Capacitati de productie ocupate pana in 2007, preturi de vanzare in crestere rapida, presiune mare din partea cererii, vizite permanente din partea unor contractori noi.

In agonie pana anul trecut, santierele navale romanesti incep sa ia parte la revigorarea industriei mondiale de profil si sa isi readuca aminte de vremurile bune de dinainte de 1990.

Este o perioada de boom aproape fara precedent. Suntem ocupati complet pana in 2006 dar avem comenzi si pentru 2007. Cu toate acestea, primim vizite aproape non stop din partea armatorilor straini. Exista cerere pentru toate tipturile de nave pe care le producem , sintetiteaza Stelian Stancioiu, director general al Severnav, situatia intregii industrii romanesti de constructii navale.

Principala vinovata pentru aceasta situatie este cresterea economica a Asiei (in special China si Japonia), care a determinat o ascensiune fara precedent a comertului maritim si a convins armatorii ca este cazul sa isi suplimenteze flotele.

Datorita cresterii puternice a cererii de otel pe piata chineza, comertul maritim cu materiile prime de baza pentru obtinerea otelului carbune si zacamant de fier se afla la maxime istorice. Aceiasi este situatia si la petrol.

Anul acesta se estimeaza ca navele vor transporta circa 1 miliard de tone de carbune si zacamant de fier, fata de 800 de milioane tone in 2001 sau 600 de milioane tone in 1991.

In plus, la nivel mondial exista o serie de reglementari noi in domeniul transportului petrolier si al gazelor lichide, care obliga armatorii sa isi inlocuiasca navele vechi cu nave noi, cu pereti dubli sau chiar tripli.

Urmare a actiunii celor doi factori, piata mondiala a constructiilor de nave se afla la maximul ultimilor zece ani: comenzile din nave reprezinta in prezent circa 21% din totalul flotei mondiale, dupa ce ani buni nu a iesit din intervalul 10 15%.

Practic, toate santierele navale functionale in prezent la nivel mondial lucreaza la capacitate maxima.

Este perioada de revenire dupa atentatele din 11 septembrie 2001. In ultimii ani, comenzile din partea armatorilor au fost foarte putine pentru ca nimeni nu dorea sa isi asume riscul achizitiei unui bun ce se amortizeaza in 20 de ani.

Acum, pe fondul cresterii economiei asiatice si a noilor reglementari, toti armatorii isi maresc sau isi innoiesc flotele spune si Alexandru Popescu, director de planificare al Santierul Naval Braila, detinut de grupul norvegian Aker.

Valul cresterii mondiale a ajuns anul acesta si in Romania. Fara exceptie, toate santierele navale romanesti, indiferent de dimensiunea si tipul navelor construite, au comenzi care le vor utiliza la maxim capacitatea de productie in urmatorii trei ani.

Astfel, Severnav (inca neprivatizata) se gandeste la cifre de afaceri anuale de minim 20 30 de milioane de dolari (dupa una de 10 milioane in 2003), Aker Braila planifica revenirea la profit dupa pierderile din ultimii ani, Santierul Damen Galati (parte a grupului olandez Damen) deruleaza investitii de 15 milioane de dolari pentru cresterea capacitatii de productie iar Daewoo Mangalia estimeaza o

cifra de afaceri in crestere cu 15% anul acesta, avand contracte de sute de milioane de dolari pana in 2007.

Primim in continuare cereri pentru diferite tipuri de nave insa pentru moment nu dorim sa oferim capacitati de productie pentru anul 2007 sau ulterior in principal din cauza pietei instabile, cotele atinse in ultima perioda fiind, credem noi, oarecum artificiale , spune Emil Chivu, director de marketing al Daewoo Mangalia.

Nu totul este roz insa pentru constructorii de nave, care trebuie sa rezolve cel putin doua ecuatii dificile pentru a putea profita de cresterea pietei.

Una este tot cresterea cererii de otel, adica unul din factorii care au readus vremurile bune pentru santierele navale. Urmare a cresterii cererii, pretul tablei de otel (care detine circa 35 40% din costul unei nave) a crescut si el cu 50 60% sau chiar s-a dublat pe unele piete.

A doua ecuatie ce trebuie rezolvata este cea a finantarii bancare. In conditiile in care activitatea s-a dublat sau chiar triplat pe unele santiere, finantarea achizitiilor de materii prime este un element cheie pentru sustinerea cresterii activitatii.

