Romania va trebui sa introduca o noua serie de prevederi in materie de tutun, inclusiv eliminarea tigarilor mentolate sau schimbarea mesajelor de pe pachete. Decizia vine de la Uniunea Europeana si este obligatorie, chiar daca Romania este unul dintre cele 18 state membre care nu au implementat Directiva in cauza pana la termenul limita. Initial, Romania si alte state membre, impreuna cu jucatori privati, au atacat anumite prevederi ale Directivei in instanta, dar demersul lor a esuat. Intre timp, insa, producatorii si consumatorii de tutun nu stiu ce urmeaza si, in consecinta, nu isi pot face planuri si bugete.

Oana Constantinescu si Toma BarbarasaFoto: Schoenherr si Asociatii

Incepand cu data de 20 mai 2016, toate statele membre ale Uniunii Europene sunt obligate sa respecte noile prevederi in materie de produse din tutun si produse conexe impuse de catre Directiva 2014/40/UE ("Directiva"). Directiva aduce schimbari majore in domeniu si are ca scop atat reducerea si descurajarea fumatului (in special in randul tinerilor), cat si constientizarea consecintelor fumatului de catre cetatenii statelor membre UE.

Situatia la nivel european

Directiva a intrat in vigoare la data de 19 mai 2014, insa statele membre UE au avut un termen de 2 ani pentru a asigura transpunerea prevederilor acesteia in legislatiile nationale. In aceasta perioada, principalii actori implicati in reglementarea pietei tutunului au avut o activitate intensa. In acest sens, Comisia Europeana a adoptat o serie de acte ce prevad in detaliu normele tehnice necesare pentru implementarea Directivei. Acestea vizeaza, printre altele, depistarea aromelor din produsele din tutun (aromele caracteristice devenind interzise), introducerea unor avertismente mai clare si stricte de sanatate si impunerea unor cerinte privind siguranta, calitatea, ambalarea si etichetarea tigaretelor electronice. Principalele masuri impuse de catre Directiva sunt prezentate succint mai jos.

Avand in vedere schimbarile majore aduse de Directiva, nu este surprinzator ca unii dintre subiectii vizati de aceasta nu au fost de acord cu prevederile acesteia. Astfel, Polonia, sustinuta de catre Romania, impreuna cu unii dintre jucatorii privati implicati in domeniu, au contestat o parte dintre prevederile Directivei in mai multe actiuni introduse la Curtea de Justitie a Uniunii Europene. Curtea a respins la inceputul lunii mai 2016actiunile si a confirmat validitatea Directivei.

In ceea ce priveste punctele importante privind produsele din tutun in care Directiva aduce modificari, acestea sunt urmatoarele:

