Programul Cabinetului Tariceanu va fi prezentat astazi in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului, impreuna cu noua fomula a Executivului. Dupa negocierile din ultima saptamana dintre Alianta DA, UDMR si PUR s-a stabilit ca principiile importante dupa care Guvernul isi va desfasura activitatea vizeaza comunicarea, transparenta, responsabilitatea, eficienta si coerenta.

Punerea in practica a Programului ca si actul guvernarii in sine se izbesc insa de fragilitatea raportului de forte in Parlament. Declaratiile liderilor PSD nu contin nici urma de ton pacifist. Ba dimpotriva. Lupta in Parlament va fi dura si fara menajamente, in contextul in care PSD si-a vazut suflata, la mustata, majoritatea in cele doua Camere.

Pe de alta parte se pune in discutie si seriozitatea celor doi parteneri: UDMR si PUR. Daca liderii Uniunii au optat definitiv pentru Alianta PNL-PD, partidul lui Voiculescu continua sa dea semnale contradictorii. Liderul PUR declara ieri ca partidul sau isi rezerva dreptul de a se reorienta daca Guvernul Tariceanu nu-si va tine promsiunile din campania electorla.

Mai mult, PUR nu este dispus sa semneze un protocol politic. In aceste conditii se poate spune ca noul Guvern se afla intr-un echilibru periculos. (M.T.)

Principii de guvernare

Liniile dupa care isi va desfasura activitatea Cabinetul Tariceanu vor fi principiul comunicarii si transparentei, principiul participarii, principiul responsabilitatii, cel al eficientei si coerentei, releva Programul de guvernare pentru perioada 2005-2008, dat ieri publicitatii.

In baza principiului comunicarii si transparentei, Guvernul va informa permanent publicul asupra activitatii sale, "atat in stadiul de evaluare a politicilor publice, cat si in momentul adoptarii si implementarii deciziilor, furnizand in orice moment informatii complete, obiective si consistente de natura financiara ori in legatura cu misiunea si planificarea sa strategica".

Cabinetul Tariceanu isi propune ca, in comunicarea publica, sa utilizeze "un limbaj accesibil pentru public". Pentru respectarea principiului participarii, "calitatea si legitimitatea politicilor publice se vor asigura prin consultarea si participarea reprezentantilor comunitatii de afaceri si societatii civile in faza de conceptie, elaborare si implementare a politicilor publice".

Principiul responsabilitatii va fi garantat de faptul ca membrii Executivului vor avea functii clare, care vor fi explicate publicului si isi va asuma in orice moment responsabilitatea pentru activitatea sa.

Pentru aplicarea principiului eficientei, politicile publice vor fi elaborate si aplicate numai in situatia in care corespund unei nevoi, in baza unor obiective bine definite, ierarhizate si a unor evaluari de impact prealabile. Politicile publice vor fi aplicate in termenul planificat, pentru a nu mari costurile.

Coerenta se va regasi in modul de elaborare si aplicare a politicilor publice, care vor fi "usor de inteles, atat de functionarii publici, cat si de cetateni in calitate de beneficiari sau receptori ai acestora", precizeaza documentul.

Optiuni fundamentale

Conform programului de guvernare, "optiunile fundamentale pe care Guvernul Romaniei le impartaseste si le promoveaza" sunt:

* consolidarea statului de drept si a democratiei in Romania;

* redefinirea rolului statului prin restrangerea interventiei sale in economie si intarirea functiilor acestuia de garant al legalitatii;

* intarirea libertatilor individuale, sporirea sigurantei cetateanului si a familiei;

* garantarea si dezvoltarea proprietatii private, restituirea integrala a proprietatilor abuziv confiscate de regimul comunist, tratamentul egal al proprietatii.

Alte angajamente asumate de noul Cabinet se refera la:

* instituirea economiei de piata functionale;

* stimularea spiritului intreprinzator;

* coeziunea economica si sociala, reducerea saraciei si a marginalizarii sociale;

* egalitatea sanselor;

* respectarea drepturilor minoritatilor;

* integrarea deplina a Romaniei in structurile economice si de securitate euro-atlantice.

