Piata publicitatii inregistreaza in ultimii ani o crestere continua. Pentru 2005, cresterea totala a acestui domeniu este prognozata undeva in jurul valorii de 6%, ceva mai putin fata de anul "de gratie" 2004, cand dezvoltarea a fost de aproximativ 8%.

La nivelul anului 2005, sumele cheltuite pe plan mondial insumeaza peste 360 de miliarde de dolari, si evident o pondere majora in obtinerea acestei sume il detine China, care in mai putin de 5 ani a ajuns sa concureze Japonia (locul 2) in ceea ce priveste investitiile in advertising.

Vedeta incontestabila in randul mediilor de propagare al reclamelor il constituie si anul acesta Internetul, cu o crestere de 20,4%, pe locul doi aflandu-se publicitatea din cadrul cinematografelor, cu 8,2%, urmand publicitatea TV, cu o crestere de 6,8%.

In ciuda suveranitatii indiscutabile a publicitatii tv, web-ul a atras 17 miliarde de dolari din advertising numai anul acesta, previziunile pentru urmatorii cinci ani fiind foarte optimiste.

Piata din Romania, ultimul loc din zona

Chiar daca dezvoltarea pietei din Romania a depasit media mondiala, tara noastra se situeaza pe unul din ultimele locuri din Europa in privinta sumelor cheltuite cu publicitatea. Un exemplu elocvent il constituie diferenta fata de Ungaria.

In timp ce la vecinii din vest sumele pe cap de locuitor cheltuite in acest domeniu se ridica la 40 de dolari anual, in Romania, tara cu un numar dublu de locuitori, suma este de doar de sase dolari. Explicatia gasita de Lucian Georgescu, managing director la GAV Balkansky, tine de apartenenta Ungariei la UE sau de deschiderea mai mare pe care au avut-o in perioada comunista.

"Nu in ultimul rind, lobby extern in adevaratul sens al cuvintului, nu demagogia de parada a romanilor. Exista si motive subiective, dar nu trebuie sa cautam vinovatul".

Directorul de creatie de la agentia DDB Bucharest, Bradut Florescu, crede ca veniturile maghiarilor sunt direct responsabile de aceste valori."Daca vom corobora asta cu puterea de cumparare a ungurilor raportata la a noastra, cred ca gasim usor motivele. Consumatorii sunt cei care platesc, in cele din urma, toate campaniile media. Daca ei nu au bani, nu au nici advertiserii", a declarat Bradut Florescu.

Companiile au cheltuit in Romania in anul 2005 peste 370 de milioane de dolari pentru publicitate. Grosul revine televiziunii, cu incasari de 144, 2 milioane, urmind presa scrisa, cu 87,5 milioane, radio-ul - cu 17,253 de milioane, publicitatea outdoor - 19 milioane, cinematografele cu 2,3 milioane, si nternetul - cu doar 1.8 milioane.

Publicitatea pe Internet, crestere exploziva

In ciuda situarii pe ultimul loc din punct de vedere al incasarilor pentru publicitatea pe Internet, cresterea cu 75% mai mare fata de anul trecut contureaza o piata a publicitatii mult mai matura, in care clientul va avea posibilitatea unei control mai bun asupra campaniei. Avantajele promovarii pe web sunt indiscutabile.

Clientul este capabil sa-si aleaga targetul, existand o distinctie mult mai clara intre tipurile de utilizatori ai unui anumit site. Astfel se pot face diferente clare pe baza de sex, venit, studii etc., prin urmare produsul ajunge exact acolo unde se doreste.

In pofida boom-ului inregistrat de advertising-ul pe internet, o crestere solida se poate realiza numai prin profesionalizarea agentiilor de creatie in ceea ce inseamna publicitatea alternativa si designul web

Lucian Georgescu considera ca dezvoltarea publicitatii pe net din Romania este abia la inceput, cel putin in ceea ce priveste calitatea.

"Internetul a inregistrat o crestere semnificativa in ultima vreme. Insa vorbim de o crestere de la zero, la zero-virgula-ceva in conditiile in care sintem una dintre tarile cu cel mai mare consum de televiziune in Europa", a declarat Georgescu pentru Hotnews.

"Publicitatea via internet va creste cu siguranta. Deocamdata in volume, nu neaparat si in ingeniozitate. Sa nu uitam insa ca sintem tara cu cele mai multe posturi TV din regiune. Nu e neaparat un motiv de mindrie, mai ales daca apasam butonul telecomenzii", mai spune Lucian Georgescu.

Aceeasi parere o impartaseste si Bradut Florescu:"La noi nu am vazut inca propuneri serioase venite din partea celor care stiu sa vorbeasca in Internet si care il vand ca pe o media-minune. Cred ca lucrurile se vor schimba in momentul in care oameni de publicitate vor intra in realizarea de concept si design de web.

In clipa asta, prea putini clienti sunt dispusi sa dea pe un site atat cat merita. Nu se poate face treaba pe Internet cu site-uri de 200 de dolari. Fara continut, internetul va creste foarte lent (raportat la potentialul de crestere)".

In acest moment, peste 4 milioane de romani au acces la Internet, numarul lor fiind in crestre continua. Numai in primele luni ale anului 2005 in Romania au fost vandute peste 250 de mii de computere, estimandu-se ca 70% din cumparatori vor utiliza internetul.

Medii alternative de promovare la nivel mondial

Dezvoltarea unor medii alternative de promovare castiga tot mai mult in fata celor traditionale. Sumele tot mai mari care se ruleaza in publicitate au dus la aparitia unui fenomen extrem de controversat. Astfel, publicatiile care se distribuie gratuit au provocat pierderi majore cotidianelor clasice.

Primele tari in care au aparut acest tip de ziare au fost Franta, Marea Britanie si Spania, iar sursa lor de finantare este publicitatea. In urma aparitiei a doua titluri gratuite, Metro si 20 Minutes, cotidianul Liberation a fost nevoit sa atraga investitii straine pentru a evita colapsul financiar, iar Le Monde a avut nevoie de o campanie de rebranding.