Bancile care sa inteleaga si sa accepte riscul aferent industriei sunt foarte putine. Problema principala este ca un santier nu detine active care sa poata fi acceptate drept garantie de banci. In aceste conditii, mecanismele de creditare sunt mai sofisticate si multe banci nu detin inca know how in acest domeniu , apreciaza Octavian Manolescu, director de comunicare al Damen Galati.

Construite in anii comunismului pentru a se completa, nu pentru a se concura, santierele navele romanesti pot acoperi in prezent aproape toata gama de nave fluviale si maritime cerute la nivel mondial.

In aceste conditii, cresterea comertului maritim la nivel mondial, mai ales cel in nave mari pentru materii prime si pentru petrol, ar fi trebuit sa influenteze pozitiv numai activitatea santierele romanesti concepute pentru a construi nave de acest tip: Santierul Naval Constanta si Daewoo Mangalia Heavy Industries.

Cu toate acestea, santierele de la Galati, Tulcea, Braila, Turnu Severin si Orsova, specializate mai degraba in constructia de nave fluviale sau nave maritime de coasta (adica mai mici) traverseaza si ele o perioada mai mult decat fasta.

Pentru navele fluviale de containere, cresterea cererii este stimulata de finantarile acordate prin banci de catre Uniunea Europeana pentru cresterea ponderii transportului pe apa, mai ecologic decat cel de pe uscat.

De asemenea, pentru transportul fluvial al petrolului au devenit obligatorii tancurile cu pereti dubli, ceea ce va face ca in urmatorii 10 ani sa trebuiasca construite peste 600 de astfel de nave , spune Constantin Badoiu, director general al Santierului Naval Orsova (SNO), controlat de SIF Transilvania.

Euforia cererii nu s-a limitat insa la transportul marfurilor.

Avem acum discutii cu o compania din Indonezia care doreste sa cumpere nave de pasageri in valoare de 125 de milioane de euro , spune Stelian Stancioiu, director general al Severnav Turnu Severin.

Stancioiu spune ca nivelul comenzilor va permite Severnav sa construiasca in perioada urmatoare circa 15 nave pe an in medie.

Cresterea comenzilor vine dupa o perioada dificila pentru Severnav. Anul trecut, compania a inregistrat o scadere cu 65% a cifrei de afaceri pana la 369,9 miliarde lei (circa 10 milioane euro), si cu 95% a profitului pana la 264 milioane lei (700.000 euro).

Acum, previziunile merg cel putin catre triplarea cifrei de afaceri.

Putem construi atat nave de 900.000 de dolari cat si de 16 milioane de dolari. In functie de structura comenzilor, cifra de afaceri anuala poate fi de 20 30 milioane de euro sau de 60 70 de milioane de euro. Oricum, este o imbunatatire semnficativa a situatiei fata de anul trecut , spune managerul de la Severnav.

Reprezentantii santierelor navale aflate in proprietatea marilor grupuri europene sau internationale Damen si Daewoo spun ca cele doua companii aveau oricum, si inainte de inceperea boom-ului, comenzi pentru ocuparea capacitatii de productie.

Diferenta este ca acum avem comenzi care o sa ne ocupe aceasta capacitate pentru trei ani, pentru toate tipuri de nave , spune Octavian Manolescu, director de comunicare al Damen Galati.

Damen Galati trebuie sa onoreze, numai pana in 2005, sapte contracte incheiate cu parteneri din Germania, Olanda, Irlanda, Marea Britanie si Franta pentru livrarea a 32 de nave aflate in diverse stadii de executie.

Daewoo Mangalia a incheiat, in toamna anului trecut, cu armatorul grec LMZ Transoil, un contract in valoare de peste 90 de milioane dolari pentru constructia a trei petroliere. Compania negocia, de asemenea, tot in toamna anului trecut, semnarea unor contracte pentru constructia a patru nave portcontainer in valoare de aproximativ 120 milioane de dolari.

Avem ocupate capacitatile de productie pana la mijlocul anului 2007, perioada pentru care cresterea deosebita inregistrata in ultimile luni pe piata de navlu si shipping nu a avut o influenta deosebita, contractele in curs fiind semnate inainte sau negociate anterior , afirma Emil Chivu, director de marketing al Daewoo Mangalia.