  • Avertismentele de sanatate obligatorii, mai mari si prin imagini vor ocupa 65% din partea din fata si din spate a pachetelor de tigari si de tutun de rulat. Acestea vor descrie efectele sociale si de sanatate ale fumatului si sunt grupate in trei seturi ce urmeaza sa se roteasca in fiecare an, pentru un impact de lunga durata;
  • Sunt interzise tigarile si produsele din tutun de rulat care au arome caracteristice (precum mentol, vanilie etc), intrucat se considera ca acestea mascheaza gustul si mirosul de tutun. Aceasta interdictie nu vizeaza o serie de produse cum ar fi trabucurile, tigarile de foi si tutunul snus (tutunul pentru uz oral). In cazul produselor din tutun cu o aroma caracteristica al caror volum de vanzari la nivelul UE este de minim 3% (de exemplu, mentol), interdictia se aplica de la 20 mai 2020;
  • Etichetarea privind gudronul, nicotina si monoxidul de carbon va fi inlocuita cu urmatorul mesaj care este obligatoriu in cazul oricarui pachet unitar si oricarui ambalaj exterior de produse din tutun pentru fumat: "Fumul de tutun contine peste 70 de substante care cauzeaza cancer";
  • In privinta formei, pachetele de tigarete trebuie sa aiba o forma paralelipipedica, iar cele de tutun de rulat pot fi paralelipipedice, cilindrice sau sub forma unei pungi. Continutul obligatoriu este de cel putin 20 de tigarete in cazul unui pachet de tigarete si minim 30 g de tutun in cazul unui pachet de tutun de rulat. In consecinta, pachetele de 10 tigarete vor disparea de pe piata. Acestea vor putea fi insa vandute pana la data de 20 mai 2017, in cazul in care au fost fabricate sau puse in libera circulatie si etichetate conform prevederilor legale europene aplicabile inainte de 20 mai 2016;
  •  Producatorii si importatorii de produse din tutun au obligatia sa raporteze ingredientele produselor pe care le pun pe piata, intr-un format electronic standardizat (stabilit potrivit Deciziei de punere in aplicare (UE) 2015/2186 a Comisiei din 25 noiembrie 2015);
  • In privinta tigaretelor electronice, intrucat acestea sunt produse relativ noi, Directiva stabileste anumite cerinte de monitorizare si de raportare impuse producatorilor si importatorilor. De asemenea, sunt introduse cerinte privind siguranta si calitatea tigaretelor electronice, deoarece acestea contin nicotina - substanta toxica. In acest sens, Directiva stabileste niveluri maxime ale concentratiilor de nicotina si volumul maxim al cartuselor, rezervoarelor si flacoanelor cu nicotina lichida. In plus, Directiva impune avertismente de sanatate obligatorii si in acest caz, pentru a asigura informarea consumatorilor cu privire la consecintele utilizarii acestor produse.

Situatia Romaniei

Tara noastra se numara printre cele 18 state membre UE care nu au implementat Directiva pana la data limita impusa de aceasta. Proiectul de lege elaborat in acest sens a fost depus la inceputul lunii martie 2016 la Senat, data aprobarii si intrarii in vigoare a acestuia fiind insa incerte, desi Guvernul si Ministerul Sanatatii au asigurat in nenumarate randuri conformarea cu prevederile Directivei pana la 20 mai 2016.

Intrucat prevederile Directivei nu sunt direct aplicabile in dreptul intern, fiecare stat membru UE trebuie sa le transpuna prin acte interne si legislatia aferenta pentru a asigura conformitatea cu noul cadru normativ. Astfel, pana la aprobarea proiectului si intrarea in vigoare a legii de transpunere si a legislatiei secundare de implementare a acesteia, se aplica in continuare prevederile legislatiei actuale.

Lipsa transpunerii Directivei poate sa duca la consecinte negative pentru totii actorii implicati in industrie, din urmatoarele motive:

  • Lipsa unui calendar de transpunere a Directivei si implicit a unei predictibilitati si control in acest sens duce la afectarea productiei si a stocurilor de produse. Aceasta deoarece producatorii sunt nevoiti sa isi asume riscuri comerciale, adaptandu-si productia nu in functie de legislatia interna adoptata in termen, ci de informatiile furnizate de autoritati, proiectul de lege si de actele adoptate la nivel european;
  • Afectarea stocurilor de produse duce la afectarea veniturilor la bugetul de stat, intrucat statul incaseaza sume importante din accize aplicabile produselor din tutun;
  • Lipsa de predictibilitate si incertitudinile legislative pot duce la cresterea contrabandei cu tigari, Romania detinand unul dintre locurile fruntase in Europa de Est in ceea ce priveste piata ilegala a produselor din tutun, potrivit estimarilor industriei. De altfel, inceputul anului 2016 a marcat o crestere a comertului ilegal cu produse din tutun, acest lucru antrenand la randul sau alte costuri necesare pentru combaterea sa.

Concluzii

Intarzierea in implementarea Directivei este in masura sa afecteze toate partile implicate in industria tutunului. Acest lucru va duce la consecinte negative atat pentru consumatori, cat si pentru stat si producatori si importatori, contrabanda cu tutun fiind singura in masura sa profite de pe urma nerespectarii termenului de implementare a Directivei.

Avand in vedere ca anul 2016 este an electoral, este greu de crezut ca autoritatile competente se vor grabi sa adopte legislatia nationala necesara reglementarii pietei produselor din tutun si a produselor conexe.