Alegerile din 6 iunie s-ar rezuma, in date tehnice, astfel: in jur de 18 milioane de romani cu drept de vot, asteptati la 16.639 de sectii de votare, intre orele 7.00 si 21.00, pentru a alege primari si consilieri locali pentru mai mult de 3.000 localitati.

Potrivit Legii 67/2004 a alegerilor locale si a actelor normative aprobate de Guvern privind procesul de votare, au drept de vot cetatenii romani care au implinit 18 ani pina la data alegerilor, adica 17.932.571 milioane de alegatori. in Capitala, sint asteptati sa-si exprime votul peste 1.752.580 milioane de bucuresteni.

Potrivit legii, nu pot vota persoanele lipsite de drepturile electorale pe durata stabilita prin hotarire judecatoreasca definitiva, precum si debilii sau alienatii mintal, pusi sub interdictie.

Dreptul de vot poate fi exercitat numai in comuna, orasul, municipiul sau subdiviziunea administrativ-teritoriala in care alegatorul isi are domiciliul.

Potrivit legii, alegatorii isi exercita dreptul de vot numai la sectia de votare la care este arondata strada sau localitatea in care stau si unde sint inscrisi, fie in copia de pe listele electorale permanente, fie in lista suplimentara intocmita de primar.

Alegatorii voteaza la o singura sectie de votare, atit pentru consiliul local si cel judetean, cit si pentru primar. in Bucuresti, alegatorii voteaza la o singura sectie, pentru Consiliul Local al sectorului, pentru primarul de sector, pentru Consiliul General al Municipiului Bucuresti, precum si pentru primarul general al Capitalei.

Fiecare alegator va primi cite trei buletine de vot, cu exceptia municipiului Bucuresti, unde cetatenii vor primi cite trei buletine.

in ziua votarii, persoanele care si-au stabilit resedinta cu cel putin trei luni inainte de alegeri in circumscriptia respectiva si care nu sint cuprinse in listele suplimentare pot fi inscrisi pe astfel de liste de catre presedintele biroului electoral al sectiei de votare, pe baza actului de identitate.

Presedintele si membrii birourilor electorale ale sectiilor de votare, precum si personalul tehnic auxiliar si personalul insarcinat cu mentinerea ordinii pot vota la sectia de votare unde isi indeplinesc atributiile.

Militarii in termen voteaza numai la sectiile de votare din localitatea de domiciliu, permisiile fiind acordate in limitele prevederilor regulamentelor militare.

Alegatorul care, din motive temeinice, constatate de presedintele biroului electoral al sectiei de votare, nu poate sa voteze singur are dreptul sa cheme in cabina de votare un insotitor ales de el, pentru a-l ajuta sa-si exprime votul.

Pentru alegatorii netransportabili, presedintele biroului electoral al sectiei de votare poate aproba deplasarea unei urne mobile, la cererea scrisa a acestora sau a institutiei in care acestia sint internati. Cel putin doi membri ai biroului electoral se deplaseaza cu o urna speciala si cu materialul necesar votarii la locul unde se afla alegatorii.

Potrivit legii, in raza unei sectii de votare poate fi utilizata o singura urna speciala.

Pentru alegerile din 6 iunie, fusesera acreditati la BEC, pina vineri, 20 de observatori straini si 13 jurnalisti din strainatate.

Pentru organizarea alegerilor au fost alocate 323,74 miliarde de lei, din care autoritatile au cheltuit in jur de o suta de miliarde de lei pentru a cumpara 2.000 de tone de hirtie si a tipari 60 de milioane de buletine de vot, pentru a confectiona 85.375 de stampile si a achizitiona zece milioane de timbre autocolante.

Astfel, bugetul Ministerului Administratiei si Internelor (MAI) a fost suplimentat cu 279,74 miliarde de lei, din care 215 miliarde de lei pentru administratia publica si 64,74 miliarde de lei pentru ordine si siguranta publica.

in perioada organizarii si desfasurarii alegerilor, Biroul Electoral Central (BEC) beneficiaza de un buget de zece miliarde de lei, din care au fost cheltuite deja 6,9 miliarde de lei pentru dotari.

Prefecturile au primit 93,6 miliarde de lei pentru imprimarea buletinelor de vot, tiparirea machetelor pentru procesele verbale de constatare a rezultatelor alegerilor, confectionarea stampilelor de control si transportului actelor prevazute de lege pentru desfasurarea procesului electoral.

