prezenta aparte in acest an la Targul de sticlarie si ceramica CER Glass organizat la Romexpo a fost cea a mesterilor olari din Horezu. Irinel Mintoiu, din satul Olari, este de meserie sofer de ambulanta. A invatat arta olaritului si a ceramicii de Horezu de la sotia sa si face curand 14 ani de cand confectioneaza si vinde obiecte de ceramica.

"Participarea la targuri este singura modalitate prin care ne putem face publicitate si de aceea nu ratam nici o ocazie", ne-a explicat horezeanul.

El crede ca fabricarea ceramicii de Horezu s-ar putea dovedi o afacere extrem de profitabila in conditiile in care s-ar face investitii in publicitate si intr-o retea de distributie, dar majoritatea celor care se ocupa cu aceasta indeletnicire prefera sa vanda doar la targuri sau in mici magazine de prin tara.

Din acest motiv, veniturile obtinute din fabricare si vanzarea de ceramica de Horezu sunt modeste, respectiv 300 de milioane de lei anual. "Preferam sa nu facem din fabricarea ceramicii o afacere, pentru ca asta ar insemna sa denaturam traditia. Daca muncesti la norma sau la comanda, sub presiunea timpului si a banului, atunci nu o mai faci cu placere si nu este bine", spune tanarul olar.

Mai mult, el explica ca nu lucreaza cu firmele care vor sa cumpere cantitati foarte mari. "Fiecare obiect are semnatura mesterului care l-a confectionat, iar daca le-am vinde la gramada ne-am bate joc de munca noastra", adauga horezeanul.

In ce priveste vanzarile, acesta spune ca in ultimii doi ani se constata o scadere a numarului de obiecte vandute, si in plus nici acest an nu a inceput prea promitator. "Nu stiu care este cauza acestei reduceri, probabil puterea redusa de cumparare a romanilor, dar si invazia de kitschuri de pe piata", crede interlocutorul nostru.

Clientii cei mai fideli, mai spune el, sunt oamenii cu bani, care nu se uita la cateva zeci de mii dati in plus. "Oamenii cu bani cumpara mai ales pentru cadouri, dar mai sunt si cei care au case la munte si vor sa le decoreze cu ceramica de Horezu. O alta categorie de clienti, dar mai greu de castigat, sunt restaurantele cu specific taranesc", precizeaza Mintoiu.

La intrebarea daca turistii straini cumpara ceramica de Horezu, olarul ne-a declarat zambind ca "si strainii astia au o hiba: daca nu au un ghid care sa le explice despre traditie, despre semnificatia desenelor de pe obiecte, acestia se uita, admira, dar trec mai departe. Dar daca li se explica cum trebuie, cumpara cu zecile de bucati".

Dar nu numai clientii straini au "ciudateniile" lor, ci si romanii si mai ales bucurestenii. "Am participat la un moment dat la un targ in Bucuresti unde am vrut sa vand produsele la acelasi pret cu care le vand acasa, respectiv cu 70.000 de lei. Spre surprinderea mea nimeni nu cumpara nimic.

A venit la un moment dat Florin Calinescu la mine si mi-a spus ca produsele pe care le vand sunt "facaturi" pentru ca au pretul prea mic. Dupa ce am dublat pretul, standul s-a umplut de lume", spune amuzat Irinel Mintoiu. In ce priveste vanzarile catre export, sunt putine cazuri cand firme din strainatate vin sa cumpere ceramica de Horezu.

"La inceputul acestui an, a venit un italian si a cumparat un camion de platouri mici si mari, adica cateva sute. Pentru a umple camionul a trebuit sa cumpere de la tot satul. Acestea sunt insa ocazii extrem de rare", mai spune Mintoiu.