Programul de guvernare este structurat pe 26 de capitole

Eliminarea stagiului militar obligatoriu

In ceea ce priveste politica de securitate nationala, prioritatile programului de guvernare al Aliantei DA se refera la consolidarea statutului Romaniei ca stat membru NATO, integrarea in UE si dezvoltarea unui profil strategic adecvat in cadrul acestor organizatii, precum si la continuarea reformei armatei.

De asemenea, programul de guvernare prevede intarirea controlului civil si democratic asupra armatei, consolidarea statutului Romaniei de contributor la securitatea regionala si globala. Cel mai tarziu pana in 2007 se va elimina, prin lege organica, efectuarea stagiului militar obligatoriu, tinandu-se, insa, cont de planificarea in domeniul redimensionarii armatei la 90.

000 de persoane in timp de pace si in functie de resursele financiare disponibile la acel moment.

Eliminarea stagiului militar obligatoriu va tine cont de mentinerea unei capacitati militare adecvate, care sa raspunda misiunilor armatei in noul context geostrategic si in conformitate cu interesele si obiectivele de securitate si aparare proprii, precizeaza documentul.

Politica de aparare nationala va avea ca obiectiv apararea si promovarea intereselor vitale ale Romaniei, precum si participarea activa a Romaniei la asigurarea securitatii zonelor de interes NATO, UE si SUA. Cheltuielile militare anuale vor reprezenta 2,38% din PIB, nivel ce va fi mentinut in intervalul 2005-2008.

Consolidarea CSM

Consolidarea rolului Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) ca garant al puterii judecatoresti, asigurarea independentei acestuia in raport cu Ministerul Justitiei si garantarea liberului acces la justitie sunt masurile asumate in domeniul justitiei, prin programul de guvernare pentru 2005-2008.

Pentru garantarea independentei efective a puterii judecatoresti, prin programul de guvernare pentru 2005-2008, Executivul isi propune mai multe masuri de consolidare a rolului Consiliului Superior al Magistraturii, ca garant al puterii judecatoresti.

Noul program guvernamental vizeaza atribuirea catre CSM a rolului de ordonator de credite pentru instantele judecatoresti si stabilirea, prin lege, a unui mandat de sase ani pentru presedintele, respectiv pentru secretarul general al Consilului.

(Potrivit Legii de organizare si functionare a CSM, presedintele Consiliului are un mandat de un an, membrii Consiliului au mandat de sase ani, iar secretarul general - care nu este membru al CSM si este ales dintre magistratii cu vechimea cea mai mare - are un mandat de patru ani).

De asemenea, programul noului Guvern urmareste eliminarea dreptului de vot al ministrului Justitiei in cadrul CSM, restrangerea treptata a competentelor Ministerului Justitiei (MJ) in paralel cu preluarea acestor atributii de catre CSM.

CSM va avea obligatia de a informa Parlamentul cu privire la activitatea instantelor judecatoresti, a Parchetelor si a Parchetului National Anticoruptie (PNA), toate aceste date urmand sa fie incluse intr-un raport privind starea justitiei ce va fi dezbatut de forul legislativ, se arata in programul Guvernului Tariceanu.

Noile masuri guvernamentale urmaresc clarificarea statutului procurorului si a Ministerului Public, in acest scop urmand a fi elaborata o lege speciala. Potrivit noului program guvernamental, rolul procurorului in litigiile civile va fi redus la minim. Totodata, se urmareste clarificarea statutului PNA, pentru a asigura independenta efectiva a acestei institutii.

Marirea pensiilor cu 30% pana in 2008

Pe de alta parte, noul Guvern isi propune, cresterea pensiilor cu 30 la suta, pana la sfarsitul anului 2008, ca efect al recalcularii pensiilor si a imbunatatirii sistemului de colectare a contributiilor sociale, se arata in programul de guvernare pentru 2005-2008.

Potrivit programului, pensiile vor fi majorate astfel incat, pana in anul 2008, sa creasca in termeni reali cu aproximativ 30 la suta.

Cresterea veniturilor pensionarilor presupune - potrivit programului de guvernare - consolidarea financiara a sistemului public de pensii prin "reconstructia sistemului public de asigurari sociale".

