Datele de pe primul semestru privind comertul exterior arata ca majorarea exporturilor sta de acum in mana a patru mari companii: Petrom, Rompetrol, Dacia Renault si Sidex, care detin practic 15% din vanzarile de marfuri la extern.

Cele patru companii au exportat de 1,6 miliarde de euro pe primul semestru al acestui an, fiecare avand cresteri intre 30 si 70%.

Exporturile totale au crescut cu 16% in prima jumatate de an, pana la 10,5 miliarde de euro, iar cele mai mari cresteri le-au avut produsele minerale, unde intra produsele petroliere, cu 60%, mijloacele si materialele de transport, unde intra autoturismele, cu 44%, si produsele metalurgice, cu 44%.

Exporturile de imbracaminte si incaltaminte si-au epuizat cresterea, iar cele de masini si dispozitive raman la un ritm modest, de sub 10%.

Exporturile de produse minerale (titei, produse petroliere, minereuri, carbuni) au fost pe primele sase luni de 1,04 miliarde de euro, valoare care o depaseste cu aproape 60% pe cea inregistrata in primele sase luni ale anului trecut.

Principalele "motoare" in acest caz sunt Petrom si Petromidia, care impreuna au exportat de peste 700 de milioane de euro pe primul semestru.

Conform unor estimari facute de oficialii Petrom, companie care se afla acum in proprietatea austriecilor de la OMV, exporturile au o pondere de circa 40% in cifra de afaceri anuala, ceea ce inseamna o valoare a livrarilor pe pietele externe de 800 de milioane de euro. Pe semestru, valoarea exporturilor Petrom se ridica la circa 400 de milioane de euro.

In ceea ce priveste Petromidia, exporturile realizate in primul semestru al anului se ridica la 400 de milioane de dolari (circa 312 milioane de euro), cu 40% peste nivelul din perioada similara a anului trecut.

"Urmeaza ca la nivelul lui 2005, exporturile sa depaseasca un miliard de dolari (circa 800 milioane de euro)", afirma Dinu Patriciu, presedinte al grupului Rompetrol.

Cea mai mare parte a exporturilor, aproximativ trei sferturi din total, au ca destinatie regiunea formata din Croatia, Bosnia - Hertegovina, Republica Moldova, Georgia, Turcia, Albania sau Bulgaria, in timp ce 25% au ca destinatie zona euro.

Pe piata auto, anul acesta s-a inregistrat cel mai mare export semestrial de autovehicule de dupa 1990, conform Asociatiei Producatorilor si Importatorilor de Autovehicule.

Exporturile de mijloace si materiale de transport, unde intra, alaturi de autovehicule, si componentele auto, au fost de 777 mil.euro pe primul semestru, cu 44% mai mare decat cea inregistrata in prima jumatate a anului trecut.

Ca si in cazul produselor minerale, si pentru aceasta categorie exista o vedeta: Automobile Dacia. Compania pitesteana a inceput sa vanda cu succes modelul Logan pe numeroase piete, inclusiv in tari din UE precum Franta, Germania, Spania, Cehia.

Pana la finele lunii iunie producatorul de la Pitesti a vandut in strainatate 16.305 unitati, nivel similar cu cererea totala de pe pietele externe in decursul intregului an 2004.

La un pret mediu de 7.000 de euro rezulta o valoare a exporturilor de 114 milioane de euro. Tinta producatorului de autoturisme pentru acest an este de 60.000 de autovehicule, incluzand toate modele Dacia, adica un plus de aproape 4,2 miliarde de euro la exporturile Romaniei.

Un rol important la acest capitol l-a jucat si Daewoo Automobile care, desi produce in special pentru piata interna, exporta o mare parte din componentele auto catre uzine din Coreea de Sud, Polonia, Uzbekistan, Ucraina sau Egipt.

Continuand seria "vedetelor la export", locul al treilea este ocupat de produsele metalurgice. Incasarile din vanzarea acestor produse au fost in primele sase luni de 1,7 miliarde de euro, valoare cu 29% mai mare decat cea inregistrata in aceeasi perioada de referinta a anului trecut.

Principalul motor in acest caz este combinatul siderurgic Sidex Galati, aflat in proprietatea celui mai mare producator de otel din lume - Mittal Steel.

pe larg in Ziarul Financiar