un artist roman? Sa nu ramanem prea mult in aceasta intrebare, care este prost pusa. Lowendal este un exemplu stralucit de identitate culturala multipla, gestionata, datorita geniului artistului, intr-o maniera creatoare. Este un noroc pentru culturile care adapostesc astfel de tipuri culturale multiple, pentru ca ele reusesc sa aduca nu doar multiplicitatea culturilor, ci prin faptul ca identitatea culturala este multipla, aceasta multiplicitate este o unitate creatoare. Iar acele culturi care contribuie la personalitate fuzioneaza intre ele fara sa se amestece.

Paradoxul este foarte interesant: ele sunt unite, dar fara amestecare. Aceasta situatie paradoxologica caracterizeaza in mod deplin tipul cultural al identitatii culturale multiple pe care cred ca George Lowendal l-a ilustrat. Prin urmare, la intrebarea , raspunsul este . Si in acest mod, corespunde de fapt definitiei tipului cultural care, imi vine sa spun, sta la originea fondatoare a culturii romane moderne".

"Albumul care reflecta activitatea scenografica a lui George Lowendal arata cum anume functiona arta si viata culturala romaneasca atunci cand era in perfecta unitate cu pietele culturale occidentale. Noi, practic, din momentul in care Romania a fost partial dezmembrata in 1940 - intrarea in razboi, dupa aceea catastrofa bolsevizarii Romaniei - de atunci ne-am rupt treptat de pietele noastre de referinta. Piata noastra culturala de referinta este piata culturala occidentala. Rupti de ea, am dezvoltat criterii de selectie care sunt diferite si care ne-au pus in situatia de conflict sufletesc pentru ca noi suntem de cultura europeana occidentala, dar am trait intr-un ghetou artificial. Trebuie sa facem pasi pentru a pune in contact pietele culturale pentru ca ele sa traiasca in simbioza, in tipul de unitate in diversitate in care existau inainte de 1940", a concluzionat Horia Roman Patapievici.

Cine a fost George Lowendal

Pictor, grafician, pedagog si maestru al primelor generatii de artisti plastici din Romania postbelica, George baron Lowendal (1897, Sankt-Petersburg - 1964, Bucuresti) a fost si un remarcabil om de teatru. Nascut intr-o familie danezo-rusa cu origini nobiliare, format in Rusia avangardelor artistice, s-a afirmat ca pictor decorator in Bucurestiul anilor '20 colaborand cu celebra Trupa din Vilna. Intre 1926 si 1935, ca scenograf permanent al Teatrului National din Cernauti, a contribuit la prestigiul acestei institutii (antologice ramanand decorurile si costumele create pentru Crima si pedeapsa dupa Dostoievski, R.U.R. de Karel Capek, Avarul de Moliere). In anul 1928 a infiintat, in cosmopolitul oras bucovinean, primul teatru profesionist de marionete din Romania.

Receptiv la mutatiile scenei inceputului de secol XX (futurism, constructivism, expresionism), a sustinut prin intreaga sa opera miscarea de teatralizare a teatrului, a fost colaboratorul apropiat al primilor regizori romani (in acceptiunea moderna a conceptului de regie) si a trezit admiratia celor mai exigenti critici si artisti ai timpului sau.

Albumul - cel dintai consacrat scenografului - invita la redescoperirea unui artist vizionar, reflectand impactul operei sale nu doar in epoca, ci si in contextul teatrului de astazi (sunt elocvente marturiile semnate de Matthias Langhoff, Vittorio Holtier si Dragos Buhagiar). Editia engleza a albumului a fost lansata odata cu vernisajul retrospectivei organizate de Fundatia Lowendal la Institutul Cultural Roman din capitala Republicii Cehe cu prilejul Quadrienalei de Scenografie si Arhitectura Teatrala, Praga, 16-26 iunie 2011.