Acest lucru include eliminarea unor "prestatii necontributive", dar si introducerea de noi alternative de finantare si de administrare a pensiilor, de tipul sistemelor de pensii capitalizate, administrate privat. Cresterea veniturilor pensionarilor va fi posibila - potrivit programului - si prin restructurarea Casei Nationale de Pensii si Alte Drepturi de Asigurari Sociale (CNPAS).

Relatie privilegiata cu SUA

Programul de guvernare al Cabinetului Tariceanu prevede, la capitolul "Integrare europeana", respectarea angajamentelor asumate fata de Uniunea Europeana, astfel incat 2007 sa reprezinte anul integrarii politice, avand in vedere ca Romania va trebui sa-si consolideze institutiile si legislatia.

De asemenea, societatea romaneasca va trebui sa isi pastreze si sa-si reafirme identitatea nationala si mostenirea culturala, precizeaza documentul.

Guvernul va urmari respectarea conditiilor rezultate in urma incheierii negocierilor tehnice, va accelera introducerea reglementarilor europene in legislatia interna si va asigura transparenta privind costurile publice si private.

Politicile publice se vor baza pe principiile formulate de documentele UE si se va urmari cresterea capacitatii institutionale a administratiei publice, in special in ceea ce priveste procedurile de derulare a fondurilor de preaderare, de coeziune si a celor structurale.

Se doreste si intarirea colaborarii cu societatea civila, astfel incat "sa fie reduse riscurile culturale datorate procesului de europenizare".

In viziunea Guvernului, un obiectiv fundamental dupa aderarea la UE este participarea la constructia europeana. Acest obiectiv se refera la cresterea capacitatii Romaniei de a participa la elaborarea si aplicarea politicilor comunitare.

Guvernul va adopta "o pozitie activa" cu privire la suportul tehnic corespunzator structurii largite a Comisiei Europene in functie de reprezentativitatea institutionala a Romaniei. In acelasi timp, Guvernul va promova o relatie privilegiata cu SUA.

Lege pentru minoritatile nationale

In domeniul relatiilor interetnice, programul de guvernare al Cabinetului condus de Tariceanu cuprinde ca prioritati legislative adoptarea Legii privind statutul minoritatilor nationale, in vederea crearii cadrului legal si institutional al autonomiei culturale.

Conform programului dat ieri publicitatii, in domeniul relatiilor interetnice, pe plan legislativ, se vor initia urmatoarele acte normative: Legea privind statutul minoritatilor nationale din Romania, precum si crearea cadrului juridic corespunzator privind organizarea si functionarea sistemului institutional al minoritatilor nationale.

Guvernul Romaniei se va implica pentru asigurarea dreptului tuturor cetatenilor apartinand minoritatilor nationale de a-si pastra si dezvolta liber exprimarea identitatii etnice, astfel incat sa se poata manifesta pe deplin in sfera culturii, limbii, religiei, educatiei, vietii publice, in conformitate cu angajamentele Romaniei in procesul de integrare in Uniunea Europeana, precum si cu

documentele europene si internationale in materie, se arata in programul de guvernare. Principiul de baza in relatiile interetnice trebuie sa fie egalitatea deplina de drepturi si sanse egale de afirmare a identitatii, se mai arata in document.

Obiectivele de principiu ale politicii fata de minoritati sunt: pastrarea, afirmarea si dezvoltarea identitatii etnice, culturale, religioase si lingvistice prin politici afirmative; combaterea discriminarii si promovarea tolerantei; aducerea la suprafata a valorilor diversitatii culturale; incurajarea dialogului interetnic; eliminarea oricarei forme de extremism, sovinism, antisemitism;

imbunatatirea situatiei romilor si continuarea politicilor de reducere a decalajelor dintre populatia rroma si societate in ansamblu. Programul de guvernare prevede si infiintarea Institutului pentru studierea problemelor minoritatilor nationale, cu sectii speciale pentru problemele comunitatilor maghiare si rrome.

Programul si lista Guvernului urmeaza sa fie supuse aprobarii in sedinta comuna de marti a Camerei Deputatilor si Senatului, convocata pentru acordarea votului de investitura. Parlamentul acorda incredere Guvernului cu votul majoritatii deputatilor si senatorilor.