1. Privatizarea PETROM. Cea mai mare societate de stat, PETROM, a fost vinduta firmei austriece OMV la sfirsitul verii. Dupa un lung proces de selectie a dosarelor depuse de pretendenti, OMV a avut cistig de cauza. Tranzactia are o valoare de 1,37 miliarde de dolari, dintre care 800 de milioane au fost varsati in vistieria statului, restul sumei fiind folosita pentru majorari de capital.

Efectele acestei privatizari indelung cerute de Uniunea Europeana sunt multiple: de la injumatatirea numarului de angajati si pina la spargerea PETROM in mai multe entitati. Este important si faptul ca sindicatele din PETROM, conduse de Liviu Luca, vor primi 8% din actiuni, la acelasi pret cu firma austriaca.

2. Privatizarea distributiei de gaze. Distrigaz Nord a fost cumparata de compania germana Ruhrgas pentru 340 de milioane de euro, iar Distrigaz Sud a intrat in posesia Gaz de France pentru 311 milioane de euro. Initial, cele doua firme vest-europene vor prelua cite 30%, urmind sa ajunga la 51% in urma majorarilor de capital. De remarcat ca marele perdant al licitatiilor a fost Gazprom.

3. Schimbarea componentei Consiliului de Administratie al BNR. Realizata inainte de alegeri, in septembrie, modificarea CA al BNR a reprezentat pentru PSD momentul de a-si impune citiva apropiati la virful finantelor romanesti.

Aceasta masura vine dupa adoptarea noului statut al BNR, care va asigura bancii o independenta mai mare fata de factorul politic si o putere sporita in domeniul supravegherii bancare.

4. Scandalul RAFO – CAROM. Cu o saptamina inainte de alegerile generale, guvernul a luat decizia de a prelua la bugetul de stat datoriile enorme ale celor firme, stirnind semne de ingrijorare chiar si in cadrul UE. Decizia guvernului Nastase este extrem de controversata, date fiind legaturile dintre patronii celor doua firme si PSD.

5. Scandalul EADS. Romania a intrat din nou in vizorul comunitatii internationale dupa ce a semnat un contract de peste un miliard de dolari cu gigantul vest-european European Aeronautic Defense and Space Company (EADS) pentru o solutie integrata de supraveghere si securitate a granitelor.

Contractul a fost atribuit fara licitatie, speculindu-se legaturi intre parafarea sa si vizita in Romania a cancelarului german, Gerhard Schroeder. Autoritatile romane au motivat atribuirea fara licitatie a acestui contract gigantic prin ratiuni de securitate a statului.

6. Decizia BNR de a nu mai interveni pe piata valutara. BNR a hotarit sa lase leul in voia pietei, fapt care a determinat cresterea cursului monedei nationale, spre disperarea exportatorilor si bucuria importatorilor. Ramine de vazut cit va rezista BNR sa nu intre iarasi pe piata schimburilor valutare.

7. Lansarea Daciei Logan. La 2 iunie, ultimul model de autorism fabricat la Uzina din Colibasi a fost lansat simultan la Paris si Bucuresti. Dacia Logan, un autoturism complet diferit de modelele mai vechi, a inregistrat un succes peste asteptari, producatorul reusind cu greu sa faca fata avalansei de cereri.

8. Refuzul guvernului de a acorda noi ajutoare de stat combinatului ISPAT-SIDEX. Desi cerute cu insistenta de oamenii lui Mittal, pe baza contractelor deja semnate cu guvernul roman, ajutoarele au fost respinse ferm de Comisia Europeana. Inalti functionari europeni au amenintat chiar cu suspendarea negocierilor daca guvernul roman va acorda aceste ajutoare.

9. Cresterea galopanta a preturilor la combustibili. Cauzata de explozia pretului petrolului pe pietele externe, majorarea a fost resimtita in Romania pe tot lantul economic.

10. Intrarea in functiune a Biroului de Credite. Aceasta institutie va controla practic toate persoanele care au accesat un credit la o banca din Romania. In prima faza, Biroul de Credit va oferi bancilor doar informatii despre rau-platnici, urmind ca din 2005 sa furnizeze informatii complete despre toti clientii.