Consiliul Concurentei este una dintre cele mai active autoritati din Romania atat din perspectiva numarului de investigatii in curs cat si prin nivelul amenzilor aplicate. Companiile din Romania trebuie sa tina pasul cu practica autoritatii si cu modul ei de investigare. Exista unele reguli ce ar putea ajuta societatile sa evite sanctiuni usturatoare. Dintre acestea, trei par a fi cele mai importante.

Catalin SulimanFoto: Schoenherr si Asociatii

1. Nu subestimati inspectorii de concurenta

Exista unele conceptii eronate conform carora autoritatea e nepasatoare si nu doreste sa identifice (si eventual sa sanctioneze) noi cazuri. In realitate, societatile au in fata investigatori redutabili, rodul unei concurente interne si a unei dorinte de a demonstra ca isi pot face treaba la standarde ridicate. Mai mult, puterile acordate acestora sunt de calibru european. iar documentele sunt prelevate electronic in inspectii inopinate.

Fata de aceasta rolul echipei interne a societatii este esential, pentru ca in lipsa unor directii clare si a unor proceduri de lucru (in caz de investigatie sau de inspectii inopinate) societatea este expusa unor riscuri foarte mari. Este foarte dificil pentru avocati sa apere un client in cazul in care preia investigatia in faza finala cand trebui doar sa incerci rasturnarea unui raport de investigatie potrivnic.

Ideal ar fi ca, la aparitia autoritatii, societatea sa implice departamentul juridic si sa caute asistenta de specialitate. Aceasta mecanica ar trebui aplicata indiferent de tipul de actiune al Consiliului Concurentei (investigatii privind incalcarea Legii concurentei sau cele de cunoastere a unor piete).

2. Procedurile de conformare nu pot sa mai ramana la stadiul unor sesiuni de pregatire simpliste

Un alt element foarte important este existenta unui program de conformare eficient si real, nu a unei simple hartii, de forma. Rolul avocatului extern este esential pentru ca acesta poate gandi un program mai amplu care sa educe personalul in privinta regulilor de concurenta si sa asigure o comunicare permanenta, in timp real, cu privire la actiunile strategice ale societatii ce pot avea un impact major ulterior.

Preventia joaca un rol important mai ales ca, interpretate corect, regulile de concurenta pot crea oportunitati pentru societate si nu doar obstacole in desfasurarea activitatii acesteia.

3. Verificarile interne trebuie sa aiba continuitate

In completarea regulii de mai sus continuitatea presupune dialog si contact direct cu avocatii externi cu privire la luarea unor decizii de afaceri. In relatia avocat-client e important sa fie marcate cum trebuie materialele si solicitarile clientilor. Cel care solicita ajutor trebuie sa fie precis in descrierea sa si sa mentioneze clar faptul ca solicita un punct de vedere din partea unui specialist inainte de orice implementare, situatia descrisa fiind o propunere de lucru. Mai mult, trebuie gasit un limbaj comun intre avocat si persoana de decizie care sa asigure transpunerea actiunilor intr-un mod care sa nu fie contrar regulilor de concurenta fara insa a cadea in extrema "orice este interzis".

In plus, rolul autoritatii ar trebui sa ramana acela de a stopa comportamentele anticoncurentiale grave, evidente care restrictioneaza sau sunt apte sa restrictioneze piata si nu orice comportament izolat, neintentionat si care nu are capacitatea de a aduce o atingere semnificativa concurentei.

In concluzie, autoritatea are mijloacele umane si legislative de a investiga amanuntit orice comportamentele pe care le considera sensibile din punctul de vedere al regulilor de concurenta. Pentru a intampina aceasta pozitie a autoritatii companiile trebuie sa fie pregatite prin cunoasterea regulilor si a unor proceduri clare de actiune. In caz contrar, numarul comportamentelor la limita va creste conducand la mentinerea sau intensificarea sanctiunilor.