Sumele - cu exceptia celor pentru BEC - vor fi recuperate din bugetele locale ale comunelor, oraselor, municipiilor, sectoarelor municipiului Bucuresti, ale judetelor sau al Capitalei, conform legii.

Pentru municipiul Bucuresti au fost tiparite opt milioane de buletine de vot (cite 1.920.000 pentru fiecare categorie de candidati: primar general, consilieri generali, sase primari de sector si consilieri in cele sase consilii locale), zece la suta dintre acestea constituind fond de rezerva.

Pe de alta parte, autoritatile au asigurat pentru fiecare circumscriptie dotarile necesare unei bune desfasurari a alegerilor: mijloacele de telefonie fixa si mobila pentru legatura permanenta intre birourile electorale, precum si intre acestea si institutiile responsabile de buna desfasurare a alegerilor locale.

Pentru paza sectiilor de votare si mentinerea ordinii publice in ziua alegerilor locale au fost asigurate efective de peste 50.000 de cadre ale MAI: 32.000 politisti, 15.000 jandarmi, 4.400 politisti de frontiera, 1.550 pompieri, 2.700 lucratori din cadrul serviciilor de evidenta informatizata a persoanei, 130 cadre ale protectiei civile si 1.400 gardieni publici.

Fortele de ordine ale MAI si gardienii publici au ca obiective de paza 15.992 de sectii de votare, diferenta pina la 16.639 - numarul total al sectiilor de votare - intrind in competenta Ministerului Apararii Nationale.

Efective de politisti si jandarmi mai asigura paza transporturilor de documente si buletine de vot.

in Bucuresti, au fost mobilizati cite zece politisti si cite 30 de jandarmi pentru fiecare sector al Capitalei, singura lor misiune fiind paza transporturilor de buletine de vot, de la tipografie catre circumscriptiile electorale, de la acestea catre sectiile de vot si - dupa numaratoarea voturilor - inapoi la sediile birourilor electorale de circumsciptie.

Unitatile de politie vor asigura conditiile de exercitare a dreptului la vot al cetatenilor aflati in stare de retinere sau in arest preventiv.

Fortele de ordine au fost instruite si cu privire la manifestarile din campania electorala, care se incheie simbata, 5 iunie, la ora 7:00. De asemenea, politia va supraveghea locurile de afisaj electoral, pentru a preveni distrugerea si deteriorarea materialelor electorale.

Autoritatile locale trebuie sa fie pregatite in continuare pentru organizarea alegerilor, in multe localitati existind posibilitatea desfasurarii unui al doilea tur de scrutin, in 20 iunie, la doua saptamini de la primul tur.

Potrivit legii, este declarat cistigator al postului de primar candidatul care a intrunit majoritatea voturilor valabil exprimate. Daca nici unul dintre candidati nu intruneste majoritatea, se organizeaza un al doilea tur de scrutin.

Potrivit Biroului Electoral Central, numerotarea circumscriptiilor electorale din fiecare judet, a circumscriptiilor de sector ale municipiului Bucuresti si a sectiilor de votare din circumscriptiile respective, vor ramine cele stabilite pentru primul tur. Desfasurarea operatiunilor electorale va avea loc sub conducerea acelorasi birouri electorale, pe baza listelor electorale din primul tur.

Membrii BEC au mai hotarit ca stampilele folosite la primul tur vor fi predate birourilor electorale de circumscriptie, care le vor pastra si restitui, in preziua votarii, birourilor electorale ale sectiilor de votare.

Persoanele acreditate sa asiste la efectuarea operatiunilor electorale la primul tur de scrutin vor fi, de drept, acreditate sa asiste la efectuarea acestor operatiuni si la al doilea tur.

Potrivit deciziei BEC, campania electorala pentru turul al doilea va incepe de la data comunicarii oficiale a rezultatelor din primul tur de scrutin, cu exceptia celei efectuate prin Societatea Nationala de Televiziune si Societatea Nationala de Radiodifuziune.

Membrii BEC au mai hotarit ca, pentru al doilea tur, imprimarea buletinelor de vot se va face, pina cel tirziu vineri, 18 iunie 2004, prin grija prefectilor, de catre birourile electorale de circumscriptie.

Ei au stabilit ca inscrierea candidatilor pe buletinele de vot se va face in ordinea descrescatoare a numarului de voturi obtinute la primul tur de scrutin si ca patrulaterele vor fi imprimate unul sub altul, pe aceeasi pagina.