Cea mai mare zi de shopping online din lume este Ziua Celibatarilor din China, iar anul acesta estimarile arata ca se vor vinde produse in valoare de 20 miliarde dolari, dupa ce anul trecut vanzarile au fost de 14,3 miliarde dolari. Alibaba a creat acest eveniment in 2009 si, folosind tehnici excelente de marketing, l-a transformat intr-unul urias.

HotNews.roFoto: Hotnews

Pana acum cativa ani sarbatoarea americana a reducerilor Cyber Monday detinea recordul pentru cea mai importanta zi de shopping online, insa in ultimii patru ani a fost detronata de "11 11" o sarbatoare chinezeasca nascocita de gigantul Alibaba Group.

Ziua Celibatarilor din China, sau Ziua Oamenilor Singuri este un eveniment "invaluit" in marketing excelent realizat si nu e de mirare ca in primul minut din editia 2013 s-a vandut in valoare de 16 milioane dolari, iar in primele sase minute, de 160 milioane dolari. Cu asa cifre nu e de mirare ca in intreaga zi s-a vandut de 5,75 miliarde dolari. In 2014 s-a vandut de peste 9 miliarde dolari, iar anul trecut de peste 14 miliarde dolari.

Anul acesta se asteapta vanzari cu 40% mai mari, iar intre companiile care vor avea produse la vanzare se numara retailerii americani Costco, Macy's, Target, Starbucks, Gap sau Children's Place. In plus, se asteapta vanzari consistente si din partea celor care vor comanda din afara Chinei, prin AliExpress.

In 2012 se vindea in valoare de 1,3 miliarde dolari de Cyber Monday in SUA si de 800 milioane dolari de Ziua Oamenilor Singuri, in China. Anul trecut vanzarile sarbatorii chineze au fost de patru ori peste cele de la Cyber Monday.

Anul trecut de Singles’ Day au fost 467 milioane de comenzi si 11.000 de brand-uri au participat, numarul de comenzi online fiind de 15 ori peste cel dintr-o zi obisnuita. Anul acesta numarul de brand-uri ajunge la 40.000.

Un fenomen interesant este ca in cele doua saptamani de dinaintea sarbatorii cumparaturile scad puternic, chiar si cu 50-60% fiindca oamenii asteapta 11 noiembrie pentru a-si cumpara ceva. Dar chiar si asa, "Ziua Celibatarilor" este un eveniment ce poate fi explicat in multe feluri.

Nu doar populatia foarte mare a Chinei (peste 600 de milioane folosesc internetul) a contribuit la asa cifre, ci si faptul ca ziua de 11 noiembrie (11.11) este o zi in care singuratatea e celebrata, iar marketingul a inoculat cu succes ideea ca shopping-ul este un mod ideal de consolare. Apoi aceasta zi este plasata intr-o perioada fara sarbatori mari si deci umple un gol. Apoi, procentul celor care au cumparat prin telefonul mobil a crescut de la un an altul, iar asta s-a vazut clar in cifrele finale. Conteaza si faptul ca ziua e una speciala in cultura chineza plina de superstitii, fiind singura zi formata din patru de "unu" (11 11), de aici si asocierea cu singuratatea (unu).

3 motive pentru care chinezii cheltuiesc atat de mult intr-o singura zi:

Alibaba Group a lansat o serie de planuri de date cu gratuitati pentru posesorii de PC-uri, tablete si smartphone-uri, astfel incat oamenii sa navigheze cat mai mult pentru un produs

Consumatorilor li s-a tot spus ca shoppingul e cea mai buna consolare pentru singuratate si deci exact pentru ziua in care aceasta e celebrata

Spre deosebire de zilele de reduceri din SUA sau Europa, in China s-au cumparat nu doar produse electronice relativ ieftne, ci si foarte multe produse extrem de scumpe precum bijuterii sau automobile de sute, rspectiv zeci de mii de dolari/bucata. La total a contat mult numarul mare de produse extrem de scumpe.

Surse: Business Insider, Fung Global Retail and Technology.