Disparitia marelui regizor Liviu Ciulei lasa un gol in sufletul actorilor romani din cateva generatii. Daca Ion Caramitru a lucrat alaturi de el timp de 30 de ani, George Ivascu si Andreea Bibiri sunt fericiti ca au avut sansa intalnirii cu Ciulei la inceputul carierei lor. "Daca el n-ar fi existat, teatrul romanesc n-ar prea fi fost", spune Ion Caramitru pentru HotNews.ro. "Azi imi simt inima impartita in doua", se destainuie Oana Pellea, in timp ce George Ivascu isi aminteste cum o discutie avuta cu Liviu Ciulei acum 20 de ani, pe cand era student, i-a dat curaj si l-a ajutat sa fie ceea ce este astazi.

Oana Pellea marturiseste pentru HotNews.ro ca "Azi 25 octombrie mi-am simtit inima impartita in doua. Inaltata de discursul regal tinut in Parlament de Majestatea Sa Regele Mihai si sfasiata de plecarea la cele vesnice a Regelui Regiei romane, Domnul Liviu Ciulei. Enormul privilegiu sa joc sub directia Domniei Sale a fost o binecuvantare si o Onoare. Mi-a marcat definitiv existenta artistica. Plecaciune".

Ion Caramitru ofteaza si isi aminteste ca a lucrat 30 de ani cu Liviu Ciulei: "Daca Liviu Ciulei n-ar fi existat, teatrul romanesc n-ar prea fi fost. Valoarea teatrului romanesc i se datoreaza fara doar si poate. Incercarilor sale de a impune un stil, el le-a dat definitia foarte sugestiva de realism magic. In anii '60, cand a preluat directia Teatrului Bulandra, a creat o scoala de teatru realist, o trupa exceptionala. El a mostenit si spiritul doamnei Bulandra si nu a fost doar regizor, a fost un actor si scenarist de mare anvergura. Stia perfect cum sa lucreze cu actorii, cum sa ii puna in valoare. Generatii intregi de artisti au tinut cont de rigoarea lui extraordinara. Odata cu el, se inchide un capitol fenomenal al teatrului romanesc."

Ion Caramitru aminteste ca Liviu Ciulei a fost primul regizor roman premiat la Cannes, iar in fata spectacolelor sale s-a inclinat publicul din Italia, Germania, Olanda, Anglia, dar si cel de peste ocean. Valoarea nu l-a ferit, insa, de obstacolele vremii: "Nu s-a tinut cont de talentul lui extraordinar, a fost doborat de cenzura si silit sa plece din tara".

Directorul Teatrului National din Bucuresti isi mai aminteste ca "dupa '89 l-am chemat sa preia directia Teatrului Bulandra, dar a refuzat. S-a intors insa sa lucreze aici."

George Ivascu, astazi actor consacrat si directorul Teatrului Metropolis, era student cand a avut sansa sa lucreze cu Liviu Ciulei: "Am avut sansa sa lucrez cu el la 'Desteptarea primaverii'. Eram student si nu prea aveam incredere in mine. Tin minte ca am avut atunci o discutie care mi-a dat curaj si mare parte din ce sunt azi sunt si datorita incurajarii lui."

Liviu Ciulei urma sa primeasca, in acest an, o stea in Walk of Fame-ul romanesc din Bucuresti (proiect initiat de Teatrul Metropolis), insa nu a mai apucat. George Ivascu promite insa ca steaua maestrului plecat astazi dintre noi va straluci in curand pe Aleea Celebritatilor romanesti.

Andreea Bibiri e una dintre vedetele tinerei generatii de actori. Are doua premii Uniter si se numara printre putinii actori foarte tineri care au apucat sa lucreze cu Liviu Ciulei: "Este poate cel mai important regizor cu care am lucrat, de la el am invatat cele mai multe lucruri. Pentru mine a fost ca o scoala. Era si unul dintre putinii regizori cu care mi-as mai fi dorit sa lucrez".