Dan Diaconescu, directorul general al OTV, a ratat o afacere de 4 milioane de euro cu Loteria Romana: vinzarea catre compania nationala a unui pachet de 10-15 la suta din OTV.

Directorul general al televiziunii OTV, Dan Diaconescu, a incercat, intre anii 2004 si 2006, vinzarea catre Loteria Romana a unui pachet de 10-15 la suta din actiunile postului contra unei sume cuprinse intre 3,5 si 4 milioane de euro.

Fostul sef al Loteriei Nicolae Cristea a acceptat initial oferta, dupa care a simulat o licitatie, inaintind oferte de cumparare a unor pachete similare de actiuni si catre alte posturi cu acoperire nationala.

Cum cota de piata a celorlalte televiziuni este mult mai mare pentru ca un asemenea pachet sa fie cumparat cu suma pusa in joc, OTV raminea cu cele mai mari sanse de a se califica pentru cistigarea contractului. Afacerea a picat dupa ce Nicolae Cristea a fost debarcat din fruntea Loteriei, iar noua conducere a respins oferta lui Dan Diaconescu.

Pe 19 octombrie 2004, Dan Diaconescu i-a trimis o scrisoare de intentie lui Nicolae Cristea, fostul manager al Loteriei Romane, in care i-a propus acestuia sa vinda Loteriei un pachet de 10-20% din actiunile postului de televiziune OTV.

„Avind in vedere dorinta noastra de a coopta actionari puternici in cadrul OTV si faptul ca Loteria Nationala, una dintre cele mai redutabile companii romanesti, are un public-tinta identic cu al postului OTV, va supunem atentiei oferta noastra de vinzare a unui pachet de actiuni de 10-20%”, i-a scris Diaconescu lui Nicolae Cristea.

Fostul director general al Loteriei a primit scrisoarea si a trimis-o mai departe directorilor de departamente cu urmatoarea indicatie: „Rog sa studiati aceasta propunere, functie de strategia si interesul CNLR”.

Pe 15 noiembrie 2004, Nicolae Cristea ii scrie lui Diaconescu: „Am primit cu deosebit interes scrisoarea dumneavoastra de intentie, privind oferirea spre vinzare, catre Loteria Romana, a unui pachet de actiuni al postului OTV.

Consideram ca aceasta oferta reprezinta o oportunitate pentru compania noastra, avind in vedere dorinta noastra permanenta de a diversifica investitiile capabile sa aduca un plus de imagine in fata cetatenilor din Romania”. Apoi ii cere directorului OTV sa trimita la Loterie actele firmei „pentru o analiza cit mai detaliata a ofertei dumneavoastra”.

Pe 9 februarie 2005, Cristea mai solicita de la OTV si hirtiile cu structura actionariatului, certificatul constatator, cazierul fiscal al societatii si datele actualizate privind situatia financiara a OTV.

Pe 11 august 2005, Consiliul de Administratie al Loteriei Romane a decis sa cumpere un pachet de 10-15% de actiuni, in limita a patru milioane de euro, la una din urmatoarele televiziuni: PRO TV, Antena 1, Prima TV, Acasa TV, OTV si National TV.

CA-ul de la Loterie a decis in acea sedinta sa mandateze conducerea executiva a companiei pentru a organiza o licitatie privind achizitionarea pachetului de actiuni. Surse din Loterie sustin ca includerea celorlalte televiziuni in lista, alaturi de OTV, a fost facuta pentru a da o aura de legalitate licitatiei ce urma a fi facuta.

De exemplu, PRO TV a vindut la inceputul acestui an 5% din actiunile sale cu aproape 50 de milioane de dolari, iar in 2006 a vindut tot 5% din actiuni la pretul de 27,5 milioane de dolari. Prin urmare, cu maximum patru milioane de euro, Loteria Romana nu avea cum sa cumpere 10-15% din actiunile unei televiziuni ca PRO TV.

In urma verificarii tuturor actelor contabile ale postului OTV, expertii contabili ai Loteriei au facut o nota pe care au transmis-o lui Nicolae Cristea, in care l-au instiintat despre indicatorii de lichiditate, risc, gestiune si de rentabilitate ai OTV.

Concluziile notei au fost sumbre: „Marimea si evolutia indicatorului arata ca societatile (SC Oglinda TV si SC Oglinda Press - n.r.) se afla la si sub limita inferioara a acceptabilitatii, in situatie aproape alarmanta pentru perioada urmatoare, cind vor trebui sa faca fata unor obligatii pecuniare foarte mari.

Indicatorii de activitate pun in evidenta o rotatie a activelor foarte redusa, indicatorul neputindu-se calcula in exercitiul 2003 pentru SC Oglinda TV si facind imposibila analiza de trend.

Impresia generala care se desprinde din punct de vedere al acestui indicator este ca aceste societati, desi infiintate de circa 5-9 ani, au stat mai mult in conservare si abia in exercitiul 2004 schiteaza incercari de activitate”.

Concluzia raportului financiar al OTV pus pe masa lui Nicolae Cristea a fost urmatoarea: „Deoarece nu dispun de indicatori de solvabilitate suficient de buni, prezentind un grad de indatorare mare si minim de capitaluri (chiar negativ), singura posibilitate de relansare o reprezinta majorarea capitalurilor si atragerea de noi investitori”.

Surse din Loterie ne-au declarat ca negocierile dintre Cristea si Dan Diaconescu au continuat si dupa acest raport financiar, ele intrerupindu-se dupa instalarea noii conduceri. „Cind am preluat mandatul, am incetat orice negocieri pentru cumpararea de actiuni la postul OTV. Am considerat ca avem alte prioritati”, ne-a declarat Liliana Ghervasuc, actuala presedinta a Loteriei.

Dupa instalarea noii conduceri a Loteriei, Dan Diaconescu i-a trimis lui Ghervasuc o oferta publicitara, „o colaborare pe termen lung si reciproc avantajoasa”.

Directorul general al OTV i-a propus lui Ghervasuc un „mix publicitar”, care sa cuprinda prezenta unui reprezentant al Loteriei la emisiunea „Dan Diaconescu Direct”, pentru a dezbate probleme ale mediului de afaceri, tariful fiind de 6.000 de euro plus TVA/60 de minute.

O alta componenta a ofertei consta in difuzarea de spoturi publicitare pe spatiul emisiunii „Dan Diaconescu Direct”, tariful fiind de 200 de euro plus TVA/ difuzare. Propunerea mai contine inca trei oferte, dar pentru alte emisiuni. Ghervasuc a refuzat oferta.

Corelind acest refuz cu cel privind anularea negocierilor privind cumpararea pachetului de actiuni la OTV, putem avea o posibila explicatie pentru violenta cu care Dan Diaconescu si invitatii sai au atacat Loteria Romana si jocul Loto 6/49 in ultimele saptamini.

integral in Cotidianul