Piata romaneasca de bricolaj a atras in ultimii trei ani investitii de 80 de milioane de euro din partea jucatorilor internationali precum Bricostore sau Praktiker.

Alte 50 de milioane de euro vor fi investite in acest an, iar valoarea se va dubla de anul viitor prin intrarea pe piata a austriecilor de la bauMax.

Lantul austriac de magazine de bricolaj bauMax, cu afaceri de un miliard de euro anul trecut, va investi 60 de milioane de euro in deschiderea a 5 magazine pe piata romaneasca in primul an de activitate.

"Pregatirile pentru lansarea bauMax in Romania au durat doi ani, dar cred ca anul viitor va fi momentul potrivit pentru a deschide magazinele. Vom deschide primul magazin in orasul Cluj pe la mijlocul anului 2006.

In primul an de activitate pe piata romaneasca intentionam sa inauguram cinci magazine", a declarat Monika Voglgruber, director de comunicare la bauMax.

Ea a precizat ca investitia medie intr-un magazin se ridica la circa 10 milioane de euro, iar investitia totala in primul an va fi de aproximativ 60 de milioane de euro.

Pe langa Cluj, unde constructia va incepe in luna octombrie, si Brasov, unde proiectul este avansat, austriecii vizeaza si orase precum Targu-Mures, Satu-Mare, Baia-Mare, Timisoara, Sibiu, Constanta, Craiova si Braila.

"Dupa ce ne-am consolidat pozitia pe piata din Republica Ceha, Slovacia, Ungaria, si Croatia, am analizat piata si in alte tari din Europa Centrala si de Est - Serbia si Muntenegru, Albania, Ucraina, Romania si Bulgaria. Am decis sa investim in Romania si Bulgaria", a mai spus Voglgruber.

Foarte putin cunoscut inainte de 1990, termenul bricolaj a devenit foarte frecvent in vocabularul de zi cu zi mai ales in ultimii trei ani, pe masura ce companii internationale precum Bricostore sau Praktiker si-au extins puternic numarul de magazine.

Iar magazinele de bricolaj, care vand intreaga gama de produse dedicate echiparii casei, de la materiale de constructii si pana la mobila sau decoratiuni interioare, au fost luate cu asalt de cumparatori.

"Bricolajul nu este o noutate pentru Romania; s-a practicat si inainte de aparitia Bricostore sau Praktiker. Ceea ce a adus nou acest format de magazine a fost faptul ca un client se duce intr-un singur loc pentru a-si cumpara articolele pentru renovarea casei.

Practic noul format vine sa inlocuiasca o forma rudimentara de retail", este de parere Anca Ioan, partener in cadrul biroului local al companiei germane de consultanta Roland Berger Strategy Consultants.

In Romania este vorba de o nisa de piata chiar mai buna decat in unele din statele Uniunii Europene, deoarece, crede Ioan, "acolo este mai consacrat sistemul de a face renovarile in casa sau imbunatatirile prin intermediul unui furnizor extern de astfel de servicii".

Cu o piata deja existenta, ceea ce au de facut retailerii internationali este doar sa asigure un ritm sustinut de expansiune.

"Ne-am uitat la situatia pe care am intalnit-o in alte tari precum Polonia, Ungaria, Grecia sau Turcia. Pe baza acestor date, precum si a studiilor de fezabilitate am ajuns la concluzia ca exista in Romania o nevoie de produse pentru modernizarea locuintelor si constructii de case noi.

Un alt indicator a fost dezvoltarea activitatii din domeniul constructiilor. Acestea, alaturi de lipsa unei structuri de retail modern in segmentul do-it-yourself (bricolaj - n. red.) ne-au determinat sa infiintam o divizie Praktiker in Romania", explica Gunter Vosskaemper, director general al Praktiker Romania.

Rezultatele inregistrate au depasit asteptarile germanilor care au ajuns intre timp la opt magazine pe piata locala, iar anul acesta isi vor dubla cifra de afaceri fata de anul trecut, urmand sa treaca de 125 mil. euro.

pe larg in Ziarul Financiar

Marius Anton / Ionut Bonoiu